Kim sevirsə idmanı...
Son illərdə ölkəmizdə
onlarla irili-xırdalı idman yarışları
keçirilib. Azərbaycan ilk Avropa oyunlarına ev sahibliyi edib.
İdmanın bütün sahələri diqqət mərkəzindədir.
Ancaq hərdən belə bir irad da eşidilir: məktəblərdə
fiziki tərbiyə dərsləri lazımdırmı?
Dünyanın aparıcı
dövlətlərinin təhsil sistemlərinə nəzər
yetirsək, görərik ki, məktəbdə fiziki tərbiyə
dərslərinə əlahiddə bir yanaşma var. Sadəcə
“fiziki tərbiyə” demək kifayət etmir. Avropada, Yaponiyada,
ABŞ-da təhsil ocaqlarında idman milli ideyanın bir hissəsidir.
Mübarizə ruhu, dözümlülük, fiziki güc və
mədəniyyət, sağlam vətəndaş. Fiziki tərbiyə
dərslərinin son məqsədi budur. Yaponiyada müəllim
sağlamlığında kiçik problem olan
uşağı məktəbi bitirənədək
müşayiət edir. Britaniyada fiziki tərbiyə ingilis dili
və riyaziyyatla eyni statusa malikdir. ABŞ-da kolleclər
idmançı məktəb məzunu uğrunda amansız
mübarizə aparırlar. Danimarkada məktəblərdə
su idman növlərinə aid 3 fərqli fiziki tərbiyə dərsləri
keçilir.Ümumiyyətlə, dünyanın müxtəlif
ölkələrində, əsasən də inkişaf
etmiş dövlətlərin məktəblərində fiziki
tərbiyə dərsləri necə təşkil olunur?
Məktəbdə idmanın yeri nədən ibarətdir?
Dua ilə başlayan idmanABŞ-da
idman milli ideyanın bir parçası kimi səciyyələndirilir,
məktəblər isə müxtəlif idman növlərinin
milli komandaları üçün baza rolunu oynayır. Ona
görə də burada fiziki tərbiyə dərsləri sadəcə
dərs deyil, demək olar ki, bütün şagirdlərin cəlb
olunduğu miqyaslı sistemdir. Hər bir məktəbin idman
üçün bütün lazımi şəraiti var:
beysbol, basketbol, voleybol, futbol (Amerika və Avropa) sahələri.
Əksər təhsil ocaqlarında hovuzlar fəaliyyət
göstərir. Bütün məktəblər məktəblərarası
və regional yarışlarda iştirak edirlər. Bu
yarışlar yerli televiziyalarla canlı yayımlanır. Hər
bir amerikalıya uşaq yaşlarından idman və
sağlamlıq ideyaları təlqin olunur. Teleyayımlar
zamanı idmançı məktəblilərin adları
ekranda əks olunur. Yəni necə peşəkar futbolda Messi və
Ronaldonun adlarını görür, statistikaları ilə
tanış oluruq, eynilə məktəbli uşaqlar barədə
də yerli TV-lər məlumat verirlər.
İdmançıların
sinif və məktəb yoldaşları, qohumları və ailə
üzvləri onlara stadionlarda və ya ekran
qarşısında azarkeşlik edirlər.Yeniyetmələr və
məktəb mövzusunda istənilən ABŞ filmini
yadınıza salın, ən azı
bir dəfə də olsa idman yarışlarını əks
etdirən səhnəni xatırlayacaqsınız. Həmin
filmdə mütləq hansısa məktəb komandası,
yaxud idmançı məktəbli barədə bir süjet
var. ABŞ-da fiziki tərbiyə dərslərinin böyük
bir hissəsi yarış və komanda oyunu üzərində
qurulub. Birinci sinifdən uşaqların məktəbdaxili və
məktəblərarası yarışlara qatılmaq
imkanları var. Uşaq idman növünü özü
seçir.Ayrı-ayrı ştatlarda idman kütləvi şəkildə
dua oxunması ilə başlayır. Dərsin əvvəlinə
təsadüf edən isinmə hərəkətləri kifayət
qədər uzun çəkir. Uşaqları qaçmağa
məcbur edirlər, sonra sıra topla komanda hərəkətlərinə
gəlir. Amerikalı pedaqoqların fikrincə bu,
ən azı 3 məqsədə nail olmağa köməklik
göstərir: əzələlər isinir, əvvəlki dərslərdə
yığılmış enerji istifadə olunur, uşaqlar
komanda halında qərar qəbul edib işləməyə
öyrənirlər.Dərsin ikinci hissəsi fitnesə həsr olunur.
