Kənd təsərrüfatının inkişafı
yalnız maliyyədən asılı deyil
O, İQTİSADİYYATIN ÖNƏMLİ SAHƏSİNDƏN DAHA ÇOX, İNSANLARIN FİZİOLOJİ MÖVCUDLUĞUNU QORUMAQ SFERASINA ÇEVRİLƏ BİLƏR
Ona
görə də fermerlər bu və ya digər məhsulu əkdikdə
gəlir əvəzinə çox vaxt ziyana düşürlər.
Kənd təsərrüfatı naziri İsmət Abbasov
bununla bağlı deyib: "Fermer məhsulu becərir, buna
görə xərc çəkir, amma sata bilmədikdə,
növbəti il həmin məhsulu becərməyə maraq
göstərmir".
Deməli, bu cür
subsidiyaları verməkdənsə, yanacağın qiymətləri
aşağı salınmalıdır. Azərbaycanda kənd təsərrüfatının
inkişafına mane olan başqa bir səbəb kənd təsərrüfatı
məhsullarının ixrac imkanlarının məhdud
olmasıdır. "Mən hesab edirəm ki, əgər
Azərbaycanda xırda təsərrüfatçılar varsa,
xırda istehsalçıların hüquqlarını qoruyan,
onların malını xaricə çıxaran ixrac
korporasiyaları da yaranmalıdır və bu
koorporasiyaların yaranmasını dövlət
stimullaşdırmalıdır.
Özü də bütün ölkəni əhatə edən hər rayonda korporasiyanın yaranmasına şərait yaratmaq lazımdır. Əgər bunu dövlət stimullaşdıracaqsa, onda dövlət onlara müəyyən güzəştlər verməlidir, kreditlər verilməsində, onların mallarının gömrükdən maneəsiz keçməsinə şərait yaratmalıdır.
Hər
ixracat korporasiyası əmin olmalıdır ki, onun
gömrükdə ləngimə vaxtı ən yaxşı
bir neçə saat ola bilər. Yəni bu halda, bu
şərtlər daxilində böyük nef pullarının
kənd təsərrüfatına yönəlməsinin effekti
olacaqdır. Əks halda inhisarlaşmış kənd təsərrüfatına
o böyük neft pullarının ayrılmasının
heç bir əhəmiyyəti olmayacaqdır",- Rövşən Ağayev deyib.
Bu özünü Avropada
doğruldub. Məsələn, Danimarkada quş istehsalı ilə
276 təsərrüfat məşğul olur. 2 böyük
holdinq isə onların kəsilməsi və ixracı üzrə
ixtisaslaşıb. Digər sahələrdə də belə təsərrüfatlar
qurulub.
Onun nəticəsidir ki, Danimarkanın ərazisi Azərbaycanın
ərazisindən kiçik olsa da, quş əti istehsalına
görə ölkəmizdən 8 dəfə, mal əti
istehsalına görə isə 4 dəfə öndədir. Bu
gün bu ölkə donuz əti istehsalına görə
dünyada ön sırada yer alıb.
XIRDA TƏSƏRRÜFATLAR İNKİŞAFA
MANE OLUR
Azərbaycanın ən ciddi problemlərindən biri
isə kənd təsərrüfatının xırda təsərrüfatlardan
ibarət olmasıdır. Onların hazırkı maddi imkanları torpağa
aqrotexniki qulluğu lazımi keyfiyyətdə həyata
keçirməyə imkan vermir. Rövşən Ağayevin
sözlərinə görə, normal şəkildə kənd
təsərrüfatının effektiv fəaliyyət göstərməsi
üçün iri fermer təsərrüfatlarına ehtiyac
var. Bir fermer təsərrüfatına düşən torpaq
sahəsinin həcmi hardasa 30 hektardan çox olmalıdır.
Bu gün Azərbaycanda kənd təsərrüfatı ailə
təsərrüfatı formasında fəaliyyət göstərir.
"Bu çox səmərəsiz strukturdur. Belə bir vəziyyətdə
Azərbaycanda fermer təsərrüfatı haqqında qanun da
yoxdur.
