“Ögey ana”da Qəmər xala -
İsmayılın
nənəsi: Həqiqət
Rzayeva kim idi?
Milli kinomuzun və teatr sənətimizin inkişafında bir çox sənətkarların müstəsna xidmətləri olub. Onlar ən ağır zamanlarda və ən ağır şərtlərdə belə bu sənətin inkişafı üçün əllərindən gələni əsirgəməyiblər. Bu baxımdan Azərbaycan filmlərində kifayət qədər yaddaqalan obrazlar var.
Azərbaycan səhnəsində çıxış edən ilk qadın müğənnilərdən biri, Xalq artisti Həqiqət Rzayevadır. Tamaşaçılar onu məşhur “Ögey ana” filminəki Qəmər xala obrazından tanıyırlar.
Bu gün
- 20 may onun doğum tarixidir...
Modern.az
saytı mərhum sənətkarın həyat hekayəsini
oxuculara təqdim edir...
Arayış:
Həqiqət Rzayeva 20 may 1907-ci ildə Lənkəranın
Darquba kəndində anadan olub. 1917-ci ildən o,
Lənkəranda məktəbə getməyə
başlayır. Azərbaycan sovetləşəndən
sonra isə ailəsi Bakıya köçür.
Gənc Həqiqətdə opera və səhnəyə
həvəs Bakıda həvəskar teatr dərnəyinə
getməsindən sonra yaranır. Bəstəkar
Müslüm Maqomayev səsini yoxlayandan sonra onu Azərbaycan
Opera Teatrında işə götürür. Bununla da ailəsinin narazılıqlarına
baxmayaraq, Həqiqət xanım opera teatrına
ömürlük bağlanmış olur.
1928-1932-ci illərdə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının muğam şöbəsində oxuyur,
Cabbar Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski və Qurban
Pirimovdan dərs alır. 1927-1952-ci illərdə Opera və Balet
Teatrının solisti, muğam və xalq
mahnılarımızın ifaçısı kimi
tanınır. Ərəbzəngi
("Şah İsmayıl" - Müslüm Maqomayev), Leyli,
Əsli, Telli ("Leyli və Məcnun", "Əsli və
Kərəm", "Arşın Mal Alan" - Üzeyir
Hacıbəyov), Şahsənəm ("Aşıq Qərib"
- Zülfüqar Hacıbəyov) onun yaratdığı əsas
səhnə obrazlarıdır.
Həqiqət
Rzayevanın kino fəaliyyətinə gəldikdə isə o,
çox az filmdə çəkilib. Lakin bu filmlərə baxdıqda onun nəinki bir
opera müğənnisi, həmçinin, çox istedadlı
bir kino aktrisası olduğunu da görürük. Onun xüsusilə "Ögey ana" filmində
balaca İsmayılın nənəsi - Qəmər xala
obrazını vurğulamaq lazımdır. Həqiqət xanım bu rolu o qədər təbii
oynayıb ki, yəqin ki, Qəmər xalanı ondan başqa
heç kəs belə canlandıra bilməzdi.
Uşaqlığı məhrumiyyətlər
içərisində keçən aktrisa...
Onun əsil adı Süsən, soyadı Əliyeva idi, Həqiqət
adını isə sonradan götürmüşdü. Xalq artisti
heç zaman uşaqlığından danışmazdı.
Məğrur görünüşlü bu xanım yəqin, kövrələcəyindən
qorxurdu... Ömrünün
başlanğıcında həyat üzünə gülməmişdi.
Həqiqət Rzayevanın
uşaqlığı məhrumiyyətlər içərisində
keçib. O, körpə ikən atası Əli kişi vəfat edib. Gur, məlahətli
səsi, gözəl avazı ilə bütün Lənkəranda
həvəskar xanəndə kimi tanınan Əli Əliyevdən
bu dünyada 3 övlad yadigarı qaldı. Onun sağlığında kasıb yaşayan ailəsinin
vəziyyəti ailə başçısının vəfatından
sonra daha da ağırlaşdı. Üç
uşaq - iki oğlan və bir qız anaları Zinyət
xanımın ümidinə qaldı. Ana dərzilik
etməklə balalarını güclə
dolandırırdı. Bir müddət sonra Zinyət
xanım Kərim adlı bir kişi ilə
ailə qurdu. Bu evlilikdən Əntiqə
adlı qızları olub. Ailələri bir az da böyüdü.
Dolanışıqları gündən-günə
çətinləşirdi. Ailə baş götürüb
Bakıya gəldi, burada yaşadılar. 1918-ci
ildə yenidən Lənkərana qayıtdılar. O zaman
Həqiqət Rzayevanın 11 yaşı var idi. Məktəbə getmirdi. Lənkərana
döndükləri bir il olardı, xəbər
yayıldı ki, lənkəranlı Teymur bəy Bayraməlibəyovun
qızı Məryəm xanım evində məktəb
açır. Lənkəranı ev-ev dolaşan
Məryəm xanım qızlarını məktəbə oxumağa
göndərmək üçün anaları dilə tuturdu.
