Ritmlərin mahir ustası
Ritm musiqinin canıdır. Kainatın,
cəmiyyətin və təbiətin də ritmi
mövcuddur. İnsan
ürəyinin və nəbzin də ritmi var. Musiqidə müxtəlif ölçülü
ritmlərdən istifadə olunur.
Əcdadlarımızın ilk ritm vasitəsi Qobustan
qayalarındakı Qavaldaş
sayılır. Tarixən Azərbaycanda mahir
ritm ustaları olub. XX
yüzildə və yaşadığımız bu yeni əsrdə də ritm alətlərini bacarıqla ifa edən xeyli
ifaçılarımız var. Bu dəfəki məqalədə onların biri barədə məlumat vermək fikrindəyik.
Mirzəli
Ağasaleh oğlu Abasəliyev 1962-ci il iyulun 24-də
dünyaya gəlib. Onun da taleyinə böyük istedad
yazılmışdı. O, Azərbaycan musiqi cəmiyyətində
sıradan bir sənət adamı deyil, nadir zərb
ifaçısı idi. Mirzəli zərbin mahir ifaçısı kimi
tanınıb məşhurlaşan, bütünlükdə, ritm və zərb alətlərinin utası kimi tanınan nadir sənətkar
idi. İndi də yeri boş qalıb. Ansambllarda, musiqi heyətlərində,
caz qruplarının tərkibində,
toy-büsatımızda, xarici dövlətlərə
göndərilən və ya dəvət olunan sənət adamlarının
sırasında onun yeri
görünür. Azyaşlı Mirzəlinin
istedadı göz önündəydi. Dinc
dayanmırdı, böyük qardaş Ağa Cəbrayılın
(hazırda xalq artisti,
ustad kamança
ifaçısı, AMK-nın professoru) balaca nağarası onun üçün əsl məşğuliyyət
vasitəsi idi. Əlindən alıb kənara
qoyurdular ki, uşaq yorular, bir az dincəlsin, bu zaman yenə sakit durmurdu, kətili,
masanın üstünü döyəcləyir
və özünə ritm tuturdu.
Əlləri ilə bərabər başı da
daim hərəkətdə idi. O qədər
çalırdı ki, axırda balaca nağara ona tab gətirmədi, dəriləri
sıradan çıxdı. Belə olduqda
o, vedrəni və kuzəni çalmağa başlamışdı. Görünür hələ o
zaman Mirzəlinin taleyi
öz həllini tapırmış, o, ritm ustası
olmalıymış, oldu da...
Ağa Cəbrayıl Abasəliyevin xatirələrindən:
"Mirzəlinin 6 yaşı olanda mahir nağaraçalan Almaz Quluyevi (hazırda əməkdar
artist) mənzilimizə dəvət etdim ki, baxıb fikir bildirsən. O, dedi ki, bu
uşaq sənətə gəlsə bizim hər birimiz, ritm ifaçılarımız üçün
çətin olacaq”. İşə bir bax, illər ötdü Mirzəli və Almaz
Quluyev birlikdə
çalışdılar, SSRİ xalq artisti Zeynəb Xanlarovanın rəhbərlik etdiyi instrumental ansamblda çaldılar. Mirzəli Abasəliyev
190 saylı orta ümumtəhsil məktəbdə
səkkizilik təhsili başa vuraraq A.Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunun nağara
sinfinə daxil olub. Burada ixtisas üzrə müəllimi Kamal Axundov olub.
12 yaşlı Mirzəli artıq "Səadət”
ansamblında çalırdı, müntəzəm məşqlər,
konsertlər, daha sonra
texnkumdakı təhsil, bu tədris
ocağının xəttilə təşkil olunan
tədbirlər Mirzəlini anba-an, günbə-gün,
ayba-ay yetişdirir
və gələcək peşəkar sənətin daxilinə
ötürürdü. O, sənət
sevdalısı, ritm aludəçisi kimi irəlilədi və nəhayət zərb
alətlərinin mahir ifaçısı kimi yetişərək özünü
meydanda təsdiq etdi. Bəli, Mirzəli adlı musiqiçi
tam şəkildə ritm
ustası kimi tanınır, müxtəlif
qrupların tərkibinə dəvət alır, sevilir, toylarda, konsertlərdə
çalırdı. A.Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunu bitirən M.Abasəliyev sənədlərini
M.A.Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun mədəni-maarif fakültəsinə
verir və daxil olur. O, 5 il təhsil
alaraq buranı uğurla
başa vurur. İnstitut illərində o,
Zeynəb Xanlarovanın rəhbəri olduğu
ansablın üzvü kimi
geniş fəaliyyət göstərir və
bu qrupla birlikdə əksər
xarici ölkələrdə səfərlərdə
olur. Mirzəli sənət fəaliyyəti
və incəsənət aləmində qazandığı böyük hörmətlə həmişə
Abasəliyevlər nəslinə başucalığı gətirirdi.
