"Nəsimi ili: klassik əbədi irsə müasir baxış, milli və bəşəri ideyaların təbliği"
Nəsimi
yalnız Azərbaycanın, Türk dünyasının deyil,
bütün bəşəriyyətin əbədi azadlıq,
hürriyyət günəşidir ki, 650 ildir bütün aləmə
nur saçır. Nəsimi adlı günəş bəşəriyyətə
Azərbaycandan doğub. Onun beşiyi Azərbaycanda qurulub, məzarı
isə Hələbdə qazılıb. Yüz illərdir dahi
Azərbaycan şairi, mütəfəkkiri, alimi İmadəddin
Nəsiminin qəzəlləri, şeirləri, bədii-fəlsəfi
əsərləri dünyanı dolaşır, xalqlara, ölkələrə,
mədəniyyətlərə öz təsirini göstərir.
Nəsiminin ədəbi irsi uzun illərdir dövrün,
zamanın tələblərinə uyğun şəkildə
araşdırılır, tədqiq edilir.
Maraqlıdır ki, dahi şairimizin ədəbi
irsi bütün zamanlar üçün aktualdır və nə
qədər insan var, bəşəriyyət mövcuddur, Nəsiminin
ölməz poeziyası, fəlsəfi baxışları
öz əbədiyaşarlığını, gözəlliyini
qoruyacaq.
650 il bundan əvvəl dünyaya
gələn Nəsimi Azərbaycan xalqının ümumbəşər
mədəniyyətinə bəxş etdiyi qüdrətli
söz ustalarından biri kimi öz ölməz əsərləri
ilə bəşəriyyətin söz mədəniyyəti xəzinəsini
daha da zənginləşdirib. Mütəfəkkir
şair dərin poetik fikirlərlə fəlsəfi
görüşlərin vəhdətində olub, dövrün
elmi-fəlsəfi düşüncəsinin aydın ifadəçisinə
çevrilib. Nəsimi poeziyasının, düşüncəsinin
əsas obrazı, simvolu insan amilidir. O, kamil insan
axtarışında idi və insanı saflığa, ədalətə,
haqsızlıqla mübarizəyə səsləməklə
onları pisliklərdən, şərdən arındırıb
təmizləyirdi. Nəsimi dünya
poeziyasının ən kamil nümunələri
sırasında əhəmiyyətli yerə malik əsərlərində
daim insanın əzəmətini, insani məhəbbəti və
şəxsiyyəti, onların azadlıq uğrundakı
mücadiləsini önə çəkib, tərənnüm
edib. Heç şübhəsiz ki, Nəsimi anadilli
poeziyamızın inkişafında, dilimizin qüdrətinin
daha ifadəli şəkildə şeiriyyətdə yer
tutmasında əhəmiyyətli rol oynayıb. Onun şeirlərinin
humanist ideyalarla, yeni məzmun, deyim tərzi və bədii
lövhələrlə zənginliyi hər zaman tədqiqatçılar
tərəfindən qeyd edilib.
“Məndə sığar iki cahan, mən bu
cahana sığmazam” - deyə bütün bəşəriyyətə
insanın daxili arzu və istəklərini, şüuraltı
bacarıqlarını ifadə edən Nəsimi bütün
poeziyasını bu amal üzərində kökləyib.
Heç şübhəsiz ki, Nəsiminin
yenidən xalqımıza və bəşəriyyətə
qaytarılması, onun ölməz irsinin ölkəmizdə tədqiqata
cəlb edilməsi, habelə dahi mütəfəkkirin xatirəsinin
əbədiləşdirilməsi, irsinin nəşr
olunması xalqımızın böyük oğlu Heydər
Əliyevin adı ilə bağldır. Keçən əsrin
70-ci illərində öz geniş fəaliyyəti sayəsində
tarixi-mədəni dəyərlərimizə münasibətdə
əsaslı dönüş yaradan Heydər Əliyev Nəsimi
irsinə də xüsusi münasibət göstərib. Məlumdur
ki, Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
ilk dəfə Nəsiminin 600 illik yubileyi UNESCO-nun tədbirləri
siyahısına daxil edilib və 1973-cü ildə beynəlxalq
miqyasda qeyd olunub. Eyni zamanda, həmin dövrdən etibarən
Nəsimi irsinin və bütövlükdə, klassik Azərbaycan
mədəniyyətinin daha əhatəli
araşdırılması istiqamətində mühüm
addımlar atılıb. Nəsiminin
yaradıcılığı artıq milli-mənəvi
varlığımızın ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Azərbaycan ədəbiyyatı və incəsənətində
Nəsiminin yaddaqalan obrazı yaradılıb, Bakının mərkəzində
şairin əzəmətli heykəli ucaldılıb. Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Dilçilik İnstitutu Nəsiminin
adını daşıyır.
