Elmlər Akademiyasında işləməyənlər
də maaş alır
ASƏF HACIYEV: "AKADEMİYADA İŞLƏYƏNLƏ
İŞLƏMƏYƏN EYNİ
SƏRDAR CƏLALOĞLU:
"BİZDƏ ALİM UŞAĞIN CİBİNDƏN PUL
OĞURLAYIR"
ƏHMƏD QƏŞƏMOĞLU:
"SƏLAHİYYƏTİM OLSA, BU VƏZİYYƏTDƏ
ALİMLƏRİN MAAŞINI ARTIRMARAM"
ELM maddi-mənəvi, mədəni irsi düzgün analiz edib, istiqamətləndirən, inkişaf etdirən, tənzimləyici bir sistemdir. Qloballaşan dünyada Azərbaycan elmi bu missiyanı daşıya bilirmi və Azərbaycanda elmin rolu, yeri, problemlər və perspektivləri nədən ibarətdir? "Üç nöqtə" bir neçə elm adamının iştirakı ilə keçirdiyi dəyirmi masada ortaya çıxan maraqlı nüanslara aydınlıq gətirdi. Dəyirmi masanın iştirakçıları tanıdığınız elm adamlarıdır. Qonaqlarımız sosioloq, fəlsəfə elimləri doktoru Əhməd Qəşəmoğlu, siyasətçi, trializm fəlsəfi təliminin müəllifi, filosof Sərdar Cəlaloğlu və Milli Elimlər Akademiyasının müxbir üzvü professor, fizika-riyaziyyat elimləri doktoru, millət vəkili Asəf Hacıyevdir.
Müxbir: İlk sualım belədir. Bu gün Azərbaycan elmi hansı səviyyədədir, problemlərdən çıxış yollarını nədə görürsünüz?
Asəf
müəllim, sizi dinləyək.
A.Hacıyev: İlk növbədə Azərbaycan elminin nəyə xidmət etdiyini, qarşısında hansı problemlərin durduğunu, Azərbaycanda dövlətin inkişafına kömək edən elmin prioritet sahələri müəyyən olunmalıdır. Bunun üçün Azərbaycanın reallığı nəzərə alınmalıdır. Ölkəmiz neft ölkəsi olduğundan neftin ətrafında olan elmi infrastruktur, eləcə də kənd təsərrüfatının inkişafı üçün kimya-biologiya inkişaf etdirilməlidir. Elm elə bir sahədir ki, onu ancaq dövlət maliyyələşdirir. Amma özəl şirkətlər elmin maliyyələşdirilməsində iştirak edə bilir. Hesab edirəm ki, Azərbaycan qısa zamanda qrantlardan istifadə sisteminə keçməlidir. Bu necə olmalıdır? Diqqət edin, bu gün Elmlər Akademiyasında 7-8 min işçi var. Bir qismi çox aktiv işləyir, digər qismi isə işləmir. Buna baxmayaraq, eyni maaş alırlar. Bax o işləməyənlər, digərlərinə mənfi təsir göstərir. Təbii ki, aktiv olmayanların işdən qovulmasının tərəfdarı deyiləm. Dövlət tərəfindən qrantlar təşkil olunaraq müsabiqə yolu ilə alimlərə verilərsə, işləyənlə işləməyən adama münasibətdə fərq görünəcək. İşləyən minimal maaşla yanaşı, qrantdan gəlir alacaq. İşləməyənlər vəziyyəti görüb, uzaqlaşacaqlar. Buna bütün dünya keçib. Biz də onu etməliyik.
Müxbir: Yəqin ki, işləyən alimlərin seçilməsi üçün də mexanizm olmalıdır.
- Dünyada alimin qiymətləndirilməsi metodu yoxdur. Alimlər işləri ilə seçilməlidir. Bu, mürəkkəb prosesdir. Amma dünyada bir çox jurnallar var və alimlərin məqalələri orada çap olunur, ona istinad edilir. Yaxud, dünyada beynəlxalq konfranslar keçirilir. Əgər bir konfrans hansısa alimə pul xərcləyib, onu bir saatlıq çıxış üçün dəvət edirsə, demək dəyərli bir adamdır.
