Uşaq tərbiyəsində gözdən
qaçan nüanslar
Son
dövrlər bəzi yeniyetmələrin arzuolunmaz
davranışlar sərgiləməsi, hətta intihara belə
əl atmaları hər kəsi narahat edən məsələlərdəndir.
Bütün bunlar isə uşaq və yeniyetmələrin
tərbiyəsi istiqamətində ciddi boşluqların
olduğunu ortaya qoyur.
Haqlı olaraq övladı olan
bütün valideynlər bu son hadisələrdən sonra təlaşa
düşdü və istər-istəməz hər kəs
özünə bu cür suallar verdi ki, onun da övladı bir
gün səhv yollara əl atarmı? Övladının
hazırki psixoloji vəziyyəti necədir? Onunla necə
davranmalıdır ki, arzuolunmaz hallarla
qarşılaşmasın?
Təbii ki suallar çoxdur və
uşaqların düzgün formada, cəmiyyətə
yararlı formada yetişməsində bir çox nüanslar əsas
yer tutur ki, bunlardan birincisi lap uşaq yaşlarından
valideynin onunla davranış formasından başlayır.
Şiddət uşaq tərbiyəsinin üsulu
deyil
Uşaq tərbiyəsində nələrə
diqqət etməyin vacib olması barədə “Üç
nöqtə”yə danışan Psixoloq Aydan Talıbova deyir
ki, bir çox valideynlər uşaqların tərbiyə
üsulunu onu döyməkdə görürlər. Elə
bilirlər ki, şiddət göstərməklə uşaq
onların sözünə qulaq asacaq. Halbuki bu, doğru
üsul deyil: "Valideyn deyir, uşağı döyəcəm,
ona cəzalar verəcəm, şantaj edəcəm
ağıllanacaq. Çox hallarda ana uşağı hədələyir
ki, gözlə, atan gələndə deyəcəm
döysün səni. Bu cür şantaj edərək,
uşağı döyməyə, şiddətə meylləndirir.
Şiddət dedikdə təkcə fiziki şiddətdən
söhbət getmir. Sözlü şiddətdən, daha
çox neqativ söyüşlərdən, təhqiramiz ifadələrdən
də istifadə edirlər".
Psixoloqun sözlərinə görə,
ümumiyyətlə, uşaqları döymək
düzgün metodika deyil. Bu,
uşaqlarda aqressiyaya gətirib çıxarır:
"Uşağı hədələyib qorxutmaq da onların
psixologiyasına mənfi təsir edir. Məsələn,
uşağa deyirlər ki, səni qoyub gedəcəm, yaxud
uşaq evinə verəcəm. Ya da qaranlıqda saxlayacam, gecə
qoyacam qapıda qalasan. Bu kimi ifadələr uşaqları daha
çox qorxutmağa yönləndirilir. Belə uşaqlarda
artıq qorxular yaranmağa başlayır. Uşaqları belə
cəzalandırmaq olmaz. Bu, əksinə, onlara mənfi təsir
göstərir".
Uşaq evdə problemini danışmır...
A.Talıbova vurğulayır ki, övladına
şiddət göstərən valideynlərlə çox
rastlaşır. Onlara niyə uşağı
döyürsünüz sualını verəndə isə qəribə
cavab eşidir: "Deyirlər, mənim valideynlərim də
uşaq olanda məni döyüblər. Mən də atamdan,
anamdan belə görmüşəm. Görürsünüzmü?
Uşağa kiçik vaxtından bu nümunəni göstərəndə
o da böyüyəndə eyni cür davranır. Həmçinin
valideyni ilə arasında bir uçurum yaranır və o sabah
hansısa problemlə qarşılaşanda bunu valideyninə
demir. Düşünür ki, valideyni onu başa düşməyəcək,
ona dəstək göstərməyəcək. Buna görə
də həmişə valideynlərə səslənirik ki, əgər
uşaqlarınızla bacara, onu düzgün yönləndirə
bilmirsinizsə, mütəxəssisə yönləndirin".
