"Molla Nəsrəddin" jurnalının 104 yaşı
tamam olur
Mirzə Cəlil
anlayırdı ki, Azərbaycan türkünü ayıltmaq
üçün sadə dildə danışmaq
lazımdır
1-ci yazı
Aprelin 7-si "Molla Nəsrəddin"
jurnalının 104 yaşı tamam olur. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının xəlqi ruhumuzda, ictimai düşüncəmizin
inkişafında oynadığı rol həmişə uca və
dəyərli olub. Adətən hər bir xalqın həyatında
onun fikri təkamülünə, xəlqi inkişafına
yardımçı və qanad ola biləcək əlamətdar
hadisələr olur. XX yüzilin əvvəllərində
dünyanın demək olar, bütün bölgələrində
xalqlar, dövlətlər öz tarixi taleləri uğrunda
yeni səviyyədə mücadiləyə
qalxmışdılar. Dünyanın siyasi xəritəsində
olduqca əhəmiyyətli bir bölgədə yerləşən
Azərbaycanın ötən yüzilliklər ərzində
yığılıb qalmış hər mənada problemləri
daha da düyünlənmiş, gərginləşmişdi.
Çar Rusiyası Qafqazda mənəvi, ictimai tarix
baxımından hər mənada zəngin keçmişə,
qədimliyə malik olan Azərbaycan türklərinin idraki
vüsətdən, döyüşkənlikdən məhrum vəziyyətdə
qalmaları üçün əlindən gələni edirdi.
Ancaq Azərbaycan türklərilə müqayisədə
gürcülərə və ermənilərə seziləcək
dərəcədə müəyyən imtiyazlar verilirdi.
Çarizm daim azərbaycanlılar arasında müxtəlif
vasitələrlə mövhumatı alışdırır,
digər tərəfdən də onu rusçuluğun təsiri
altına salmağa çalışırdı. Hələ
1875-ci ildə böyük çətinliklər bahasına
işıq üzü görən Həsən bəy Zərdabinin
"Əkinçi" qəzeti çox keçmədi ki,
qapandı. 19-cu yüzilin sonlarına doğru Azərbaycanda
sırf xəlqi yöndə, soydaşlarımızın
ruhuna təsir edə biləcək səviyyədə qəzetlərin
çıxması üçün cəhdlər və
müəyyən mənada gerçəkliklər oldu. XX
yüzilin ilk illərində işıq üzü görməyə
başlayan "Şərqi Rus" qəzeti bu mənada əvvəlkilərdən
bir az irəli gedə bildi. Ancaq o dövrdə çıxan qəzet
və jurnalların halını müqayisə edəndə
bu qənaətə gəlmək olur ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı nəinki öz zamanında, hətta indi - tarixi
keçmişə çevrilmək gerçəkliyində
belə özünəməxsusluğunu və bənzərsizliyini
qoruyub saxlamaqdadır.
"Molla Nəsrəddin"
sözün böyük mənasında ənənə yarada
bildi. Bu, əvvəlki yarımçıq zövqlərə,
istəklərə, əməllərə qətiyyən
oxşamırdı. İlk növbədə Mirzə Cəlilin
timsalında xəlqi istək və əməl o səviyyədə
təbii şəkildə gerçəkləşdi ki, indi
"Molla Nəsrəddin" reallığına tarixi prinsiplərlə
qiymət verdikdə əksər hallarda təbiiliyin və
zamana dov gəlmək məharətinin gedişlərini
açıq-aydın görürük. "Molla Nəsrəddin"in
yarandığı dövr hədsiz gərginliklərlə
dolu idi. Rusiyada inqilabi ideyalar geniş vüsət
almışdı, İranda azadlıq hərəkatı
alovlanırdı. Avropada yeni mütərəqqi fikirlər
daha da alışır, ounun təsiri bütün Şərqə
yayılırdı. Belə bir zamanda Mirzə Cəlil
çoxillik cəhdlərdən sonra "Molla Nəsrəddin"
adlı məcmuənin yaranması yönündə istəklərini
məharətlə gerçəkləşdirdi. Jurnalın
adının yaranması deyilənə görə, sırf təsadüf
nəticəsində olub. Mirzə Cəlil güçədə
gedirmiş. Aylardan bəri nəşr etmək istədiyi
jurnala məzmunlu bir ad axtarırmış. Qəfildən
"Molla Nəsrəddin" adı ağlına gəlir və
hesab edir ki, təkcə Azərbaycanda deyil, Türk
Dünyasında və Şərqdə folklordan gələn
bu məşhur ad altında jurnalın çıxması daha
məqsədəuyğun ola bilər. "Molla Nəsrəddin"i
çıxarana qədər Mirzə Cəlil artıq mükəmməl
yazıçılıq və qəzetçilik təcrübəsinə
malik idi. Onun xoşbəxtliyi bir yazıçı olaraq həyat
hadisələrinə, ictimai-siyasi gedişata dərindən bələd
olması, gerçəkliyi özünəməxsus satirik
üslubda ifadə edə bilmək qüdrətində idi.
