Azər Paşa Nemətov: “Buranı
karvansaraya çevirməyə icazə
vermərəm...”
Bu gün Azərbaycan teatrının
147 yaşı tamam olur. Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının sədri, Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının bədii rəhbər - direktoru
Xalq artisti, professor Azər Paşa Nemətovla Lent.az -da
teatrın bu günündən danışdıq.
- 147 yaşlı Azərbaycan
teatrının bugünkü mənzərəsi sizin nəzərinizdən
necə görünür?
- Rahat,
asan yol keçməyib Azərbaycan teatrı. Ağır,
çətin, enişli-yoxuşlu, amma şərəfli
yollardan keçib. Bu yolda inqilab görüb, müharibə
görüb, müstəqilliyə gəlib çıxıb.
Teatr işçilərindən repressiyaya düşənlər
də olub, müharibələrdə ölənlər də,
veteran olan da. Təbii ki, cəmiyyətdə baş verənlər
teatrda öz əksini tapıb.
- Yəni, zamanının
güzgüsü olub deyirsiniz. İndi də o funksiyanı
yerinə yetirə bilirmi teatrımız?
-
Güzgüsü deyəndə ki, salnaməsini yaradır.
Teatr cəmiyyətin də, özünün də salnaməsini
yaradır. Şekspir necə deyib: “aktyorlar
dövrümüzün salnaməsini yazan insanlardı”. Cəmiyyət
yaxşı yaşayacaqsa, teatr da yaşayacaq, yaradacaq, cəmiyyət
pis vəziyyətdədirsə, teatr da o vəziyyətdə
olacaq.
- Belə çıxır ki, teatr
güzgü deyil, cəmiyyətlə teatr əslində
bir-birini əks etdirirsə...
- Yox,
bir-birini əks etdirmir, cəmiyyət necədirsə, teatr da
o cürdür. Azərbaycan teatrı yaxın şərqdə
ilk teatrdır. Düzdür, gürcülərdə də var
idi, amma müsəlman dünyasında dövlət statusu alan
ilk teatrdır.
- Dövlət statusu teatrda hökmən
olmalıdırmı?
-
Baxır cəmiyyətlərə. Cürbəcür ölkələrdə,
cəmiyyətlərdə cürbəcürdür. Kral
statuslu, prezident statuslu, dövlət statuslu teatrlar var. Bələdiyyə
də var, bizə yaxın Türkiyədə İstanbul
Böyükşəhər Bələdiyyəsinin teatrı
var.
- Hər hansı statusu olmaq teatrı
asılı vəziyyətə salmır ki?
- Yox.
Teatr incəsənətin ən geniş, ən çətin
növüdür. Burda incəsənətin bütün
başqa qolları toplanıb, hamısı var teatrda. Texnika da
burdadır. Aktyor, rejissor, butafor, dərzi,
işıqçı və sair. Bunların
hamısını idarə etmək lazımdır. Ötən
ilki texnika bu il köhnədir artıq. İndinin özündə
başqa ölkələrdə teatr tamam asılıdır.
Teatrlara plan qoyulur, dövlət maaş verir, bəzilərində
başqa xərcləri də ödəyir, amma teatr
özü qazandığı halda onları silirlər, yerdə
qalan teatrın gəliri olur.
- Sizin teatrda necədir?
- Bizdə
dövlət yalnız maaş verir, qalan bütün xərclər
teatrın öz boynundadır. Aktyor bilir ki, maaş alacaq,
dövlətin ona qayğısı var. Teatrın işıq
pulu, sərinlik, istilik, təmizlik, dezinfeksiya, ümumiyyətlə,
qalan bütün xərcləri teatr özü ödəyir.
Bunları ödəməsə, yaşaya bilmir teatr. Əvvəl
borcları vardı, indi hamısı ödənib. Həm
borclar ödənib, həm də teatrın gəliri artıb.
- Necə olub, tamaşaçı
artıb?
- Həm
artıb, həm də tamaşaçı maraqlanır. Fərəhlə
deyirəm ki, tamaşalarımız maraqla
qarşılanır.
- Əsəri tamaşaya
hazırlayanda tamaşaçının tələbatı nəzərə
alınır, yoxsa dövlət teatrı başqa
nüansları da düşünməlidir?
- Teatr
yaradıcı təşkilatdır, yalnız
yaradıcılıq nəzərindən yanaşır.
Leonardo da Vinçi nə isə hazırlayanda kiminsə
xoşuna gəlib-gəlməyəcəyini düşünməyib.
