Orta məktəbdə
oxuyanda
jurnalist olmaq istəyirdim...
Orta məktəbin son siniflərində oxuyanda jurnalist olmaq arzusu ilə alışıb yanırdım. Və başqa bir sənət sahibi olacağımı xəyalıma belə gətirmirdim. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, bu dünya ilə nə üçün (və nəticəsinin necə olacağını!) dərindən kəsdirə bilməyəcəyim bir davam vardı... Ancaq ADU (indiki BDU)- nun jurnalistika fakültəsinə sənəd vermək istəyəndə iki il iş stajı tələb etdilər. Mətbuatda çap olunmuş yazılarım da köməyə gəlmədi. Və başladım özümə ayrı sənət- ixtisas axtarmağa...
Hüquq fakültəsi. Alınmadı... Tarix.
Alınmadı... Hər
yerdə iki illik iş stajı... Universitetin geniş idman
zalında yuxarısında “Filologiya fakültəsi”
yazılmış guşəyə yaxınlaşdım. Sənədlərimi
qəbul elədilər.
Və demək
olar ki, bütün avqust boyu davam edən, hər saatı həyəcanlarla
dolu qəbul imtahanları başladı. İlk
imtahanımız ədəbiyyatdan yazılı idi. “Mənim
ilk müəllimim” mövzusunda, o zamankı təbirlə, sərbəst
mövzuda yazdığım inşadan neçə
alacağımı səbirsizliklə gözləyirdim. İlk
uğurdan, yaxud uğursuzluqdan çox şey asılı idi.
...Sənədlərimi verdiyim
guşəyə yaxınlaşanda gözüm “ədəbiyyat
yazıdan kəsilənlər”in siyahısına
sataşdı. Adlar- soyadlar yazılmamışdı,
yalnız imtahan vərəqələrinin nömrələri
vardı. Ürək döyüntümün nəfəskəsici
sədaları altında nömrələri diqqətlə nəzərdən
keçirdim, bildim ki, kəsilməmişəm...
Ən
böyük biabırçılıqdan qurtardıq!..
Bütün
kənd Bakıya qəbul imtahanı verməyə gedən gənclərin
vəziyyətini izləyirdi. Əvvəlki illərin təcrübəsindən
bilirdim ki, qəbul olanlar dərhal qəhrəmana
çevrilir, konkursa düşənlər günahı ali məktəblərin
üstünə yıxa bildiklərinə görə müəyyən
qədər sudan quru çıxırdılar. Sonuncu imtahandan
kəsilmək də elə böyük
biabırçılıq sayılmırdı. Əzazil bir
müəllimin qabağına düşdüyün barədə
təsirli bir “nağıl” uydurub bir neçə gün ona-
buna danışmaqla el töhmətindən canını
qurtara bilərdin... Ən böyük
biabırçılıq o idi ki, üzünə “eybi yox, gələn
il gedərsən”, arxanca isə “elə birinci imtahandaca kəsilib”
desinlər...
...Ən
böyük biabırçılıqdan qurtarmağın ruhi
rahatlığını hiss edəndən sonra istidən təntiyə-
təntiyə imtahan vərəqələrini yerbəyer edən
laboranta əvvəl nömrəmi, sonra adımı-
soyadımı söylədim. Axtarıb tapdı.
Gördüm ki, çox maraqla baxır... Başını
qaldırıb bir də soruşdu, imtahan vərəqəsinin
heç kimə yox, məhz mənə aid olduğuna tam əminləşdikdən
sonra:
– Səndən
bir xahiş eləsəm, yerinə yetirərsənmi? – deyə
soruşdu.
Mənim
üçün bu dəqiqə imtahan vərəqəsində
hansı qiymətin yazıldığını bilməkdən
əhəmiyyətli heç nə yox idi.
–
Neçə almışam?
– Yox, əvvəl
de görüm yaxınlıqdakı bazardan bizə bir
qarpız, iki kilo üzüm ala bilərsənmi?
...Mən nə hayda, bu nə
hayda?.. Neçə gündü yayın bu
cırhacırında boğazımdan su da keçmir. Nə
qarpız, nə üzüm?
– Siz
allah, əvvəl imtahan vərəqəsini verin...
Halımı
bilib, daha israr eləmədi. Dodağının altında:
–
“Əla” alıbsan, – deyib vərəqəni mənə
uzatdı. Alıb baxdım... Hələ yaşamağa dəyərdi!..
