Məhkəmənin qətnaməsi qanuni və əsaslı
olmalıdır
Hakim qanunda göstərilən
müstəsna hallarda iddia tələblərindən kənara
çıxa bilər
Azərbaycan Respublikasında məhkəmə-hüquq
islahatlarının aparılması gedişində qəbul
olunmuş Azərbaycan Respublikasının Mülki-prosessual Məcəlləsində
mülki prosessual qanunvericilik yeni normalarla zənginləşdirilmişdir. Bu normalar məhkəmə
quruluşu sistemindəki dəyişikliklərlə
yanaşı, mübahisələrin həllinə çəkişmə
prinsipi hərtərəfli tətbiq etməklə yeni
yanaşma tərzini özündə əks etdirir.
Dövlət adından çıxarılan və ədalət
mühakiməsinin yekun aktı olan məhkəmə qətnaməsinin
hüquqi, nəzəri, tәcrübi cəhətdən
düzgün tərtib edilməsi vətəndaşların məhkəmə
orqanlarına olan inamını artırır, onların
hüquqi vasitələrlə tərbiyə olunmasına xidmət
edir.
Azərbaycan Respublikasının dünyaya hərtərəfli
inteqrasiyası. Yuxarı məhkəmə
orqanlarının qərarlarının dərc olunması və
dünyada yayılması məhkəmə sənədlərinin
tərtibinə diqqətin daha da artırılmasını tələb
edir.
Mülki və iqtisadi mübahisələr üzrə qəbul
dilmiş məhkəmə qətnamələrinin öyrənilməsi
göstərir ki, məhkəmələr tərəfindən
qəbul edilən bəzi qətnamələr qanuni və əsaslı
olmur, iddialar mahiyyəti üzrə düzgün həll
olunmur, yaxud qətnamələrin tərkibi mülki-prosessual
qanunvericiliyin tələblərinə cavab vermir. Bu da öz
növbəsində qətnamələrin yuxarı instansiya məhkəmələri
tərəfindən ləğv edilməsinə və ya dəyişdirilməsinə
səbəb olur.
Məhkəmə
qətnamələrinin keyfiyyətini və tərtibi
qaydalarını daha da yaxşılaşdırmaq məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin Plenumu
Q Ə R A R A A L I R:
1.Məhkəmə qətnaməsi mülki və iqtisadi mübahisələrdən
irəli gələn işlər üzrə ədalət
mühakiməsinin yekun aktı olduğu üçün onun
qəbul edilməsi ilə mübahisəli hüquq münasibətlərində
müəyyənlik yaranmalı, pozulmuş və mübahisə
edilən hüquqların və qanunla qorunan mənafelərin
real bərpası təmin olunmalıdır.
2.1.Məhkəmələrin diqqəti Azərbaycan
Respublikası MPM-nin 217-ci maddəsinə əsasən qətnamənin
qanuni və əsaslı tərtib olunması zəruriliyinə
cəlb edilsin.
2.2.Məhkəmə qətnaməsi maddi və
prosessual hüquq normalarına dəqiq əməl edilməklə
qəbul edldikdə qanuni hesab edilir. Azərbaycan
Respublikası MPM-nin 134-cü maddəsinə müvafiq olaraq
mübahisə edilən münasibəti tənzimləyən
hüquq norması olmadıqda, məhkəmə oxşar münasibətləri
tənzimləyən hüquq normalarını tətbiq edir.
Belə normalar da olmadıqda, məhkəmə
Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsinin təcrübəsinə.
presedent hüququna, mülki qanunvericiliyin
prinsiplərinə istinad etməklə qətnamə qəbul
etməyə haqlıdır.
2.3.Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 151-ci maddəsinə
müvafiq olraq Azərbaycan Respublikası Qanunvericilik sisteminə
daxil olan normativ-hüquqi aktlar ilə (Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyası və referendumla qəbul edilən
aktlar istisna olmaqla) Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı dövlətlərarası
müqavilələr arasında ziddiyyət yaranarsa, həmin
beynəlxalq müqavilələr tətbiq edilir.
2.4.Qətnamə o vaxt əsaslı hesab edilir ki,
onda baxılan iş üçün əhəmiyyətli
olan, qanunun tələblərinə uyğun olaraq işə
aid edilən və mötəbər sübutlarla təsdiq
olunan faktlar əks etdirilmiş olsun, məhkəmənin
iş üzrə müəyyən edilən faktlardan irəli
gələn qəti nəticəsi onda şərh edilsin, habelə
qətnamədə göstərilən hallar işin
materiallarına uyğun olsun.
