"Bağçaların
uşaqların mənəvi
inkişafındakı rolu
danılmazdır"
Uşaqların
təlim-tərbiyəsi ilk növbədə ailədən
başlayır. Daha sonra isə bu işi bağçalar
və məktəblər yerinə yetirir. Valideynlər
övladlarını bağçaya göndərərkən
həyəcan keçirirlər. Bağça uşaqların
həyatında ilk addımlardır desək yanılmarıq.
Bəs görəsən bağçaların uşaqların
mənəvi və psixoloji inkişafında rolu nə dərəcədədir?
Mövzu ilə bağlı
“Üç nöqtə”yə açıqlama verən təhsil
eksperti Kamran Əsədov qeyd edir ki, hal-hazırda ölkəmizdə
1656 dövlət (717 kənd, 939 şəhər), 96
qeyri-dövlət (95 şəhər, 1 kənd) məktəbəqədər
təhsil müəssisəsi var: “Danılmaz faktdır
ki, bağçalar körpələrin təlim tərbiyəsində
mühüm rol oynayır. Hər yaş dönəminin
özünün xüsusiyyətləri, psixoloji, sosial,
emosional standartları var. Uşaqlar o xüsusiyyətlərə,
standartlara cavab verə-verə böyüyür. Beləcə,
dünya praktikasında uşaq inkişafının
standartları meydana çıxır. İndi həmin o
standartların tətbiqi üçün bir müəssisə
lazımdır”.
Ekspert bildirir ki, lakin kiçik
yaşlıların bağçalara cəlb olunması
baxımından Azərbaycandakı göstəricilər
dünya aparıcı dövlətlərlə müqayisədə
çox aşağıdır: “Hələ
bağçaların sayının çox olduğu Bakı
şəhərində məktəbəqədər yaş
qrupunda olan uşaqların 25 faizi məktəbə
bağçalardan gəlir. Təəssüflər olsun ki,
maddi-texniki baza, binalar da bəs eləmir ki, digər 75 faizlik
uşaqda bağçalara cəlb olunsun. Dünya təcrübəsindən
qeyd edim ki, Amerikanı götürsək,
bağçaların 80 faizi özəldir. Həmin
bağçalarda olan şərait dövlət hesabında
olan məktəbəqədər müəssisələrdən
daha yaxşı qurulub. Dövlətin üzərinə az
yük düşür.
Təəssüflər olsun ki,
bağçalara fəaliyyət lisenziyası verilsə də
orda zəruri hallara o qədər də diqqət yetirmirlər. Belə ki, bağçalarda uşaqların təhlükəsizliyinə
zəmanət yaratmaq üçün bir sıra mexanizmlər
olmalıdır. İlk növbədə, Fövqəladə
Hallar Nazirliyinin Dövlət Yanğın Nəzarəti Xidməti
tərəfindən razılaşdırılmış təxliyə
planı hazırlanmalı və bağçanın hər
mərtəbəsində asılmalıdır.
Fövqəladə Hallar Nazirliyinin müəyyən
etdiyi yerlərə yanğın söndürmə
balonları yerləşdirilməli və bağçalarda
yanğın söndürmə guşəsi olmalıdır.
Həmin guşə lazımi avadanlıqla təchiz edilməlidir.
Bura yanğın baş verdiyi zaman lazım olan torpaq, vedrə,
bel kimi vasitələr və ilkin tibbi yardım
çantası daxildir. Bağçalarda mütləq təhlükəsizlik
çıxışları olmalı və onlardan rahat istifadə
edilməlidir. Bağça əməkdaşları fövqəladə
hallar zamanı davranış qaydaları təlimindən
keçməlidir. Təcrübə göstərir ki,
bağça əməkdaşları bu təlimlərdən
keçmədikləri halda daha çox təlaşlanır və
lazımi tədbirləri həyata keçirə bilmirlər”.
K.Əsədovun sözlərinə görə,
bağçalarda təhlükəsizliyin təmin olunması
üçün uzun müddətli yaddaşa malik,
günün bütün saatlarında işləyəcək
kameralar lazımdır: “Kameralar təhlükəsizlik işinə
müsbət təsir edir. Düşünürəm ki, video
kameraların olması çalışanları məsuliyyətli
etməklə yanaşı, həm də valideynlərin
qarşısında güvənli olmağa zəmanət
verir. Bu kameralar təkcə valideynlərin
övladlarını izləməsi üçün deyil. Həm
də müəssisənin təhlükəsizliyi təmin
olunur”.