Handan- hana laborantın səsini eşitdim:
– Hə,
nə oldu? Gedirsən?
Onun cibindən
çıxarıb mənə vermək istədiyi pula baxmadan
qapıya yönəldim. Dediklərini alıb gətirdim. Yenə
pul vermək istədi. Almadım...
İkinci,
üçüncü və dördüncü imtahanlara girəndə
artıq əvvəlki həyəcan yox idi.
İkinci
imtahan ədəbiyyatdan şifahi idi. Bilet çəkib
hazırlaşırdım ki, imtahan komissiyasının sədri
içəri girib salamlaşdıqdan sonra əlindəki
kağıza baxıb “Nizami Cəfərov kimdir?” deyə
soruşdu. Ayağa qalxdım.
–
Yaxşı yazı yazmışdın. Hamımız oxuduq...
İndi vəziyyət necədi?
– Sağ
olun, yaxşıdı.
–
Haralısan?
–
Qazaxlı.
Bizdən
imtahan götürən müəllimlərə baxıb gülümsündü.
–
İmtahan verəcəyin müəllimlər də
Qazaxlıdı... – deyib getdi. Sonra bildim ki, komissiya sədri
görkəmli türkoloq Fərhad Zeynalov imiş.
...Qazaxlı
müəllimlər mənə o qədər tələbkar
yanaşdılar ki, “əla”dan sonra “yaxşı” ilə
razılaşmalı oldum. Sonrakı imtahanlardan da
“yaxşı” aldım.
Təəccüblənirdim
ki, əgər bütün suallara doğru cavab verirəmsə,
niyə “əla” yazmırlar?.. Sən demə, müəllimlər
“yaxşı” yazırıq deyib mənim münasibətimi
gözləyəndə etiraz etməli, komissiya sədrinin gəlməsini
tələb eləməliyəmmiş... Universitet müəllimlərini
ömründə birinci dəfə görən, onların hər
birinə dahi kimi baxan kənd uşağı bunu hardan biləydi?..
“Əla”nın
altında yazılmış “yaxşı”lara o qədər də
fikir vermirdim, hərdən imtahan vərəqəsini
açıb “əla”ya və qarşısındakı imzaya
baxır, onun hansı böyük dilçi, yaxud ədəbiyyatçı
alim tərəfindən atıldığı barədə
düşünürdüm. Hər dəfə də belə
xəyal edirdim ki, məndən imtahan götürən
bütün dahilər içərisində o, yəqin, ən
böyük dahidir. Sonralar öyrəndim ki, bu imza hələ
heç doktorluq dissertasiyasını belə müdafiə etməmiş,
təvazökar (lakin olduqca istedadlı, hamının hörmətlə
yanaşdığı) bir dilçiyə- Samət Əlizadəyə
məxsusdur. Bir neçə il sonra o, bizə Azərbaycan
dilinin tarixi qrammatikasından dərs dedi. Tənəffüslərin
birində ona yaxınlaşıb, gec də olsa, təşəkkür
elədim. Gülümsündü... “Yadımdadır” – dedi, –
yazını əvvəl mən oxudum, “dörd” yazmağa əlim
gəlmədi, xahiş elədim ki, komissiya sədri də
baxsın... Üç- dörd müəllimə də
oxutduq, “əla” yazdıq... Ancaq mən imzaladım”.
Əgər
mən yaxınlaşıb təşəkkür etməsəydim,
yada salmasaydım, yəqin ki, Samət müəllim
detalına qədər yadında saxladığı bu hadisəni
heç zaman nəinki mənə, bəlkə də,
heç kimə danışmayacaqdı. Və doktorluq
dissertasiyasını təxminən mənimlə eyni vaxtda
müdafiə edib eyni vaxtda professor adı alan bu böyük
alim- şəxsiyyət, heç bir təzyiq
olmadığı halda, tanımadığı birisinin
işinin düzgün qiymətləndirilməsi
üçün cəhd etməsəydi, boz bir “yaxşı”
ilə kifayətlənsəydi, mən Universitetə daxil ola
bilməyəcəydim...
lll
Kənddə
məni pis qarşılamadılar... Ən yaxşı anam
qarşıladı. Dünyanın ən böyük
dilçisi, ədəbiyyatşünası, tarixçisi (və
ictimai xadimi!) saydığım, on yaşımda itirdiyim
atamı əvəz etməyə çalışan (və əvəz
edən!) anam... Kim gəldisə, süfrə açdı...