2.5.Məhkəmələr nəzərə
almalıdırlar ki, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 149-cu maddəsinin VII hissəsinə
görə fiziki və hüquqi şəxslərin hüquqi
vəziyyətini yaxşılaşdıran, hüquq məsuliyyətini
aradan qaldıran və ya yüngülləşdirən
normativ-hüquqi aktların qüvvəsi geriyə şamil
edilir. Plenum izah edir ki, Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
7.3-cü maddəsinə əsasən mülki hüquq subyektlərinə
ziyan vurarsa və ya onların vəziyyətini pisləşdirərsə
mülki qanunvericiliyin geriyә qüvvəsi ola
bilməz.
3.1.Məhkəmələrə izah edilsin ki, Azərbaycan
respublikası MPM-nin 217.4-cü maddəsində təsbit
edilmiş bilavasitəlik prinsipi nəzərə alınmaqla qətnamə
yalnız məhkəmə iclasında tədqiq edilmiş
sübutlara əsaslanmalıdır.
3.2.Qətnamədə Azərbaycan Respublikası
MPM-də göstərilən qaydalarda araşdırılmayan
məlumatlara istinad edilməsinə yol verilmir.
3.3.Azərbaycan Respublikası MPM-nin 103.1-ci maddəsinə
əsasən digər sübutlar kimi ekspert rəyinin də әvvәlcәdәn müəyyən edilmiş
heç bir məcburi qüvvəsi yoxdur. Ona
görə ekspert rəyində digər sübutlarla bərabər
qiymət verilməli, ekspert rəyinin məhkəmə tərəfindən
qəbul edilib-edilməməsi səbəbləri qətnamədə
öz əksini tapmalıdır.
3.4.İşdə bir neçə ekspert rəyi olduqda,
məhkəmə qәtnamәdә onların hər birinin qəbul
edilməsi və ya rədd edilməsi səbəblərini
göstərməlidir.
3.5.MPM-nin 218.3-cü maddəsinə әsasәn hakim (məhkəmə tərkibi)
işdə iştirak edən şəxslərin verdiyi tələblə
üzrə qətnamə çıxarır. Lakin
hakim (məhkəmə tərkibi) qanunda göstərilən
müstəsna hallarda iddia tələblərindən kənara
çıxa bilər. Bu zaman hakim qətnamədə
istinad etdiyi qanunu göstərməli və müstəsnalığın
nədən ibarət olmasını əsaslandırmalıdır.
4.Azərbaycan Respublikası MPM-nin 82.4-cü maddəsinə əsasən
cinayət işi üzrə qanuni qüvvəyə minmiş
məhkəmə hökmü bu hərəkətlərin
olub-olmaması və bu hərəkətin kim tərəfindən
edilməsi məsələsində mülki işə baxan məhkəmə
üçün məcburidir. Buna görə də,
cinayət işində meydana gələn ziyanın ödənilməsi
barədə mülki işə baxan məhkəmə öz
qətnaməsində cavabdehlik təqsirlilik məsələsinə
qiymət verə bilməz. İddianın
təmin olunması barədə qətnamədə hökmlə
bərabər, qət edilmiş məbləğ haqqında
işdə olan və ya təqdim olunan digər sübutlara da
istinad edilməlidir.
5.Məhkəmə qətnaməsi savadlı, hüquqi cəhətdən
düzgün tərtib edilməli, onda anlaşılmayan ifadələr
yazılmamalı, hüquqi ifadələr yerində və dəqiq
işlədilməlidir.
6.1.Qətnamənin məzmunu giriş, təsviri,
əsaslandırıcı və nəticə hisslәrindәn ibarət olub, həmin
ardıcıllıqla Azərbaycan respublikası MPM-nin 220-ci
maddəsində göstərilən məlumatları əks
etdirməlidir.
6.2.Qətnamənin əsaslandırıcı hissəsinə
xüsusi diqqət verilməlidir. Qətnamənin
həmin hissəsində işin məhkəmə tərəfindən
müəyyən olunmuş halları, məhkəmənin nəticələrini
əsaslandırdığı sübutlar, bu və ya digər
sübutları rədd və ya qəbul etmək
üçün istinad etdiyi dəlillər, rəhbər
tutduğu qanunlar və ya digər normativ aktlar göstərilməlidir.
