“Uşağa mənəvi dəyərlər
aşılamaq lazımdır”
Əhməd Qəşəmoğlu:
“Fiziki və mənəvi stress şəklində məktəbə
gələn uşaqlarla
psixoloji baxımdan məşğul olmağa
ehtiyac var”
Uşaqların fiziki və mənəvi inkişafında
əsas rol oynayan amillərdə biri, demək olar ki, ən
əsası məktəblərdir.
Onların sağlam ruhda böyüməsi, gələcəyə inamlı
olması, mənəvi
və fiziki cəhətdən inkişaf
etməsi, onlara milli-mənəvi dəyərlərin təbliğ olunması ən ümdə məsələlərdəndir.
Bu işdə bütün sinif müəllimləri uşaqlara
diqqət və qayğı ilə yanaşmalı, onlarda vətənpərvərlik hisslərini
formalaşdırmağı bacarmalıdır.
Mövzu ilə bağlı
“Üç nöqtə”yə
danışan Sosioloq Əhməd Qəşəmoğlu
məktəblərin uşaqların
mənəvi və fiziki inkişafında mühüm rol oynadığını nəzərə
çatdıraraq deyir
ki, ötən ilin noyabr ayında
Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetində
hazırladığı Milli
Təhsil Konsepsiyasını
təqdim edib. Bu konsepsiyada təhsillə bağlı
demək olar ki, bir çox
vacib məsələlər
öz əksini tapıb: “Düşünürəm
ki, indiki vaxtda orta məktəblərdə
təhsil sistemi yenidən qurulmalıdır.
Və bununla bağlı xarici ölkələrin çox
gözəl təcrübələri
var. Hazırladığım
təhsil konsepsiyasında
həmin xarici təhsil sistemini öyrənmişdim”.
Ə.Qəşəmoğlu
hazırda təhsil sistemində diqqəti üç əsas məsələyə yönəltməli
olduğumuzu qeyd etdi: “Bunlardan
birincisi, məktəblərdə
təhsil alan uşaqlarımızın fiziki
cəhətdən sağlam
olmasıdır. İkinci
məsələ isə,
onların daxili aləmlərinin, mənəvi
cəhtədən zənginləşməsidir.
Üçüncüsü isə, uşaqlarda öz əməyinə, dərslərinə, fəaliyyətinə yaradıcı bir münasibətin formalaşmasıdır. Bu
üç meyar olanda ölkədə tərəqqi olur. Və təhsil də tərəqqiyə xidmət etməlidir”.
Sosiolqun fikrincə,
məktəblərdə uşaqların
fiziki sağlamlığı
istiqamətində aparılan
işlər o qədər
də ürəkaçan
deyil və burda ciddi, sistemli
iş getmir: “Sovet dövründə məktəblərdə bədən
tərbiyəsi dərsləri
indikinə nisbətən
daha məzmunlu keçirdi. Lakin indi o vaxtkı kimi bədən tərbiyə dərsləri
də yoxdur. Biz eyni zamanda
məktəblərin yeməkxanalarında
uşaqların yaşı
üçün mühüm
və onların sağlam olması üçün lazım olan qidalara da
diqqət vermirik. Məktəblərdə satılan
qidaların demək olar ki, əksəriyyəti
də kommersiya məqsədinə xidmət
edir. Burda uşaqlara qayğıdan söhbət gedə bilməz və onların fiziki sağlamlıqlarının qayğısına
qalmırlar. Təəssüf
ki, evdə valideynlər də bu məsələlərə
diqqət yetirmirlər.
Və ailələrimizin
80 faizində problemlər
mövcuddur. Evlənənlərin
25-27 faizi boşanır
və təbii ki bundan iki
dəfə artığı
isə səhərdən-axşama
kimi bir-biri ilə dalaşır, bütün günü mbahisəli vəziyyətdədirlər.