Bir də onda gördüm ki, imtahan verən, Universitetə qəbul
olan mən yox anam imiş. Məndən çox onu təbrik
edirdilər...
Bakıda
mənim üçün adət etmədiyim, adət edə
biləcəyimə də inanmadığım bir həyat
başladı. Yaxşı ki, məndən altı yaş
böyük bir dayım var imiş... Vaqif dayı... Bir il kirayədə
qaldım, bir ildən sonra güc- bəla ilə Universitetin
yataqxanasında yer ala bildim...Ümumiyyətlə, yataqxanada
yer almaq əzabı hər il takrarlanırdı.
İmtahanları kifayət qədər uğurla verib kəndə
qayıtdıqdan bir az sonra daha çox onu
düşünürdüm ki, yataqxanada yer ala biləcəm
ya yox?.. Çünki orderi birillik verirdilər...
Elə tələbələr
vardı ki, hətta kənddən gəlsələr belə,
məişət işlərini, görürdüm ki,
çox münasib bir şəkildə qaydaya salır, özlərini
xeyli rahat hiss edirlər. Əlbəttə, burada maddi imkan da az
rol oynamırdı, ancaq o qədər imkanı olmayanlar
içərisində də məişət
bacarığı olanlar vardı ki, özlərinə bir
gün ağlayırdılar. Mənimsə Universitetdən kənar
həyatım, demək olar ki, yox idi... Məişət
qayğılarını bir təhər yola verir, bu barədə
heç düşünməməyə
çalışırdım.
...Aclıq
da olurdu, müxtəlif xarakterli maddi, ya mənəvi gərginlik
də... Ancaq oxuduğumuz romanlardan da bilirdik ki, bütün
bunlar keçicidir, mübarizə aparmaq, həyatda layiq
olduğun yeri tutmaq lazımdır.
...Elə
ilk günlərdən adını eşidib özünü
görmədiyimiz çox görkəmli müəllim-
professorlardan dərs almağa başladıq: Abbas Zamanov, Mir Cəlal,Vaqif
Vəliyev, Ağamusa Axundov... Böyük yazıçı, ədəbiyyatşünas
Mir Cəlalı, təbii ki, daha yaxşı
tanıyırdıq, bədii əsərlərinin çoxunu,
elmi əsərlərinin isə bir hissəsini oxumuşdum.
“Bir gəncin manifesti”ni bilməyən yox idi... Mir Cəlal
müəllim ahıllaşmışdı, bir cümləni
demək üçün xeyli fikirləşir, ancaq elə
cümlə deyirdi ki, saatlarla fikirləşib o səviyyədə
demək çətin idi. Ədəbiyyatşünaslığın
ən mürəkkəb məsələlərindən elə
sadə bir dildə danışırdı ki, “modern
terminologiya”nın əsiri olmağa hazırlaşan bizlər
tərəddüd içərisində qalırdıq.
Auditoriyada asta addımlarla o başa-
bu başa gəzinir, mühazirə deyir, hərdən də tələbələrdən
birinin qolundan tutub adını soruşur, suallar verirdi. Bir dəfə
mənə yaxınlaşdı, ayağa durdum, sual elədi
ki, “müsbət qəhrəman nədir?” Cavab verdim ki, “həyatdakı
müsbət insanların bədii ədəbiyyatdakı
obrazına müsbət qəhrəman deyilir”. Məmnunluqla
gülümsəyib “bə müsbət insan nədi?” deyə
soruşdu. Bir az fikirləşib dedim ki, “Mir Cəlal müəllim,
onu bilmirəm”... Sonuncu sualı bir- iki nəfərə də
verdi, ancaq cavab ala bilmədi. Auditoriyanın
qarşısına keçib əlini belinə qoydu, ahəstə
səslə “Cəmiyyəti irəli aparan, ictimai tərəqqiyə
xidmət edən insana müsbət insan deyilir” – dedi.
Tələbələrə
kurs işi mövzuları paylamışdı – hər dərsin
birinci, ya ikinci hissəsində bir- iki nəfəri
qaldırıb soruşurdu ki, “sənin əsərinin
mövzusu nədi?” Hamının üzündə təbəssüm
əmələ gəlirdi, bizim cızmaqaralarımıza “əsər”
deməsi, özü də belə böyük
yazıçı- ədəbiyyatşünasın, əlbəttə,
gülməli idi.