S.Cəlaloğlu: İndi dünyada ensiklopedik elm anlayışı var. Yəni ixtsasca həkim olmağım mənə fəlsəfədən, riyaziyyatdan, astronomiyadan bəhs etməyə mane olmamalıdır. Müasir dövrün tələbi elmin kütləviləşməsidir. Məsələn, Stanislav Levinin çox gözəl bir əsəri var: texnologiyaların məcmusu. Orda yazır ki, yaxın 50 ildə yer kürəsinin əhalisi alimlərə olan tələbatı ödəyə bilməyəcək. Bu da o deməkdir ki, artıq hamı elmlə məşğul olmalıdır. Elm mütləq dövlət tərəfindən maliyyələşməlidir. Platon Akademiyası bir ayda o qədər böyük mənfəət götürürdü ki, bu, həmin dövrdə böyük narahatlıq yaratmışdı. Bundan çıxış edərək Adam Smit deyir: "O fəaliyyətə ki daha böyük xidmət lazımdır, onun qiyməti də dövlət tərəfindən qeyri-bərabər dəyərləndirilməlidir". Biz elmi cəmiyyətin öhdəsinə buraxsaq, elm inkişaf etməz.
Müxbir: Alimin problemə
münasibəti necə olmalıdır?
- Dünyada bütün görkəmli alimlər dövlətlə üz-üzədir. Çünki elm həqiqəti axtarandır. Ona görə də bir qayda olaraq özü müxalifətdir. Alim özü müəyyən bir imici olan insandır. O, təkcə mənə savad öyrətmir, o, şəxsiyyətini, mənəviyyatını, davranışını nümunə olaraq ortaya qoyur. Bu baxımdan alimin cəmiyyətdə bir sosial rolu var. Ona görə də deyirlər ki, alim öldü, aləm öldü. Bizdə isə tərsinədir. Alimlərimizdə şüuraltı belə bir fikir var ki, cəmiyyətin inkişafında onlar yox, hökumətin siyasəti cavabdehdir. Cəmiyyətin lokomotivi elmdir, alim onun daşıyıcısıdır. Amma bu gün hətta orta təhsilli adamlar böyük elmi titullar alır. Elmin bu cür ucuzlaşması iki böyük problem yaradır: birincisi, alim həqiqəti cəmiyyətə təqdim edə bilmir, ikincisi o, elm produktivi olmur. Çünki hansısa yolla elmi dərəcə alırsansa, bu, elmə mənfəət verə bilməz.
Ə.Qəşəmoğlu:
Məndən əvvəl danışanların müxtəlif
aspektli fikirləri ilə razıyam. Bu gün əlimizə
müstəqil milli dövlət qurmaq şansı
düşüb. Bunu elmi təminatsız etmək
mümkün deyil. Ona görə də alimlərə diqqətin
ayrılmasına böyük ehtiyac var. Sərdar bəyin
dediyi kimi, bu gün Azərbaycanda hələ elmin yeri müəyyən
deyil. Elmin yeri müəyyən edilməlidir. Lap elə sovet
dövrünü götürək. 60-cı illərdə Azərbaycanda
böyük alim kultu var idi. Yusif Məmmədəliyevə
hamı müqəddəs adam kimi baxırdı. Bu gün bir
nömrəli problem, elmə olan ehtiyac barədə lazımi
şəkildə fikr aydınlığının
olmamasıdır. İkinci tərəfdən, tez-tez məsələ
qaldırırlar ki, alimlərin maaşı azdır. Buna məsul
adam olsam, mən də bu vəziyyətdə maaşı
artırmaram. Asəf müəllim yaxşı bir söz dedi.
Orada əgər iki-üç nəfər ciddi alim işləyirsə,
ətrafında 30 nəfər mənasız işlərlə
məşğul olanlar olur. Alimlərin maaşını
qaldırmazdan əvvəl, hökmən elmi sistemimizdə
düşünülmüş islahat aparmaq lazımdır.
Sonra isə maaşları ən azı 5 dəfə də
qaldırmaq olar.
