“İlk yazdığım şeiri
oxuyanda anam güldü...”
“Kartof qızartması üzrə böyük
mütəxəssislər idik”
“Həyat yoldaşım həmişə
məni mətbəxdən çıxarır”
“Sual o qədər
sadə idi ki, elə bildim, məni ələ salır.
Soruşdum ki, müəllim ciddi deyirsiniz? Dedi, əlbəttə,
bəs həlledə bilmirsənsə niyə “5” istəyirsən?
Bu zaman dedim ki, istəyirsinizsə cavabını lap şifahi
deyim. Cavabı dedim, “5” qiymətini yazdı. Sən demə əvvəldən
mənə fikir verirmiş. Təsəvvür edin, 16
yaşında, boydan da balaca bir uşaq idim, lap körpə
uşağa oxşayırdım (Gülür). Bu zaman
qapıdan güllə kimi çıxdım, koridorda nəhəng
bir tələbə qabağımı kəsdi ki, nə olub?
Qışqırdım ki, “5” aldım. Qapıdan eşiyə
çıxanda məni çiyninə alıb
qışqırdı ki, ay bu uşağın sahibi,
muştuluğumu verin”.
Həmsöhbətimiz
keçmiş SSRİ-də riyaziyyatın sosiologiyaya tətbiqi
ilə məşğul olan ilk 20 mütəxəssisdən
biri, Cənubi Qafqazda isə ilk mütəxəssis, şair,
publisist, sosioloq, iqtisad elmləri doktoru, “Ahəngyol” elmi-fəlsəfi
konsepsiyasının yaradıcısı Əhməd Qəşəmoğludur.
“Həmişə əlaçı
olmuşam”
Əhməd
müəllim 1950-ci ildə Naxçıvanın Babək
rayonunun Vayxır kəndində müəllim ailəsində
anadan olub. Yeddi uşaqlı ailənin ən böyük
övladı olub: “Məndən sonra ard-arda 5 bacım, ondan
sonra da bir qardaşım olub. Bundan sonra valideynlərim
düşünüb ki, bu qədər bəsdir.
Çünki bizim vaxtımızda belə qayda var idi ki, gərək
oğlan uşağı tək olmasın, bir qardaşı
olsun. Uşaqlıq illərim orda keçib, səkkizinci sinfə
qədər Vayxırda təhsil almışam. Həmişə
əlaçı olmuşam, dərslərimi çox
yaxşı oxumuşam. Eyni zamanda yaxşı
riyaziyyatçı idim. İlk şeirimi 8 yaşımda
yazmağa başlamışam”.
“İlk yazdığım şeiri
oxuyanda anam güldü...”
Müsahibimiz
3-cü sinifdə oxuyan zaman, kəndin yuxarı tərəfində,
ağacların altında quzu otararkən şeir yazmaq istəyib.
Bu hiss onu xeyli həyəcanlandırıb ki, görəsən
bu nədir? Şeiri yazmağa başlayıb və sonra gətirib
anasına göstərib: “Anam şeiri oxumağımı istədi,
oxuyan zaman isə güldü. Dedi ki, bir bənddən digərinə
keçəndə adamın fikri dəyişər axı, sən
elə neçə bənd yazmısansa, hamısı
bir-birinin davamıdır. Anam mənə şeirin yazılma
qaydasını izah etdi, gedib həmin şeirin əsasında
yenidən üç bəndlik şeir yazdım. Bu anamın
çox xoşuna gəldi. Daha sonra şeirimi müəllimlərim
də bəyəndilər, hətta ilk şeirimi məktəbin
divar qəzetində vurdular. Bu şeir kəndimizi, onun gözəlliyini,
bağlarını vəsf edirdi. Beləcə, mənə
şeir yazmaq qaydasını anam öyrədib”.
