"Molla Nəsrəddin" jurnalının 104
yaşı tamam olur
Mirzə Cəlil incə
yumorla xalqın fəlakətlərinin səbəblərini
göstərirdi
2-ci yazı
(Əvvəli ötən sayımızda)
"Molla Nəsrəddin"
jurnalı Mirzə Cəlilin həyata, dünyaya münasibətinin
təkmil ifadəsi kimi meydana çıxdı. O, elə bir gərgin
zamanda fikirlərini demək üçün məhz satira
yolunu seçdi. O dövrdə yazıçı-şair daha
çox eləsi hesab edilirdi ki, yazılarında ərəb-fars
sözlərini bolluca işlətsin, yazdıqları daha
çox mürəkkəblik ifadə etsin. Ancaq Mirzə Cəlil
bütün bu çərçivələri
dağıtdı, ədəbiyyatı xüsusən dil
etibarilə xalqa yaxınlaşdırdı. Böyük
yazıçı incə yumorla xalqın fəlakətlərinin
səbəblərini göstərməyə
çalışırdı.
Mirzə Cəlil hekayə
yaradıcılığında da özünəməxsus
idi. Hər bir hekayəsində cildlərlə kitabın deyə
bilmədiyini deyə bilirdi. Bu, Mirzə Cəlilin
böyüklüyü, az sözlə çox fikir ifadə
edə bilməsi demək idi. Ümumiyyətlə,
zamanımız elədir ki, hazırda özünəməxsus
söz demək tamamilə çətinləşib. Hər
halda insanın yaradıcı imkanları genişdir. Baxır
kim o imkanları necə aşkara çıxarır. Mizə
Cəlil sözün böyük mənasında xalqdan gəlirdi,
həyatdakı eybəcərliklərlə barışa
bilmirdi. "Molla Nəcrəddin"də ilk şeir nümunəsini
yazmaqla əslində özü demişkən, Sabirləri
axtarırdı. Məhz jurnalın istədiyi şairlər
başda Sabir olmaqla meydana çıxdılar. Əslində
"Molla Nəsrəddin"çilərin meydana
çıxması xəlqi tələbatdan irəli gəlirdi.
Xalq yüzillər ərzində məğlubiyyətlərinə,
acılı-şirinli günlərinə rəğmən
bütün məqamlarda özünün nikbin ruhunu folklorunda
ifadə edib. "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi xəlqi
soraqlardan bəhrələnməklə öz dövründə
xalqın inkişafını yaratmaq üçün əlindən
gələni edirdi. Bu, o demək idi ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı xəlqi inkişafı yaratmaq inadında qətiyyən
qeyri-ciddilik göstərmirdi. O, kütlənin
avamlığını daim qamçılayır,
avamlığı yaradan amillərlə
döyüşürdü. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının karikatura sahəsində
başladığı əməllər silsiləsi sonradan Azərbaycanda
bu sahədə yenilik kimi uğurla davam etdirildi. Bu mənada Əzim
Əzimzadə kimi "Molla Nəsrəddin"çi rəssamımızın
ötən yüzilin əvvəllərində meydana
çıxması ciddi yaradıcılıq hadisəsi idi.
Karikatura janrı son dərəcə gərəkli bir
yaradıcılıq növü kimi avamlığın, cəhalətin
döyülməsində mühüm rol oynadı. Məhz
Mirzə Cəlilin ustalığı sayəsində elə
bir jurnal meydana çıxdı ki, o dövr üçün
Azərbaycan cəmiyyətində milli problemlərimizin həlli
yönündə satirik jurnalın etməli olacağı
bütün işləri görmək qüdrətində bir
nəşr kimi təkcə Azərbaycanda deyil, Şərqdə
tanındı. Mirzə Cəlilin İranda "Molla Nəsrəddin"
jurnalının bir neçə sayını
çıxarması da təqdirəlayiqdir.
Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymur
"Molla Nəsrəddin" jurnalının yaranması ilə
bağlı Mirzə Cəlilin dediyi fikri misal gətirir:
"Molla Nəsrəddin"i məni əhatə edən
ziyalılarla birlikdə ərsəyə gətirdim,
özüm isə ağsaqqal oldum". Maarif Teymur Cəlil Məmmədquluzadənin
irsinin toplanmasında, ömrünün ayrı-ayrı məqamlarında
xatirə yazılar formasında sabaha
çatdırılmasında mühüm xidmətləri olan
Əziz Şərifin xidmətlərini yüksək qiymətləndirir:
"Əziz Şərif yazırdı ki, Cəlil Məmmədquluzadə
mənə ədəb-ərkan, necə yaşamağı
öyrətdi. Mirzə Cəlilin əsərlərinin rus
oxucularına çatdırılmasında da Əziz Şərifin
böyük rolu olub".
