MAHNI ÜRƏKLƏRDƏ QALIR
Yazıçı-dramaturq, Xalq Yazıçısı
İlyas Əfəndiyevin
anadan olmasının
95 illiyinə
İlyas Əfəndiyev
- nasir, dramaturq və nəhayət, şəxsiyyət! Onu
düşünəndə ilk öncə hər qələm
sahibində olmayan xarakter bütövlüyü yada
düşür. Sənətə münasibətdə güzətsiz,
bir qədər də sərt kişi! Amma istənilən əsərində
oxucunu, tamaşaçını mərhəmətə, sevgiyə,
fədakarlığa səsləyən
yazıçı-dramaturq!
İlyas müəllimin
yaradıcılığında diqqəti çəkən
digər cəhət yaddaqalan xarakterlər
yaratmışdır. Onun obrazları təbii, real, konkret
daxili aləmə malik ümumiləşdirilmiş və
tipikləşdirilmiş insan surətləridir. Onun qəhrəmanları
bir rejissor kimi məni ilk öncə öz fədakarlıqları
ilə cəlb edir. Öz səadətini Səadətə
qurban verən Nuriyyə, özünü qardaşı
Böyük bəyə fəda edən Şahnaz və
xalqına fəda edən Natəvan, Şeyx Xiyabani, məhv
olmuş ömür gündəlikləri ilə
baş-başa qalan Fəridə, alicənab Həsənzadə,
oğurluq xoşbəxtliyi götürmək istəməyən
Səlimə, dağ kimi səbirli, dözümlü
İldırım Atayev, milli mənafe naminə fərdi
arzularından əl çəkən Kamrang Axı biz
insanı hisslərin az qala robotlaşdığı texnogen
eranın insanlarıyıq. Və ədəbiyyatın bu
urbanistik özgələşmə sindromuna qarşı
durması, insanı özünə, öz qəlbi və
ruhuna səsləməsi getdikcə daha da çətinləşir.
Amma insanı özünə səsləmək ədəbiyyatın
missiyasıdır və İlyas müələlim də
öz yazıçı missiyasını dərindən dərk
edə qələm adamlarından biri idi.
İ.Əfəndiyev Azərbaycan
nəsrində özünəməxsus yenilikləri ilə
seçilən bir qələm sahibidir. "Söyüdlu
arx", "Körpüsalanlar", "Dağlar arxasında
üç dost", "Valehlə Sarıköynəyin
nağılı", "Üçatılan", "Geriyə
baxma qoca", çoxsaylı hekayələrg
Onun nəsri
özünün qeyri-adi oxunaqlığı ilə
seçilir. Kitabını əlinə
götürdümü, ta başa vurmayınca yerə qoymaq
istəmirsən. Burda fikrin, hissin axını demək olar ki,
heç yerdə qırılmır. Bu əsərlərin hər
biri böyük söz okeanına axıb gedən bir
çaya bənzəyir. Ta ki, öz mənzilinə
qovuşmayınca dayandım demir. Bu baxımdan o, özündən
əvvəlki Azərbaycan nasirlərinin demək olar ki,
hamısından seçilir. Onun nəsri klassik və yeni Azərbaycan
nəsri arasında sözün bir çox mənalarında
körpüdür: problematika, mövzu, dil və s. yönlərdən.
Müasirlik! İlyas
müəllimin əsərlərinin ən qabarıq nəzərə
çarpan cəhəti budur. O, tarixi mövzulardakı əsərlərində
də ilk öncə müasir problemlər ətrafında
düşünür. Azərbaycan insanını narahat edən
problemlərin tarixi kökləri hardan gəlir?
Yazıçı-dramaturqu tarixi mövzulara cəlb edən həm
də bu amildir.
İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığının dramaturgiyaya qolu bir teatr
insanı olaraq mənim üçün şübhəsiz ki,
daha böyük önəm kəsb edir. Azərbaycan
dramaturgiyası tarixində onun qədər teatra bağlı
olan, səhnə ilə yaşayan ədiblərimiz o qədər
də çox olmayıb. Bu sözləri onun təkcə
iyirmiyə yaxın səhnə əsərinin müəllifi
olduğuna görə demirəm. O əsl teatral idi. Teatrla
bağlı olanlar yaxşı bilirlər ki. İlyas müəllim
əsərin səhnələşdirilməsi, aktyorların
seçilməsi məsələlərində nə qədər
həssa idi. Ayrı-ayrı rolların səhnə ifadəsi
üçün aktyorlarla fərdi telefon söhbətləri
etməyə, onlara bu və ya digər məsləhətlər
verməyə qədər həssas...
Az-az dramaturqlar var ki,
teatr tarixində xüsusi bir mərhələ yaradırlar. Milli
teatr və dram sənətimizin ən azı otuz ili isə
İlyas müəllimin adı ilə bağlıdır. Bu
otuz ili Azərbaycan teatrının çiçəklənmə
dövrü kimi səciyyələndirmək olar. "Atayevlər
ailəsi", "Sən həmişə mənimləsən",
"Məhv olmuş gündəliklər", "Unuda bilmirəm",
"Mahnı dağlarda qaldı", "Xurşidbanu Natəvan",
"Şeyx Xiyabani", "Büllur sarayda", "Bizim qəribə
taleyimiz", "Hökmdar və qızı"g Bu əsərlərin
bəziləri sadəcə dramaturqun yaradıcılığı
yox, teatr və dramaturgiyamızın tarixində yeni səhifə
açıb. Xüsusən də "Sən həmişə
mənimləsən" pyesi dərin psixologizmi, orijinal
tematikası ilə hələ də milli dram sənətimizin
yüksək zirvəsi olaraq qalmaqdadır.