O, Azərbaycan Teleradio Verilişləri
Komitəsinin Əhməd Bakıxanov adına xalq
çalğı alətləri ansamblında da
fəaliyyət göstərmişdi. Bakı və Abşeronun kənd və qəsəbələrdə
keçirilən toylarda Mirzəliyə dəfələrlə
solo sifarişlər verilirdi.
Mirzəlinin işlətdiyi çoxsaylı, fərqli
ritmlər bir-birini əvəz etdikcə inkişaf mərhələsinə yetir, kulminasiya nöqtəsinə
doğru hərəkət
götürdükcə daha da coşur,
aşıb-daşır, çılğın hisslər tənənnüm
edərək tamaşaçını sehrə salaraq, daim öz
təsiri altında saxlayırdı. Buradakı
ritmlər sisiləsi Azərbaycanımızın əzəmətli
dağ silsiləsini
xatırladırdı. Mirzəli ifa
zamanı özünü unudur,
zəngin ritmlər aləminə düşür,
təpələri keçə-keçə, dağlara
yüksəlir, dağları aşıb-keçərək
zirvəyə doğru hərəkət edir və nəhayətdə ən uca, son zirvədə
görünərək qələbə taktlarını vuraraq ora
bayrağımızı sancırdı. O, ritmlərlə
yaşayırdı və bu həqiqətdir
ki, zərbi əlinə alıb səhnəyə
çıxan kimi qəribə hisslər,
ritmlər, sirrlər aləminə düşürdü.
Kənardan onu diqqətlə seyr etdikdə, qeyd etdiiklərimi
hiss etmək mümkün
idi. Onun ifasında
"sinkopa” ritmlər çox
idi. Və özüm
bir musiqiçi olub bunları dərk etdikcə, istəkli
oxucuların nəzərinə çatdırıram ki, "sinkop” dünya üzrə ən çətin rirmlərə
aiddir. Mirzəli isə belə çətinliklrə
sinə gərir və daxili hisslərini əllərinə
tətbiq edərək heyrətamiz ritmlərin
ardıcıllığını yaradırdı, bədahətən,
gözlərimiz qarşısında. Bu əsl
möcüzə idi. Onun
solo ifasını musiqi
kompozisiyası vasitəsilə müşayiət edən instrumental qrup heç zaman onu çaşdıra, öz
ifa lambrindən çıxara bilməzdi.
Axı ifa zamanı onun
beyni dəqiq işləyirdi. Beyni, ürəyi, hissləri əlləri ilə,
əlləri isə barmaqları ilə sıx vəhdət
yaradırdı. O, bizimlə ritmlərin diliylə
danışırdı. Onun həyatını,
mövcudluğunu ritmsiz,
bu aləmsiz təsəvvür etmək
olardımı? Əlbəttə ki, yox! Doğrudan da Mirzəli ifa zamanı özünü unudurdu, o qədər çoşurdu
ki, daim
taxdığı gözlük masa üzərinə, yaxud
da yerə düşəndə belə hiss etmirdi. Belə hallar video çəklişlərdə
də görünür. Mirzəli
Abasəliyevin solo ifalarını
özündə cəm edən video və
aideo kasetlər sərhədləri aşandan sonra bir sıra ölkələrin məşhur insrtrumental ifaçıları, onların
arasında ritm ustaları bizim
bu unikal zərb
ifaçısı ilə maraqlanmağa
başlamışdılar. Mirzəli yaşayıb indiyə
çatsaydı, onu bir
sıra ölkələrdə təşkil olunan
layihələrə, caz festivallarına dəvət
edəcəkdilər. Çünki onun ifasında maraqlı və qeyri-adi
cəhətlər çox idi. Mirzəli dünyəvi ritmləri, bunlar arasında Latın Amerikası ritmlərini
sərbəst ifa edirdi.
Bütün bu mükəmməl
ritmlər onun daxili aləmindən,
beynindan və baqmaqlarından süzülüb gəlirdi. M.Abasəliyevin
canı, qanı ritmlərdən, düşüncəsi unikal taktlardan, əlləri,
barmaqları musiqi
xırdalıqlarından, ən zərif bəzəklərdən
ibarət olaraq, başdan-başa
sirr və sehrə bağlıydı.