Zinyət qonşu qadınlarla məslətləşdi,
razılığa gəldilər ki, qızlarını Məryəm
Bayraməlibəyovanın məktəbinə göndərsinlər.
1920-ci ildə
Azərbaycanda qurulan Sovet hakimiyyəti Məryəm Bayraməlibəyovanın
məktəbi üçün yeni bina verdi.
Həmin məktəbi 1923-cü ildə başa
vuran Həqiqət Rzayeva Lənkəran Maarif Şöbəsinin
göndərişi ilə Bakıya, darülmüəllimatda
oxumağa gəldi. Darülmüəllimatı
1926-cı ildə bitirib, müəllimlik diplomu aldı. Lakin gözəl səsi onun həyatını fərqli
istiqamətə yönləndirdi. Onun ürəyəyatımlı
ifasından təsirlənən lənkəranlı
tamaşaçılar: "Atası Əliyə çəkib,
onun da belə gözəl səsi var idi", - deyirdilər.
O,
darülmüəllimatı bitirən il Azərbaycan
Həmkarlar İttifaqı Mərkəzi Şurası və Mədən
İşçiləri Həmkarlar İttifaqi tərəfindən
"Damğa" Teatrı təşkil olundu. Əli Bayramov adına qadınlar klubunun səhnəsindəki
uğurlu çıxışından xəbər tutan
"Damğa"nın rəhbərləri bir-iki qızla bərabər
onu da bu teatra dəvət etdilər.
Səhnəyə çıxdığından ailəsi
hələ xəbərsiz idi. Elə bilirdilər gecə
kursunda dərs deyir. Həqiqət
anasından, atalığından, özündən yaşca
böyük qardaşlarından çəkinir, hər gün
evdən çadrayla çıxırdı. Teatra çatanda isə çadranı
başından açaraq içəri girir, məşqlərdə,
tamaşalarda iştirak edirdi.
Bər-bəzəksiz, uzun paltarlı
qadın....
Həqiqət Rzayeva 1927-ci ildə rejissor Hüseyn Rzayevlə
ailə qurdu.
1928-ci ildə ilk övladları Həsən, 1930-cu ildə
oğlanları Azər, ondan on il sonra isə
qızları Sədaqət dünyaya gəldi.
Sədaqət
Rzayeva anası haqqında xatirələrində qeyd edib ki, Həqiqət
Rzayeva çox qayğıkeş, mehriban ana, gözəl həyat
yoldaşı, evdarlıq qabiliyyətinə malik və ən əsası
böyük insani keyfiyyətləri olan xanım idi:
“Elə bir iş yox idi ki, mənim
anam onun öhdəsindən gələ bilməsin. Yadımdadır ki, bizə qohumlarımız gələrdilər.
Kimin nə problemi, nə dərdi olsaydı,
mütləq anamdan məsləhət alardılar. Həqiqət xanım da canla-başla onlara kömək
edərdi. Bundan
əlavə o, həyatda çox sadə biri idi. Aktrisa olmağına baxmayaraq bəzək-düzək
sevməzdi. Səhnəyə sadə, qara
məxmər, uzun paltarda çıxardı. Bəzək əşyalarından ancaq qolunda saat
olardı. Mən həmişə ondan
soruşardım ki, nə üçün başqa aktrisalar
kimi bəzək-düzək əşyaları,
qızıl-brilliant taxmır. O hər zaman “Mənim
briliantlarım mənim balalarımdı” deyərdi”.
Rejissor Hüseyn Rzayev hər zaman hər yerdə həyat
yoldaşı Həqiqət xanıma dəstək olub, onu
müşayiət edib.
Həqiqət
Rzayevanın qızı Sədaqət xanımın xatirələrindəndən:
“Atamla anam bir-birini çox gözəl başa
düşürdülər, mehriban idilər. Bizim ailədə
uşaqların tərbiyəsi, ailənin möhkəmliyi-
bunların hamısı anamın çiyinlərində idi.
Baxmayaraq ki, onun vaxtı çox az olurdu,
lakin bizim tərbiyəmizlə ancaq anam məşğul olub.
Ailənin kiçiyi olduğumdan atamla anam qastrol səfərlərinə
gedəndə həmişə məni də özləri ilə
aparardılar.
Anamın səhnə
çıxışlarına əsasən səhnə
arxasında qulaq asardım. Bir dəfə
anam hansısa rayonda açıq səhnədə
çıxış edirdi. Birdən
görür ki, səhnədə bir əqrəb onun
ayağına tərəf sürünür. Onu
müşayiət edən musiqiçilər özlərini itirirlər. Ancaq anam onların əksinə
gülümsəyərək oxuyur və ayağının
bütün ağırlığını əqrəbin
üzərinə qoyur, bununla da konserti başa vurur. O, çox cürətli,
cəsarətli, mərd qadın idi. Bizim
Buzovnada bir bağımız var idi. Orda
anamın ilan öldürməyinin şahidi olmuşam”.