Elə dramaturqlar var ki,
onlaran dramaturgiyası bir sənət imtahanı səciyyə
daşıyır. Bu dramaturgiyanın zühuru hesabına yeni
aktyor və rejissor nəsli yetişir. Bu baxımdan unudulmaz
dramaturqun yaradıcılığının mühüm bir
dönəmində onun əsərlərinə səhnə həyatı
vermiş görkəmli rejissor Tofiq Kazımov və İlyas Əfəndiyev
bir-birini gözəl tamalayırdılar. Buna görə
onların "Sən həmişə mənimləsən",
"Unuda bilmirəm", "Məhv olmuş gündəliklər"
və s. kimi hər tamaşası bir sənət bayramına,
tamaşaçılar üçün sevinc mənbəyinə
çevrilirdi. O dövrün gənc aktyorları - Həsən
Turabov, Amaliya Pənahova, Şəfiqə Məmmədovanın
da sənət taleyinin müəyyənləşməsində
İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasının mühüm rolu
olmuşdur. Bu gün milli səhnəmizin tanınmış
isimləri olan Nurəddin Mehdixanlı, Bəsti Cəfərova,
Firəngiz Mütəllimovanın da səhnə fəaliyyəti
bu görkəmli dramaturqun yaradıcılığı ilə
əhəmiyyətli dərəcədə
bağlıdır.
Səksəninci illərin
ikinci yarısında - mən gənc bir rejissor kimi teatra gələndə
İlyas müəllim öz
yaradıcılığının və şöhrətinin
zirvəsində idi. Təəssüf edirəm ki, onun
sağlığında birgə işimiz olmadı.
Çünki gənc rejissorun birdən-birə otuz-qırx
ilin dramaturqunun diqqətini cəlb etməsi o qədər də
sadə məsələ deyildi. Bununla belə, İlyas müəllimin
əsərlərinə səhnə həlli verməyi həmişə
arzu edirdim. Bu istəyimə bir neçə il öncə
"Xurşidbanu Natəvan" əsərinə yeni səhnə
quruluşu verməklə çatdım.
Gərgin konflikti,
yüksək dramatizmi ilə seçilən "Natəvan"
pyesində tarixin müasirləşdirilməsi xüsusən
qabarıq nəzərə çarpır. Azərbaycan
xalqının tarixi ilə bağlı ən vacib problemlər
- Cüney Azərbaycan və Qarabağ məsələsi burda
özünün dramtik bədii əksini tapıb, ya
birbaşa, ya da dolayısı ilə. Pyesin ilk səhnələşdirilməsi
zamanı - 70-ci illərin sonunda birinci məsələ diqqət
mərkəzində idi. Mən pyesin səhnələşdirilməsi
zamanı hər iki məsələni diqqət mərkəzində
saxlamağa çalışır, amma ikinci məsələyə,
konkret siyasi durumla bağlı olaraq, təbii ki, daha çox
önəm verirdim. Bu İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyasının həmişəyaşarlığını
göstərən daha bir faktdır. Bir rejissor kimi məmnunluq
duyuram ki, ikinci quruluş olmasına baxmayaraq, teart ictimaiyyəti
və tamaşaçılar işimizdən razı
qaldılar. Xüsusən də Amaliya Pənahovanın parlaq
oyunundan sonra Natəvan obrazını oynamaq elə də asan məsələ
deyildi. Amma, məncə xalq artisti Bəsti Cəfərova bui
şin öhdəsindən bacarıqla gələ bildi.
İlyas müəllimin dramaturgiyası ilə bağlı bir
istəyim də var - qismət olsa, onun "Məhv olmuş
gündəliklər" əsərinə quruluş verim.
İlyas Əfəndiyevin
"Hökmdar və qızı" pyesi əsasında
ekranlaşdırılan ssenarisi Elçinə məxsus
"Hökmdarın taleyi" filmi isə kino sənətimiz
tarixinə bir sıra yeniliklərin ilk nümunəsini
özünd daşıyan yaradıcılıq işi kimi
daxil oldu.
İlyas Əfəndiyevin
nəsr və dram əsərlərinin əksəriyyətinin
mövzusu Qarabağ həyatından - onun tarixi
keçmişindən, müasir insanların güzəranandın
götürülüb. Bu, onun yaradıcılığına
özəl bir kolorit gətirməklə yanaşı, onun
janrca və mövzuca zəngin bədii irsinin həm də
aktullıq keyfiyyətindən xəbər verir.
Azərbaycan
dramaturgiyasına İlyas Əfəndiyevdən sonra yeni
dramaturqlar nəsli gəlir. Onların sırasında görkəmli
sənətkarın varisi Elçin də var. 90-cı illərdən
üzü bəri səhnələşdirilmiş neçə-neçə
səhnə əsəri Elçinin İlyas Əfəndiyev sənətinin
layiqli davamçısı olduğunu göstərir. Teatr
ictimaiyyətinin rəyindən, yazılan resenziyalardan da görünür
ki, Elçinin pyesləri əsasında quruluş verdiyim
"Arılar arasında" və "Şekspir"
tamaşaları da uğursuz alınmayıb.
Sənət məkan və
zaman, janr, düşüncə, məntiq çərçivələri
tanımır. Bu günlərdə anadan olmasının 95
illiyini qeyd etdiyimiz görkəmli yazıçı-dramaturq
İlyas Əfəndiyevin zəngin bəddi irsi buna əyani
nümunədir. Onun unudulmaz səhnə əsərlərindən
gələn mahnıların səsi təkcə dağlarda
yox, həm də milyonlarla oxucu və
tamaşaçının ürəyində səslənir və
həmişə səslənəcək.
Bəhram Osmanov,
ADMİU-nun dosenti,
Əməkdar İncəsənət Xadimi
Ədalət.- 2009.- 26 may.- S. 5.