“Hər tamaşa
mənim üçün böyük
sevinc və qürur mənbəyidir”
Arzu Soltan: “İndi teatrı başa
düşən tamaşaçı azdır”
Deyir ki, ssenari həyat məntiqini aşmamalı, həyatın harmoniyasını pozmamalıdır. Hadisələr sifarişlə, yəni məhz ssenarist belə istəyir deyə inkişaf etməməlidir: “Ssenari yazanda çalışıram ki, səhnələşdiriləcək materiala tamaşaçı gözü ilə baxım. Mən səhnədə nə görmək istəyərdim və nədən zövq alardım, onu nəzərə almağa çalışıram. İstəyirəm ki, hər bir tamaşaçı bizim tamaşaya baxandan sonra daha əvvəlki adam olmasın. İçində bir kəşf, bir yenilik, bir işıq aparsın özü ilə”.
“Üç nöqtə” qəzetinin
qonağı Bakı Uşaq
Teatrının Ədəbi hissə müdiri,
ssenarist, yazar Arzu Soltandır. Arzu
xanımla ümumi fəaliyyətindən
və teatrda gedən proseslər barəsində
söhbətləşdik.
- Söhbətə hazırkı fəaliyyətinizdən başlayaq. İşləriniz necə gedir?
- Təşəkkür edirəm, Könül xanım. İşlərimiz ümumi ahəngə uyğun
gedir.
- Jurnalistika sahəsini bitirsəniz də bu gün fərqli sahələr üzrə çalışırsınız. Jurnalistikadan ayrılmağınıza səbəb nə oldu?
- Əslində jurnalistika
sahəsindən ayrılmış hesab
etmirəm özümü. Aktiv jurnalistika ilə məşğul
olmasam da mən ruhən
jurnalistəm və hadisələrə, ətrafa həmişə
jurnalist gözü ilə
baxıram. Yazmaq ehtiyacı hiss edəndə yazıram da.
Ayrı-ayrı vaxtlarda müxtəlif jurnal, qəzet, internet
portalı istehsalı ilə də məşğul olmuşam. Hərdən şəxsi bloqumda yazılar paylaşıram. Amma bir yerdən sonra jurnalist olaraq öz dilimdən
yazdıqlarımı, dediklərimi personajların dili ilə deməyin daha effektli və daha
miqyaslı olduğunu hiss
etdim. Odur ki, mənim yazdığım pyeslərdə,
film, serial ssenarilərində,
hətta uşaq verilişlərində
belə, obrazların içində heç
olmasa biri
dünyanı dəyişmək arzusunda olan jurnalist kimi davranır. Bir də ki, məni jurnalistika sahəsindən
necə ayrılmış hesab etmək olar ki, hələ də Şimali Kiprin Doğu Akdeniz Universitetində
bu sahə üzrə doktorantura
təhsilimi davam etdirirəm. Bu yaxınlarda “Sosial media savadlılığı” mövzusuna
həsr etdiyim elmi işimi müdafiə etməyə
hazırlaşıram və Azərbaycanda çox
az sayda olan media üzrə fəlsəfə
doktorlarından biri olacağam.
- Uşaqlarla işləmək elə də asan məsələ deyil. Bu günün uşaqları nələrə maraq göstərirlər?
- Haqlısınız, uşaqlarla işləmək asan məsələ deyil. Ona görə ki, hər bir uşaq özündən əvvəl uşaq olmuş bir nəslin məhsuludur və sələflərinin bütün yaxşı və çatışmayan cəhətlərinin daşıyıcısıdır. Uşaq cəmiyyətə artıq müəyyən keçmişlə yüklənmiş vəziyyətdə daxil olur və onunla işləmək fərdi münasibət tələb edir. Odur ki, bu günün uşaqlarının maraqları da fərqli və fərdidir. Düzdür, müəyyən ümumiləşdirmələr aparmaq olar. İndiki uşaqların telefona, internetə, şəbəkə oyunlarına maraqlarından danışmaq olar. Bunu hamı bilir. Amma şəxsi müşahidəmə əsaslanıb onu deyə bilərəm ki, indiki uşaqların belə kommunikasiyadan daha çox canlı ünsiyyətə ehtiyacı var. Mən illərdir Bakı Uşaq Teatrının bazasında Forum teatrı metodu ilə müxtəlif mövzularda təlimlər verirəm. Bakıda, regionlarda, cəbhəyanı bölgələrdə məktəblilərlə işləyirik. Və hər yerdə, hər dəfə bunun şahidi oluram ki, uşaqlarla danışan, onların maraqlarını nəzərə alan azdır. Hər layihədən sonra uşaqların gözlərində necə parıltı yarandığını, içlərində işıq yandığını görürəm. Bu ünsiyyətin davamlı olmasını necə arzuladıqlarını hiss edirəm. Bu məni sevindirir. Bir də hər dəfə işlədiyimiz uşaqların valideynləri, müəllimləri, məktəblərin rəhbərləri etiraf edirlər ki, biz bu uşaqların belə qabiliyyətli olduqlarını bilmirdik. Bu isə, məni təəssüfləndirir. “Rəqəmsal yerlilər” adlandırılan indiki nəslin nümayəndələri rəqəmsallıqdan kənardakı münasibətlərə həqiqətən acdırlar.