“Atam və müəllimlərim mənə
şeir yazmağı qadağan etmişdilər”
Əhməd
müəllim onu da dedi ki, ilk yazdığı şeir onun
başına əməlli-başlı oyun açıb. Belə
ki, müsahibimizin şeir yazmağı sinif yoldaşlarına
gülməli gəlirmiş: “Deyirdilər ki, bizim sinif
yoldaşımız da şeir yazır. Hələ
lağlanıb mənə şair deyirdilər. Atam ədəbiyyat
müəllimi olsa da, şeir yazdığımı biləndə
icazə vermədi. Riyaziyyatçı olduğum
üçün atam və müəllimlərim mənə
şeir yazmağı qadağan etmişdilər. Deyirdilər
ki, şeir yazsan, poeziyaya başın qarışsa riyaziyyatdan
uzaqlaşacaqsan. Sonra dördüncü sinifdə yenə
şeir yazmağa başladım, bir daha qoymadılar, 7-ci və
10-cu siniflərdə bu hallar yenə də təkrarlandı.
Ta ki, bu hadisə universiteti qurtarana kimi davam elədi. Universiteti
qurtaran ili “Ulduz” jurnalına şeirlərimi təqdim etməyə
aparmışdım. Rəhmətlik Tofiq Bayram şeir
şöbəsinə baxırdı. Məndən əvvəl
iki nəfər də şeir gətirmişdi, onların
üstünə qışqırıb sərt
davrandığını görəndə,
utandığımdan şeirimi göstərmədən
çıxıb getdim. Daha sonralar Tofiq Bayramla dost olanda bu
hadisəni ona danışdım ki, bu hadisəyə görə
şeirlərim neçə il gec çap olunmağa
başlayıb”.
“Dostlarımla dalaşdım ki, Rəsul
Rza gəlib məni biabır edəcək”
Müsahibimiz
artıq 27 yaşı olanda Moskvada çox ciddi bir aspirant
imiş: “Şeir yazmağımı yenə hamıdan gizlədirdim.
Yeni il gecəsini qeyd edən zaman hərə məşhur
şairdən bir şeir oxuyurdu. Növbə mənə gələndə
öz şeirimi oxudum. Hamı soruşdu ki, bunun müəllifi
kimdir? Bir az içkili olduğum üçün kefim
yaxşı idi, fəxrlə dedim ki, “mənim şeirimdi”.
Bundan iki gün sonra iki dostum şeirimi götürüb Azərbaycanın
xalq şairi Rəsul Rzaya göndərdilər. Həmin
dövrdə R.Rza çox böyük nüfuz sahibi idi. Onun
ağzından bircə dəfə çıxsa idi ki, filankəs
şairdir, həmin adam məşhur olurdu. Bir gün R.Rzadan mənə
məktub gəldi ki, Əhməd Moskvaya gəlirəm, Ukrayna
mehmanxanasında olacam, zəng et görüşək. Mən
də şeiri göndərən dostlarımla dalaşdım
ki, R.Rza gəlib məni biabır edəcək.
Görüşən zaman şeirdən heç nə
soruşmadı, ancaq işimlə maraqlandı. Elə bu zaman
Moskvada yaşayan bir şair gəldi. Elə
düşündüm ki, məni onun yanında tənqid edəcək
ki, ay bala get işinlə məşğul ol, şairlik sənlik
deyil. Rəsul müəllim məni həmin şairə təqdim
etdi. Dedi, tanış ol, bu Azərbaycanın istedadlı gənc
şairidir. Bu sözü eşidəndə sanki şok oldum.
İstedadlı sözü məni lap təəccübləndirdi.
Rus şairi neçə kitabımın
çıxdığını soruşanda,
çaşıb qaldım. Bu zaman R.Rza dedi ki, o həm də
şairdir, bundan qabaq həm də gözəl alimdir. Mənim
şairliyim bax elə bununla başladı”.
“Müəllimim dedi ki,
Naxçıvanda cəbri səndən yaxşı bilən
yoxdur”
Müsahibimizin
sözlərinə görə, o 8-ci sinfi bitirəndən
sonra son iki ili Naxçıvan şəhərində 7
nömrəli orta məktəbdə oxuyub: “Məktəbi
qurtaranda sənədlərimi filologiya fakültəsinə
vermək istəyirdim. Bu zaman riyaziyyat müəllimim dedi ki, həndəsəni
deyə bilmərəm, amma Naxçıvanda cəbri səndən
yaxşı bilən yoxdur. Başqa fakültəyə getsən,
elə bil mənə zərbə vurdun. Riyaziyyat müəllimimin
xatirinə 16 yaşımda Bakı Dövlət Universitetinin
“Mexanika- Riyaziyyat” fakültəsinə daxil oldum. Və
çox sağ olsun ki, mənə bu yolu göstərdi. Bu sahə
üzrə oxuduğum üçün çox razıyam.
