Qeyri-maddi mədəni irsin qorunması problemi
Azərbaycan
xalqının milli özünəməxsusluğunun ən
vacib konponenti onun mədəni irsi, o cümlədən
folklorudur
Qloballaşma və
inteqrasiya fonunda hər bir xalqın milli özünəməxsusluğunu
şərtləndirən ən vacib amil kimi mədəni
irsinin tədqiqi və mühafizəsi dünyanı
düşündürən aktual mədəni problemə
çevrilib.
Azərbaycan ümumdünya mədəniyyətinin
qloballaşması meyllərindən kənarda qalmamaq şərtilə
milli mədəniyyətin özünəməxsusluğunun
qorunmasını Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyasının vacib tərkib hissəsi sayır və
dövlət siyasətinin əsas strateji hədəflərindən
biri hesab edir. Sözügedən konsepsiya
uzunmüddətli, davamlı fəaliyyət tələb edən
bir strategiyadır. Konsepsiyanın 2-ci
bölməsi Azərbaycanın milli maraqlarına həsr
edilib. Sənəddən məlum olur ki, Azərbaycanın
milli maraqlarının əsas istiqamətlərindən biri də
böyük bir coğrafiyanı əhatə edən dünya
azərbaycanlılarının bölüşdüyü dəyərlərə
əsaslanan milli özünəməxsusluğun möhkəmləndirilməsidir.
Qanunvericilik bazası
Azərbaycan
xalqının milli özünəməxsusluğunun ən
vacib konponenti onun mədəni irsi, o cümlədən,
qeyri-maddi mədəni irsin mayasını təşkil edən
folklorudur. Bu mənada Azərbaycan xalqının folklor
nümunələrinin hüquqi qorunması problemi Azərbaycanın
Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyasının əsas hədəflərindən
biri hesab olunur. Bundan başqa Azərbaycanın milli
qanunvericilik sisteminə daxil olan "Folklor nümunələrinin
hüquqi qorunması haqqında" qanun (16 may 2003-cü il) milli səviyyədə qeyri-maddi mədəni
irsin qorunmasına hüquqi təminatlar yaradır. Ancaq son illər YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irsin
qorunması ilə bağlı ardıcıl müzakirələr
aparması və bir sıra sənədlər qəbul etməsi
milli qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi zərurətini
yaradır. Sözügedən təkmilləşdirilmə
prosesini şərtləndirən əsas amillərdən biri
də folklorşünaslığın elmi-nəzəri
problemləri ilə bağlıdır.
"Folklor"
dedikdə nə başa düşülür? Sovet ədəbiyatşünaslığında
"folklor" dedikdə əksər hallarda yalnız
şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri başa
düşülüb. Ancaq aşağıda təfsilatı
ilə verilmiş YUNESKO-nun tövsiyyələrində folklor
(qeyri-maddi mədəni irs) dedikdə
şifahi xalq ədəbiyyatını da özündə
ehtiva edən daha geniş və əhatəli incəsənət
nümunələri nəzərdə tutulur. YUNESKO-nun
2003-cü ildə qəbul edilmiş "Qeyri-maddi irsin
qorunmasi" haqqında Beynəlxalq Konvensiyanın 2-ci bəndi
məhz təsviri sənətlərə həsr edilib. Göründüyü kimi, folklor nümunələrinə
verilmiş anlayışlardakı uyğunsuzluqlar Azərbaycan
folklorşünaslığının yeni elmi-nəzəri
konsepsiyasının hazırlanması problemini
aktuallaşdırır. Hazırda ali
məktəblərdə tədris olunan şifahi xalq ədəbiyyatı
və ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliklərində
folklor nümunələri dedikdə şifahi xalq ədəbiyyatı
başa düşülür.
"Folklor nümunələrinin
hüquqi qorunması haqqında" qanunun 1.0.1-ci maddəsində
Azərbaycan folkloru nümunələrinin anlayışı
verilib: "Azərbaycan folkloru nümunələri (bundan sonra
folklor nümunələri) - Azərbaycan xalqı, onun
ayrı-ayrı fərdlər tərəfindən yaradılan
və qorunub saxlanılan, Azərbaycan xalqının ənənəvi-bədii
dəyərlərini, dünyagörüşünü,
ümid və arzularını, bədii irsin xarakterik
xüsusiyyətlərini özündə əks etdirən,
şifahi şəkildə yaradılan söz sənəti
nümunələrini, xalq musiqisi, oyunları və rəqsləri,
xalq sənətkarlığı və tətbiqi sənət
nümunələri (maddi formada olanlar və olmayanlar), eləcə
də digər xalq yaradıcılıq nümunələri".