- Bəzən deyirlər ki, “uşağı aldatmağa nə var ki?”. Siz necə düşünürsünüz, uşaqları aldatmaq olurmu?
- Hazırda üzərində
işlədiyim elmi iş
məni məcbur edir deyim
ki, əslində istənilən növ media (qəzet, jurnal, TV, kino, tamaşa, reklam, sosial şəbəkə, İnternet
oyunları və s.) qurmadır və oxucunu, izləyicini, tamaşaçını yumşaq desək, yönləndirmək məqsədi
daşıyır. Odur ki, Qərbdə media
savadlılığı, yəni mediadan düzgün istifadə, medianın verdiyi mesajları doğru
anlamaq, təhlil etmək, tənqidi yanaşmaq, rəy vermək və
cavablandırmaq, yenilərini yaratmaq
bacarıqları uzun illərdir ki, tədris olunur.
Türkiyədə də artıq bu fənn
orta məktəb proqramlarına
salınıb. Bizdə isə hələ ki,
nəinki uşaqları, böyükləri də aldatmaq çətin deyil.
Çünki, belə bir
hazırlıq keçilmir və hər gün yenilənən, inkişaf
edən medianın qarşısında silahsız kimiyik. O ki
qaldı uşaqları aldatmağa, bizim məqsədimiz onları aldatmaq
yox, əksinə, inandırmaqdır. Öz
güclərinə, bacarıqlarına, həqiqətə, ədalətə,
dünyanın gözəlliyinə, uğurun
və xoşbəxtliyin öz seçimlərinə
bağlı olduğuna inandırmaq.
-
Ssenari yazarkən üstünlük verdiyiniz xüsusi məqamlar
varmı?
- Təbii ki, var. Belə məqamlar çoxdur.
Məsələn, ssenari həyat məntiqini
aşmamalı, həyatın harmoniyasını
pozmamalıdır. Hadisələr sifarişlə, yəni məhz
ssenarist belə istəyir deyə inkişaf etməməlidir və s. Ssenari yazanda
çalışıram ki, səhnələşdiriləcək
materiala tamaşaçı gözü ilə baxım. Mən
səhnədə nə görmək istəyərdim və nədən
zövq alardım, onu
nəzərə almağa
çalışıram. İstəyirəm ki,
hər bir tamaşaçı bizim tamaşaya baxandan sonra daha əvvəlki adam
olmasın. İçində bir kəşf,
bir yenilik, bir işıq aparsın özü ilə.
-
Yazdıqlarınızı
aktyorlarımiz layiqincə oynaya bilirlərmi?
- Xoşbəxtlikdən teatrda işləyirəm və aktyorlarla birbaşa ünsiyyət imkanım var. Bakı Uşaq Teatrının aktyorları ilə bir-birimiz başa düşürük və ahəngdar işləməyə çalışırıq. Aktyorlarımızın hamısı istedadlı və uşaqlararla işləməyə hazırlıqlıdırlar. Başqa teatrlarda da tamaşalarım qoyulub və həmişə razı qalmışam. 1990-cı ildən bəri müxtəlif işlərim səhnələşdirir və hələ də hər tamaşa mənim üçün bayram, böyük sevinc və qürur mənbəyidir.
- Gənc aktyor və aktrisaların işi sizi qane
edirmi?
- Sənəti sevməyən
teatrda qala bilmir. Sənəti sevənlərin isə,
işlərindən razı
qalmamaq mümkün deyil. Bu yaxında,
analara və oğullara ithaf etdiyim “Ballı” adlı tamaşamın premyerası oldu. Tamaşada baş rolu Bakı
Uşaq Teatrının
gənc aktyoru Sənan Fərzəliyev ifa edir. Premyeradan sonra teatrımızn bədii-rəhbəri-direktoru,
əməkdar artist İntiqam-Soltan
mənə dedi ki, “sən Azərbaycan
teatrına daha bir aktyor qazandırdın”.
İntiqam müəllimə bu yanaşmasına minnətdar olduğum qədər Sənana və teatrımızda yetişən bütün
aktyorlara da minnətdarlığım sonsuzdur.
- İllər öncə
uşaq hüquqlarına
həsr olunmuş “Baş rolda hüquqlarımız” kitabınız
işıq üzü
görüb. Yeni kitab yazmaq fikriniz varmı?