Sonrakı bütün elmi fəaliyyətim riyaziyyatla çox
bağlıdır. Həmişə tədbirlərdə qeyd
edirlər ki, riyaziyyatçı olmaq şeirlərin daha da
keyfiyyətli olmasına kömək edir. Artıq söz və
heca, yersiz pafoslar şeirlərimdə yoxdur”.
“Gecə yarısına qədər
oxu zalında kitab oxuyurduq”
Tələbə
olan zaman müsahibimiz üç il müddətində
Bakı Dövlət Universitetinin 2 nömrəli tələbə
yataqxanasında qalıb: “O vaxtı tələbə
yataqxanası gözəl bir həyat idi. Çünki tələbələrin
böyük əksəriyyəti gecə-gündüz oxuyurdu,
yaradıcı bir mühit var idi. Gecə yarısına qədər
oxu zalında kitab oxuyurduq, hamı əlaçı olmağa,
fərqlənməyə çalışırdı. Tələbələr
arasında sosiallaşma yaxşı gedirdi, indi də o
günləri unuda bilmirik. Yataqxana bizim üçün ana vətən
kimi idi. Bizim qrupda çox əlaçı var idi, hətta
bir dəfə semestrin sonunda 18 əlaçı
çıxmışdı. Artıq 4-5-ci kursda mən kirayədə
qalırdım. İndinin özündə də yoldaşlarla
yığışırıq, söhbət edirik. Aramızda
akademiklər də, professorlar da, müxbir üzvlər də
var”.
“Kartof qızartması üzrə
böyük mütəxəssislər idik”
Əhməd
müəllim deyir ki, yataqxanada bir otaqda dörd nəfər
qalırmışlar, bu yoldaşlar arasında arasında da
iş bölgüsü var imiş. Kimisi bazara gedir, kimisi
otağı səliqəyə salır, kimisi də xörəkləri
bişirmiş: “Bəzən də bunu qarışıq şəkildə
edirdik. O vaxtı ən dəbdə olan xörək kartof
qızartması idi. Kartof qızartması üzrə
böyük mütəxəssislər idik. İndi akademiklərlə
söhbət edəndə hamımız o kartof
qızartmasında söhbət açırıq, onun
üçün darıxırıq.
İndi o keyfiyyətdə nə yağ var, nədə
ki, kartof... Bir müddət sonra yaxşı borş bişirməyi
də öyrənmişdik. Arada ət sousu, yumurta da
bişirirdik. Amma yataqxananın ən məşhur yeməyi
kartof qızartması və borş idi”.
“Həyat yoldaşım həmişə
məni mətbəxdən çıxarır”
Müsahibimizin
çox yaxşı mətbəx qabiliyyəti var. Bu
bacarığı sonrakı dövrlərdə də ona
çox kömək olub: “İki il kirayədə
qaldığım dövrdə də çox vaxt xörəkləri
özüm hazırlayırdım. O vaxtın tələbələri
ev işləri görməyə öyrəşmişdi.
Əl qabiliyyətim keçmişdə yaxşı idi.
İndi isə yaxşı deyil, çox yaxşıdır
(Gülür). Düzdür, həyat yoldaşım mətbəxə
girməyimin əleyhinədir. Deyir ki, kişi mətbəxdə
olmaz, həmişə məni mətbəxdən
çıxarır. Bəzən hiss edirəm ki, qadınlar
xörək hazırlayanda nələrisə
çatışmır. Ona görə də, özüm
hazırlamaq istəyirəm. Moskvada qaldığım müddətdə
əl qabiliyyətimi daha da çox inkişaf etdirdim”.
