“Teatr dövrün
tələblərinə cavab verməlidir”
Nicat Kazımov: “Teatr
zamanı qabaqlamalıdır”
“Teatrda
həddən artıq istedadlı gənclər var. Doğrudan da, çox
bacarıqlı aktyorlarımız, aktrisalarımız var. Onlardan bir
neçəsinin adını da deyə
bilərəm. Anar Seyfullayev,
Anar Səfiyev, Ramil Məmmədov,
Vahid Orucoğlu, Araz Pirimov, Müşviq
Əliyev, Nurlan Süleymanlı, Mirsənan
Kazımlı, Səbinə Məmmədova, Zümrüd
Məmmədova və digərləri, həqiqətən,
potensiallı gənclərdir. Bu insanlar işləməyə həvəsli gənclərdir.
Şəxsən mən teatrın gənc aktyorlarından və
aktrisalarından razıyam”. “Üç
nöqtə” qəzetinin qonağı Respublikanın Əməkdar
artisti Nicat
Kazımovdur.
-Teatırın
adının-"Gənc Tamaşaçılar Teatrı"
ifadəsinin gözləntisi işinizi sərhədləmir?
-Gənc Tamaşaçılar Teatrları keçmiş SSRİ-də yaranıb və sosialist ölkələrində populyar olub. İndi MDB ölkələrində daha çox fəaliyyət göstərir. Lakin bütün dünyada uşaq və gənclər üçün teatrlar mövcuddur. “Gənc Tamaşaçılar Teatrı” ifadəsi heç cür yaradıcılığımın qarşısını ala bilməz. Heç vaxt ad bizim işimizə mane olmur. Bu teatrda biz uşaqlarla yanaşı gənclər üçün tamaşalar hazırlayırıq. Uşaq tamaşaları gündüz saatlarında oynanılır. Hər həftənin altıncı və bazar günləri isə daha böyük insanlara hesablanan tamaşalar nümayiş olunur. Ona görə deyirəm ki, bu teatr yaradıcılığımın qarşısını heç cürə ala bilmir.
Tamaşalarıma nəzər salsaq, nə qədər zəngin məzmunlu olduğunu görərik. Gənc Tamaşaçılar Teatrında istənilən mövzuda, istənilən janrda tamaşalar hazırlamaq mümkündür. 2002-ci ildə bu teatrda pantomim tamaşa qurmuşam ki, hamıya çox yaxşı tanış olan “Ana Qaz” tamaşasından söhbət gedir. O vaxtlar “Gənc tamaşaçının ensklopediyası” adlı kitabda bu teatr haqqında belə bir cümlə yazılmışdı: “Sirk, pantomima, rəqs, mahnı, dram, komediya, baletin sintezi”. Yəni bildiyimiz janrların hamısını Gənc Tamaşaçılar teatrında etmək mümkündür.
-Dramaturgiya çətin sahədi, burada seçilən mövzular maraqlı olmalıdır. Təkcə oxucu üçün yox, eyni zamanda kütləvi baxış üçün maraqlı olmalıdır. Gənc dramaturqlara müraciət edirsinizmi?
-Mən çağdaş Azərbaycan dramaturgiyasına müraciət eləmirəm, daha doğrusu eləməmişəm. Əgər hansısa maraqlı bir əsər olsa, o barədə düşünərəm. Düzdür, çox müraciətlər olur, oxuyuram, elə müəlliflərin əsərləri var ki, çox maraqlıdır. Amma əsər teatr üçün deyil. Baxın, ayrı-ayrı obrazların dilindən nələrisə vermək dram əsəri yazmaq deyil. Bernard Şounun bir cümləsi var. Deyir, teatra əsər yazmaq üçün ən azından 10-15 il onun tozunu udmalısan. Çox təəssüf olsun ki, bu gün teatr üçün yazan gənc dramaturqların teatrdan xəbəri yoxdur. Teatr üçün yazmaqdan ötrü onun mətbəxini bilmək lazımdır. İdeya baxımından maraqlı ola bilər, amma belə əsərlərin səhnə həllini tapmaq çox çətindir. Odur ki, teatra əsər yazılarkən teatrı bilmək lazımdır. Mən demirəm ki, gənc dramaturqlar yaza bilmirlər. Onların əsərlərində maraqlı məqamlara rast gəlmək olur, lakin teatra uyğun deyil.
-Çağdaş
Azərbaycan dramaturgiyasından nələri gözləyirsiniz?
-Gözləyirəm ki, nə vaxtsa bizim də dramaturqlar teatr üçün əsər yazacaqlar. Bir az öncə dediyim fikirlərə yenidən qayıtmaq istəmirəm. Əsəri obrazlara bölməklə iş bitmir. Əsər teatr üçün maraqlı olmalıdır. Baxırsan ki, əsər yalnız oxumaq üçündür. Baxın, teatr həm də göz üçündür, ona baxılır, yalnız eşidilmir. Bunları nəzərə almaq lazımdır. İnşaAllah nə zamansa elə bir dramaturq olar.