Təhsil eksperti deyir ki, bundan başqa balacaların
təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə
bağçada xüsusi nəqliyyat xidməti fəaliyyət
göstərməlidir: “Bu xidmət vasitəsilə uşaqlar
hər səhər saat 09:00-da bağçaya, axşam saat
18:00-da isə valideynlərinə təhlükəsiz şəkildə
təhvil verilməlidir. Uşaqların nəqliyyatda təhlükəsizliyi
təcrübəli sürücü və nəzarətçi
vasitəsilə həyata keçirilməlidir.
Onları səhər tezdən
evdən götürməmişdən 10-15 dəqiqə
öncə valideynə zəng vurulmalı və xəbər
verilir ki, uşağı hazırlaşdırın, axşam
da təhvil verildikdə, yenə əvvəlcədən xəbər
verilməlidir. Qeyd etdiklərim dünyada qəbul
edilmiş təhlükəsiz və yüksək keyfiyyətli
bağça modelidir. Bütün bunları əlbəttə
ki, Təhsil Nazirliyi təmin edə bilməz. Bu kimi fəaliyyəti
Təhsil Nazirliyinə tabe müstəqil qurum tərəfindən
həyata keçirilməlidir. Necə ki, diplomların
tanınması, peşə təhsili üzrə ayrıca Təhsil
Nazirliyinə tabe qurumlar fəaliyyət göstərir, bu
mexanizmi də eyni ilə təmin etmək olar”.
Ekspert nəzərə çatdırır ki,
2011-ci ildə prezidentin sərəncamı ilə
bağçalar Təhsil Nazirliyindən alınıb icra
hakimiyyəti orqanlarına verildi. Bundan sonra
bağçaların fəaliyyəti diqqətdən kənarda
qaldı: “ Ancaq bizdə bu sahəyə kifayət qədər
vəsait ayrılsa, özəl bağçaların şəbəkəsi
genişləndirilməlidir. Elə-belə pərakəndə
şəkildə olmamalıdır. İş adamları
özəlləşdirmək istədikləri
bağçaları standartlara
uyğunlaşdırmalıdırlar. Bəzi vaxtlar özəlləşdirilən
bağçalar məktəbəqədər müəssisə
kimi də fəaliyyət göstərmir.
Doğrudur, özəl bağçaları da
istər qidalanma, istər tədris dövlət
bağçaları ilə müqayisədə yaxşı təşkil
olunub. Burda çalışan işçi – tərbiyəçilər
uşaqlara daha həssas yanaşırlar. Lakin
özəl bağçalar müstəqil kommersiya fəaliyyəti
həyata keçirdiyi üçün hansısa təhsil
qurumunun onun fəaliyyətinə müdaxilə etməsi,
yoxlanılması mümkün deyil .Qanunvericilik yalnız
onların təhlükəsizlik, vergi, sanitar qaydalara riayət
edib-etməməsini yoxlaya bilir. Təəssüf ki,
heç bir qurum bağçalarla bağlı yoxlama
aparmır”.
K.Əsədov qeyd edir ki,
respublikamızda təhsilin bütün sahələrinə, o
cümlədən məktəbəqədər təhsilə
dövlətimiz tərəfindən xüsusi diqqət və
qayğı göstərilir, xüsusi dövlət
proqramları həyata keçirilir: “Məktəbəqədər
təhsil sahəsində mövcud olan problemlərin aradan
qaldırılması, təhsilin müasir tələblər
səviyyəsində qurulmasının təmin olunması
istiqamətində kompleks tədbirlər yerinə yetirilir.
Dövlət məktəbəqədər təhsil müəssisələri
şəbəkəsinin genişləndirilməsi ilə
yanaşı, özəl sektorun da inkişafı böyük
əhəmiyyət kəsb edir.