“Qışqırdım ki, “5”
aldım”
Müsahibimizin
qəbul imtahanı onun üçün hədsiz dərəcədə
maraqlı olub. O günlərdən maraqla danışan
Əhməd müəllim deyir ki, dörd fəndən imtahan
veriblər. O dövrün qaydası elə imiş ki,
bütün fənlərdən “4” qiyməti alsan da
keçmirdin, heç olmasa gərək bir ya iki fəndən
“5” qiymətin olarmış: “İmtahan zamanı assistent mənə
suallar verirdi, cavab verdikcə dörd yazmaq istəyirdi, mən
də bunu başa düşürdüm. Birdən kənardan
hündürboylu, nurani bir kişi soruşdu ki, o uşaq orda nə
istəyir? O da “5” almaq istədiyimi
dedi. Həmin nurani kişi də ölkənin ən
nüfuzlu riyaziyyatçılarından biri Qoşqar Əhmədov
idi. Məni yanına çağırıb, həddən
artıq sadə bir sual verdi. Sual o qədər sadə idi ki,
elə bildim, məni ələ salır. Soruşdum ki, müəllim
ciddi deyirsiniz? Dedi, əlbəttə... Bəs edə bilmirsənsə
niyə beş istəyirsən? Bu zaman dedim ki, istəyirsinizsə
cavabını lap şifahi deyim. Cavabı dedim, “5” qiymətini
yazdı. Sən demə əvvəldən mənə fikir
verirmiş. Təsəvvür edin, 16 yaşında, boydan da
balaca bir uşaq idim, lap körpə uşağa
oxşayırdım (Gülür). Bu zaman qapıdan güllə
kimi çıxdım, koridorda nəhəng bir tələbə
qabağımı kəsdi ki, nə olub?
Qışqırdım ki, “5” aldım. Qapıdan eşiyə
çıxanda götürdü məni aldı çiyninə,
qışqırdı ki, ay bu uşağın sahibi,
muştuluğumu verin. Məni çiyninə alan, nəhəng
adam hesab etdiyim şəxs isə Kazımov Hüseyn idi.
İndi də zarafatla tez-tez o hadisəni yada salırıq.
Sonra hadisə elə gətirdi ki, müəllimlərin təkmilləşməsi
İnstitutunda həmin Hüseyn Kazımova dörd ay
mühazirə oxudum. Zarafatla mən ona deyirdim ki, siz mənə
muştuluqsuz, o da mənə deyirdi ki, siz mənim müəllimim
olmusunuz. Bunlar hamısı zarafatdır, indi dostuq, aramızda
cəmi 4-5 yaş fərq var”.
“Dedilər ki, atan ölməmiş sənin
toyunu görmək istəyir”
Müsahibimiz
deyir ki, ailə qurmağım o qədər də ürəkaçan
və rahat şəkildə olmayıb: “Moskvada oxuyurdum,
fikrim-zikrim ancaq elmdə idi, ailə qurmaq planım yox idi. Amma
atam həmin vaxtı ağır xəstə oldu, ölüm
ayağında idi. Dedilər ki, atan ölməmiş sənin
toyunu görmək istəyir. O vaxtı gərək valideyn
dünyasını dəyişməmiş öz oğlunun
toyunu görəydi. Atamın məsləhəti ilə, tez-tələsik
qohumlardan bir qız nişanladılar, daha sonra evləndik.
Atamı Moskvaya aparıb müalicə etdirəndən sonra
sağaldı və xeyli yaşadı”.
“Axırda mənim də
başım, sənin başının gününə
düşdü ”
Əhməd müəllim bildirdi ki, 24 yaşı olanda özünə görə yaraşıqlı bir oğlan imiş: “O vaxtı uzun və qalın saçlarım var idi. Hətta bununla bağlı bir şeir də yazmışam ki, “Allah məni behiştə aparmaq istəsən əgər, 24 yaşıma apar ”. Şərif adlı dostum var idi, hazırda BDU-da müəllim işləyir. Məndən 5 yaş böyük idi, gəlib əllərini mənim saçlarıma qoyub deyərdi ki, Allah niyə mənə belə saç vermədin? Bunun üstündən 10-15 il keçəndən sonra Şəriflə rastlaşdıq. Artıq mənim o gur saçlarımdan əsər-əlamət qalmamışdı. Heyfislənərək dedim ki, nə qədər dua etdinsə, sən mənə çata bilmədin, amma mən sənə çatdım. Axırda mənim də başım, sənin başının gününə düşdü, keçəlləşdi”.
Könül
Əhmədova
Üç nöqtə.- 2020.- 25
yanvar.- S.12.