Bir dəfə
də lap arxada əyləşmiş tələbələrdən
birinin qolundan tutub asta- asta yazı taxtasının
qarşısına gətirdi. Ona bir- iki sual verdi, heç bir
suala cavab verə bilməyən
tələbə pərtliyini gizlətmək üçün
xəfifcə gülümsəməyə başladı. Mir Cəlal
müəllim onu yazı taxtasının yanında qoyub yenidən
arxaya getdi, həmin tələbənin parta
yoldaşını qaldırıb astadan soruşdu ki, “sənin
yoldaşın əvamdı?..” Mir Cəlal müəllim “əvam”
tələbənin yanına qayıdana qədər verdiyi
ritorik sualı tələbələr bir- birinə
ötürə- ötürə həmin tələbənin
özünə çatdırmışdılar...
Mir Cəlal
müəllim artıq ahıllaşsa da, vaxtilə
yetişdirdiyi istedadlı tələbələri – Firidun
Hüseynov, Təhsin Mütəllimov, Cəlal Abdullayev, Vaqif Vəliyev,
Xalid Əlimirzəyev... bizə dərs dedilər. Onlar, demək
olar ki, hər dərsdə Mir Cəlal müəllimdən
sitat gətirirdilər... Biz də səhvlərini tuturduq...
“Dilçiliyə
giriş” fənnini professor Nəsir Məmmədov dedi. O, bu
sahənin Azərbaycanda yaradıcısı, ilk dərsliyin
müəllifi idi... Yuxarı kursda isə müasir
dilçiliyin banisi Ferdinand de Sössürdən ixtisas kursu
apardı. Onun bir sözü indiyə qədər
yadımdadır; dedi ki, mən F.de Sössürü neçə
illərdi öyrənirəm, ancaq nə dediyini keçən
il başa düşmüşəm... “Ümumi dilçilik
kursu”nu rus dilindən azərbaycancaya çevirəndə
başa düşdüm ki, təvazökar (və möhtərəm)
müəllimim nə üçün belə deyirmiş. F.de
Sössürü az- çox başa düşmək
üçün dilçi doğulmaq, illərlə oxumaq (və
düşünmək) tələb olunur... Bizdə elə
dilçilər var ki, böyük alimin nəzəriyyəsinin
ruhunu anlamaq əvəzinə ayrı- ayrı mülahizələrinə,
çox zaman da mexaniki, istinad etməklə özlərini F.de
Sössürü bilən kimi göstərirlər...
...Mənim
ixtisas olaraq ədəbiyyatşünaslığı, ya
dilçiliyi seçmək tərəddüdlərimə son
verən, yəqin ki, professor Ağamusa Axundov oldu.
Müasir
Azərbaycan dilinin fonetikasından mühazirə gedirdi...
Professor Ağamusa Axundov özünəməxsus romantik bir
intonasiya ilə auditoriyaya müraciət elədi:
– Sait nəyə
deyilir?
Az-
çox hazırlığı olan hər bir orta məktəb
şagirdinin yaxşı bilməli olduğu bu sualı
eşidəndə tələbələr yer- yerdən əllərini
qaldırdılar. Və belə məlum oldu ki, auditoriyada bu
sualın cavabını bilməyən bircə nəfər də
yoxdur... Professor üç- dörd tələbənin verdiyi
“ağız boşluğunda heç bir maneəyə rast gəlmədən
tələffüz olunan danışıq səslərinə
sait deyilir” cavabını təmkinlə dinləyib hər dəfə
“daha kim deyər?” deyə soruşdu.
Mən
gördüm ki, sualı bildiklərinə tamamilə əmin
olan tələbə yoldaşlarımın əvvəlki
inamı tədricən azalır, həvəslə əl
qaldıranlar əllərini aşağı salırlar... Azərbaycan
dilçiliyində xüsusi nüfuzu olan müəllimimizin
diqqətini cəlb etmək məqamı çatmışdı.
Əlimi qaldırıb:
–
Ağız və boğaz boşluğunda heç bir maneəyə
rast gəlmədən tələffüz olunan... – demişdim
ki, Ağamusa müəllim məni saxladı:
– Tamamilə
doğrudur. Çünki “h” səsi ağız
boşluğunda yox, boğaz boşluğunda maneə ilə
qarşılaşır...- dedi.
Sonra isə
aramla saitin “universitet tərifi”ni dedi: “Ağız və
boğaz boşluğunda məneəyə rast gəlmədən
tələffüz olunan, heca əmələ gətirən,
musiqili tona malik danışıq səslərinə sait
deyilir”.
