Yataq səhnəsinə etiraz edən xalq artisti,
Oqtay üçün
ağlayan Əsmər, nakam sevginin sonu...
BİZİM FİLMLƏR
Lent.az
-ın “Bizim filmlər”ində “Gün keçdi” filmi
haqqında söhbət açacam.
“Dava
vaxtı almanlar Fransanı zəbt edəndə bir rəssamın
əsərləri itir. Bütün ümidini itirən rəssam
20 il sonra onları tapır. Ona elə gəlir ki, gəncliyi
qayıdıb. Deyirmiş ki, bütün bu illər boyu əsərləri
onun yuxusuna girirmiş. Sən də mənim yuxuma girirdin...”
Bunları
filmin qəhrəmanı Əsmər Oqtaya danışır.
Elə bilirəm, filmin bütün mahiyyəti də bu
danışdığı hekayətdədir.
Gəncliyinin,
yuxularının, xəyallarının, keçmişinin,
hisslərinin arxasınca Bakıya qayıdan Əsmərin kədərli
hekayətini danışan bu filmin ssenarisi yazıçı
Anarındır. Daha doğrusu, film onun "Gürcü
familiyası" hekayəsi əsasında
ekranlaşdırılıb.
Əsmərlə
Oqtay bir sinifdə oxuyublar Bakıda. İçərişəhərdə
yaşayıb Əsmər. Orta məktəbi bitirən kimi
ingilis dilindən onlara dərs deyən Camala ərə gedib. Qəlbində
də Oqtayın sevgisi.
Filmdə
dilinə gətirdiyi kimi, “ayı”nın - Oqtayın sevgisindən,
yaxud sevgisizliyindən, bir sözlə, münasibətindən
baş açmayıb.
İllər
üstündən keçsə də o illərə, o hisslərə
yenidən baş vurmaq istəyi onu narahat edib və Oqtayın
ad günündə yaşadığı Moskvadan Bakıya
onu, Bakını, uşaqlığını görməyə
gəlib. Qəribə hissdir. Keçmişə baş
çəkib qayıtmaq gələcəyə gedən yolda
adama rahatlıq gətirir.
Əsmər
də gəlir o rahatlığı tapmağa.
Filmi rejissor Arif Babayev
ekranlaşdırıb - Bakını
bilən adam.
Film boyu onun
ayrılmaz hissəsi olan, lentə cazibə qatan musiqilər Emin Sabitoğlunundur. Rasim İsmayılov
filmin operatorudur.
Əsas rollarda Leyla Şıxlinskaya ilə Həsən Məmmədov
çəkilib. Anarın hekayəsinə görə,
kulminasiya Oqtayın Əsməri evinə gətirdiyi yerdir. Ssenariyə görə də elə olmalı idi. Həm də evdə
Oqtayla Əsmər keçmiş hisslərini
təzələyib, birlikdə
olurlar. Ssenarinin bu yerinə
çatanda Həsən
Məmmədov rejissorun
qarşısında şərt
qoyub ki, ya filmdə bu yer dəyişilməlidir,
ya da mən
çəkilmirəm.
Leyla Şıxlinskaya
məsələyə qarışmayıb;
necə həll olunacaqsa, razılaşacaqdı.
Arif Babayev Anarla məsləhətləşir. Deyir ki,
Həsən Məmmədov
haqlı olaraq azərbaycanlı kişiyə
evli qadını evinə aparıb onunla sevişməyi rəva görmür.
Sonunda ümumi razılığa
gəlirlər ki, həmin yerdə Azərbaycan qadını
“lazım deyil, Oqtay” - deməklə kişini fikrindən daşındırır. O, da üzr istəyib,
söhbəti dəyişir.
Həsən Məmmədov Oqtayla
Əsmərin mübhəm
sevgisini anladan filmin mentalitetə zidd səhnələrlə
bitməsinin əleyhinə
olmasını belə
əsaslandırıb ki,
tamaşaçı o cür
filmi qəbul etməzdi: “Filmin gözəlliyi onda idi ki, gənclik
illərinin sevgisi, onun xatirələri ilə başa çatır”.
Dövrün, insanların saflığına
baxın. Hə... film 1971-ci ildə çəkilib-dünyanın düz
vaxtında. Həsən Məmmədov öz
tərbiyəsindən irəli
gələn “kaprizləri”
ilə çox çəkildiyi filmlərdə
belə “düzəlişlər”
edib. Məsələn “7 oğul istərəm”də
Bəxtiyarın Humayı
qamçılaması söyüşlə
müşahidə olunmalı
idi, amma o, ““dişi qancıq”dan başqa söyüş işlətməyəcəm” - deyib. O cümlədən
“Təhminə” filmində
professor oğlu Zauru danlayanda nalayiq sözlər işlədir,
Həsən Məmmədov
buna da etiraz
edib.