A.Talıbova təəssüflə qeyd edir ki,
valideynlərin çoxu uşağını psixoloqa aparmaq
istəmir. Çünki elə bilirlər ki, psixoloq psixlərin
həkimidir: "Psixoloq insanların ruhi vəziyyətinə,
emosional yaşına dəstək olur. Məsələn, dəcəllik
edən, davranış pozuntuları olan, yaxud da digər
uşaqlarla dil tapa bilməyən, daim özünə güvənsiz
olan uşaqlara psixoloji dəstək mütləqdir".
Valideynin üzərinə böyük iş
düşür
Psixoloq onlara müraciət edənlər
arasında böyük yaşlı uşaqların çoxluq
təşkil etdiyini bildirir. Çünki zamanında
müdaxilə olunmayıb və indi də uşaq
böyüyüb, artıq valideynin ona gücü
çatmır: "Yanımıza 6-7 hətta daha yuxarı
yaşlı uşaqlar gəlir. Valideynlərinin
sözünü dinləmir, onlara cavab qaytarır, və digər
bu kimi nümunəvi olmayan hərəkətlər
nümayiş etdirirlər.
A.Talibova qeyd edir ki, uşaqların
düzgün yönləndirilməsində əsas və
böyük iş məhz valideynlərin üzərinə
düşür: "Evdə valideyn 3 yaşına qədər
uşağı düzgün yönləndirməlidir. 3
yaşından 5 yaşına qədər bağça
yaş dövrü gəlir. Bağçada müəllimlər,
təlimçilər düzgün yönləndirməlidir.
Ondan sonra məktəbəqədər hazırlıq və məktəb
dövrü başlayır. Burada da biz artıq cəmiyyətə
yönlənirik, sosiallaşırıq. Valideyn görsə
ki, övladı ilə bacarmır, onun daha qlobal bir iş
törətməsini gözləmədən mütləq
mütəxəssisə müraciət etsinlər".
Məktəb
problemləri vaxtında aşkar edilsə...
Məktəblərdə
uşaqlarla rəftar, onlara edilən psixoloji təzyiqlərin
aradan qaldırılması, məktəb-şagird münasibəti
ilə bağlı danışan psixoterapevt Xanım Niftəliyeva
isə vurğulayır ki, hər bir valideyn
övladının özünü necə aparmasına, hərəkətlərindəki
dəyişikliyə fikir verməlidir. Əgər məktəb
problemləri vaxtında aşkar edilsə, həllini tapar: “Məktəbdəki
enişlər və yoxuşlar bir çox insanın həyatında
yaşanmış problemdir. Sinif
yoldaşları və müəllimlərlə yaxşı
münasibət problemin öhdəsindən gəlməyə
kömək edər. Əgər
övladınızın məktəb problemləri həddindən
artıq çoxdursa, onun səbəbini müəyyənləşdirməli
və həllinə çalışmalısınız”.
“Məktəb problemləri dərslərə zəif
hazırlıq, məktəbdə motivasiyanın
aşağı olması, dərslərə marağın itməsi,
yaxud sinif yoldaşları və müəllimlərlə
münasibətin zəifləməsi ilə özünü biruzə
verir. Məktəbdəki
çətinliklər qısa, uzun, yaxud mütəmadi ola bilər.
Bəzən
məktəbdəki problemlər çox cüzi ola bilər və övladınız bunu sizə
danışar. Yaxud da əksinə, elə
problemlər yaşana bilər ki, övladınız onu müəllimlərdən
və dostlarından gizlədər. Məsələn, ev tapşırıqlarını gizlədər,
sınaqlardan aşağı nəticə göstərər,
müəllimin onun haqqında yazılmış rəyini sizə
təqdim etməz. Bu sizə problemi tezliklə həll
etməyiniz üçün çətinlik yaradar”-deyə
psixoterapevt vurğulayır.
Tövsiyələr:
Mütəxəssis övladının məktəb
problemləri olduğundan şübhələnən valideynlərə
aşağıdakı əlamətlərə diqqət etmələrini
tövsiyə edir.