Uşaqlar iki qrupa
bölünürlər və müxtəlif hərəkətlər
edirlər: kimisi topla oynayır, kimisi isə qaçır. Müəllimlərin fikrincə, uşaq özü
hansı hərəkətlərin onun ürəyincə
olduğunu, hansına orqanizminin tab gətirdiyini müəyyən
edir.Dərsin sonuncu hissəsi isə oyuna həsr olunur.
Amerikada söhbət əsas etibarilə basketbol və
voleyboldan gedir
Bəzi məktəblərdə fiziki tərbiyə dərslərini
xüsusi bölmələr əvəzləyir. Uşaq
özü müəyyən edir hansı bölməyə və
günün hansı saatına yazılsın. Əksəriyyət dərs gününün tən
ortasına yazılır ki, “oturaq dərs”lərdən istirahət
edə bilsin.
1986-cı ildən etibarən ABŞ
məktəblərində “Prezident
çağırışı” adlı xüsusi proqram fəaliyyət
göstərir. Proqrama 6-17 yaşlı uşaqlar cəlb
olunur. Proqrama 5 növ idman çalışması
daxildir: 1 mil məsafəsinə qaçış, 4*39 futluq
xırda qaçış, turnikdə sallanma və çəkinmə,
uzanıqlı formada bədənin əyilməsi, qabağa əyilmə.Amerika
məktəblərində hər iki cinsi təmsil edən
uşaqların iştirak etdikləri komandalar fəaliyyət
göstərir. Qızlar üçün
yalnız amerikan futbolu komandası olmur. Fiziki
tərbiyədən yüksək qiyməti olan məktəbli
üçün kollecə daxil olma prosesində ciddi güzəştlər
mövcuddur. Hər bir kollec istəyir ki,
yaxşı idmançısı olsun. Ona
görə də bu təhsil ocaqları arasında məktəbi
yenicə bitirmiş idmançı gənc uğrunda ciddi
mübarizə gedir. Sanki komandalar Messini və ya
Neymarı transfer etmək istəyirlər.Amerikada həmçinin
çəkisi artıq olan uşaqlar və böyüklər
üçün xüsusi qruplar fəaliyyət göstərir.
Bu klublara yalnız çəkisi artıq olan şəxslər
daxil ola bilərlər. Məsələn,
Çikaqoda tətbiq edilən standartlara görə,
“ağırçəkililər” klublarına normadan 23 kq
artıq çəkisi olan uşaqlar və böyüklər
daxil ola bilirlər. Belə
klubların yaradıcıları hesab edirlər ki, kök
uşaqlar üçün hamının getdiyi su hovuzu, yaxud məşq
zalına getmək o qədər də asan deyil və bir
çox halda psixoloji maneədir. Ona görə
də xüsusi missiyalı klublar çox populyardır.Bir məktəbdə
10 fiziki tərbiyə müəllimYaponiyada sağlam vətəndaş
formalaşdırmaq dövlətin ən öndə gələn
vəzifələrindəndir və milli ideyanın bir hissəsidir.
Ona görə də bu ölkədə
uşaqların sağlamlığına hələ məktəb
illərindən diqqət yetirməyə başlayırlar.