Əslində, onun ifaları müasir elmi-texniki vasitələrlə,
ən son cihazlarla
hesablanıb, öyrənilsə, burada çox zəngin, maraqlı və heyrətamiz
faktlar və dəyərlər üzə
çıxarıla bilər. Axı dünyanın,
kainatın özünün ritmi olduğu üçün, mövcud
xalqların və millətlərin də özlərinə xas ritmləri, musiqi üçün ölçü
vahidləri var. Mirzəlinin öz solo ifalarında bədahətən
bütün dünya
xalqlarının rimlərini ortaya
qoymasının özü, heyrətamiz, fitri istedaddan doğmurdumu, bu möhtəşəmlik,
genişlik və möcüzə
yaratmırdımı? Bəli, əslində bu
beləydi. Biz belə bir
nadir sənətkardan lazımlı dərəcədə
istifadə etdikmi? Əlbəttə yox. Düzdür,
xalqımız istedadlıdır, davamçılar olacaq. Lakin bu
da var ki,
nadir, unikal sənət
sahibləri 30, 40, 50 ildən sonra meydana çıxır. Əlbəttə,
düşünməyə dəyər. Sağlam
düşüncə ən layiqli vasitədir.
Mirzəli bütün dünyəvi ritmlərə
bələd ifaçı olaraq, həm də
cazmen idi. Sənət
ustalarımızla xarici ölkələrə
gedərkən proqrama mütləq onun solosu daxil
edilirdi. Onun
gücünə bələd idilər, bilirdilər ki, iş görəcək,
dərhal tamaşa zalını ələ
alacaq, seyrçilərin nəinki əhvalını,
hətta özlərini ayağa
qaldıracaq və fasiləsiz, gurultulu
alqışlar qazanacaq. Yaponiyaya
uçuş onun ən
uğurlu səfərlərindən biri olub. Kommersiya
şərtlərilə düzənlənən bu 1 aylıq səfərə gedən heyətdə
məşhur sənətkarlar: İslam Rzayev, Habil Əliyev, Ramiz Quluyev, Etibar Qasımbəyli var idi. Yapon
tamaşaçıları Azərbaycan artistlərini hərarətlə
qarşılayırdılar. Dövrü
mətbuatda yazılar və şəkillər gedirdi.
Mirzəlinin solo ifaları xüsusi
marağa səbəb olmuşdu.
Onun ifalarını çəkib televiziya ilə yayımlayırdılar.
Əlbəttə, bu Azərbaycanımızın
ritm ustasına verilən ən yüksək
dəyər kimi qəbul olunurdu.
Bir də
onu deyək ki, Mirzəli
zəhmətkeş idi, yoruldum
deməzdi, neçə dəfə ondan solo istəsəydilər, çalardı. Toyxanada, yaxud konsert salonlarında tamaşaçının
az və ya çox olmasına baxmazdı, ifa
edərdi, hünər göstərərdi, can
qoyardı... Onun insani
keyfiyyətləri də yüksək olub.
Sənət yoldaşlarına isti
münasibət bəsləyər, ehtiyacı olanın qeydinə
qalardı. Həddən artıq səxavətli idi, dost-yoldaşa arxa durardı. Ağa Cəbrayılın
söylədiklərindən: "Mirzəli də atam Ağa Saleh
kimi fədakar, zəhmətkeş, comərd,
səxavətli idi. Atamda
olan bütün xeyirxah əməlləri, qəlbi təmizliyi
onda da görürdüm”.
Musiqiçilərin əksəriyyəti, xüsusilə xanəndə,
xalq artisti İslam Rzayev onun xətrini daim əziz tuturdu. O, böyük
qardaşı Ağa Cəbrayıl ilə
fəxr edər, qulluğunda durar və hörmət əlaməti olaraq həmişə ona Dadaş deyə müraciət edərdi. Mirzəli
Abasəliyev ailəli idi. Anasının
adını qoyduğu Asudə adlı bir qızı yadigar
qalıb. Çox əfsus ki,
belə insanı, böyük sənətkarı
vaxtsız itirdik. O, hələ nə qədər
uğurlar qazana bilər
və ritm sənətimizi qabağa
aparardı. M.Abasəliyev 2007-ci il avqustun 8-də, 45 yaşında dünyadan köçüb.
Ruhu şad olsun. Bu yazını
hazırlamaqla təsəlli tapmaq istədik,
onun yarımçıq ömrünü,
unikal sənətini oxucuların
yaddaşına daxil etdik
və onların gözləri qarşısında
canlandırdıq. Axı belə sənətkarların
adı musiqi mədəniyyəti tarixində
yaşamalıdır. Yaşayacaq da!
Əhsən Rəhmanlı
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Unikal.- 2020.- 25 iyul.- S.20.