Yaradıb qoyub, əsirlərlə yaşayır
yaratdıqları. Kimlərinsə xoşuna gəlib, kimlərinsə
yox. Yenə yaşayır. Sənət hamı
üçün eyni ola bilməz. Tamaşaçının
da öz biliyi, səviyyəsi, zövqü var. Hər
tamaşaçının zövqünə uyğun da sənət
olmalıdır. “Yaşar” tamaşasının premyerasında
keçiddə ayaq üstündə durub tamaşanı izləyirdim.
Mən rahat oturub baxa bilmirəm premyeralara, ümumiyyətlə,
tamaşalara ayaq üstündə baxıram. Gördüm, iki
qadın tamaşaçı öz aralarında
danışır. Pərdə açılanda orda
şüşə dekorasiyaları gördülər, deyindilər
ki, bu nədir, belə Cabbarlı olar, mən Cabbarlıya
baxmağa gəlmişəm. Tamaşanın sonunda ən
çox “bravo” qışqırıb alqışlayan həmin
iki qadın idi. Sonda mənə yaxınlaşıb təşəkkür
də etdilər. Dedim bəs, əvvəldə deyirdiniz bu
Cabbarlı deyil. Dedilər, biz bilmədik belə gözəl
tamaşa olacaq, Cabbarlı elə budur, əslində. Bilməzdik,
buna belə yanaşma olar. Bu məni sevindirir, bu qiymət mənim
çalışdığım teatra, bizim kollektivə verilir.
- Son vaxtlar daha çox klassikaya
müraciət edilir, yeni əsər yoxdur?
- Niyə
elə deyirsiniz? Klassika ona görə klassikadır ki, o, həm
də müasirdir. Yubileylərilə bağlı sərəncam
verilir, biz də əsərlərini hazırlayırıq səhnədə.
- Sözümün canı var. Sizə
qədər rəhbərlik klassik əsərləri, məsələn,
elə “Dəli yığıncağı”nı
hazırlamağa cəsarət etmirdilər ki, aktyor kollektivi
onu oynayacaq səviyyədə deyil. İndi o səviyyədədir?
-
Oynadılar ki. Yuri Polyakovun “Sinif yoldaşları”nı da
hazırladıq. Müəllif özü də premyeraya gəldi.
Gedib yazmışdı ki, 30 teatrda qoyulub əsərim, bu
cür oxunuş, yanaşma, rakurs görməmişdim.
Gürcüstanda da, Türkiyədə, Bolqarıstanda da eyni
məhəbbətlə qarşılanmışıq. Deməli,
nə isə maraqlı hərəkət var teatrda ki, o biri
ölkələrin rəhbərləri bizi öz ölkələrində
görmək istəyirlər.
- Tərifləyirsiniz, amma
narazılıqlar da olmamış deyil?
- Məsələn?
- Gənclərə sərbəstlik
vermirsiniz, sərhəd qoyursunuz, tamaşa qoymalarına şərait
yaratmırsınız?
- Bu bazar
deyil, küçə deyil. Mən gənc olanda heç teatrın
səkisindən keçə bilmirdim. Gənclər də
işləyir burda, gənc rejissorlar da. Gördükləri
işə baxırıq, yaxşı olsa, niyə yol
açmırıq axı?
- Sadəcə seçirsiniz?
-
Seçim həmişə olmalıdır. Hər teatr rəhbəri
öz teatrına uyğun iş seçməlidir. O biri
teatrlar özləri bilərlər. 24 yaşımda mən
Rusiyada tanınmış rejissor idim. 28 yaşımda
İngiltərədə festivalın sədri olmuşam.
- Sizə o imkan yaradılıb, sizin
o vaxtkı yaşınızda olan indiki gənclər niyə
İngiltərəyə festivala gedib çıxa bilmir?
- Mən
nə bilim, savadlanmaq lazımdır. İndi daha rahatdır. Mənim
dövrümdə hardasa tamaşaya baxmaq üçün getməli
idin həmin ölkəyə. İndi hamısı internetdə.
Bu o demək deyil ki, internetdən götürüb burda qoyasan
onu, yox, özününkünü hazırlamalısan. Mənim
başımı sığallayan olmayıb, özüm öz
üzərimdə işləmişəm, indi də işləyirəm,
heç kimə də borcum yoxdur. Məsuliyyət hissim olub, həyatım
elə də davam edir.
- Deyirsiniz, bütün tamaşalara
baxırsınız, son vaxtlar olubmu ki, xoşunuza gəlməyib
bağlamısınız tamaşanı?
- Olub. Bir
ilə yaxın üstündə işlənilən
tamaşaya baxdım, bir dəfə dedim, iki dəfə dedim
belə yox, belə, gördüm eşitmir,
götürdüm bağladım.
- Bəlkə,
narazılıq bundan yaranır. Bəlkə, sizin bəyənmədiyiniz
tamaşanı tamaşaçı bəyənəcəkdi?
- Bəyənmiyəcəkdi.