Cəmi 20 faiz normal ailədən və orda böyüyən
uşaqlardan söhbət
gedə bilər. Və ailələrin belə problemli olması uşaqların həm mənəvi və fiziki inkişafına, həm də psixologiyasına zərbə vurur. Və fiziki və mənəvi stress şəklində məktəbə gələn
uşaqlarla psixoloji baxımdan məşğul
olmağa ehtiyac var. Lakin təəssüf
ki, məktəblərdə
bu istiqamətdə də iş yoxdur. Uşaqların evdə yaşadıqları
bu problemlərlə bağlı məktəblərdə
hər hansı profilaktik və bərbaedici tədbirlər
də görülmür.
Yəni məktəblərdə
bu sahədə boşluqlar var. Uşaqlarımızın və
yeniyetmələrimizin sağlamlığına
diqqət hələlik
arzuolunan dərəcədə
deyil”.
Uşaqların mənəvi və
fiziki inkişafında
müəllimlərin rolunun
daha vacib olduğunu vurğulayan Ə.Qəşəmoğlu bildirdi
ki, məktəbdəki
müəllimlər də
uşaqlara qayğı
və yanaşma baxımından müxtəlif
qruplara bölünə
bilərlər: “50 il bundan əvvəlki Azərbaycan müəlliməsi
ilə indiki müəllimlər də
eyni deyil. Mərhəmət hissi olan müəllimlərimiz
uşaqlarda milli maraqları formalaşdırmağa
çalışırlar. Amma
bu hamısında yoxdur. Bəziləri bu məsələlərə
başdansovdu yanaşırlar.
Hətta bir sıra məktəblərdə
müəllimlərin uşaqlardan
maddi maraq güddüklərinin də
şahidi oluruq. Bu zaman da
həm uşaqlara mənəvi zərbə dəyir, həm də müəllimin fikri, diqqəti öz maraqlarına yönəlir. Və beləliklə nəticə
olaraq uşaqların fiziki və mənəvi cəhətdən
sağlamlaşmasına maneə
yaranır”.
Ə.Qəşəmoğlu bildirir ki, uşaqların məktəblərdə
fiziki və mənəvi inkişafının
formalaşmasında əsas
görülməli işlərdən
biri də onlarda vətənpərvərlik
hisslərinin düzgün
şəkildə formalaşdırılmasıdır:
“Çünki hazırda
qloballaşmanın sürətlə getdiyi, gənclərimizin
xarici informasiya şəbəkələrinin təsirinə
məruz qaldığı
və dünyada mürəkkəb
proseslərin baş verdiyi bir vaxtda
ölkəmizdə əhali,
xüsusilə də uşaqlar və gənclər arasında vətənpərvərlik hisslərinin
yüksək olmasına
çalışmaq lazımdır. Təbii ki burda da
əsas iş məktəblərin və
dərs keçən
müəllimlərin üzərinə
düşür. Vətənpərvərlik
hissi yüksək olanda insan öz
əməyinə diqqət
yetirir. Vətən üçün yaxşı
mütəxəssis olmağın
vacibliyini anlayır. Ona görə də qloballaşma sürətləndikcə, özümüzü
müdafiə və necə deyərlər immunitet möhkəmləndirilməsi
üçün vətənpərvərliyi
daha da gücləndirməliyik.
Təəssüf ki, bu gün
ölkədə maarifləndirmə
ilə bağlı da problemlər var. Uşaqların maarifləndirilməsi elmi
əsaslara uyğun şəkildə aparılmalıdır.
Uşaqların psixolgiyasına
xüsusi diqqət yetirilməlidir. Çünki
hər uşağın
informasiya qəbul etmə xüsusiyyəti fərqli olur. Bu baxımdan çalışmaq lazımdır
ki, görülən bütün işlər elmi əsaslara söykənsin. Bunun üçün də ümumi ortaq əsasnamə hazırlanmalı
və məktəblərə
təlimat verilməlidir.