A.Hacıyev: Əgər XXI əsrin 1-ci yarısına qədər hər bir dövlətin gücü, varı onun təbii sərvətləri ilə ölçülürdüsə, 2-ci yarısında bu artıq tamamilə fərqlidir. Gəlin baxaq, bu gün dünyanın aparıcı dövlətləri hansılardır. Finlandiya, Hollandiya, Yaponiya. Yaponiyada sudan başqa nə var? Finlandiyada meşədən başqa nə var? Amma orada dünyada hər kəsə diqtə edən yüksək texnologiyalar var. Bayaq elmin müxtəlif sahələri barədə yaxşı söylədiniz. Qədim Yunanıstanda elm bir dənə idi - fəlsəfə. Ora ədəbiyyat, riyaziyyat da daxildir. Sonra elm parçalandı, müxtəlif sahələr çıxdı. İndi yeni bir proses, elmlərin birləşməsi başlayıb. Bunun səbəbi onunla bağlıdır ki, bu gün kimyanın harada qurtarmasını, biologiyanın harda başlamasını demək çətindir. Çünki yüksək texnologiyalar elmlər arasındakı sərhədləri silməyə başlayıb. Azərbaycan üçün də çox önəmli sahələrdən biri o yüksək texnologiyaların olmasıdır.
S.Cəlaloğlu: Bunu hökumət yaratmalıdır.
A.Hacıyev:
Hökumətin varı-dövləti pulla
ölçülür. Bu
gün Amerika elmə 100 milyard dollar pul qoyur. Belə bir
statistika var, əgər dövlət büdcəsinin 1 faizini
elmə ayırırsa, elm yavaş-yavaş hərəkt etməyə
başlayır. Bizdə elmə 0,6 faiz pul ayrılıb. 1,5
faiz olanda elm özünü doğrultmağa, 2 faizə
keçəndə özü-özünü maliyyələşdirməyə
başlayır. Ona görə də vaxtilə Rusiyada qanun qəbul
edildi ki, Rusiyada elmə ayrılan vəsait 2 faizdən az
olmasın. Rusiyada elm sahəsində böyük dirçəliş
gedir. Çünki ölkə anlayır ki, neft qiymətdən
düşür, həyatı yüksək texnologiyalar həll
edir. Sərdar bəy, söylədiyiniz bir fikrin qəti əleyhinəyəm.
Siz deyirsiniz ki, elm kütləvi olmalıdır. Bu heç də
belə deyil. Elm yaxşı mənada elitar xarakter
daşımalıdır. Elmə ən bacarıqlı insanlar
gəlməlidir. Bu baxımdan, ölkə Prezidentinin sərəncamı
oldu, tələbələrin Qərbin aparıcı unversitetlərində
oxuması üçün pul ayrıldı. Hesab edirəm ki,
bu nöqtədən tutub, elmi inkişaf etdirmək
lazımdır.
Müxbir: Bu nəyisə dəyişəcək?
A.Hacıyev: Bu gün bizim bəlalarımızdan
biri rüşvətdir. Rüşvəti isə nə polislə,
nə qərarla götürə bilmərik. Əgər biz
kimisə xaricə göndəririksə, artıq onun geri
qayıdıb işləməsi üçün yer
hazırlamalıyıq. Yeni formalaşmış insanların
gəlişi burdakı şüuru dəyişəcək.
Bax, uğur onlardadır.
Ə.Qəşəmoğlu:
Asəf müəllim, mən şüurun dəyişməsi
ilə bağlı fikrinizlə razı deyiləm. Xaricdə
oxuyan potensiallı insanların, alimlərin geriyə
qayıdandan sonra şüurunun dəyişməsi
üçün burada mühit dəyişməlidir. Onlar gəlib
burada mühiti heç cür dəyişə bilməzlər.
A.Hacıyev: Burada da mühit
dəyişir. Dünənki mühitlə bügünkü
mühitdə xeyli dəyişiklik var.
Müxbir: Yaxşı
hamımız narazılıq edirik, bəs elmin inkişafı
üçün hansı islahatlar aparmalıyıq?
Ə.Qəşəmoğlu:
Birinci növbədə, diqqət elmi potensialı olanların
üzə çıxarılmasına ayrılmalıdır.