Nəsimi irsinə qayğı və diqqət
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
də davam etdirilib. Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə 2019-cu ilin görkəmli Azərbaycan şairi və
mütəfəkkiri İmadəddin Nəsiminin 650 illik
yubileyi ilə əlaqədar “Nəsimi İli” elan edilməsi
dahi şairə verilən dəyərin ən yüksək
göstəricisidir. Bu sərəncam həm də Azərbaycan
mədəniyyətinin, zəngin tarixi-mədəni irsinin təbliğinə
çox böyük töhfədir. Nəsimişünaslar
bildirirlər ki, Nəsimini oxuyub dərindən başa
düşmək üçün mütləq müqəddəs
kitabımız Quranı bilmək vacibdir.
Azərbaycan poetik dilinin inkişafına
böyük təsiri olan, əvəzsiz şair İmadəddin
Nəsimi öz yaradıcılığı ilə
mübarizliyi, sülhü təbliğ edib. Söz sənətinin
son dərəcə qiymətli incilərini meydana gətirmiş
bu filosof şair yalnız Azərbaycan deyil, eləcə də
türk ədəbiyyatının təkmilləşməsinə
töhfələr verib. Tədqiqatçılar qeyd edirlər
ki, Nəsiminin yaradıcılığı bir sıra
xalqların bədii-ictimai fikrinin inkişafına qüvvətli
təsir göstərib.
Bütün bəşəriyyətin
azadlıq, hürriyyət carçısı olan Nəsiminin
2017-ci ilin may ayında Parisdə, UNESCO-nun baş qərargahında
vəfatının 600 illiyinin qeyd edilməsi, eyni zamanda da
2018-ci ilin sentyabr ayında ölkəmizdə Nəsimi
şeir, incəsənət və mənəviyyat
festivalının təntənəli şəkildə
keçirilməsi ölməz şairin xatirəsinə dərin
ehtiramın ifadəsi hesab oluna bilər.
Onu da bildirək ki, şairin
sağlığında əsərləri Azərbaycan,
Yaxın Şərq, İraq, Suriya, Orta Asiyada geniş
yayılıb, XV əsrdən etibarən bütün türk ədəbiyyatına
güclü təsir göstərib. Şairin əsərləri
əlyazmalar şəklində dünyanın bir sıra
kitabxanalarında saxlanır. Dahi şairin əsərləri
dönə-dönə çap edilib, barəsində tədqiqat
əsərləri yazılıb. UNESCO-nun qərarı ilə
Nəsiminin anadan olmasının 600 illiyi dünya miqyasında
geniş qeyd edilib.
AMEA-nın vitse-prezidenti, Milli Məclisin Elm və
təhsil komitəsinin sədri, akademik İsa Həbibbəyli
qeyd edir ki, Nəsimi Azərbaycan hürufizm ədəbiyyatının
görkəmli yaradıcısıdır. Onun
bildirdiyinə görə, Nəsimi dünya ədəbiyyatında
sarsılmaz iradəsi və möhkəm əqidəsi ilə
şəxsiyyətin bütövlüyünün və əzəmətinin
nümunəsini göstərmiş nadir sənətkarlardan
biridir, Nəsimi böyük ədəbi məktəb
yaradıb: “Seyid İmadəddin Nəsimi (1369-1417)
görkəmli Azərbaycan şairi və mütəfəkkiridir.
O, Azərbaycanın qədim elm və ədəbiyyat mərkəzlərindən
biri olan Şamaxı şəhərində dünyaya gəlmişdir.
Uşaqlıq və gənclik illəri burada keçən
Seyid İmadəddin Nəsimi Şamaxıda mükəmməl
mədrəsə təhsili almışdır. Bədii
istedadı ilə diqqəti cəlb edən İmadəddin Nəsimi
ilk şeirlərindən etibarən ədəbi mühitdə
istedadlı cavan şair kimi qəbul olunmuşdur. Qardaşı Şah Xəndanın məzarının
və türbəsinin Şamaxı qəbiristanlığında
bu günə qədər yaxşı vəziyyətdə
qalması və xalq tərəfindən ziyarət yeri kimi qəbul
olunması İmadəddin Nəsiminin mənsub olduğu şəcərəyə
Azərbaycan xalqının, yerli əhalinin bəslədiyi
yüksək ehtiramı nümayiş etdirir. Müxtəlif
ədəbiyyatlarda Nəsiminin doğum yerinə dair müəyyən
ölkələr və şəhərlər barədə
qeyd edilən versiyalar onun anadan olduğu yerə aid olmayıb,
tərcümeyi-halının digər hadisələri,
xüsusən hürufilik təriqətini yaymaq
üçün etdiyi səfərlər, müvəqqəti
məskunlaşdığı məkanlarla əlaqədardır.