6.3.Məhkəmə qətnaməsinin əsaslandırıcı
hissəsində sübutlar əlaqəli şəkildə
şərh edilməli, bu və ya digər sübutun qəbul
edilib-edilməməsinin səbəbləri orada aydın izah
edilməlidir.
6.4.Məhkəmələr nəzərə
almalıdırlar ki, qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş prosessual qaydaların pozulması ilə əldə
edilmiş sübutlar məhkəmə qətnaməsinin əsasını
təşkil edə bilməz.
6.5.Qətnamənin əsaslandırıcı hissəsində
məhkəmənin mübahisə edilən hüquq münasibəti
barədə gəldiyi nəticə üçün əsas
götürdüyü maddi hüquq normaları, istinad etdiyi
qanun və y digər normativ aktın adı, maddəsi,
abzası, bəndi, zəruri hallarda məsələlər barədə
qərarları da göstərilməlidir.
6.6.İddiaçı məhkəmə iclasında
iddianın predmetini və yaxud əsasını dəyişdirdikdə,
iddianın həcmini artırıb-azaltdıqda, cavabdeh
iddianı tam və ya qismən etiraf etdikdə bu barədə
qətnamədə qeyd edilməli, məhkəmənin bununla
razılaşıb-razılaşmamasının səbəbləri
qətnamənin əsaslandırıcı hissəsində
şərh edilməlidir.
6.7.Məhkəmələr izah edilsin ki, işə
qiyabi icraat qaydasında baxıldıqda iddianın predmeti və
ya əsası dəyişdirilə, iddia tələblərinin
məbləği artırıla bilməz.
6.8.Qətnamənin nəticə hissəsi
imperativ formada yazılmalı, baxılan iş üzrı tərəflərin
hüquq və vəzifələrini dəqiq müəyyən
etməlidir.
6.9.Məhkəmə qətnaməsinin nəticə
hissəsində ümumi müddəalarla yanaşı,
ayrı-ayrı kateqoriyalı işlər üzrə
xüsusi müddəalar da əks olunmalıdır. Məsələn:
şərəf və ləyaqətin müdafiəsi ilə əlaqədar
işlər üzrə məhkəmə qətnaməsində
vətəndaşların şərəf və ləyaqətini
ləkələyən və həqiqətə uyğun
olmayan məlumatların təkzib edilmə üsulu:
sağlamlığa vurulmuş ziyanın ödənilməsi
barədə işlər üzrə qətnamədə
tutulmalı ziyanın dəqiq miqdarı, ödəniş məbləğləri;
əmlakın həbsdən azad edilməsi barədə iddia təmin
edildikdə qətnamədə hansı əmlakın
iddiaçıya məxsus olması və həbsdən azad
edilməsi; atalığın etirafı kimi faktının
müəyyən edilməsi işləri üzrə
atalığım müəyyən edilməsi barədə
aktın VVADQ orqanlarında qeydiyyatı üçün zəruri
olan məlumatlar (soyad, ad, ata-ana adı, doğulduğu
gün, ay, il və yer, daimi yaşayış yeri) göstərilməlidir.
6.10.
Əqd məhkəmə tərəfindən ləğv
edildikdə və ya etibarsız hesab edildikdə qətnamənin
nəticə hissəsində əqdin
iştirakçılarının əqd üzrə
aldıqlarını eyni vaxtda geri qaytarmalı olmaları və
yaxud qətnamənin hər iki tərəf üçün
eyni vaxtda icra edilməli olması göstərilməlidir. Tərəflərin əvvəlki vəziyyətə
qaytarılması üçüncü şəxslərin hərəkətləri
ilə əlaqədar olduqda qətnamədə bu məsələ
də həll edilməlidir.
6.11.Cavabdeh müəyyən edilmiş vaxt ərzində
qətnaməni icra etməsə, məhkəmə zəruri
hesab etdikdə iddiaçının cavabdehdən zəruri xərcləri
almaqla həmin hərəkətləri cavabdehin hesabına etməyə
haqlı olmasını qətnamədə göstərə
bilər.
6.12.İşə qiyabi icraat qaydasında
baxıldıqda qəbul edilən qətnamə “qiyabi qətnamə”
adlandırılmalı, qətnamənin nəticə hissəsində
qətnaməyə yenidən baxılması üçün
ərizənin verilməsi vaxtı və qaydası qeyd edilməlidir.
