"Bəxt üzüyü"nü kim götürmüşdü?!
və ya "Bəxt
üzüyü"nü tapmışıqmı?!
Kiminə görə komediya, kiminə
görə tragikomediya olan "Bəxt üzüyü"
filmi, əslində, ən fəlsəfi məzmunlu filmimizdir.
Film
1991-ci ildə, Azərbaycanın müstəqilliyə
doğru addımladığı bir vaxtda çəkilib. Vaqif
Səmədoğlunun "Bəxt üzüyü" əsəri
ilk olaraq teatrda oynanılmışdı və böyük rəğbət
qazanmışdı. Buna görə də əsərin film
kimi də çəkilməsi qərara alındı. Film Azərbaycanın
ilk kommersiya (kassa) filmidir və indiyədək hələ də
ən çox insan tərəfindən kinoteatrda izlənilən
film adını qoruyub saxlayır.
Filmin
çəkilişləri zamanı əsərdə bir
çox dəyişikliklər edilib, yəni ssenari ilə əsərin
fərqli məqamları çoxdur. Bu dəyişikliklərdə
filmin rejissoru Ramiz Əzizbəylinin, həmçinin çox
insan bilməsə də, o zaman gənc olan Orxan Fikrətoğlunun
da rolu böyükdür. Bu səbəbdən də ssenari
müəllifi kimi Vaqif Səmədoğlu ilə
yanaşı onların da adı qeyd edilir.
Filmin
əsas süjet xətti Saranın üzüyünün itməsi
üzərində qurulub. Əslində isə, film başdan
ayağa fəlsəfi məzmunludur və insan hər izləyəndə
yeni bir məna tapır. Film cəmiyyətdəki problemləri,
insanların davranış və xarakter qüsurlarını
açıq-aşkar şəkildə göstərir,
insanlara vacib mesajlar ötürür. Filmin hər bir obrazı
cəmiyyətdə müxtəlif qrupları, tipləri ifadə
edir. Məsələn, Moşu bacarmadığı işlərlə
məşğul olmağa çalışan, utanmadan bu
yalanına ətrafındakıları inandırmağa
çalışan mənfi, amma həm də sədaqəti
ilə seçilən ailə başçısı kimi
müsbət obrazdır. Söylü şəhər
mühitinə düşmüş cahil kəndli qadın
tipajıdır. Sədaqət, qısaca Seda (Sevda yox) öz
kefində yaşayan, əxlaq normalarından kənara
çıxan və bundan çəkinməyən, utanmayan
insanların nümayəndəsidir. Rasim qayınata
hesabına quduran, rüşvətxor, oğru, pul
üçün hər cür alçaqlığa əl ata
bilən, hətta həyat yoldaşının əxlaqsızlığına
belə göz yuman insanların hər bir xüsusiyyətini
özündə birləşdirir. Hüseyn Kefli İsgəndərin
müasir varisidir. Ayıq başla cəmiyyətin həyat
çətinlikləri arasında yaşaya bilməyən,
saf, təmiz uşaqlığı yetimxanada keçən
insandır. O 2-3 manat üçün mənasız
olduğunu bildiyi Moşunun şeirlərini belə tərifləyə
bilir. Tanrıbəy kişi vətən üçün
canından, sağlığından keçmiş, qədri
bilinməyən veteranların simasıdır. Qatıqsatan
obrazı filmə xüsusi rəng qatsa da, gerçəkdə
daim insanların şəxsi həyatına burnunu soxan,
gözü daim başqalarının həyatında, ailə
məsələrində olan insanları simvolizə edir.
Filmin, əslində, əsas personajlarından biri isə cəmiyyətin
bu cür çirklənməsinə, iyrəncləşməsinə
dözə bilməyib özünü dənizdə boğan
"Zırpı" obrazıdır.
Bəs
üzüyü kim götürmüşdü?
Əsərin
özündə üzüyü Hüseyn götürərək
satır və özünə araq alır. Özünü
asmaq istəməsi, polis bölməsinə apararkən
utanması məhz buna görə idi. Filmdə isə rejissor
xırda görünən, amma ümumilikdə filmin məğzini
tam dəyişən bir dəyişiklik edir. Əslində,
üzüyü heç kim götürmür, Sara
üzüyü itirir. Səhv edən insan mütləq
günahkar axtarmağa başlayır. Burada çoxsaylı məsələlər
var. Bir fəlsəfi məğz odur ki, üzük əslində
simvolikdir, itirilən xalqın, millətin, cəmiyyətin bəxtidir.
Məhz bu itki insanları iyrəncləşdirib, dəyişdirib.
Bu həqiqəti isə görən, anlayan cəmi
üç obraz var; Zırpı, hansı ki binoklla həqiqətləri
daha yaxından izləyir və dözməyərək intihar
edir. İkincisi, Seda, ona bu vəziyyətlər sərf edir deyə
susur. Həqiqəti anlayan və özündə güc
tapıb cəmiyyətə hayqıra bilən yalnız Sara
olur ki, nəticədə hamı ona düşmən
gözüylə baxır. Hüseynin monoloqunda bəzi
insanların vicdanını, bəzisinin şərəfini və
s. itirməyini qeyd etməsi də əbəs yerə deyil.
Digər tərəfdən baxdıqda Hüseynə ərə gəldiyi günə peşman olan, bədbəxt Saranın bəxt üzüyünü axtarması paradoksu var. Suda boğulanın saman çöpündən yapışması misalı kimi.
Hamının bildiyi məna isə can deyib can eşidən, bir qabdan yemək yeyən, varını-yoxunu paylaşan insanların bir halqa üçün - maddi nemətlər üçün bir anda necə düşmən olmalarına, münasibətlərinin korlanmasına tənqidi, faciəvi yanaşmadır. Maddiyyat insanların arasına nifaqlar salır, bütün mənalarda aralarına divarlar, çəpərlər çəkir. Filmdə müstəqilliyimizə, ölkənin xoş günlərinə də işarə var (ümumilikdə çox mövzular var, bəzilərini özünüzə saxlayıram).
Qayıdım əvvələ. Yazdığım kimi filmin əsas hekayəsi Saranın üzüyünün itməsidir. Amma baxın, filmdə heç bir səhnədə üzük görünmür; üzüyü hara qoydu, hardan tapdı göstərilmir. Filmi izləyərkən heç kim də buna diqqət etmir, heç kimə üzük maraqlı gəlmir. Bu artıq rejissorluğun pik həddə möhtəşəm ideyasıdır.
Əslində, üzük görünsə, itməyi, tapılmağı aydın olsa, film çox bəsit görünərdi. Lakin üzüyü kadrdan çıxartmaqla yaradıcı heyət filmin axışını başqa tərəfə çəkib, fəlsəfi məna verib. Filmdə toxunulan digər məsələlər o qədər maraqlıdır, mənalıdır, o qədər şey ifadə edir ki, filmin əsas hekayəsi olan üzük itmək söhbəti tamaşaçının yadına da düşmür. İki-üç dəfə izləməyənə kimi üzüyün hara getdiyi heç insanın ağlına da gəlmir. Kiminə görə komediya, kiminə görə tragikomediya olan film, əslində, ən fəlsəfi məzmunlu filmimizdir.
Filmin sonunda
Saranın "Yağış yağacaq"
deməsi, "Bir sabah"
mahnısı, böyüməkdə olan
ağaclar isə gələcəkdə hər
şeyin düzələcəyinə ümidi ifadə edir.
Məhəmməd İsrayılzadə
Unikal.- 2020.-15 avqust.- S.20.