Adıçəkilən
qanunun folklor nümunələrinə verdiyi
anlayışın təkmilləşməyə ehtiyacı
olması faktı açıq-aydın görünməkdədir. Bundan başqa
sözügedən milli qanunvericilikdə YUNESKO tövsiyələrində
adıçəkilən bir sıra anlayışlar
ümumiyyətlə, qeyd edilməyib. YUNESKO-nun
2003-cü il tarixdə qəbul edilmiş
Konvensiyasında epos söyləyənlərin sənəti bəşəriyyətin
ümumi insanlıq irsinin şah əsərlərindən biri
elan olunub. Ancaq sözügedən milli qanunvericilikdə
epos söyləyənlərin anlayışı verilməyib.
Bu tipli nümunələrin sayını
artırmaq olar.
Mədəniyyətimizin dünyada təbliği
Folklorşünaslığın
elmi-nəzəri problemləri ilə məşğul olan Seyfəddin
Rzasoy "Mifologiya və folklor: nəzəri-metodoloji kontekst"
əsərində folklora belə tərif verir: "Folklor:
etnik-mədəni düşüncənin tarixi diaxronik təzahürü
kimi struktur düşüncəsidir; milli özünüifadənin
total düşüncə sisteminin əsas paradiqmalarından
biridir; total-etnik düşüncənin statusal tipi
baxımından bədii estetik xarakterlidir; düşüncə
hadisəsi kimi dünya modelidir (mənaların
paradiqmasıdır); mətn kimi folklor düşüncə
modelini əks etdirən obyektdir; janr kimi gerçəkliyi
bütövlükdə universumlaşdıran janrlar
sistemidir".
İki
mühüm sənəd - Azərbaycanın Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyası və 2009-2015-ci illərdə elmin
inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət Proqramı
Azərbaycan xalqının mədəni irsinin öyrənilməsi
və mühafizəsi istiqamətindəki problemləri və
hədəfləri müəyyən etməklə mədəni
irsin mühafizəsi və tədqiqi üçün
hüquqi təminatlar yaradır. Azərbaycanda elm
strategiyasının həyata keçirilməsi YUNESKO-nun da
diqqət mərkəzindədir. Adıçəkilən
təşkilat elm strategiyasının
reallaşdırılması məqsədilə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası ilə bir sıra görüşlər
keçirməkdədir. Bu sıradan
YUNESKO-nun məsul şəxsləri ilə AMEA-nın
prezidenti akademik Mahmud Kərimov arasında keçirilən
görüş və fikir mübadilələri çox əhəmiyyətlidir.
Azərbaycanın
mədəni irsinin qorunması ilə bağlı milli fəaliyyətlərə
diqqət yetirək. 2003-cü ilin noyabr ayında Azərbaycan
muğamı YUNESKO tərəfindən Bəşəriyyətin
Şifahi və Qeyri-Maddi İrsinin Şah Əsəri elan
olunub. 28 sentyabr-2 oktyabr 2009-cu ildə Birləşmiş
Ərəb Əmirliyinin Əbu-Dabi şəhərində
YUNESKO-nun qeyri maddi-mədəni qorunması üzrə Komitəsinin
4-cü sessiyasında YUNESKO-nun Hökumətlərarası
Komitəsinin yekun qərarına əsasən, Azərbaycan
aşıq sənəti və Novruz bayramı qeyri maddi-mədəni
irsin reprezentativ siyahısına daxil edilib. Hazırda isə
"Azərbaycan xalçaları" adlı obyektlərin həmin
siyahıya salınması ilə bağlı iş
aparılır. YUNESKO ilə əməkdaşlığın
yüksək səviyyədə qurulması bu sahədə
sistematik işin aparılmasına öz töhvələrini
verib. Xüsusilə Bakıda I Beynəlxalq
Muğam Festivalının keçirilməsi dünyada
mühüm mədəniyyət hadisələrindən
biridir. Bundan başqa AMEA-nın Folklor İnstitutu, Mərkəzi
Budapeşt şəhərində yerləşən Avropa
Folklor İnstitutu, Azərbaycanın Macarıstandaki səfirliyi
və Diaspora ilə İş üzrə Dövlət Komitəsinin
birgə əməkdaşlığı nəticəsində
Azərbaycan xalqının iki böyük epik mədəniyyət
abidəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud" və
"Koroğlu" dastanlarının macar dilinə tərcümə
edilməsi bu sıradan görülən mühüm işlərdəndir.
AMEA Folklor İnstitutunun direktoru, professor
Hüseyn İsmayılovun təşəbbüsü ilə
"Azərbaycan folklor nümunələrinin hüquqi
qorunması və milli reyestrinin aparılması
strategiyası" adlı sənədin hazırlanması bu
sahədə aparılan işə gözəl töhvədir.