S.Cəlaloğlu: Əhməd
müəllim, azad rəqabət olmayan yerdə bu necə
baş verə bilər?
A.Hacıyev: Dediyim qrantın
ayrılması elə özü rəqabət deməkdir.
S.Cəlaloğlu: Universitetlər
pulla, rüşvətlə işləyir, bundan nə gözləyirsiniz?
Ə.Qəşəmoğlu:
Qrantdan əvvəl daha zəruri işlər var. Qrantların
nəyə görə alınması bilinməlidir.
S.Cəlaloğlu: Bekon deyir
ki, şüurun, ağlın dörd mağarası var.
İnsan ora düşəndə çıxa bilmir. O da hər
hansı bir ideyanı çoxluğun qəbul etməsidir.
Çoxluq hansısa ideyanı qəbul etmirsə, deməli
bu, ağılsız şeydir. Xarici jurnallarda çap olunmaq
da legitimləşdirmədir. Xarici jurnallarda çap
olunursansa, demək sən yaxşı alimsən?
A.Hacıyev: Xeyr. Mən
dövlət deyəndə, onu nəzərdə tuturam ki,
dövlət prioritet sahələri müəyyən etməlidir.
Çünki bu ölkənin inkişafına hansı sahələrin
lazım olduğunu dövlət görməldir. Elm də o
sahəyə xidmət etməlidir ki, büdcə artsın. Mənim
dediklərim hamısı təbiət elmlərinə aiddir. O
ki qaldı sizin ictimai elmlərə, bəli, o sahədə də
qrantlar olmalıdır. Aparıcı alimlər dilimizin
inkişafı üçün hansı problemlərin önəmli
olduğunu müəyyən etməlidi. Həmin qrant da həmin
problemə xidmət etməlidr. Qrantın alınması isə
artıq konkurs xarakteri daşıyacaq. Bu gün Azərbaycanda
o qrantlar yoxdur. Təklif edirəm ki, olsun.
Müxbir: Belə
çıxır ki, qrantlar olmasa inkişaf olmayacaq?
A.Hacıyev: Biz belə qəbul
etməli deyilik ki, bu faktor olmasa, mümkün deyil. Xeyr, onsuz
da mümkündür. Amma bu varsa, nəyə görə tətbiq
edilməsin? Bütün dünya bu yolla gedir, bu mütləq
olmalıdır. Ümumiyyətlə, gələcəkdə
elmin maliyyələşdirilməsi qrant şəklinə
keçməlidir. Dövlət elmə fundamental şəkildə
pul ayıracaq, amma biz o qədər böyük bir ölkə
deyilik ki, "bəlkə nəsə çıxdı"
deyib, pullarımızı xərcləyək. Ona görə
də, bizdə hər qəpik nəzarətdə
olmalıdır.
Ə.Qəşəmoğlu:
Elm sistemində islahatlar aparılmadan dediyiniz qrantlar tezdir.
İslahatlar elə getməlidir ki, bir institutda 400
aşağı maaşlı yox, 100 yüksək
maaşlı adam olsun.
A.Hacıyev: Bunu necə
seçək?
A.Qəşəmoğlu: Siz
gözəl riyaziyyatçısınız, amma bu seçməni
həyata keçirmək üçün Sosial idarəetmə
elminin metodlarından istifadə etmək lazımdır. Bu
gün həmin qrantlar kimlərə işləyir? Burada
tanışlıq da var, əlaqələr də. Bu gün
instituta gedənlərin bir çoxu bədbəxt olur. Əvvəl
institutda yaxşı mütəxəssisləri seçməli,
ondan sonra onlar istiqamətləndirilməlidir. Hər alim
qrantın necə alınmasını bilmir. Gərək onlara
da kömək edəsən. Mənim tanıdığım
gözəl alimlər var ki, onların bir çoxu biri qrant nədir,
bilmir.
S.Cəlaloğlu: Necə
olur ki, bu adamlar adi olanda heç elmlər namizədi ola bilmirlər,
deputat olan kimi olurlar elmlər doktoru, akademik?
A.Hacıyev: O da bir bəladır.
