Xankəndidə SSRİ-ni silkələyən
qətl – Həsən Həsənov yazır
Şuşaya səfərin nəticələri əsasında
yazdığım bu oçerki mən keçmiş
haqqında xatirələri gələcək üçün
vəzifələrlə heyrətamiz şəkildə birləşdirməyi
bacaran Prezident İlham Əliyevin
çıxışlarının təsiri ilə “Gələcək
haqqında ... xatirələr” adlandırdım.
***
2021-ci il avqustun 25-i... Saat 17:59-da dövlətimizin
başçısının köməkçisi Anar Ələkbərov
zəng vuraraq bildirdi ki, Prezident İlham Əliyev məni
Şuşada keçiriləcək Vaqif Poeziya Günlərində
iştiraka dəvət edir. Bu xəbəri
böyük sevinclə qarşıladım və dəvətə
görə Prezidentə mənim təşəkkürümü
çatdırmasını xahiş etdim. Sonra
bütün fikirlərim doğma Qarabağ və əfsanəvi
Şuşa şəhəri ilə
qarşıdakı görüş üzərində cəmləşdi.
Avqustun 28-də səhər tezdən biz –
qarşıdakı Vaqif Poeziya Günlərinin yüzdən
çox iştirakçısı Şuşaya yola
düşdük. Bu şəhər son 30 ilə yaxın
müddətdə erməni işğalı altında
olmasına baxmayaraq, Azərbaycan xalqının onunla mənəvi
əlaqələri daha da möhkəmlənib.
Mən həyatım
boyu Azərbaycanı çox gəzməli olmuşam, lakin əvvəlkilərdən
əsaslı şəkildə fərqlənən bu səfərin
məndə doğurduğu emosiyaları üstələməyə
çətinlik çəkirdim... Son illərdə
Azərbaycan necə gözəlləşib, necə keyfiyyətli
magistral yollar salınıb, nə qədər yeni, gözəl
tikililər yaranıb, rayon mərkəzləri qəsəbələrdən
abad şəhərlərə çevrilib, hər bir kənddə
peşəkar memarlığı ilə seçilən
iki-üç mərtəbəli yeni binalar var.
Xəyal məni uzaq keçmişə aparır. Bu diyarda
çox xalqlar yaşayıb, onların ən məşhurları
müasir türklərin əcdadları kimmerlər və
skiflər olub, bu tayfaların Qamir və Aşquz dövlətləri
barədə eramızdan əvvəl VIII-VII əsrlərə
aid Assuriya mixi mətnlərində məlumat verilir. Qafqaz dağlarından Araz çayının sol
sahilinə, Xəzər sahillərindən Cənubi
Qafqazın mərkəzi hissələrinə qədər olan
əraziləri bir-birinin ardınca bu dövlətlər
tutublar. Məhz Cənubi Qafqazın şərq
hissəsində yerləşən Aşquz ölkəsində
yaşayan skiflər Atropatena-Adorbayqan-Azərbaycan adlı yeni
çarlıq yaradıblar. Bu ölkə
Qafqaz dağlarından Zaqros dağlarının şərq
ucqarlarına, Xəzər sahillərindən Kappadokiyada Qalis
çayına qədər olan ərazini tuturdu. IV əsrdə yaşayıb-yaratmış romalı
müəllif Ammian Martsellin bildirir ki, bu hadisə eramızdan əvvəl
612-ci ildə Assuriya imperiyasının süqutu nəticəsində
baş verib. V əsr Suriya salnaməçisi de bet Selox
bildirir ki, bunu Skif çarı, Arbak-Arpat-Orbay tituluna sahib olan
Madi edib. 1748-ci il tarixli ingilis nəşrində
və 1765-ci ildə dərc edilmiş Fransa ensiklopediyasında
bildirilir ki, Madi adlı Skif çarı əslində
türklərin böyük əcdadı Oğuz xan olub. Azərbaycan (Atropatena-Adorbayqan) adlı dövlətin
Oğuz xan tərəfindən yaradılması barədə
XIII əsr Azərbaycan tarixçisi Fəzllulah Rəşidəddin
də yazır. İlkin orta əsrlər dövrünə
aid üç ərəbdilli və farsdilli mənbədə
VII əsr hadisələrindən bəhs edilərək
deyilir: “Azərbaycan türklərin diyarıdır. Onlar qədim
vaxtlardan orada cəmləşib və bir-biri ilə
qarışaraq inkişaf edib, gücləniblər”...