Təəssüf ki, bu istiqamətdə işlər hələ lazımı səviyyədə
deyil”.
Uşaqlarla davranış
qaydalarında danışan
Ə.Qəşəmoğlu deyir ki, indiki
cəmiyyət get-gedə
elə mürəkkəbləşir
ki, uşağa “olmaz” sözünü belə demək mümkünsüz olub: “Gərək valideyn
çalışıb uşağını
buna inandırsın. Əgər uşağın
problemi onun mühitindədirsə onu
inandıraraq mühitini
dəyişmək olar.
Əgər uşaq bütün günü məhlədədirsə, yaxud
məktəbdə valideynin
istəmədiyi bir uşaqla yoldaşlıq
edirsə ona “Artıq yoldaşlarınla
oynamayacaqsan” -
kimi ifadələr
səsləndirmək düzgün
deyil. Mühitini dəyişməyin
də yolları var. Bunu valideyn
uşağa deməsən,
onun qabiliyyətinə
uyğun bir yerə aparmaqla edə bilər. Və beləliklə uşaq özünə həmfikir
olan uşaqlarla daha yaxın olacaq. Uşağa mənəvi dəyərləri
daha çox aşılamağa çalışmalıyıq.
Yəni o insan mənəviyyatla bağlı
məsələlərdə daha çox təmasda olsun və bu dəyərlər
onun həyatında daha çox rol oynasın. Bu işdə də təbii ki məktəbin və məktəb müəllimlərinin üzərinə
böyük iş düşür”.
Sosioloqun fikrincə,
uşaqların həyatında
mühüm rol oynayan məsələlərdən
biri də onların sabaha inamının olmasıdır:
“Məktəb müəllimləri
və valideynlər uşaqlarını gələcəklə
bağlı planlar qurmalarına, böyük
adam olmalarını düşündürəcək məqsədləri qarşılarına
qoymağa şərait
yaratmalıdırlar. Bu
istiqamətdə uşağa
fikirlər aşılamaq,
böyük şəxsiyyətlər
haqqında danışmaq
olar. Yaxud mənəviyyatla bağlı
yaxşı söhbətlər
etmək olar. Bəzən məktəb müəllimləri və
valideynlər deyir ki, filan uşaq
çətin tərbiyə
olunur. Amma belə deyil. Ümumiyyətlə, çətin
tərbiyə olunan uşaq yoxdur, düzgün tərbiyə
olunmayan uşaqlar var. Biz ona
görə çətin
tərbiyə olunan uşaqlar deyirik ki, özümüz o metodları bilmirik. Biz metodları yaxşı bilməyəndə
çətinlik çəkirik.
Uşaqlarla onların
dili ilə danışmağa çalışmaq
və onların potensialını lazımi
istiqamətə yönəltmək
və onların mənəvi, psixoloji cəhətdən inkişaf
etməsi üçün
əlimizdən gələni
əsirgəməməliyik”.
Qeyd edək
ki, gələcək nəslin sağlam formalaşması istiqamətində
hərtərəfli addımların
atılması vacibdir.
Uşaq və gənclərin fiziki və mənəvi inkişafında mühüm
amillərdən biri məhz onların həyata psixoloji cəhətdən sağlam,
hazırlıqlı olmasıdır.
Hamımıza məlumdur
ki, uşaqların fiziki və mənəvi inkişafında
məktəblər əhəmiyyətli
rola malikdir. Və dövlətimiz tərəfindən
təhsil sahəsində
uşaqların inkişafı
üçün bir çox işlər həyata keçirilir. Ötən il Azərbaycanda “Təhsil haqqında” Qanuna edilən dəyişikliklər
də uşaqların
sağlam ruhda böyümələri və
mənəvi cəhətdən daha düzgün inkişafına
şərait yaradır.
Könül Oruc
Üç nöqtə.-
2019.- 28 sentyabr.- S.10