Yeni qəbul olunmuş “Körpələr
evlərinə, körpələr evi-uşaq
bağçalarına, uşaq bağçalarına,
xüsusi uşaq bağçalarına və uşaq evlərinə
müddətli vergi güzəştlərinin verilməsi
haqqında” qanuna əsasən 2014-cü il yanvarın 1-dən
başlayaraq 10 il müddətinə məktəbəqədər
təhsil müəssisələri Vergi Məcəlləsi ilə
müəyyən edilmiş hüquqi şəxslərin mənfəət
vergisini və sadələşdirilmiş vergini ödəməkdən
azad edilirlər. Bu isə uşaqların
intellektual, fiziki və psixoloji inkişafı üçün
lazımi şəraitin yaradılması ilə yanaşı,
bu sahənin inkişafının təkcə dövlət sərmayələri
ilə deyil, həmçinin özəl sektorun
iştirakının stimullaşdırılması yolu ilə
təmin etmək məqsədi daşıyır”.
Ekspertin fikrincə, məktəbəqədər
təhsil Avropada yüksək ictimai əhəmiyyət kəsb
etməklə sosial xidmətlər qrupuna məxsusdur və
Avropa İttifaqının siyasətinin prioritetlərindən
biridir: “Avropa İttifaqının üzvləri
olan dövlətlər 3 yaşadək olan bütün Avropa
uşaqlarının üçdə birinin və
bütün 3-6 yaşlı uşaqların 90 faizinin keyfiyyətli
məktəbəqədər təhsillə əhatə
olunmasını hələ 2010-cu ilədək vəzifə
olaraq qarşıya qoymuş, 2020-ci ilədək isə
uşaqların məktəbəhazırlıq təhsilinə
cəlbolunma göstəricisinin yüksəldilməsini təklif
etmişlər. ABŞ-da məktəbəqədər təhsil
icbari hesab edilmir. Lakin 2013-cü ilin fevral ayında bəyan
edilmiş bütün amerikalılar üçün erkən
yaşlı uşaqların təhsili üzrə Obama
Planında hər bir uşağın məktəbəqədər
təhsillə təmin olunması təklif edilir. Bu məqsədlə
böyük miqdarda investisiya yatırımı nəzərdə
tutulur. Amerikada uşaqların məktəbəqədər təhsillə
əhatə olunması həm dövlət, həm də
özəl sektor tərəfindən həyata keçirilir”.
K.Əsədov bildirir ki, Çində məktəbəqədər
təhsil pilləsi bütün cəmiyyətin
resurslarının səfərbərliyi sayəsində
inkişaf etdirilir. Məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində tətbiq olunan təhsil
proqramları sistemli, məqsədli və çoxtərəflidir:
“Çində 3 yaşdan 6 yaşadək uşaqlar məktəbəqədər
təhsilə cəlb olunur. Çin məktəbəqədər
təhsilə olduqca ciddi diqqət yetirən azsaylı
ölkələrdən biridir. Yaponiyada məktəbəqədər
təhsil pilləsi məcburi deyil. Yalnız valideynlərin
arzusu ilə adətən uşaqlar dörd yaşından
uşaq bağçasına gedir. Bəzən valideynlər
çox məşğul olduqları halda onların
uşaqları 3 yaşından uşaq bağçasına
götürülə bilər. Yaponiyada 1 yaşlı
uşaqlar üçün körpələr evi vardır,
lakin uşaqları belə erkən ailədən vermək məsləhət
görülmür. Həmin müəssisələrə
uşaqların yerləşdirilməsi valideynin körpəsini
3 yaşadək tərbiyə etmək imkanı
olmamasını ciddi səbəblərlə əsaslandırılmış
xüsusi müraciəti olduğu halda mümkündür”.
K.Əsədov deyir ki,
Rusiyanın 2013-cü ildə təsdiq edilmiş “Məktəbəqədər
təhsilin federal dövlət təhsil Standartı”na əsasən,
bu təhsilin başlıca məqsədi uşağın
şəxsiyyətinin, təşəbbüskarlıq və
yaradıcılıq qabiliyyətlərinin, sosial
bacarıqlarının inkişaf etdirilməsidir.
Bütün bunlara böyüklərlə və
yaşıdları ilə əməkdaşlıq şəraitində
yaşa uyğun fəaliyyət növləri vasitəsilə
nail olmaq nəzərdə tutulur. Uşaqların fərdi
inkişafı və sosiallaşması üçün
inkişafetdirici təhsil mühitinin yaradılması əsas
istiqamət kimi qeyd edilir. Məktəbəqədər təhsil
dövlət, özəl və bələdiyyə müəssisələrində
həyata keçirilir”.
Üç nöqtə.-
2019.- 10 sentyabr.- S.9