-Teatr
fəaliyyət göstərdiyi zaman kəsiyində
gedən prosesləri nümayiş etməyə
borcludurmu? Borcludursa, bizim teatrlar bu günü onu sərgiləyə bilirmi?
-Teatr maraqlı olmaq üçün aydın məsələdir ki, dövrün tələblərinə cavab verməlidir. Hətta deyərdim ki, teatr zamanı qabaqlamalıdır. Teatr bədiidir, burada insanlar istirahət etməyə gəlirlər. Bu istirahətin içində tamaşaçılar maariflənməlidirlər, müəyyən mesajları almalıdırlar. Bunların hər biri istirahətin içində baş verməlidir. Klassik əsərlərin özündə belə müasir baxış olmalıdır. Bu çox vacibdir. Müasir baxış elə dövrün ismarıclarını vermək deməkdir. Bu kimi məsələlər rejissorun istedadı, bacarığından asılıdır.
-Teatrın gənc yaradıcı heyəti sizi qane edirmi?
-Teatrda həddən artıq istedadlı gənclər var. Doğrudan
da, çox bacarıqlı aktyorlarımız,
aktrisalarımız var. Onlardan
bir neçəsinin adını da deyə bilərəm. Anar Seyfullayev, Anar Səfiyev, Ramil Məmmədov, Vahid Orucoğlu, Araz Pirimov, Müşviq
Əliyev, Nurlan Süleymanlı, Mirsənan
Kazımlı, Səbinə
Məmmədova, Zümrüd
Məmmədova və
digərləri, həqiqətən,
potensiallı gənclərdir.
Bu insanlar işləməyə
həvəsli gənclərdir.
Şəxsən mən teatrın
gənc aktyorlarından
və aktrisalarından
razıyam. Düzdür, aktyorun daha da
püxtələşməsi üçün zaman, çalışqanlıq lazımdır.
İnşaAllah ki, zamanla onlar da dediyim
səviyyədə püxtələşərlər.
-Yaradıcı adamların içində
həmişə tükənmək
qorxusu olur. Belə narahatlığınız varmı?
-Tükənirsənsə, sən
unudulursan, tükənirsənsə,
deməli, lazım deyilsən. Bunların hər biri qorxulu məqamlardır.
Tükənməmək üçün insan öz üzərində
işləməli, daha
çox mütaliə
etməlidir. Qorxu hissi
hamı kimi məndə də var. Amma bir şeyi
bilirəm ki, hazırda mənə ehtiyac var. İnşaAllah heç bir zaman özümü lazımsız insan kimi hiss etmərəm.
-Sənət taleyinizdə hansı tamaşanı daha çox qiymətləndirirsiniz.
Daha doğrusu, peşəkarlıq tərəfdən
daha mükəmməl
saydığınız hansı
tamaşadır?
-Mənim dövlət xətti ilə hazırladığım tamaşaları
nəzərə almasaq,
qırxdan çox quruluş verdiyim tamaşalarım var. Onların
hər biri mənim üçün əzizdir. O tamaşalarda həm nələrisə öyrətmişəm, həm
də özüm öyrənmişəm. Peşəkarlıq tərəfindən danışsaq,
sevdiyim bir neçə tamaşanın
adını söyləyə
bilərəm. Bu siyahıda
Gənc Tamaşaçılar
Teatrında səhnələşdirdiyim
“Ana qaz”, “Pəri Cadu”, “Leyli və
Məcnun”, “Tanrıya
14 məktub”, Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində hazırladığım
“Kabuslar”, “Zorən Şorgöz”, “Kölgə”
kimi tamaşalar yer alır. Bunların arasından isə mənim üçün ən öndə “Tanrıya 14 məktub” dayanır. Ki, tamaşa müasir
teatrın bütün
tələblərinə cavab
verir.
-Bu gün tamaşaçı və
ya potensial tamaşaçı ilə
teatr arasında əlaqə qurmaqda təbliğat vasitələrinə
ehtiyac varmı, yoxsa tamaşaçılar
onsuz da teartı sevirlər?
-Təbliğata hər zaman ehtiyac var. Düzdür, hər bir teatrın, sənət adamının
öz tamaşaçısı
var, amma yenə də təbliğat lazımdır.
Şükürlər olsun, hazırladığım
tamaşalarda hər zaman tamaşaçı olur. Buna görə
onlara minnətdaram.
Çox
sağolsunlar, maraq göstərirlər, gəlirlər,
baxırlar. Təbliğata niyə deyirəm, ehtiyac var, cavablayım.