Mirzə Cəlil
ömrünün, yaradıcılığının
ayrı-ayrı dövrlərilə bağlı qiymətli
soraqlar Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivində
qorunub saxlanılır: "Cəlil Məmmədquluzadənin
ədəbi irsinin ən işıqlı soraqları fondumuzda
qayğıkeşliklə qorunur. Əziz Şərif Cəlil
Məmmədquluzadə ilə bağlı hələ onun
sağlığında topladığı qiymətli sənədləri
böyük bir qayğıkeşliklə qoruyaraq arxivimizə
təhvil vermişdi. 1933-cü ildə Əziz Şərif Həmidə
xanımın məsləhətilə bir siyahı tərtib
etmişdi. O siyahıda Cəlil Məmmədquluzadəyə
aid olan bütün əşyalar və sənədlər
öz əksini tapıb. Əziz Şərif 1910-cu ildən
1987-ci ilə kimi yazdığı gündəlikləri Cəlil
Məmmədquluzadənin ömrünün və
yaradıcılığının araşdırılması
ilə bağlı qiymətli soraqlarla zəngindir. 45 cildlik
gündəliklərdə onun 1932-ci ilə, yəni Cəlil Məmmədquluzadənin
vəfatına qədərki dövrdə yazdıqları
sözügedən mövzunun araşdırılması baxımından
çox əhəmiyyətlidir. Ümumiyyətlə, həmin
gündəliklərdə "Molla Nəsrəddin"çilərin
hər biri ilə bağlı maraqlı təəssüratlar
var. Əziz Şərif Cəlil Məmmədquluzadənin həm
atası Qurbanəli Şərifzadəyə, həm də
özünə yazdığı məktubları çox səliqə
ilə qoruyub, bu günə çatdırıb. Jurnalın
1911-ci il komplektində Mirzə Cəlilin yazdığı
avtoqrafda deyilir: "Bu kitabı hamıdan çox sevdiyim və
candan istədiyim Qurbanəli Şərifzadəyə təqdim
edirəm ki, bizlər olmayanda oğlanlarımız
xatırlayıb bizi yad etsinlər".
Mirzə Cəlil jurnalın
maraqlı alınması üçün hər şeyi
yüz ölçüb bir biçmişdi. Bu barədə
yazıçı özünün "Xatiratım" əsərində
hər şeyi yerli-yataqlı təsvir edib: naşir və
baş redaktor Cəlil Məmmədquluzadə min bir zəhmətlə
aldığı "Qeyrət" mətbəəsində
silahdaşı Ömər Faiq Nemanzadə ilə səhərə
qədər fəhlə kimi çap maşınını da
işlətmişdi. Birinci nömrənin üz
qabığında yatmış insanlar təsvir olunmuşdu. Əslində
bununla milləti ayıltmaq istəyən Mirzə Cəlil
Molla Nəsrəddinin dilindən karikaturanın altından
"Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman
qardaşlarım!" yazmışdı. Təbii ki, o
dövrdə camaatın böyük əksəriyyətinin
savadsız olmasına baxmayaraq, jurnal böyük maraqla
qarşılanmışdı, elə ilk sayından oxucu rəğbəti
qazanmışdı. Bu səbəbdən də jurnalın
ikinci sayı 5 min tirajla çap olundu.
Mirzə Cəlilin "Molla
Nəsrəddin" jurnalı millətimizin dərdlərindən
hali olması, taleyinin yiyəsi olmasında əhəmiyyətli
iş gördü. Onun yazdıqları uzun müddət millətimiz
üçün aktuallığını saxlayacaq. Təəssüf
ki, biz həmişə daha çox dərdi təsvir etməyə
meylli olmuşuq, bu səbəbdən də dərdimiz ölməyib,
amma dərdlilərimiz ölüb gediblər. Mirzə Cəlilin
qələmi, "Molla Nəsrəddin" jurnalı milləti
dərdindən üstün olmağa, taleyi ilə
barışmamağa, qaranlıq dünyasını ruhu ilə
işıqlandırmağa çalışırdı.
"Molla Nəsrəddin" məktəbi sıradan bir ədəbi
məktəb deyildi, çünki gerçək dərdlərdən
yoğrulan qələm sahibləri millətin problemlərini
sadə, anlaşıqlı bir dildə yazmağı
bacarırdılar, o deməkdir ki, hər şeydən əvvəl
dərdi ürəkdən yaşayırdılar. Bu səbəbdən
də jurnalın bütün sayları əl-əl gəzirdi.