Belə ki, Nəsimi hürufizm ideyalarını yaymaq
üçün Azərbaycan vilayətlərindən başqa
həm də İranda, Türkiyədə, İraqda, Suriyada
olmuş və geniş təbliğat işləri
aparmışdır. Olduğu ölkələrdə Nəsiminin
və hürufizmin əleyhdarları olduğu kimi, tərəfdarları
da formalaşmışdır. Bütün çətinliklərə
baxmayaraq, onlar ustadlarının adını və əqidəsini
daim uca tutaraq yaşatmışlar.
İmadəddin Nəsiminin həyatda və sənətdə
rəhbər tutduğu hürufilik təliminin görkəmli
yaradıcısı Fəzlullah Nəimi Astrabadi (1340-1394) ilə
əlaqələri də maraq doğuran mühüm hadisələrlə
bağlıdır. Mənbələrdə
haqlı olaraq bu əlaqələr mürşid-şagird
münasibətləri kimi yüksək qiymətləndirilir.
Öz dövrünün görkəmli şəxsiyyətləri
olmuş bu böyük mütəfəkkirlərin əlaqələri
haqqında müxtəlif versiyalar mövcuddur. Bir
versiyaya görə, İmadəddin Nəsimi XIV əsrin 80-ci
illərində hürufizm ideyalarını təbliğ etmək
üçün Şirvana gələrək söhbətlər
aparan hürufizmin ideya-nəzəri əsaslarını
yaratmış Fəzlullah Nəimi ilə burada tanış
olmuşdur. Elmi ədəbiyyatlarda da qeyd
olunduğu kimi, yaradıcılığının
başlanğıc dövründə "Hüseyni” təxəllüsü
ilə şeirlər yazan İmadəddin Nəsimi
hürufizmin böyük ideoloqunun təliminə maraq göstərmiş
və bu təriqəti qəbul etmişdir. Fəzlullah Nəiminin
qızı ilə ailə qurması da, sadəcə, tərcümeyi-hal
göstəricisi olmayıb, Nəsiminin ustadı ilə
bütün varlığı ilə bağlı
olmasının, əqidə və amal birliyinin mühüm
faktlarından biridir. Eyni zamanda, İmadəddin
Nəsiminin Şirvandan ayrılıb son dəfə Türkiyə-Suriya
səfərinə gedərkən Naxçıvana gəlib,
Xanəgahda Fəzlullah Nəimi ilə görüşməsi
haqqındakı rəvayətlər də ədəbi-ictimai
fikir tariximizin nadir səhifələrindən biri olmaqla bərabər,
onların arasındakı münasibətlərin dərinliyini
nümayiş etdirir. Fəzlullah Nəimi hürufizmin mükəmməl
nəzəriyyəsini, İmadəddin Nəsimi isə
böyük poeziyasını yaratmış qüdrətli
şəxsiyyətlərdir. Bundan başqa,
İmadəddin Nəsiminin Şərqdə qəzəl
janrında böyük şeir xəzinəsi yaratmış
Hafiz Şirazi ilə yaxın münasibətlərinin
olması onun dövrün ədəbiyyat aləmində əsas
simalardan biri kimi qəbul edildiyini düşünməyə əsas
verir”.