Mənim tarixə meylimi nə ilə izah etmək olar? Bəlkə
yaşımla? Ola bilər. Axı mənim
yaşım 80-i keçib... Lakin indiki halda Vətənimiz
döyüş meydanlarında müdafiə edildiyi bir vaxtda
bizim tariximizin qorunması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Axı bizim torpaqlara qəsd edilməsi,
ilk növbədə, tariximizə qəsd edilməklə həyata
keçirilir. Buna görə də bizim nəslin
qismətinə öz Vətənimizi həm qılıncla, həm
də qələmlə qorumaq zərurəti düşüb.
Prezidentimiz İlham Əliyev buna nümunə
göstərir, çıxışlarının çoxunu
tarixi paralellərlə illüstrasiya edir, tarixi hadisələrə,
əlamətdar günlərə, toponimlərə müraciət
edir. O, yaxın vaxtlarda
çıxışlarının birində
xalqımızın qarşısında birmənalı olaraq
belə bir vəzifə qoyub: “Biz öz tariximizi
unutmamalıyıq!”
...Kür
çayının üstündən salınmış
körpüdən keçirik. Aran adlanan
bölgə buradan başlanır. Bu toponim
ərəblərin buraya ilk gəlişi ilə
bağlıdır. Onlar ərəb
qrammatikasına uyğun olaraq bu bölgəni müxtəlif
şəkildə - “Alran” və ya “Arran” adlandırıblar.
XII-XIII əsrlərdə yaşamış yazıçı
və tarixçi Yakut əl-Həmavi yazır ki, Aran bu
geniş vilayətin ərəbcə adı deyil, tarixçi
Həmdullah Qəzvini (1281-1349) isə əlavə edir ki, Aran əyaləti
iki çay – məhz Araz və Kür arasında yerləşən
torpaqlardır (ara, aralıq).
Bununla əlaqədar, “Aran” adı etimoloji baxımdan
“çayarası” mənası verən qeyri-ərəb
sözü kimi izah edilir. Başqa bir versiyaya
görə, yerli əhali bu regionu sak mənşəli birinci
alban çarı Aranın şərəfinə belə
adlandırıb (bu barədə M.Kaqankaytuski bildirir). Herodot isə öz növbəsində, bu hadisələrdən
neçə əsr əvvəl yazırdı ki, skiflər və
saklar eyni xalqdır. Eramızdan əvvəl
612-ci ildən Atropatenanın tərkibində olmuş albanlar və
saklar eramızdan əvvəl I əsrdən etibarən onun tərkibindən
çıxaraq özlərinin Alban
çarlığını yaradıblar. Eramızdan əvvəl
VII əsrə aid Assuriya salnamələrində bildirilir ki, bu
yerlərin ən qədim əhalisi skiflər - oğuzlar olub.
Eramızdan əvvəl VI əsrə aid Bisütun mətnlərində
qeyd edilir ki, burada saklar yaşayıblar. Makedoniyalı
İsgəndərin bioqrafı Arrian eramızdan əvvəl
IV əsrdə baş vermiş hadisələri təsvir edərək
burada sakların və albanların
yaşadığını bildirir. Daha sonra antik dövr
müəllifləri Böyük Plini (b.e.
22-79-cu illər) və Strabon (e.ə. I əsr –
b.e. I əsr) bildirirlər ki, Kür və
Araz çayları arasındakı ərazidə saklar
yaşayırdı, bu regionu isə çox vaxt “Sakasena”
adlandırırdılar.