- Tamaşaçının
zövqündən çıxış edirsiniz?
- Yox,
öz zövqümdən. Tamaşaçı məni
qınayacaq axı, deyəcək bunun gözü hara
baxır. İndi həmin tamaşa başqa quruluşda, tamam
başqa rejissorla, aktyorlarla gedir səhnədə. Görəndə
ki, iş getmir, özüm kömək edirəm. Özüm
müəllim kimi, ustad kimi, həmkar kimi, dost kimi kömək
edirəm. Biz mədəniyyət adamları qohum kimiyik.
Çalışıram kömək edim başa düşənə,
başa düşməyəndə dönüb gedirəm.
- Ehtiyat etmirsinizmi ki, bəlkə,
sizin istiqamət verməyiniz bütün tamaşalarda eyni dəsti-xəttə
və nəticədə monotonluğa gətirib
çıxardar?
- Teatra gələn
bədii rəhbər istiqaməti, yolu dəyişir və
bunun özü rəngarənglikdir. Elə deyil, elə
şey yoxdur. Janr var, ayrı-ayrı əsərlər var. Teatrın
başqa qanunları var. Bunları bilməlisən. Əgər
bunları bilmirsənsə, sənin qoyduğun tamaşa
monoton olacaq. Mən özümü müasir, gənc
düşüncəli sənətçi hesab edirəm.
Heç kim üçün bu teatrın qapısı
bağlı deyil, amma buranı karvansaraya çevirməyə
də icazə vermərəm. Bu, dövlət
teatrıdır. Dövlətin himayəsindədir. Biz hər
yerdə tanıyırlar. Ötən il dörd ölkədə
olduq, maraqla qarşılandıq. Yalan deyil, hamısı lentə
çəkilib gətirilib. Teatrda indi video arxiv var, hər
şey çəkilir. Sabah elmi iş yazan kimsə bu arxivdən
yararlana bilər.
Rejissorun
teatrda mövqeyi çox yüksək olmalıdır. Aktyor
rejissordan artıq maaş alırdı. Rejissorsuz teatr olmaz. Nə
isə düzgün qurulmamışdı. Aktyorla rejissor eyni səviyyədə
yük daşıyır. Teatrı eləmişdilər
direktor teatrı, inzibatçı teatrı. Baş rejissorun nə
hörməti vardı, nə mövqeyi. Burda Həsənağa
Turabov həm direktor olub, həm bədii rəhbər, amma onu
aktyorlar sevirdi, o da aktyorlar üçün ölürdü.
Yaradıcı adam idi, işi bilirdi, teatr onun nüfuzuna
söykənmişdi. Amma onu da kimsə bəyənirdi, kimsə
yox. Bununla belə, gəlib intriqa səviyyəsinə
çıxmırdı. Çıxırdı bəlkə də,
amma kənara çıxmırdı. Sonrakılar direktor
teatrı kimi saxlaya bilmədilər, bura yaradıcı yerdir.
- Teatrın içində
olanların kənara çıxmasının
qarşısını necə alırsınız, yoxsa daha
intriqa yoxdur?
- Həmişə
var, amma gərək kənara çıxmasın. Elə bilirəm,
bu işdə media günahkardır. Lazım olanı da
yazırlar, olmayanı da...
- Yox, günah teatrdadır ki, onu
mediaya sızdırırlar. Sizdən içəridən məqsədli
şəkildə sızdırırlar.
- Su axar
çuxurunu tapar... Demək, hər iki tərəfdən eyni
xislətli adamların “əməkdaşlığı” olur.
Burda aktyorlar olub, yenə var yaxşı aktyorlar. Mənim hər
yerdə yetirmələrim var, Yaşar Nuri kimi, Zərnigar
Ağakişiyeva kimi. Fəxr edirəm. Rusiyada da yetirmələrim
var, deyirlər, azərbaycanlı Azər Paşanın yetirməsiyəm.
Bu gün də gənc rejissorlar tamaşa hazırlayır
burda. Başqa məktəbin yetirmələridir, amma
görürəm ki, dəyişirlər,
uyğunlaşırlar. Qocalmaq şərəfdir deyirəm
yetirmələrimə, Allahın şərəfidir, köhnəlmək
pisdir, mən köhnəlmirəm. Müdriklik də
yaxşıdır, amma mən içəridən gəncəm.
- Yaxşı fikirdir, onu teatra aid etmək
istəyirəm. Kaş, teatrımız 148 yaşında, 150
yaşında qocaman olsun, amma köhnə olmasın, həmişə
yeniliklərlə dolu olsun. Müdrikləşsin, amma daxilən
gənc qalsın Azərbaycan teatrı.
Ramilə Qurbanlı
Unikal.- 2020.- 14 mart.- S.21.