Əslində bu sahədə qanunvericiliyin
olmaması çox ciddi problemdir, çünki hüquqi
münasibətlərin tənzimlənməsi baxımından
çox mühüm məsələləri bu qanun həll edə
bilər. Onun köməyi
ilə hökumət fermet təsərrüfatlarının
könüllü şəkildə birləşməsi əsasında,
torpaqların birgə istifadəsi haqqında qanunvericilikdə
ciddi stimullaşdırıcı tədbirlər görə
bilər. Məsələn, kiçik fermer təsərrüfatları
iri təsərrüfatlarda birləşdikdə onlara texnika və
kreditlər verilərkən güzəştlər tətbiq
edilməlidir". Göründüyü kimi
yaxın dövrlərdə fermer təsərrüfatlarının
korporasiyalar əsasında fəaliyyətinə şərait
yaradılmasa, Azərbaycanda kənd təsərrüfatı əslində
iqtisadiyyatın sahəsindən daha çox insanların
fizioloji mövcudluğunu qorumaq sferasına çevriləcək.
Azərbaycanda aqrar sektoru maliyyələşdirən
xüsusi ixtisaslaşmış aqrar bankların
yaradılmasının da vaxtı çatıb. Düzdür, ayrı-ayrı
banklar bu işi görə bilər. Lakin 2008-ci ilin
yekunlarına görə iqtisadiyyata yönəldilmiş əsaslı
vəsait qoyuluşlarının 2 faizə qədəri kənd
təsərrüfatına yönəldilib. Eyni zamanda Mərkəzi
Bankın məlumatına görə, iqtisadiyyata banklar tərəfindən
yönəldilmiş kreditlərin cəmi 3 faizdən bir qədər
çoxu kənd təsərrüfatına yönəldilib. Yəni
bu onu göstərir ki, nə investisiyaların, nə də
kreditlərin yönəldilməsi baxımından aqrar sahə
prioritet görünmür. Bəzən vətəndaşlar
kredit almaqda çətinliklərlə üzləşir.
Müvəkkil bankların onlardan kredit verilməsi
üçün "şapka" tələb etdiyini,
süründürməçiliklə üzləşdiklərini
bildirirlər. Bununla bağlı isə İsmət Abbasov
bildirib ki, "son bir neçə ildə bank sistemində
"şapka" məsələsi aradan qalxıb.
Hər bir
bank çalışır ki, öz vəsaitlərini kredit
şəklində səmərəli istifadəçilərə
versin. Süründürməçilik
də yoxdur. Əgər bir bankın marağındadırsa
ki, istehsalçıya kredit verib, bunun müqabilində gəlir
əldə etsin, o zaman niyə süründürməçilik
etməlidir? Çox zaman hazırlanmış sənədlər
əsaslı olmur deyə problemlər ortaya çıxır. Bu gün dünyada maliyyə
böhranı mövcuddur. Əgər banklar vəsaiti necə
gəldi verib, sonradan geri ala bilməsələr, müflisləşə
bilərlər".
İstənilən halda kənd təsərrüfatını maliyyələşdirmək üçün ayrı-ayrı bankların xidmətindən çox, bu sahə üçün ayrıca bankın mövcudluğu çox önəmlidir.
AQRAR BANKA EHTİYAC VAR
Aqrar bankın yaradılmasında dövlət
özünün kapital qoyması şərti ilə önəmli
rol oynaya bilər. Amma o
öhdəlik götürə bilər ki, ilk beş il ərzində
həmin bank səhmdar cəmiyyətə çevrilib tam
şəkildə özəlləşdiriləcək. Bundan
başqa dövlət ilk dövrdə yeni yaradılacaq
bankın nizamlanma kapitalında 30-35 faizlə də təmsil
oluna bilər. Qalan kapitalın isə xarici və
özəl sektordan cəlb olunması mümkündür.
İkincisi, kənd təsərrüfatına ayrılan kreditlərin
faizi, hətta Sahibkarlarlığa Kömək Milli Fondunun
vasitəsilə verilən kreditlərin faizi də kənd təsərrüfatına
yararlı deyil. Bugünkü mərhələdə kənd
təsərrüfatına verilən kreditlərin faizi simvolik
olmalıdır. Çünki bu sahədə rentabellilik
çox aşağıdır. Çox ciddi məsələlərindən
biri də aqrar proqramla bağlıdır. Düzdür,
hökumət ərzaq təhlükəsizliyi proqramı qəbul
edib və orada çox ümumi şəkildə məhsuldarlığın
artırılması ilə bağlı müəyyən hədəflər
qoyulub. Rövşən Ağayevə görə, hökumət
aqrar sahə üçün emal müəssisələrinin
yaradılması məsələsini qoymalı idi. Məsələn,
bu yaxınlarda Gürcüstanda "Yoxsullarsız
Gürcüstan" adlı proqram qəbul olunub. Bu proqramda hər
5 il üçün 100 emal müəssisəsinin
yaradılması hədəf götürülüb.