Nəsiminin yaratdığı mənəvi
kamillik konsepsiyası nəinki Şərq poeziyasına, eləcə
də dünya peoziyasına ciddi təsir göstərib. Tədqiqatçılar
qeyd edirlər ki, Nəsiminin poeziyasında nəsihətçilik
arxa planda qalıb, həyat fəlsəfəsi və
mübarizə ruhu ön mövqeyə keçib. Nəsimi Azərbaycandan
getdikdən sonra müxtəlif fasilələrlə Türkiyədə,
İranda, İraqda yaşamış, nəhayət, Suriyada
olub, Hələbdə məskunlaşıb və olduğu
yerlərdə hürufizm ideyalarını geniş şəkildə
təbliğ edib. Onun təbliğ etdiyi hürufi ideyalar
heç də hər yerdə birmənalı
qarşılanmamış, müzakirə və mübahisə
mövzusu olmuşdur. Mütəfəkkir şairin əleyhdarları
bundan istifadə edərək, haqqında müxtəlif
böhtan və şayiələr yaymışlar. Nəsiminin
məsləyi yolunda faciəli şəkildə edam
olunması onun sarsılmaz, möhkəm əqidəsinin
isbatıdır. Buna baxmayaraq, Nəsiminin
Suriyanın Hələb şəhərindəki məzarı
xalq tərəfindən həmişə ehtiramla ziyarət
olunmuş və bu məqbərə ibadətgaha
çevrilmişdir. Çox təəssüf ki, son dövrlərdə
Suriyada gedən acınacaqlı müharibə böyük
şairin məqbərəsi və məzarı ətrafında
da müəyyən dağıntılara səbəb
olmuşdur. Azərbaycan ziyalılarının nümayəndə
heyəti, tanınmış alimlər və şairlər bir
neçə dəfə Nəsiminin məqbərəsini ziyarət
etmişlər.
Məlum olduğu kimi Azərbaycanda
Nəsimi irsinin tədqiqi və nəşri sahəsində
böyük işlər görülüb və ilk dəfə
tanınmış Azərbaycan ədəbiyyatşünası
Salman Mümtaz görkəmli sənətkarın irsini
toplayaraq kitab halında nəşr etdirib. Sonrakı illərdə
şairin zəngin irsi daha geniş səviyyədə
toplanmış, kütləvi tirajla nəşr edilərək
xalqımıza çatdırılıb. Həmçinin, Nəsimi
şeirindən müəyyən seçmələr ingilis,
rus, fransız, alman, Ukrayna və sair dillərə tərcümə
edilib yayılıb. Sirr deyil ki, bu gün Nəsimi irsinə,
onun poeziyasına yeni baxış bucağının
formalaşdırılması labüddür. Tədqiqatçılar
qeyd edirlər ki, Nəsimi irsi Sovet dövründə həmin
dövrün tələblərinə uyğun şəkidlə
tədqiq edilib. Hətta bir sıra qəzəllərinin, fəlsəfi
əsərlərinin tərcüməsində ciddi təhriflərə
yol verilib. Alimlərin bildirdiyinə görə, bu gün
AMEA-nın müfaviq institutları tərəfindən Nəsimi
poeziyası yenidən tədqiqata cəlb edilib, onun qəzəllərinin
tərcüməsinə baxılır.
Bildiyimiz kimi, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin müvafiq sərəncamı ilə
İmadəddin Nəsiminin "Seçilmiş əsərləri”
böyük tirajla nəşr edilərək ölkə
miqyasında bütün kitabxanalara göndərilib. Son vaxtlar professor Qəzənfər Paşayevin yenidən
təkmilləşdirilmiş şəkildə nəşr
etdirdiyi Nəsiminin İraq divanı və naməlum şeirləri,
AMEA Əlyazmalar İnstitutunda əldə olunan yeni əlyazma
nüsxələri şairin irsinin toplanması və nəşri
işinə daha geniş miqyasda bir daha qayıtmağın zəruriliyini
aktuallaşdırıb. Bu gün M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutu tərəfindən dünyanın
müxtəlif muzey və kitabxanalarından Nəsiminin əlyazmalarının
surətləri əldə olunur və həmin nüsxələr
yenidən tədqiqata cəlb edilir. Hətta o nümunələr
arasında indiyə qədər elmə məlum olmayan
çoxlu əsər də var ki, Əlyazmalar İnstitutu həmin
nüsxələri Türkiyə muzeylərindən əldə
edib. Bəşər poeziyasının mənəvi kamillik
simvoluna çevrilən Nəsimi irsi bütün zamanlar
üçün əbədiyaşardır”.
Nəsimi isrsinə göstərilən
diqqət, qayğı, eyni zamanda, Prezident İlham Əliyevin
Sərəncamı ilə 2019-cu ilin “Nəsimi İli” elan
edilməsi bizə imkan verir ki, Nəsimi irsini, onun
bütün bəşəriyyətin tərəqqisinə gərək
olan ideyalarını daha geniş miqyasda bütün
dünyaya yayaq. Ölkəmizdə “Nəsimi İli”
çərçivəsində keçirilən bütün
tədbirlər, konfrans və simpoziumlar Nəsimi isrsinin təbliğini
hədəfləyib.
İradə SARIYEVA
Üç nöqtə.-
2019.- 25 iyun.- S.12