- məktəbə getməmək
üçün bəhanələr edir, yaxud sizin xəbəriniz
olmadan dərs buraxır;
- Məktəb
haqqında danışmaq istəmir, yaxud bu barədə
danışanda əsəbi və narahat olur;
- Məktəblə
əlaqəli görünmür. Məktəbdə çox az dostu olur, ya da buradakı fəaliyyətlərə
qatılmır;
-
Özünə inamı aşağı ola
bilər, deyə bilər ki, dostları qədər
ağıllı deyil;
- Müəllimlər
sizə övlaınıza diqqət və məktəbdə
özünü aparmaq kimi problemlərlə bağlı
müraciət edər;
- Ev
tapşırıqlarını etməkdən imtina edər,
yaxud da deyər ki, məktəbdə artıq yeni heç nə
öyrətmirlər;
- Həmişə
olduğundan aşağı qiymətlər alar.
Mütəxəssis
söyləyir ki, siz bu problemləri müəyyənləşdirmisiniz,
amma övladınız danışmaq istəmirsə bunun
yollarını tapmalısınız: “Məsələn, ona
deyə bilərsiniz ki, “qəmgin görünürsən. Mən narahatam, bu məktəblə
bağlıdır?”
Məktəb problemləri vaxtında müəyyənləşdirilib,
aradan götürülməsə, uzun müddət
övladınızı narahat edər. Bu zaman isə
övladınızın psixi sağlamlığına təsir
edər. Dərslərə
aşağı səviyyədə hazırlaşma, həm də
onun məktəbdən qovulmasına səbəb olar. Bu isə gələcəkdə təhsil almasına
problem yaradar.
Məktəbdə yaşanan problemlər həm də o
deməkdir ki, sizin övladınız kifayət qədər dəstək
almır”.
İnamlı,
perspektivli, güvənli gənclər...
Göründüyü
kimi, övlad tərbiyəsi onların böyüyüb
yetkinlik yaşına çatanda yox, lap uşaqlıqdan
başlayır. Körpəlikdən olar və
olmazları mənəvi keyfiyyət kimi mənimsəyən
uşağın, gələcək həyatdakı mövqeyi
də daha sağlam olur.
Yeniyetmənin psixologiyası isə nazik bir ipdən
asılmış olur, azacıq möhkəm dartsan
qırılır. Bu yaşda onlara elə gəlir ki,
artıq böyüyüblər və öz qərarlarını
özləri vermək iqtidarındadırlar. Ətrafdan deyilən hansısa əks fikri qəbul
etmirlər. Bu zaman valideynlər, müəllimlər,
yaxud digərləri onlarla elə münasibət qurmalı
fikirlərini dəstəkləməli və yanlış
olduqlarını elə bir dillə izah etməlidirlər ki, onlarda
aqresiya yaranmasın. Hər şeydən
öncə bu yeniyetmələrdə özlərinə
qarşı inam aşılamaq mütləqdir. Özünə inamsız və onu başa
düşməyən, təcrid edən cəmiyyətə
qarşı bu yeniyetmələrin etirazı isə təbii
ki, əksər hallarda intihar olur. Onlar bu
yolla onu başa düşməyən cəmiyyəti, valideynlərini,
müəllimlərini, yaşıdlarını, ona pis
davrananları cəzalandırma psixologiyasında olurlar.
Buna
görə də, vacibdir ki, gələcəyimizin təminatı
olan uşaqlarımızla, yeniyetmələrimizlə ilk
öncə dost olaq, onların səhvlərini də,
yanlışlıqlarını da olduğu kimi qəbul edərək,
müsbətə yönəlmələrinə yardım edək.
Heç kəs səhvlərdən
sığortalanmayıb, əsas odur ki bu səhvini
zamanında başa düşə və ondan çəkinə.
Uşaqlarımızın tərbiyəsinə bu cür
yanaşsaq, o zaman sabahımız daha inamlı, perspektivli,
güvənli gənclərin əlində olar...
Könül.
Üç nöqtə.-
2021.- 4 mart.- S.7.