... Artıq Azərbaycanın Qarabağ regionuna
çatmışıq. Bütün
ölkədə olduğu kimi, burada da bizi qarşılayan
lövhədə Müzəffər Prezidentimiz İlham
Əliyevin “Qarabağ Azərbaycandır!” sözləri
yazılıb.
...Assuriya
dövründə Qamir ölkəsinin, daha sonra Aşquzun tərkibinə
daxil olmuş bu region antik dövrdə “Sakasena”
adlanırdı. Bizim eranın VII əsrindən
başlayaraq artıq “Aran” adı işlənir, F.Rəşiddədinin
yazdığına görə, yalnız XIII əsrdən
başlayaraq Aranın bir hissəsi Aran Qarabağ və ya sadəcə
Qarabağ adlanmağa başlayıb. Minilliklər
ərzində adlar dəyişib, lakin skif-sakların və
onların hüquqi varisləri olan türklərin simasında
yerli əhalinin etnik mahiyyəti dəyişməz qalıb.
Paytaxtı Təbriz olan Azərbaycanın
hökmdarı Qazan xan Hülaku da Azərbaycan dövlətçiliyinin
prioritet mərkəzi kimi Qarabağın əhəmiyyətini
vurğulayırdı. O, 1295-ci il
noyabrın 3-də bir müsəlman kimi hökmdar
taxt-tacına əyləşməsi münasibətilə
andiçmə mərasimini məhz Qarabağda keçirib...
Asfalt
örtüyünün rəngi solmuş yol qurtarır və
2020-ci il noyabrın 16-da
salınmış, tünd qara rəngli təzə asfalt
döşənmiş yeni yol başlanır. Bu,
“Zəfər yolu”dur. Prezident İlham Əliyev bu yolu
ordumuz Şuşa şəhərini azad edərkən
keçdiyi yol haqqında xatirəni əbədiləşdirmək
məqsədilə belə adlandırıb. Bu lövhəni hər
kəs ən qiymətli dəyər kimi
qarşılayır...
Tezliklə
Şuşaya çatacağıq və səfər
yoldaşlarımın çoxu kimi mən də hələ
lap təzə, yaxın vaxtlarda bu yerlərdə gedən
döyüş əməliyyatları ilə bağlı
fikirlərlə növbələşən xatirələrə
dalıram... Allah bütün şəhidlərimizə rəhmət
eləsin!
***
...Mən
Şuşaya ilk dəfə 1967-ci il
yayın sonunda, hökumət komissiyasının tərkibində
gəlmişdim. Həmin komissiyaya
tapşırılmışdı ki, yaxın vaxtlarda burada
baş vermiş qanlı cinayətin təfərrüatını
araşdırsın. Hadisə isə belə olmuşdu:
1967-ci ilin may ayında keçmiş Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayətinin kəndlərinin birində azərbaycanlıya
məxsus torpaq sahəsində vəhşicəsinə qətlə
yetirilmiş erməni oğlanın cəsədi aşkar
edilmişdi. Həmin uşağın
öldürülməsində üç nəfər azərbaycanlını
təqsirləndirərək “isti izlərlə” həbs
etmişdilər. Az sonra Stepanakert
(Xankəndi) şəhərində açıq məhkəmə
oldu. Müttəhimlərin təqsiri sübut
edilmədi, ittiham isə buna əsaslanırdı ki, cəsəd
onlardan birinə məxsus torpaq sahəsində tapılıb.