"Bax, budur aktrisa!"
1939-cu ildə Moskvada Azərbaycan Mədəniyyəti və
İncəsənəti ongünlüyü keçirildi. "Arşın mal alan" operası da göstərildi.
Tamaşada belə bir səssiz səhnə var: Telli sənhəyə
çıxır, paltarının geniş ətəyini bir tərəfdən
belinə keçirib. Suyu çox çətinliklə
səhəngə doldurub yavaş-yavaş səhnəni tərk
edir. Moskvanın tanınmış tənqidçiləri,
sənət adamları "Arşın mal alan"dan
yazanda bu səhnəni xüsusi qeyd ediblər.
Sonralar
Üzeyir Hacıbəyli Həqiqət Rzayevaya
danışıb ki, "Arşın mal alan"da Tellinin lal
səhnəsinə baxan Sovet hökumətinin rəhbəri
Stalin də deyib: "Bax, budur aktrisa!".
Həqiqət xanım vətənpərvər qadın
idi. Böyük Vətən Müharibəsində
konsert briqadası ilə ön cəbhəyə gedərək
əsgərlər qarşısında
çıxışlar edib. O, müharibə illərində
tank alınması üçün fonda
pul da vermişdi. Qəzetdə çıxış edib digər
sənət yoldaşlarını da onun kimi olmağa
çağırmışdı...
Səhnəmizin Qəmər
xalası....
1953-cü
ildə Həqiqət Rzayeva sənətdən getməyə qərar
verdi. Opera Teatrının direktoru Məhərrəm
Haşımov "Həqiqət xanım, bəlkə
keçib ikinci partiyaları, Leylinin anasını, Məcnunun
anasını oynayasınız" deyəndə onun
cavabı belə oldu: "Yox, mən özüm səhnədən
gedirəm". Və işdən getmək barədə
ərizə verir.
Oğlu
Azər Rzayevin xatirələrindən: "Yəqin, başa
düşürdü ki, bu yaşda səhnənin nə
Ərəbzəngisi ola bilər, nə
Əslisi, nə də Leylisi. İstəmədi ki, məcnunu
olduğu teatrda ona "get, get, sən o Leyli deyilsən"
desinlər. Əslində, o, Leylinin
anasını, Məcnunun anasını oynamışdı.
Ancaq onda səhnəyə yeni gəlmişdi, təcrübəsi,
şöhrəti yox idi”.
Həqiqət Rzayeva böyük, əzəmətli
rollardan sonra kiçik rollara qayıtmazdı. Səhnədən
getməyə razı olardı, buna yox. Belə
də etdi. Opera Teatrından gedəndən
sonra konsert fəaliyyətinə başladı.
Ömrünün son bir neçə ilini Opera
Teatrında müəllim-konsultant işlədi. Bura işə
dəvət etmişdilər. O da bildiklərini məmnuniyyətlə
gənclərə öyrədirdi. Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbində də dərs
dedi. Rübabə Muradova, İslam Rzayev və başqa
istedadlı tələbələri oldu.
Həqiqət Rzayevanın aktrisalıq istedadı həm
də Azərbaycanın kino sənətini zənginləşdirdi. 1958-ci ildə
"Ögey ana" filminə çəkildi. Bu, kinoda ilk rolu deyildi. Azərbaycanda
çəkilən səssiz filmlərdə Həqiqət
Rzayeva da iştirak etmişdi. Sonralar
davamlı olmasa da, kino sahəsində fəaliyyətini davam
etdirib.
"Ögey ana" filminə onu rejissor Həbib
İsmayılov dəvət etdi. Həmin filmdəki Qəmər
xala Həqiqət Rzayevanın kino sənətində ən məşhur
rolu oldu. Oğlu Azər Rzayev xatirələrində
yazır ki, istedad öz yerində, amma Qəmər xala rolunun
bu qədər uğurlu alınmasının bir səbəbi
də vardı: Qəmər xala surəti xasiyyətindəki
bütün sərtliyi, mülayimliyi ilə sanki Həqiqət
Rzayevanın özüydü. O da son dərəcədə
ötkəm, ciddi, mərd qadınıydı. Eyni
zamanda övladlarını, nəvələrini çox sevən,
onların yolunda hər bir fədakarlığa hazır olan
yumşaq, nəcib ürəyi var idi.
1966-cı ildə vəfalı həyat yoldaşı
Hüseyn Rzayev 60 yaşına çatmamış vəfat
etdi.
Üç il sonra ölüm Həqiqət
Rzayevanı da haqladı. O, kor bağırsağından əməliyyat
olunandan sonra cəmi 3 gün yaşaya bildi. Təəssüf
ki, aktrisa zamanında müraciət etmədiyi
üçün həkimlər ona kömək edə bilmədilər
və 1969-cu il avqustun 2-də Həqiqət
Rzayeva vəfat etdi....
Unikal.- 2021.- 22
may.- S.21.