6.13.Bir qayda olaraq, məhkəmə qətnaməsi
həmin işə baxılması qurtardıqdan dərhal
sonra tərtib edilməlidir. Müstəsna
hallarda, xüsusilə mürəkkəb işlər üzrə
əsaslandırılmış qətnamənin tərtib edilməsi
10 gün müddətinədək başa
çatdırılmalıdır. Məsələn,
işdə bir neçə iddiaçı və cavabdeh
olduqda, tədqiq edilən sübutların həcmi
böyük olduqda və s.
7.Apellyasiya instansiyası məhkəməsi şikayəti təmin
etmədikdə və ya birinci instansiya məhkəməsinin qətnaməsi
dəyişdirdikdə hansı dəlillərə əsasən
şikayətin təmin edilmədiyini və yaxud qətnamənin
dəyişdirildiyini göstərməyə borcludur.
8.1.İşdən qarşılıqlı iddia verildikdə
qətnamənin əsaslandırıcı hissəsində həm
ilkin, həm də qarşılıqlı iddia
ayrı-ayrılıqda əsaslandırılmalı və qətnamənin
nəticə hissəsində hər bir iddianın hansı
qaydada həll olunması aydın göstərilməlidir. Bir icraata bir
neçə tələb birləşdirildikdə və
yaxın işdə müstəqil tələb irəli
sürən3-cü şəxslər iştirak etdikdə qətnamənin
nəticə hissəsində bütün tələblər
üzrə qərar qəbul edilməlidir.
8.2.Məhkəmə bir neçə cavabdeh barədə
qətnamə çıxardıqda, cavabdehlərin hər
birinin qətnaməni hansı hissədə yerinə yetirməli
olmasını və ya onların məsuliyyətlərinin
müştərək olmasını göstərməlidir.
9.1.İddia tələbi qismən təmin edildikdə qətnamədə
əvvəl iddianın təmin olunan hissəsi, sonra isə təmin
olunmayan hissəsi əsaslandırılmalı, qətnamənin
nəticə hissəsində iddianın kimin haqqında
hansı hissəsində təmin və yaxud rədd
olunması konkretləşdirilməlidir.
9.2.Əmək tələbi barədə iddialar təmin
olunduqda gələcəkdə qətnamənin
icrasının müəyyənliyini və mümkünlüyünü
təmin etmək məqsədilə qət edilən əşyaların
hər birinin ayrı-ayrılıqda dəyəri və qət
olunan əmlakın cavabdehdən naturada alınası
mümkün olmadığı hallarda həmin əmlakın
dəyərinin pulla ödənilməsi də qətnamədə
həll olunmalıdır.
9.3.Pul vəsaitlərinin tutulması haqqında
iddia təmin edilərkən, qətnamədə əsas borc,
ziyan, dəbbə pulu (cərimə, pensiya)
ayrı-ayrılıqda müəyyən edilməli, həm də
alınmalı olan ümumi məbləğ
hesablanmalıdır.
10.Qətnamədə alınması və yaxud
ödənilməsi müəyyən eidlən məbləğlər
Azərbaycan Respublikasının milli pul vahidi ilə ifadə
olunmalıdır. Əgər iddia tələbi
xarici valyuta ilə göstərilərsə, alınan və
ya ödənilən məbləğin qətnamənin icra
olunduğu günə olan manat məzənnəsi ilə
hesablanması göstərilməlidir.
11.1.Məhkəmələrə izah edilsin ki, məhkəmə
tərəfindən qətnamənin icra qaydası qanunun tələbindən
və işin hallarından asılı olaraq müəyyən
olunur. Əgər məhkəmə öz qətnaməsinin
icrası üçün bu və ya digər qaydanı tətbiq
etməyi məqsədəuyğun hesab edirsə və yaxud həmin
qayda-qanuna əsasən tətbiq edilməlidirsə, qətnamənin
mətnində onun icra qaydası da müəyyənləşdirilməlidir.
11.2.Məhkəmələrin diqqətinə
çatdırılsın ki, dərhal icra olunma hallar (Azərbaycan
Respublikası MPM-nin 235-ci maddəsi) istisna olmaqla, qətnamə
qanunu qüvvəyə mindikdən sonra icra edilir. Digər hallarda qətnamənin dərhal icrası məqsədə
müvafiq hesab edildikdə məhkəmə bunu öz qətnaməsində
əsaslandırmalıdır.