1906-cı il fevral ayının 21-də Cəlil Məmmədquluzadə
Tiflis qubernatoruna müraciət edir. Ondan "müsəlman ədəbiyyatında
əfsanəvi təlxək kimi tanınan" "Molla Nəsrəddin"
adlı satirik jurnal çıxarmağa razılıq verməsini
xahiş edir. Əvvəllər "Novruz" adlı qəzet
çıxarmaq istəyinin boğulmasından sonra
görünür ki, Mirzə Cəlilin karına fikirlərini
daha məharətli, ustalıqla ifadə etməsi gəlir.
Mart ayının 17-də
"Molla Nəsrəddin"i nəşr etməyə
razılıq verilir. Sonralar Mirzə Cəlil bu barədə
yazırdı ki, "Molla Nəsrəddin"i zəmanə
özü yaratdı. O, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının ilk sayını çıxarmaq yönündə
olduqca gərgin çalışır. Həhayət, aprelin
7-də jurnalın ilk sayı işıq üzü
görür. Məlumdur ki, hər bir işin
başlanğıcı çox çətin olur. Əslində
jurnalın ilk sayının uğurlu olması onun sonrakı
uğurunun təməlini yaratmış oldu. Jurnalın üz
qabığında təsvir olunan karikaturada Molla Nəsrəddin
dərin yuxuya dalmış soydaşlarımızı göstərərək
gülürdü. Təsvir olunanlardan bir neçəsi dərin
yuxuya dalmış, biri durub gərnəşir, digəri isə
yenidən yatmağa hazırlaşırdı. Bu, jurnalın
qayəsini, məqsəd-məramını son dərəcə
anlaşıqlı şəkildə ifadə edən məharətli
bir karikatura idi. Əsəri milliyyətcə alman olan
karikaturaçı-rəssam Oskar Şmerlinq çəkmişdi.
Şübhə etmək olmaz ki, rəssama ideyanı məhz
Mirzə Cəlil vermişdi. Jurnalın ilk sayı min tirajla nəşr
olunmuş, yarısı Mirzə Cəlilin özü
demişkən, bir günün ərzində günortayadək
Tiflis şəhərində satılmışdı.
Cəlil Məmmədquluzadənin
"Molla Nəsrəddin" jurnalını Tiflisdə
çıxarması hər halda təsadüfi deyildi. O
dövrdə Tiflis Rusiya imperiyasının Qafqazda mərkəzi
idi. Burada elm, mədəniyyət, maarif müəyyən səbəblərdən
daha çox inkişaf etmişdi. O dövrdə Azərbaycan
ziyalılarının tanınmış nümayəndələrindən
olan Məmmədağa Şahtaxtinski, Ömər Faiq Hemanzadə,
Səmədağa Qayıbov və başqaları burada məskunlaşmışdılar.
Cəlil Məmmədquluzadə Tiflisi bir çox səbəblərdən
"Molla Nəsrəddin" jurnalının fəaliyyət
göstərməsi üçün əhəmiyyətli
hesab edirdi. Bu barədə yazırdı: "Tiflis Bakı,
Batum şəhərlərinin arasındadır. Tiflisdən
Naxçıvana və Ordubada əl yetirmək olur. Buradan
Culfaya və oradan Araz nəhrini keçib bir günə
İran Azərbaycanının mərkəzi və paytaxtı
olan Təbrizə gedib çatırsan. Bakıdan Xəzər
dəryasını bir gündə ötüb Türküstanın
Aşqabad, Mərv və qeyri yerlərinə xəbər
yetirmək mümkündür. Dağıstan da bu
yavıqdadır". Tiflisdə yaşayan çoxlu
soydaşlarımızın həyat tərzi,
qayğıları Mirzə Cəlili daim narahat edir, onu
yazmağa sövq edirdi: "Tiflisin Şeytanbazarında rast gəldiyim
islam aləmi hər gün və hər saat məni yazmağa
vadar edirdi. Material o qədər idi ki".