Kifayət qədər sübut
olmadığına görə məhkəmə işi əlavə
istintaqa göndərildi. Buna baxmayaraq,
müttəhimləri linçləmək istəyən ermənilər
onları döyüb öldürdülər, meyitləri isə
yandırdılar. Elə həmin gün
başlanan kortəbii mitinqlər dövlət müəssisələrinin
talan edilməsi həddinə çatdı. Uzun illər keçəndən sonra həmin hadisələrlə
bağlı bəzi sənədlər dərc edildi. Azərbaycan
rəhbərliyinə, respublika DTK-nın sədri Heydər
Əliyevə ünvanlanmış məktub bu sözlərlə
qurtarırdı: “Bu il iyunun 23-dən 24-nə keçən
gecə Stepanakert şəhərinin bəzi küçələrində
erməni dilində yazılmış 300-ə yaxın vərəqə
yayılıb, həmin vərəqələrdə
Dağlıq Qarabağın Ermənistan SSR-ə birləşdirilməsi
barədə tələblər və millətçi
xarakterli böhtan və uydurmalar var”.
Vəziyyət gərginləşməkdə davam edirdi. 1969-cu ilin iyul
ayında Heydər Əliyev Azərbaycanın rəhbəri
seçildi. O, qısa müddətdə respublikada vəziyyəti
sabitləşdirməyə, tezliklə siyasi həyatda və
iqtisadiyyatda da sanballı uğurlara nail oldu. Bütün
respublika ilə birlikdə keçmiş Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayəti də inkişaf edirdi. Burada yeni təhsil müəssisəsi – Pedaqoji
İnstitut yaradıldı, Xankəndiyə dəmir yolu
çəkildi, yeni sənaye müəssisələri
yaradılır, yaşayış məntəqələri
abadlaşdırılırdı. Azərbaycanın
maddi rifahı Sovet İttifaqında ən yüksək sürətlə
artırdı. Respublikanın sürətli
inkişafından bütün Azərbaycan, o cümlədən
muxtar vilayətin erməni əhalisi də bəhrələnirdi.
Bütün bu illər ərzində mən Heydər
Əliyevin komandasında işləyirdim, o, mənə
müxtəlif sahələri tapşırırdı. 1979-cu ilin yanvarında mən
Gəncə şəhərinin rəhbəri təyin edildim,
1981-ci ilin yanvarında isə Heydər Əliyev məni
Bakıya, Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
elm, təhsil, mədəniyyət və xarici əlaqələr
məsələlərinə kuratorluq edən katibi vəzifəsinə
keçirdi. Elə ilk
görüşümüzdə o, mənim hansı məsələlər
üzərində işləməli olduğumu göstərdi.
Keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
ilə bağlı, gündəlik diqqət tələb edən
məsələlər ən vacib və mühüm problemlərdən
idi.
Bir dəfə
Heydər Əliyev gözlənilmədən məndən
soruşdu: “Sən şair Vaqifi tanıyırsanmı?” Mən
cavab verdim: “Əlbəttə, tanıyıram”. O, mənə
diqqətlə baxdı və dedi: “Yox, sən
hamısını bilmirsən”.
Sonra söhbət bizim cari kommunist və beynəlmiləlçi
vəzifələrimizdən uzaq mövzuya keçdi. Heydər
Əliyev dedi ki, Şuşada Vaqifin məqbərəsini tikməyi
qərara alıb. Məqbərənin layihəsi
hazırlanır, yer seçilib, tikinti başa çatandan
sonra məqbərənin təntənəli
açılışını və Vaqif Poeziya
Bayramını keçirmək nəzərdə tutulur. Heydər
Əliyev sözünə davam edərək dedi: “Sən bu məsələləri ən yaxın vaxt
üçün prioritet məsələ kimi qəbul etməlisən.
İstəyirəm ki, sən mənim əsas məqsədimi
biləsən. İndiki halda Vaqif bizim üçün sadəcə
şair, məqbərə sadəcə qəbirüstü
abidə, bayram sadəcə şeirlər oxumaq
deyil, Vaqif bizim üçün Azərbaycanın dövlət
xadiminin rəmzidir və belə də olacaq.
Şuşadakı məqbərə bizim üçün
Qarabağ xanlığının timsalında Azərbaycan
dövlətçiliyinin rəmzi, poeziya bayramı bu torpaqda
Azərbaycan dilinin əbədi təntənəsinin rəmzidir”.
Üç
nöqtə.- 2021.- 16 sentyabr.- S.7.