Filmin rejissoru
Arif Babayev kinoya natura çəkilişlərini
gətirən adamdır. Bu filmdə də Azərbaycan kinolarında illər uzunu davam edən stereotip görüntüləri
natura ilə əvəz edib. Film İçərişəhərdə,
bayır şəhərin
küçələrində çəkilib.
Arif Babayev özü İçərişəhərdə
Şirvanşahlar sarayının
yaxınlığında yaşayırdı. Bu səbəbdən də yer ona doğma
idi. Həm də o vaxt
Anar ssenarini yazanda İçərişəhər
problemi vardı, sökmək istəyirdilər,
müqavimətlə rastlaşırdılar.
Buna görə də filmdə həmin problemə toxunulur.
Oqtaygilin
iş yerinin təsvir olunduğu Tikinti İdarəsinin binası hazırda qarşısında "Azad qadın"
heykəlinin olduğu
binadır. İndiki Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin yerləşdiyi bina.
Filmin çəkilişləri 16 mərtəbəli
şüşə binanın
10, 13, 14 və 15-ci mərtəbələrində
reallaşıb. Oqtayla
Əsmərin kafedəki
söhbətləri isə
"Azdrama"nın yanındakı kafedə çəkilib. İndi o kafe yoxdur,
sökülüb.
Lap Əsmərin İçərişəhərdə
evlərini axtarıb,
söküldüyünü gördüyü kadr kimi.
Film bol metrajla çəkilmişdi. O kadrları yığmaq üçün
Moskvadan montajçı
Alla Abramovanı çağırmalı olublar.
Çəkiliş prosesində maraqlı məqamlar çox olub. O vaxt kinoya, kino işçilərinə
hörmət bir başqa idi. Ona görə də kino aktyoru olmaq
istəyən də çox imiş. Arif Babayev naturadan çəkməyi xoşladığı
üçün Bakıda
səhər küçələri
yuyan su maşınlarına qədər
kadra salmışdı.
Səhər dənizdən günəşin
çıxması. Hətta o vaxt
populyar olan “Qaya” qrupunun ifası.
O vaxt ellikcə hamı kino çəkilişlərinə kömək edərmiş.
Məsələn, Əsmərlə Oqtayın hava limanındakı çəkilişi
də belə olub. Hava limanı işçiləri
hamısı ayaqda kinoçəkənlərə yardım ediblər. Hətta təyyarənin kadra düşməsi də pulsuz başa gəlib. İndi bunlar hamısı
pul tələb edir, ona görə
xatırlatdım o zamanların
yaxşı adətlərini.
Film çəkilən zaman Bakıya yağan qar təsadüfən maraqlı
bir səhnənin yaranmasına səbəb olub.
Əsmərlə Oqtayın qartopu oynaması səhnəsi ssenaridə olmayıb. Həmin
kadrlar Tofiq Bəhramov adına
Respublika Stadionu tərəfdə (Zooparka yaxın) bir parkda lentə alınıb. Bakıya qar yağdığını
görən rejissor dərhal aktyorlara zəng vurub ki, çəkilişə
gəlin. Təsəvvür edin ki, gecə
qar yağıb, səhər də hər tərəf ağappaqdır. Aktyorlar gəlib
kinostudiyaya, yollanıblar
çəkilişə.
Camalla Əsmərin
toy mərasimi isə ssenaridə olan bir səhnə idi. Arif müəllimin evinə
yaxın İçərişəhərdə,
Şirvanşahlar sarayının
aşağısında çəkilib.
Filmdə daha bir ekspromt
səhnə Əsmərin
qayıdışıyla bağlı
olub.
Köhnə dostların aeroportdan evə getdiyi səhnədə motosikletdəki
adamlar təsadüfi yoldan keçənlər olub. O vaxt motosiklet təzə çıxmışdı.
Şəhərdə məşhur idi.
Rejissorun
bu motosikletdən xoşu gəlirmiş deyə, təsadüfi kadrı filmə salıblar.
Əsmərlə Oqtayın kinoteatrda film izlədikləri səhnə
real kinoteatrda çəkilib. Ümumi planda
çəkiliş edilib.
Sonradan izlənən filmin kadrlarını çəkilən
filmə salınması
üçün həmin
səhnəni plyonkaya
köçürüblər. Çünki kadrlar üst-üstə
düşmürdü, sinxron
alınmırdı. İndi
bu iş daha rahatdır.
Yaradıcı qrup beləcə, bir nakam məhəbbət
hekayətini təcəssüm
edib. Film estetik baxımdan zövqlü, mənəvi baxımdan çox təqdiredicidir.
İllər sonra Həsən
Məmmədovla vida mərasimində Leyla Şıxlinskayanın necə
ağladığını gördüm... Elə bil, Əsmər Oqtay üçün ağlayırdı...
Ramilə Qurbanlı
Unikal.- 2020.- 7 mart.- S.22.