Xalqımızın mədəni
irsi özgəninkiləşdirilir
Azərbaycan xalqı çoxəsrlik zəngin tarixə və mədəniyyətə malik bir xalqdır. Tarixən xalqımızın maddi və qeyri-maddi mədəni irsi saxtalaşdırılma və özgəninkiləşdirilmə təhlükələri ilə qarşılaşıb. Bu hal xüsusilə qeyri-maddi mədəni irsin başqa xalqlar tərəfindən mənimsənilməsi şəklində həyata keçirilib. Mədəni irsimizə qarşı yönəlmiş təhdidləri aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar: şifahi xalq ədəbiyyatımızın populyar nümunələrinin, o cümlədən, dastanlar, nağıllar və s. mənimsənilməsi; xalq musiqisi xəzinəsinə daxil olan xalq mahnılarımızın mənimsənilməsi; milli musiqi alətlərimizin, o cümlədən, balaban, kamança, saz və s. mənimsənilməsi; Azərbaycan mətbəxinə daxil olan xörək növlərinin mənimsənilməsi; Azərbaycan xalçalarının mənimsənilməsi. Yuxarıda qeyd olunan kateqoriyaya daxil olan mədəniyyət nümunələri, o cümlədən, "Koroğlu" və "Aşıq Qərib" dastanları ermənilər tərəfindən mənimsənilərək özününküləşdirilməyə cəhd edilir. Azərbaycan xalçaları "İran xalçaları" adı altında beynəlxalq sərgilərdə nümayiş etdirilir. Bundan başqa Azərbaycanın məşhur xalq mahnısı "Sarı gəlin" beynəlxalq festivallarda erməni xalq mahnısı kimi təqdim edilir. Eyni vəziyyət Azərbaycan mətbəxinə məxsus olan xörəklər və musiqi alətlərinə də aiddir. Azərbaycanla müharibə vəziyyətində olan ermənilər tərəfindən Azərbaycan mədəniyyət nümunələrinin mənimsənilməsi artıq ənənə şəkilini alıb.
Bundan başqa Azərbaycan folklor nümunələrinə bir çox hallarda ölkə daxilində ayrı-ayrı fiziki və hüquqi şəxslər tərəfindən qeyri-qanuni istifadə hallarına rast gəlinir. Belə ki, ayrı-ayrı fiziki və hüquqi şəxslər tərəfindən milli folklor nümunələrinə əmtəə nişanları alaraq onların yayım və istifadə hüququna məhdudiyyətlər qoyurlar. Göstərilən hallar daha çox uşaq folkloru nümunələrinə münasibətdə rast gəlinir.
Görüləcək işlər
Azərbaycan folklor nümunələrinin milli reyestrinin aparılmasına dair vəzifələri aşağıdaki kimi qruplaşdırmaq olar: folklor nümunələrinin hüquqi qorunmasına dair qanunvericiliyin təkminləşdirilməsi; folklor nümünələrinin milli siyahıya alınmasına dair fəaliyyətin nazirliklər, agentliklər, ixtisaslaşdırılmış elmi-tədqiqat institutları arasında koordinasiya edilməsi; Azərbaycan folklorşünaslığı qarşısında yeni vəzifələrlə bağlı elmi-tədqiqat istiqamətlərinin müəyyən edilməsi; folklorşünaslıq qarşısında yeni vəzifələrin müəyyən edilməsi ilə bağlı AMEA-nın Folklor İnstitutunun strukturunun təkmilləşdirilməsi və yenidən formalaşdırılması; orta təhsil müəssisələrində folklor dərsliyinin hazırlanması; folklor nümunələrinin dünya dillərinə tərcümə olunması; YUNESKO-nun qorunan qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil olunmuş folklor nümunələrinin (muğam və aşıq musiqisi) siyahısının hazırlanması; folklor studiyasının yaradılması və milli adət-ənənə ilə bağlı sənədli filmlərin çəkilişi; beynəlxalq elmi konfranslar və festivalların keçirilməsi.
Azərbaycan folklor nümunələrinin milli
reyestrinin aparılmasına dair məqsədləri isə
aşağıdaki kimi qruplaşdırmaq olar: folklor nümunələrinin
əhatə dairəsinin müəyyən edilməsi;
folklorşünaslığın elmi-nəzəri problemlərinə
dair konsepsiyanın hazırlanması; folklor
nümunələrinin milli siyahıya alınmasının
hüquqi bazasının və təminatların
yaradılması; Azərbaycan folklor nümunələrinin
mühafizəsinin təmin edilməsi; folklor nümunələrinin
milli siyahıya alınması və dövlət reystrinin
aparılması; folklor nümunələrinin müasir
informasiya texnologiyalarına uyğun qorunması ilə
bağlı texniki vasitələrin tətbiqi; Azərbaycan
Milli Folklor Arxivinin və Muzeyinin yaradılması.
Səməd Vəkilov
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 13 aprel.- S.14.