- “Baş rolda hüquqlarımız” mənim
yeganə kitabım deyil. Kitab yazmağı qarşıma
xüsusi məqsəd
olaraq qoymasam da, 2016-cı ildə Bakı Uşaq Teatrının təşəbbüsü
ilə “Birpərdəli
uşaq pyesləri” adlı kitabım işıq üzü görüb. Kitabda uşaqlar
və yeniyetmələr
üçün yazdığım,
əsasən doğma
teatrımızda səhnələşdirilmiş
pyeslərim yer alıb. Tələbəm,
PR mütəxxəssisi Cəfər
Mənsimi ilə birlikdə 2015-ci ildə “Uğur kitabı”, 2019-cu ildə “Öncəki sən olma”, “Yeni sən yarat”
kitablarını yazmışıq.
Çalışdığım çeşidli tarixi, sosial layihələrin nəticəsi olan kitablar var. Bu yaxınlarda işıq üzü görən “Cəsur qızlar” adlı kitabda Azərbaycanın örnək qadınları,
ilk gəmi kapitanımız
Şövkət Səlimova,
bəstəkar Şəfiqə
Axubdova, xalça ustası, sahibkar Fatimə Ağamirzəyeva
haqqında hekayələrim
yer alıb. Hazırda üzərində işlədiyim
dissertasiyanın kitab şəklində çap
olunmasını planlaşdırıram.
Bununla belə, beynimdə saysız-hesabsız süjetlər,
tövsiyələr, texnikalar,
hətta roman ideyası
olsa da, çox səbirsiz adamam. Böyük həcmli kitab
yazmaq üçün
isə səbr lazımdır.
- Həyat yoldaşınızla
eyni teatrda çalışırsınız. Bunun nə kimi müsbət
və mənfi tərəfləri var?
- Bəli, Bakı Uşaq Teatrının direktoru-bədii rəhbəri,
respublikanın əməkdar
artisti İntiqam Soltan mənim həyat yoldaşımdır.
Həyatda və sənətdə
həmişə arxalandığım,
örnək hesab etdiyim insandır. Bizi birləşdirən yüksək
ideyalar, dəyərlər
var və onlara çiyin-çiyinə
xidmət etmək daha gözəldir.
Amma birlikdə
işləməyimizin nə
mənfi, nə də müsbət cəhəti yoxdur. Hamı necə,
biz də elə.
İşdə sadəcə
iş yoldaşıyıq.
- Fikrinizcə, bu gün teatrlarımızda
nələr çatışmır?
- Tamaşaçı. Söhbət saydan yox, intellektual
səviyyədən, teatr mədəniyyətindən
gedir. Səbəb də odur
ki, teatrın insanın
formalaşmasındakı əlahiddə rolunu
başa düşən nəsillərlə
indiki nəsillər arasında körpülər
qırılıb. İndi teatrı başa düşən tamaşaçı
azdır.
-
Əvəllər hər il Bakı Uşaq Teatrında əsərləriniz,
hekayələriniz səhnələşdirilirdi. İndi niyə
səhnələşdirilmir?
- Əvvəlki qədər olmasa
da, indi də səhnələşdirilir.
Dekabrın 8-də Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının təşkilatçılığı
ilə keçirilən “2+1” Eksperimental Teatr Festivalında “Ballı”nın
premyerası oldu. Daha əvvəl
qeyd etdiyim kimi, bu tamaşa
mənim analara və oğullara
ithaf etdiyim “Ballı” pyesim əsasında səhnələşdirilib.
Tamaşa həm də
teatrımızın aktyoru Mehman Dilqəmoğlunun
rejissor kimi debütüdür. Hazırda teatrın
repertuarında uşaqlar və gənclər
üçün olan daha 6-7 tamaşam var. Və görünür, əvvəlki sualın
cavabında dediyim bir
məqamı inkar etmiş
olacağam. Belə ki,
həyat yoldaşımla eyni teatrda işləməyimin yaratdığı
əngəl odur ki, mənim
əsərlərimin tez-tez səhnələşdirilməsi
müəyyən söz-söhbətə səbəb olur. Məntiqsiz olsa da, bu belədir.
- 2020-ci ilə sayılı günlər qalıb. Yeni ildə tamaşaçilar sizdən nə gözləsinlər?
- Teatr olaraq yenə də zamanın aktual mövzuları ilə ayaqlaşmağa, uşaq və gənclərin əyləncəsini təşkil etməklə bərabər, onların şəxsiyyət kimi formalaşmasına, maariflənməsinə xidmət edən layihələr gerçəkləşdirməyə çalışacağıq. Uşaq və gəncləri zəmanənin bəlalarından, qlobal problemlərdən qorumaq, onları yüksək bəşəri duyğularla bəsləmək vəzifəsini çiynimizdən atmayacağıq. Təzə ildə yol hərəkəti təhlükəsizliyinə həsr etdiyim “Yaxşı yol” pyesimin tamaşasının də gənc tamaşaçıların ixtiyarına verilməsi nəzərdə tutulur. Onu da deyim ki, teatrın adının da bu yaxında Bakı Uşaq və Gənclər Teatrı olaraq dəyişilməsi planlaşdırılır.
Könül Oruc
Üç nöqtə.- 2019.- 26
dekabr.- S.12.