Hər halda o, jurnalı
çıxarmaq üçün hər cür çətinliklərdən
keçdi, sonrakı mərhələlərdə də
jurnalın çıxmasına mane olan bütün əngəllərin
qarşısını məharətlə aldı:
"Müqəddəs Davud küçəsində
yaşamağım məcmuənin sərbəstliyinə
böyük təsir bağışladı. Bura gürcü
məhəlləsi idi və müsəlmanların əlləri
çatmayan bir yer idi".
Mirzə Cəlil
anlayırdı ki, uzun müddət düşünməkdən
belə məhrum edilmiş Azərbaycan türkünü
ayıltmaq, nəyisə ona başa salmaq üçün
mümkün qədər daha sadə dildə danışmaq
lazımdır.
Bu mənada o, jurnalın
11-ci sayında yazırdı: "Keçən nömrədə
xəbər vermişdik ki, uzun məqalə əvəzinə
idarəmizə müxtəsər xəbərlər yazıb
göndərsinlər. Çoxları bizim bu tələbimizi
başa düşməyib soruşurlar ki, necə yazaq? Bu səbəbə
yalandan bir neçə əhvalat öz yanımızdan
düzəldib yazırıq...
Məsələn: İrəvan:
metrik şəhadətnaməsi, 6 ay, bir kəllə qənd,
Molla Cəlilə də bir abbası çay pulu. Dəxi belə
yazılsa, kifayətdir. Çünki irəvanlılar özləri
bilər ki, mətləb nədir". Mirzə Cəlil daim
ana dilimizin saflığı uğrunda mübarizə
aparırdı. Bu mənada o "Füyuzat"
jurnalının dilini nöqsanlı hesab edirdi:
"Osmanlının məşhur və müqtədir
şairlərinin qəliz, ibarəli yazmağı zərbi-məsəl
olubdur. Ərəb dilini qurdalayıb ərəb lüğətlərindən
elə bir az eşidilən və az işlədilən
sözlər tapıb işlədirlər ki, çox vaxt
lüğət kitablarında da o sözlər işləmirdi".
Onun Əli bəy Hüseynzadə ilə görüşündə bu məqamı xatırlaması təsadüfi deyil. "Xatiratım" əsərində yazır: "Əli bəy Bakıdan axırıncı dəfə Türkiyəyə köçüb gedən vaxt idarəmizə də təşrif gətirdi. Söhbət dildən düşdü, möhtərəm ədibimiz mənə belə dedi: "Yaxşı yazırsınız". Əli bəy mənə dediyi sözü təkrar və təsdiq etdi: "Açıq yazmağı da bacarmaq lazımdır".
"Molla Nəsrəddin" jurnalının Tiflisdə 8 sayının çap olunması son dərəcə əhəmiyyətli idi. 20 fevral 1921-ci ildə Təbrizdə "Molla Nəsrəddin"in ilk sayı işıq üzü görüb. Burada Mirzə Cəlil çox böyük basqılara məruz qalır. Sovet dövründə "Molla Nəsrəddin" jurnalı çıxmağına davam edir, ancaq hər halda bu, artıq əvvəlki "Molla Nəsrəddin" jurnalı deyildi. Çünki sovet ideologiyası hər şeydə öz mizan-tərəzisini qurmuş, istəklərini diqtə etməyə başlamışdı.
Ötən 104 il ərzində Azərbaycan mətbuatı bir çox cəhətlərdən peşəkarlığa, professionallığa yüksəlsə də, hər halda etiraf etməliyik ki, milli dərdlərimizin "Molla Nəsrəddin" sayağı ifadəsini aşa bilməmişik. İnkişafın qaydasıdır ki, daim yeni nəsil yeni-yeni nailiyyətlərə yetməlidir. Təəssüf ki, qazandığımız maddi və mənəvi nailiyyətləri nəinki artıra, heç istənilən səviyyədə qoruya da bilmirik. Bugünkü Azərbaycan jurnalistikasına, publisistikasına "Molla Nəsrəddin"sayağı dərdkeşlik, təəssübkeşlik hava, su kimi gərəklidir. "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi obrazlı desək, xalq ruhundan, folklorundan bəhrələnməklə öz fikrini oxuculara çox gözəl, məharətlə çatdırmaq imkanı əldə etmişdi. Mirzə Cəlilin yaradıcılığında xalq ruhundan, yaradıcılığından bəhrələnmə hədsiz güclü idi. O, uzun illər ərzində zəngin həyat təcrübəsi əldə etmiş, sonradan bunları məharətlə yaradıcılığa gətirmişdi. Mirzə Cəlil yaradıcılığında insanlara çatdırmaq istədiyi məqamları məharətli şəkildə ifadə edirdi.
(Ardı var)
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 6 aprel.- S.14.