Oxucu inanmaya bilər, ancaq Yaponiyada fiziki tərbiyə
müəlliminin aylıq məvacibi bir zavod direktorunun əməkhaqqına
bərabərdir. Məktəbdə 8-10
idman növündən dərs keçilir, hər
növün öz müəllimi var. İdman müəllimi tək
fiziki tərbiyə üzrə rəhbər deyil, onun tibbi təhsili
və savadı da olmalıdır. Güman
ki, dünyanın heç bir yerində Yaponiyada olduğu qədər
uşağın fiziki sağlamlığına diqqət
yetirilmir. Artıq birinci sinifdə uşaq
tibbi müayinədən keçir, onun anatomik xüsusiyyətləri,
hansı növ fiziki yükün öhdəsindən gələ
biləcəyi öyrənilir. Əgər
uşağın sağlamlığı ilə bağlı hər
hansı qüsur aşkarlanarsa, fiziki tərbiyə müəllimi
məktəb başa çatanadək həmin şagirdi nəzarətdə
saxlayır. Müəllim bu uşaq
üçün xüsusi növ idman hərəkətləri
və qida proqramı hazırlayır. Əsas
məqsəd öz orqanizmini tanıyan, hərəkət və
qida mədəniyyətinə sahib vətəndaş
hazırlamaqdır.Yaponlar da komanda oyunlarını sevirlər,
ən aşağı siniflərdə ciu-citsu, sumo, karate,
cüdo qrupları fəaliyyət göstərir. Yaponlar arasında idman klubları mədəniyyəti
çox inkişaf edib. Bir çoxları
ömürləri boyu yalnız bir kluba sadiq qalırlar. Belə məktəb klublarına yaponlar “bukatsu”
deyirlər. Hər bir klubun daxili
ierarxiyası və mərasimləri var. Klubun başında
duran şəxs strukturu formalaşdırır. Məsələn, təsərrüfat məsələlərinə
baxan şəxs topların, bayraqların, bitaların vəziyyətinə
cavabdehdir. Mühasibatlığa cavabdeh
şəxs aydındır ki, pul məsələləri ilə
məşğul olur. Soruşa bilərsiniz
ki, söhbət hansı puldan gedir? Məsələ
burasındadır ki, Yaponiyada valideynlər həmin idman
klublarına könüllü ianələr
köçürür, sponsorluq edirlər. Bu yolla məktəblilər cəmiyyətin
sosiallaşması və strukturlaşması prosesinə
qoşulmuş olurlar. “Bukatsu”da sərt
nizam-intizam hökm sürür. Məsələn,
pinq-ponq qrupunda birinci il uşaqlar yalnız zalın təmizliyinə
cavabdeh olur, kənara uçan topları daşıyır və
heç bir idmanla məşğul olmurlar.Yaponiyada “undokay”
adlı idman yarışları çox populyardır. Bizim dilə tərcümədə bu, “idman
görüşü” mənasını verir. “Undokay”
uzun sürən yarışlardan ibarətdir: kimisi müxtəlif
məsafələrə qaçır, kimisi torbanın
içinə girib tullanır, estafetlər, hərəkətli
yarışlar və s. Tamaşaçılar 5-6 saat ərzində
yarışları izləməlidirlər. Bu
yarışlar uşaq bağçasından başlayır,
sonra məktəbdə, sonda isə universitetlərdə
keçirilir. Həmin 5-6 saat ərzində valideynlər
bir-birləri ilə tanış olur,
müxtəlif mövzularda söhbətlər aparır,
uşaqlarına azarkeşlik edirlər. Bütün bunlar
kiçik yaponu mürəkkəb və rəqabətli
Yaponiya reallığına hazırlayan sistemin bir
parçasıdır: nizam-intizam, zəhmətsevərlik,
komanda və nəticə.
1-6-cı siniflərdə
uşaqlar həftədə ən azı 3 saat fiziki tərbiyə
dərslərində olmalıdırlar. İbtidai siniflərdə
keçilən fiziki tərbiyə dərsləri bunlardır:
ümumi fiziki hazırlıq, gimnastika,
üzgüçülük, yüngül atletika, toplu oyunlar,
rəqs. Yuxarı siniflərdə məktəblilərin
40%-i həftədə 9 saat idmanla məşğul olur. Qalan 60% isə ən azı 3 saat. Bu, məcburi minimumdur.
Beysbol üzrə Məktəb
Liqası yerli telekanallar vasitəsilə yayımlanır. Region qalibləri
ölkənin ən iri stadionu - “Kosien”də bir neçə
gün ölkə birinciliyi uğrunda mübarizə
aparırlar. “Kosien” hər bir məktəblinin
ən böyük arzusudur.
Məktəbdə reqbiBöyük Britaniyada 3 fənn məcburi
xarakter daşıyır: ingilis dili, riyaziyyat və fiziki tərbiyə.