"Molla Nəsrəddin"in nəşrindən sonra
jurnalın ətrafında satirik realist - mollanəsrəddinçi
ədəbi mühit yarandı: C.Cabbarlı, Ə.Haqverdiyev, Ə.Nəzmi,
M.Ə.Sabir, Ə.Qəmküsar, M.S.Ordubadi kimi Azərbaycan ədəbiyyatının
simaları bir əqidə üçün M.Cəlilin ətrafında
birləşdilər. Bu şəxslərin millət
uğrunda xidmətləri ancaq təmənnasızlığa
əsaslanırdı. "Molla Nəsrəddin"in 25 illik
(1906-1931) fəaliyyəti dövründə yalnız M.Ə.Sabirə
ayda 10 manat qonorar verilib. Bu, şairin jurnalın ikinci
sayından başlayan əməkdaşlığından
ölümünə qədər davam edib.
Tanınmış
araşdırmaçı, Milli Arxiv İdarəsinin rəisi
Ataxan Paşayevin tərtibatında və şərhləriylə
nəfis şəkildə, yüksək poliqrafik tərtibatla
işıq üzü görmüş "Molla Nəsrəddin"
jurnalının nəşri tarixindən" kitabında ilk dəfə
olaraq canlı arxiv sənədləri ilə kitab biçimində
sistemli şəkildə tanış oluruq. Giriş
sözündə A.Paşayev "Molla Nəsrəddin"
jurnalının əhəmiyyətindən, tarixi xidmətlərindən
danışır, qeyd edir ki, nəşrinin ilk günlərindən
cəsaətli tənqidinə görə jurnal dəfələrlə
bağlanıb, ayrı-ayrı nömrələri müsadirə
olunub, redaktorları məhkəmə məsuliyyətinə cəlb
edilərək cəzalandırılırdı. Bunun əksinə
olaraq isə jurnalın dostları - Azərbaycanın mütərəqqi
ziyalıları onu daim müdafiə edib, hər cür təqiblərdən
qoruyublar. Kitabda rəsmi sənədlər məcmuəsi təqdim
olunur. Jurnalın nəşrinə aid sənədlər ciddi
maraq doğurur. Kitabın axırında jurnalın təqibinə
səbəb olmuş karikaturalar da oxuculara təqdim olunur. Sənədlərin
əsilləri sırasında Mircə Cəlilin jurnalın rəsmi
icazəsi üçün yazdığı ərizə diqqəti
cəlb edir. Maarif Teymur A.Paşayevin bu mövzuda
kitabının çapını "Molla Nəsrəddin"çiliyə
yeni töhfə hesab edir: "Yaxın və Orta Şərq
ölkələrində siyasi satiranın təməl
daşlarının əsasını qoyan "Molla Nəsrəddin"
jurnalı, onun naşiri Cəlil Məmmədquluzadə barədə
yüzlərlə məqalə, onlarla kitablar yazılıb. Arzu
edərdim ki, oxucular "Molla Nəsrəddin"
jurnalının nəşr tarixindən" adlı kitabı
tapıb oxusunlar. Oxuduqca da düşünsünlər: Mirzə
Cəlil mətbuat və ədəbiyyat tariximizdə yeni dövr
açan sevimli "Molla Nəsrəddini" necə ərsəyə
gətirdi? Kitabda 125 sənədin arxiv terminlərinin zərgər
dəqiqliyi ilə hər bir sənəd üzərində
işlənməsi sənədşünas alimin milli köklərə
bağlılığını göstərir. Müəllif
həm Azərbaycan dövlət arxivlərində, həm də
Gürcüstan dövlət arxivlərində C.Məmmədquluzadənin
imzası ilə yuxarı çar məmurlarına, idarələrinə
göndərilmiş bütün 125 ("yüz iyirmi
beş") rəsmi sənədlərin orjinallarını
işləməklə yanaşı, həm də ixtisar
olunmadan nəşrə hazırlayıb". M.Cəlilin
tükənməz enerjisi ilə müəllif idarələrə
yazdığı ərizələri, habelə hökumət,
jandarm, polis və xüsusilə də senzura idarələrinə
yazdığı sənədlər də maraqlıdır ki,
bu nəşrə həmin sənədlər olduğu kimi
daxil edilib. Bu gün arxiv sənədlərini orijinal formada
çatdırmaq isə fədakarlıq tələb edir. Hətta
məkrli düşmənlərimizi orijinal arxiv sənədləri
ilə susdurmaq olar. Bu baxımdan kitabda verilmiş karikaturalar
da fikrimizin əyani sübutudur".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 7 aprel.- S.14.