Baxın,
elə tamaşaçılar
var ki, hansı
teatrda hansı tamaşanın getdiyindən
xəbərsizdir. Düzdür, müxtəlif saytlarda aylıq repertuar öz əksini tapır. Lakin hamı da saytlara baxmır axı. Çox istəyərdim ki,
şəhərdə olan
reklam lövhələrindən
bir neçəsində
teatrlarda olan tamaşalara dair məlumatlar öz əksini tapsın. Televiziyalarda da, həmçinin, normal reklamları getsin. Tamaşaçıya tamaşa haqqında
dolğun məlumat verən reklamları nəzərdə tuturam.
-Repertuar seçimində hansı prinsiplərdən çıxış
edirsiz?
-Mənim üşün əsas meyar əsərin məni cəlb etməsidir. Mənim üçün vacibdir ki, əsəri oxuyanda ona müxtəlif
rakurslardan baxa bilim. Bu əsər
məni maraqlandırırmı,
onun barəsində nəsə deyə bilərəmmi? Hansı mesajları
göndərə bilərəm?
Bunlar mənim üçün vacib olan birinci
şərtdir. İkincisi isə
tamaşaçının zövqü
ilə mənim istəyimin üst-üstə
düşməsidir. Hərdən elə əsər olur ki, çox
bəyənirəm, amma
düşünürəm ki, bu əsər
tamaşaya qoyulsa, tamaşaçı ona baxmayacaq. Çalışıram, balansı qoruyum.
Tamaşanın son məşqlərində artıq zalda oturub ona tamaşaçı
gözü ilə baxıram.
-Çox vaxt "aktyor məktəbi”, "rejissor
məktəbi” kimi ifadələr işlədirik.
Sizcə,
"məktəb” nədir?
Azərbaycan teatrında "məktəb”
olubmu?
-Azərbaycan teatrında məktəbi olan böyük sənətkarlarımız
olub. Elə Tofiq müəllim
Kazımovu götürə
bilərik, bu vaxta qədər olan sənətkarların
böyük əksəriyyəti
o məktəbin yetirmələridir.
Allah Tofiq müəllimə
rəhmət eləsin.
Daha sonra Vaqif müəllim
İbrahimoğlu böyük
məktəb olub.
Allah ona da
rəhmət eləsin.
Azərbaycan teatrına çox
böyük töhvələr
verib. Müəllimim Bəxtiyar Xanızadə
böyük məktəbdir.
Bəxtiyar müəllimin tələbələrinin
hər biri ustadına layiq olmağa çalışır.
Bir çox sənətkarların
adını çəkə
bilərəm bu suala cavab olaraq.
-Nicat Kazımov necə, “məktəb”ə çevrilə
bilibmi?
-Bilmirəm. Özüm haqqımda “məktəbəm” deməyim düzgün olmaz. 1996-cı ildən bu günə qədər Gənc Tamaşaçılar Teatrına gələn aktyorların 95 faizi ilk olaraq mənim tamaşalarımla səhnəyə çıxıblar. O aktyorlar seviliblərsə də, mənim tamaşalarımla seviliblər. Hazırda mənə “müəllim” deyənlər çoxdur. Düzdür, Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində, Bakı Musiqi Akademiyasında dərs deyirəm, tələbələr yetişdirirəm, amma özümə “məktəb” deməyim düzgün çıxmaz. Mən o zaman “məktəb” olaram ki, tələbələrim də bəlli bir zirvədə olar.
-Deyirlər, “təhsil
sənətin meyarlarını yaradır”. Azərbaycanda teatr təhsili lazımi meyarları yarada bilirmi?
-Teatr təhsilindən bir o qədər də razı deyiləm. Düşünürəm
ki, daha da mükəmməl ola bilər.
Onsuz Universiteti bitirib teatra gələn aktyorlar üçün müəyyən bir zaman lazım olur, adaptasiya getsin ki, düşdükləri
teatrın tələbləri
ilə ayaqlaşa bilsinlər. Fikrimcə, aktyor
teatra peşəkar gəlməlidir. Amma təəssüflər
olsun ki, Universiteti yenicə bitirmiş aktyorlara peşəkar demək olmur. İncəsənət
sferasında təhsil
sistemində bəzi dəyişiklər etməyə
ehtiyac var. Mənə
görə, “aktyorluq”
və “rejissorluq” ixtisaslarına qəbul olanlar ayrılıqda təhsil almamalıdırlar,
onlar axırıncı
ilə qədər birlikdə təhsil alıb, yalnız axırıncı il ixtisaslaşmalıdırlar. Bir də
ixtisasyönümlü dərslər
daha çox üstünlük təşkil
etməlidir.
Rövşən Tahir
Üç nöqtə.- 2020.- 11
iyun.- S.12.