Ənənəvi fiziki tərbiyədən əlavə,
hər uşağa fərqli idman növlərindən məşğələlər
təklif olunur. Bütün məktəblərdə
hovuz, futbol, basketbol, kriket və qolf sahələri fəaliyyət
göstərir. Məktəbli istədiyi halda iki və
daha çox idman növü ilə məşğul ola bilər. Bəzi məktəblərdə
qızlar üçün balet dərsləri məcburidir.Orta
məktəblərdə “Fiziki tərbiyə həyata
hazırlıq kimi” adlı proqram fəaliyyət göstərir.
ABŞ-da olduğu kimi Britaniyada da dərsdənkənar
və məktəblərarası yarışlara, təbiət
səfərlərinə ciddi diqqət yetirilir. Təşkilati işlərə dair məsuliyyət
xüsusi orqan - “Məktəb idmanı Milli
Şura”sının üzərinə düşür.Britaniya
məktəblərində futbol və reqbi ən sevimli idman
növləridir. Ancaq yoqa,
atçılıq, su idman növlərinə də maraq
böyükdür. Elə məktəblər
var ki, öz atlarına malikdir. Məktəblərdə
idman dərsi proqramı fərdidir. Fiziki tərbiyə
dərsləri əsas etibarilə gündüz, həftədə
2-3 dəfə saat yarım davam edir. Şənbə-bazar
günlərində məktəblər arasında
yarışlar keçirilir. Velosipedlə
məktəbəAvropanın müxtəlif ölkələrinin
təhsil sistemində fiziki tərbiyə dərslərinə
münasibət demək olar eynidir. Həftə
ərzində orta hesabla 2-4 saat fiziki tərbiyə dərslərinə
ayrılır. Ancaq işin təşkili və
bəzi detallarda fərqlər var. Məsələn, Fransada dərslər
arasında iki saatlıq fasilə olur. Bu
müddət ərzində məktəblilər müxtəlif
idman növləri ilə məşğul olurlar. Bundan əlavə, məcburi fiziki tərbiyə dərsləri
var. Fiziki mədəniyyət uşaq bağçalarından
başlayır. Həftə ərzində ən azı
4-6 saat! Uşaqlar 4 yaşından
qaçmağı, tullanmağı, suda dayanmağı
öyrənirlər. Fransada stadion və
idman zalları çoxdur. Ancaq onların bəziləri
çox vaxt boş olur və istifadəsiz qalır. Hər şey şəhərdən, qəsəbədən
və nəhayət, məktəbin özündən
asılıdır. Harda ki idman bölmələri
var, dərsdənkənar idman yarışları
keçirilir, orada idman qurğuları tam gücü ilə fəaliyyətdədir.
Ancaq bütün
məktəblərdə tədris proqramına
uyğun olaraq fiziki tərbiyə dərsləri məcburidir.
Almaniyada müxtəlif idman
klublarına üzvlük çox populyardır. Məktəbdə
hər hansı idman növü ilə məşğul olan
uşağın yerli komandaya üzv olması dəstəklənir.
Belə klublarda üzvlük pulludur, ancaq qiymət
o qədər də yüksək deyil. Almaniyada
elə məktəblər var ki, hər gün fiziki tərbiyə
dərsi olur. Orta hesabla isə həftə
ərzində 3-4 saat idman dərslərinə ayrılır.
Burada da yerli dəstək proqramı fəaliyyət göstərir:
“Gənclik Olimpiada üçün məşq edir”. Yarışlar 12 idman növü üzrə şəhər
və rayon səviyyəsində keçirilir. İdman klublarının nümayəndələri
tez-tez belə yarışlara gəlib idmançı məktəbliləri
diqqətdə saxlayırlar.İtaliyada məhəllə və
küçə futbolu çox populyardır. Uşaqlar və valideynlər tez-tez məhəllələr
arasında yarışlar təşkil edirlər və bu
oyunlar barədə məlumatlar yerli mətbuatda dərc olunur.
13 illik təhsil prosesində fiziki tərbiyə
dərsləri italyanlar üçün çox vacibdir.
Bu dərslərdə fiziki cəhətdən məhdud
imkanlı uşaqlar da iştirak edirlər. Onlar üçün fərdi məşğələlər
təşkil olunur. Hollandiya, Fransa, Belçika,
Finlandiyada uşaqların məktəbə velosipedlə gəlmələri
adi haldır. Buna görə də veloidman bu ölkələrdə
çox məşhurdur.
Rüstəm QARAXANLI
Üç nöqtə.-
2019.- 1 avqust.- S.5