Amma biz Azərbaycanda elmin inkişafından
danışırıqsa, ali məktəbdə rüşvətin
olduğunu görməli, eyni zamanda yaxşı müəllimi
və tələbəni seçməyi bacarmalıyıq.
Bunu bacarmasaq, bataqlıqda ölərik. Bəli, islahatlar
lazımdır. Mən də Əhməd müəllimin dediyi
kimi, hamının maaşının üç dəfə
qaldırılmasının əleyhinəyəm.
Çünki insan zəhmətinə görə
maaşını almalıdır. Akademiyada minumum maaş
qalmalı, dövlət tərəfindən qrantlar müəyyən
edilməlidir.
S.Cəlaloğlu: Sizcə,
Azərbaycandan xaricə gedən alimlərin sayı
çoxdur, yoxsa qrant alan alimlərin? Problem budur.
A.Hacıyev: Əgər siz
İrana, Türkiyəyə dərs demək üçün
gedən alimləri nəzərdə tutursunuzsa, onların
içərisində 2-3 görkəmli alim var. O alimlərin
bir hissəsinin gedib qalması mənfi hal deyil. Çünki
onların orada olması Azərbaycanla bir bağlantı deməkdir.
Siz demək istəyirsiniz ki, beyin axını var. Əksinə,
hesab edirəm ki, Azərbaycandan xaricə beyin axını
yoxdur. Son beş ildə bir alimin getməsini misal gətirin.
S.Cəlaloğlu: Bu gün
Azərbaycanda hansı görkəmli alim yetişib ki, onun da
adını çəkim.
A.Hacıyev: Mən demirəm ki, bu gün Azərbaycanda
alimlər üçün yaradılan şərait
idealdır. Elmlər Akademiyasında şöbə müdiri,
elmlər doktoru, professor 350 manat alır. Bu bir problemdir və
qısa zamanda aradan qaldırılmalıdır. Bu il kafedra
müdirinin maaşı 800 manata çatıb. Keçən
il isə 400 manat idi.
S.Cəlaloğlu: Bu
müqayisə sizə nə verir? Mən 6 kitab almışam,
ona 300 dollar vermişəm. Mən ziyalı olaraq, gündəlik
ədəbiyyatı izləməliyəm. Kitab ala bilirsiniz?
Yox. Budur problem.
A.Hacıyev: Elektron kitablardan
istifadə edin də.
Ə.Qəşəmoğlu:
Gəlin, söhbəti dəyişməyək. Problemi
görürüksə, çıxış yollarını
söyləyək. Əgər Akademiyanın prezidenti bu barədə
açıq danışırsa, deməli çoxlu problemlər
var. Mən bir mütəxəssis kimi deyirəm ki, elmi fəaliyyət
proqramı, islahatlar yoxdursa, qalan şeylərdən
danışmaq mənasızdır.
A.Hacıyev: Hər bir insan
onun işinə verilən qiyməti görməlidir. Azərbaycanda
da islahat olmalıdır. Biri var qısazamanlı islahatlar, biri
də var uzunzamanlı islahat. Məsələn, tələbə
oxumursa, onu kursda saxlamaq lazımdır.
S.Cəlaloğlu: Siz qrant məsələsinə
toxunanda dövlətlə, investisiya qoyuluşu arasında
seçim etdiniz və üstünlüyü xarici qrantlara
verdiniz.
A.Hacıyev: Mən dedim ki,
Azərbaycan dövlətinin verdiyi qrantlar yoxdur, xaricin veridyi
qrantlar var.
S.Cəlaloğlu: Mən də
deyirəm ki, ingilisin pulu ilə azərbaycanlıları
xoşbəxt edə dilmərik. O zaman evimiz də ingilisin
olacaq.
A.Hacıyev: Siz mənim
fikrimi tamamilə başqa bir tərəfə yozursunuz. Mən
deyirəm ki, islahatlardan biri də qrantların dövlət tərəfindən
verilməsi olmalıdır.
Ə.Qəşəmoğlu:
Əslində, elm sahəsində heç bir ölkənin təcrübəsi
öyrənilmir. Biz o səviyyəyə gəlib
çatmamışıq. İkinci tərəfdən, biz sadəcə
olaraq öz mühtimizi nəzərə alaraq qabaqcıl
ölkələrdəki təcrübələrdən bəhrələnməliyik.