11.3.Qətnamə yuxarı instansiya məhkəməsi
tərəfindən ləğv edildikdə və yaxud dəyişdirildikdə
Azərbaycan Respublikası MPM-nin 235.3-cü maddəsinə
müvafiq olaraq hakim qətnamənin dönüşü məsələsini
həll edə bilər.
12.Məhkəmələr nəzərə
almalıdırlar ki, qətnamənin icrasına möhlət
verilməsi və ya onun hissə-hisə icra edilməsi, qətnamənin
icra üsulunun və qaydasının dəyişdirilməsi
müstəsna hal olub, qətnamənin icrası
üçün çətinlik törədən və yaxud
borclu üçün yaranmış əlverişsiz hallarda tətbiq
oluna bilər. Məhkəmələr bu məsələləri
həll etdikdə təkcə borclunun deyil, tələbkarın
mənafeyini də nəzərə almalıdırlar.
13.1.Məhkəmə qəbul etdiyi qətnaməni
elan etdikdən sonra mahiyyətini dəyişmədən onda
olan yanlışlıqları və açıq hesab səhvlərini
düzəldə bilər.
13.2.Düzəlişlər etmək məsələsi
iclasın vaxtı və yeri haqqında işdə iştirak
edən şəxslər xəbərdar edilməklə məhkəmə
iclasında həll edilir.
13.3.Qətnamədəki
yanlışlıqların və hesab səhvlərinin düzəldilməsi
üçün Azərbaycan Respublikası MPM-də müddət
müəyyən edilmədiyinə görə həmin məsələlər
qətnamə icra edilənədək istənilən vaxt
qaldırıla bilər.
14.Qətnamə aydın və dəqiq
olmadıqda, həmçinin ziddiyyətli olduqda, işi həll
etmiş hakim (məhkəmə tərkibi) qətnamənin məzmununu
dəyişdirmədən onu izah etməyə haqlıdır.
Qətnaməni izah etmək yolu ilə onun dəyişdirilməsinə
və yaxın onda məhkəmə baxışının
predmeti olmayan məsələlərin həll edilməsinə
yol verilmir.
15.1.Əlavə qətnamənin
çıxarılmasına yalnız Azərbaycan
respublikası MPM-nin 229-cu maddəsində müəyyən
edilmiş hallarda yol verilir. Bu halların
siyahısı qətidir və genişləndirilə bilməz.
15.2.Qeyd etmək lazımdır ki, əlavə qətnamənin
çıxarılması barədə məsələyə
əsas qətnamə qanuni qüvvəyə minənə kimi
baxıla bilər. məhkəmə
baxışında müəyyən edilməmiş hallar barədə
əlavə qətnamənin çıxarılmasına yol
verilmir.
15.3.Əlavə qətnamənin
çıxarılması mülki mühakimə
icraatının ümumi qaydalarına əsasən həyata
keçirilir.
15.4.Əlavə qətnamənin
çıxarılmasından imtina olunması maraqlı şəxsi
eyni tələblə ümumi qaydada məhkəməyə
müraciət etmək hüququndan məhrum etmir.
16.1.Məhkəmə qətnaməsi qanuni qüvvəyə
mindikdə onun məcburilik və preyudisiallıq xüsusiyyətləri
əmələ gəlir.
16.2.Qətnamə qanuni qüvvəyə mindikdən
sonra tərəflər və işdə iştirak edən digər
şəxslər, habelə onların hüquq varisləri məhkəmədə
eyni iddia tələblərini, eyni əsaslar üzrə yenidən
irəli sürə bilməzlər, o cümlədən məhkəmə
tərəfindən müəyyən edilmiş faktlarla və
hüquq münasibətlərinə qarşı başqa
prosesdə mübahisə edə bilməzlər.
17.Kassasiya və apellyasiya instansiya məhkəmələri
aşağı instansiya məhkəmələrinin qətnamələrindən
şikayətlərə baxdıqda qəbul etdikləri
aktlarda verilən şikayətlərin dəlillərinə
müfəssəl hüquqi qiymət verməlidirlər.
18.Bu qərarın qəbul edilməsi ilə əlaqədar
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsi Plenumunun “Məhkəmə
qətnaməsi haqqında” 11 iyul 1997-ci il tarixli 2 saylı qərarı
qüvvədən düşmüş hesab edilsin.
Üç nöqtə.-
8 iyun.- S.9