Qazaxıstandanın dövlət proqramında isə çox
maraqlı məqam var. Orada deyilir ki, əgər 2000 nəfərə
1 emal müəssisəsi düşmürsə, kənddə
heç vaxt istənilən məhsuldarlığı və məhsul
istehsalını əldə etmək mümkün olmayacaq. Azərbaycan
hökuməti də belə bir yanaşma qoymalı idi.
"Hesablama aparmalı idi ki, Azrərbaycanın nə qədər
emal müəssisəsinə ehtiyac var. Burda
söhbət yalnız müəssisəni yaratmaqdan deyil, həm
də yaxın 5 ildə ölkəni kənd təsərrüfatı
istehsalçısına çevirən ixrac potensialı, onu
yüksək səviyyədə məhsulla təmin edən
müəssisələrdən gedir.
Bəzən rayonlarda emal müəssisəsini rayonun
mərkəzlərində yaradırlar və insanların ora
gedib-gəlməsi infrastruktur baxımından kifayət qədər
problemlidir. Coğrafiya
elə seçilməlidir ki, həmin emal müəssisəsi
xammal problemi yaşamasın. Məsələn,
hər hansı bir rayonun 5 kəndi
üzümçülüklə ixtisaslaşıbsa, emal
müəssisəsini də orda yaratmaq lazımdır, nəinki
rayonun mərkəzində. Böyük həcmli emal müəssisələrinin
yaranmasını stimullaşdırmaqdansa, xırda həcmli
daha çox emal müəssisələrinin yaranması
daha faydalıdır. Çünki bu onlar arasında rəqabətə
səbəb olar". Aydındır ki, bu müəssisələr
yeri gələndə birləşib öz
potensiallarını istifadə edə bilərlər. Amma
müəyyən sahədə emal müəssisələri tək
yarandıqda qiyməti diqtə edirlər. Qiymət diqtə edə
bilməyəndə isə məhsulu qəbul etmirlər. Belə
olan halda isə fermer istehsal etdiyi məhsulu dəyər-dəyməzə
satmalı olur. Nəticədə kəndli növbəti dəfə
həmin məhsulu yetişdirməkdə maraqlı olmur. Yəni
burda önəmli məsələ rəqabətdir. Deməli,
optimal sayda emal müəssisəsi yaradılmalıdır ki,
rəqabət də olsun. Buna müvafiq olaraq soyuducu
anbarların yaradılması istiqamətində tədbirlər
sürətləndirilməlidir.
Qeyd edək ki, kadr təminatı
sahəsində müəyyən problemlər var. Bu gün Azərbaycanda
kifayət qədər savadlı zootexnik, baytar, aqronom,
mexanizator mütəxəssislərə ehtiyac duyulur.
Xatırladaq ki, dövlət büdcəsindən kənd təsərrüfatının
inkişafına 500 milyon dollara yaxın vəsait
ayrılıb. Lakin vəsaitin çox və ya az olması kənd
təsərrüfatının inkişafı deyil. Birinci
növbədə yuxarıda qeyd edilən problemlər həll
edilməlidir. Əks halda ölkənin kəndləri
boşalacaq.
Kənd sakinlərinin iri şəhərlərə
axını baş verəcək. Kənd təsərrüfatının
tənəzzülü isə davam edəcək, Azərbaycan
xaricdən idxal olunan kənd təsərrüfatı məhsullarından
asılı vəziyyətə düşəcək. O, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi iqtisadiyyatın sahəsindən
daha çox insanların fizioloji mövcudluğunu qorumaq
sferasına çevriləcək. İqtisadiyyatın digər
sahələrindən fərqli olaraq heç də çox
böyük həcmdə investisiya tələb etməyən
aqrar sektorun inkişaf etdirilməsi günün əsas
sualı olmalıdır. Bu həm dövlət büdcəsinin
neftdən aslılığını azaldar, həm də əhalinin
maddi durumunu yaxşılaşdırar. Yəqin ki, hökumətin
də bu barədə ciddi planları var.
Pünhan Əfəndiyev
Üç nöqtə.- 2009.- 2 iyun.- S. 11.