S.Cəlaloğlu: Dünyada
etiraf olunanlar Azərbaycanda məhv olunur, qəbul olunmayanlar
yüksək yerə qoyulur. Bu, elmə konnektur
yanaşmadır. Elm siyasiləşib. Bu, elmi
bürokratiyadır. Dediyiniz elmi elita həmişə
yaxşı xidmət göstərmir. Elmin inkişafı
yüksək təbəqədə dayanan alim elitasının
tərbiyəsindən asılıdır. İndiki alimlər
elita rolunu oynaya bilməyəcək. Biri oturacaq başda,
istedadlı gənclərin qarşısında sədd qoyacaq.
A.Hacıyev: Deməli, o elita
deyil. Hansısa adı alan elita sayılmır.
S.Cəlaloğlu: Azərbaycanda
elitanı müəyyənləşdirirlər. Yəni biri
var elmi təbliğ edən rəsmi elita - əlində dəstəyi
olanlar, biri də var Abbas Zamanov, Cəfər Cəfərov kimi
yetişən şəxsiyyəti ilə statusu bərabər
səviyyədə duranlar. Bunlar təbii elitadır. Süni
elita təbii elitanın inkişaf etməsinə imkan vermir.
A.Hacıyev: Rəsmi elita
anlayışı yoxdur. Əgər siz vəzifədə
oturanı deyirsinizsə, onlar məmurlardır.
S.Cəlaloğlu:
Böyük alimlərin təcrübəsinə baxaq,
Üzeyir Hacıbəyov, Səməd Vurğun, Yusif Məmmədəliyev
- bunlar kasıblara öz ciblərindən təqaüd verib
oxudublar. Bizdə isə alim uşağın cibindən pul
oğurlayır.
A.Hacıyev: O, alim deyil. Siz
alim kimə deyirsiniz? Sərdar bəyə qulaq assaq, hər
şey qaradır.
S.Cəlaloğlu: Bunu həmişə
deyirlər: Nitsenin bir sözü var. Deyir ki, bəzən
qaranı 10 dəfə şişirtmək lazımdır ki, o
təhlükə görsənsin. Mən də deyirəm ki,
problemi bü cür düzəltmək olmaz. Cəmiyyətin
özündə islahat aparılmalıdır. Azərbaycanda
yaşam vasitələri yalnız diplomla təmin olunduğuna
görə diqqət diploma yönəlir. Azərbaycanda elmdən
kənar yaşamaq imkanı olsa o, yalançı diplom almaq
istəməz. İnsanların elmdən və təhsildən
kənar yaşamaq haqqını tanımalısan.
A.Hacıyev: Onun
kökündə ayrı şeylər dayanır. Hələ
də SSRİ-nin xəyalı bizim ruhumuzdan çıxmayıb.
Hamı fikirləşir ki, mütləq ali savad
almalıdır, bu olmasa işlə təmin olunmayacaq. Amma
reallıqda qırmızı diplomlara belə əhəmiyyət
verən yoxdur.
S.Cəlaloğlu: Problem təkcə
elmə bağlı deyil. Hanı bizim bəstəkar, rəssam,
arxitektor elitamız? Problem cəmiyyətin sovet dönəmindən
bu günə qədər bir ideya üzərində köklənə
bilməməsindədir. Ona görə də nə alimi
alimdir, nə diplomu diplomdur.
Müxbir: Deyirsiniz ki, vəziyyət
sovet dövründə olduğundan pisdir?
A.Hacıyev: Heç də
elə deyil. Gəlin, müqayisə edək. Sovet
dövründə Azərbaycan alimini hansı ölkədə
tanıyırdılar, hara dəvət edirdilər və bu
gün necədir?
Qonaqlarımız
uzun-uzadı mübahisə etdilər. Məcbur olub müzakirəni
kəsməli olduq. Çünki onsuz da mövzunu
yekunlaşdırmaq mümkün olmayacaqdı.
Tahirə Qafarlı
Üç nöqtə.- 2009.- 2 may.- S. 12.