Dilçiliyin
müxtəlif sahələrini, xüsusilə fonetikanı dərindən
bilən (çox gənc yaşlarında Azərbaycan dilinin
fonemlər sistemindən doktorluq dissertasiyası müdafiə
etmiş) Ağamusa Axundovdan “tamamilə doğrudur” tərifini
eşitmək o zaman mənim üçün dünyanın ən
böyük mükafatı idi.
Fikirləşdim
ki, Ağamusa müəllim mənim adımı soruşacaq, ona
görə də hələ ayaq üstə dayanıb bu təntənəli
mərasimi gözləyirdim. Ancaq o, laqeydcəsinə “otur”
işarəsi verib mühazirəsini davam etdirməyə
başladı.
Ağamusa
müəllimi bütün tələbələr sevirdilər...
Onun danışığında, hərəkətlərində
nə isə dünyaya, həyatın gerçəklərinə,
sözün böyük mənasında, “yuxarıdan
aşağı” baxmaq var idi. Hərdən “aşağı”
enirdi, sonra dərhal “yuxarı” qalxırdı...
Bir dəfə bizə hansısa tədbir
üçün dəvətnamələr
paylamışdılar. Ağamusa müəllim gördü
ki, uşaqların fikri dərsdən çox həmin dəvətnamələrdədi...
Müəllimlərimizin çoxu belə hallarda hirslənib
mühazirəyə qulaq asmağı tələb edərdi,
ancaq Ağamusa müəllim ənənəvi romantik
intonasiyasını pozmadan:
– İndi
sizdən kimsə bu dəvətnaməni evə göndərib
məlumat verəcək ki, görün məni necə mötəbər
məclislərə dəvət edirlər... Darıxmayın,
belə şeylər hələ çox olacaq...
Hamı
qabağındakı dəvətnaməni
yığışdırıb mühazirəyə qulaq
asmağa başladı. Onun yalnız məntiqində yox,
intonasiyasında da hələ o zaman təşkiledici, tərbiyə
edici bir qüdrət vardı...
Semestrin
sonunda tələbələr müxtəlif ixtisaslara
bölünəndə Ağamusa müəllim məni,
özümdən belə soruşmadan, dilçiliyə
yazdı. Onu da deyim ki, istedadlı tələbələrin
çoxu ədəbiyyatşünaslıq, ya da ədəbi tənqid
ixtisaslarına düşməyə
çalışırdılar, dilçiliyə getmək istəyən
az idi. Sözün açığı, tərəddüd
edirdim, ancaq Ağamusa müəllimin qəbul etdiyi qərara
qarşı çıxmaq da mümkün deyildi... Və mən
dilçi olası oldum.
Çox
keçmədi ki, Ağamusa Axundov müəyyən fasilədən
sonra yenidən filologiya fakültəsinin dekanı
seçildi.
...Üçüncü
kursda oxuyanda Moskva Dövlət Universitetində təhsil almaq
imkanı əmələ gəldi. Mən də istəyirdim
ki, Moskvaya gedim. Ərizə də vermişdim... Düzdür,
rus dilini yaxşı bilmirdim, ancaq əmin idim ki, bir- iki aya
öyrənəcəm.
Ağamusa
müəllim bunu biləndə narazılıq elədi:
“Əşşi, sənin Moskvada nə işin var?.. Elə
bura yaxşıdı. Belə getsə, çox keçməz,
professor da olacaqsan. Gedib korlanmaq istəyirsən?..”
Və yenə
də böyük alim- müəllimlə
razılaşmalı oldum.
Universitetdə
yaşlı, orta və gənc nəsildən olan çoxlu
sayda dəyərli dilçilərdən dərs almaq, o zaman
ardıcıl keçirilən elmi konfranslarda iştirak eləmək,
dilçiliyin müxtəlif sahələrini mümkün qədər
dərindən öyrənmək mənə zövq verirdi.
Muxtar Hüseynzadədən Yusif Seyidova, Əlövsət
Abdullayevə, Ağamusa Axundova; Tofiq Hacıyevdən Aydın
Məmmədova, Kamil Vəliyevə, Firidun Cəlilova qədər
çox məhsuldar dilçilər nə yazdılarsa, demək
olar, hamısını oxudum, dərsdə nə dedilərsə,
hamısını mənimsəməyə
çalışdım.
Və bir
də gördüm ki, dilçilik aləmində mənimlə
də hesablaşırlar...
Nizami
CƏFƏROV
Üç nöqtə.- 2022.- 21
aprel.- S.7.