Bəşəriyyətin ən
böyük kəşflərindən biri - kitab
Professor Bayram Allahverdiyev: "Kitab cəmiyyətin maddi və
mənəvi həyatının məhsuludur"
Bəşəriyyətin ən böyük kəşflərindən biri olan kitab haqqında çox yazılıb. Elmi-texniki tərəqqi nə qədər inkişaf etsə də, kitabı əvəz edən bir vasitə olmayacaq. Aprelin 23-ü Dünya Kitab günüdür. Kitab haqqında ürəklə danışmağa dəyər. Düzdür, indi kitab adına adamlara hər şey təqdim edirlər.
Hər nəşr olunan kitab biçimli nəsnə mahiyyətcə kitab deyil.
Əsl kitab insana həqiqətin yolunu göstərməlidir. Bu gün elm-texnika daha da inkişaf edir; indi internet insanların həyatının ayrılmaz bir parçasına çevrilib, elektron kitabxanaların əhəmiyyəti barədə gecə-gündüz danışılır. Di gəl, kitabla canlı ünsiyyətin yerini heç nə vermir. Canlı təmasda duyğusallıq da internet zövqünə oxşamır, ondan həmişə güclü olur. Kitab oxumaq ənənəsi insanın var olması, özünütəsdiqi yolunda ən əhəmiyyətli məqam, vasitədir. Təbii ki, hər kitabı ömrün yolgöstərəni hesab etmək olmaz. Xüsusən indi kitab adına, biçimi standartlara cavab verən, əksinə, məzmunca insan həyatını alt-üst edən çoxlu cəfəngiyyat yığınına da rast gəlmək çətin deyil. Bir cümləsi ilə günlərlə fikirləşməyə, ömrü boyu yol getməyə tamarzı olduğumuz kitabların sayı indi daha da azdır. Təkcə adamların məhz hansı mövzulu kitablara üstünlük vermələrini təhlil etmək yetər ki, maraq dairələri haqqında tam təəssürat formalaşsın.
Professor Bayram Allahverdiyev deyir ki, bütün dövrlərdə, xüsusilə indiki şəraitdə kitabın cəmiyyətdəki rolu və əhəmiyyəti çox artıb. Bu, kitabın müxtəlif məlumatı, biliyi, elmi dünyagörüşü, ictimai-siyasi problemləri və s. özündə əks etməsi ilə əlaqədardır: "Kitabın bu xüsusiyyəti onun öyrənilməsini, təbliğini və yayılmasını qarşıya qoyur. Kütləvi məlumat vasitələrindən biri kimi kitabdan istifadə edilməsi daha da genişlənir. Kitab cəmiyyətin maddi və mənəvi həyatının məhsulu olmaqla yanaşı, sosial həqiqətin obyektiv və subyektiv hadisəsdir. İqtisadiyyatın, elmin, mədəniyyətin, əxlaqın, tərbiyə və təhsilin inkişafına güclü təsir göstərən vasitələrdən biridir. Buna görə də ayrı-ayrı cəmiyyətlərdə, ictimai-iqtisadi quruluşlarda, müxtəlif dövlətlər və xalqlar kitabın yaranmasına, inkişafına, formalaşmasına, nəşr edilib yayılmasına və istifadə edilməsinə böyük əhəmiyyət veriblər. Kitab tədricən çox inkişaf edib, kəmiyyət, keyfiyyət, məzmun, forma, həcm, bədii və poliqrafik tərtibat cəhətdən dəyişkənliyə, inkişafa və artıma malik olub".
Şübhəsiz, bəşər kitaba qədərki mərhələsində uzun bir formalaşma dövrünü keçməli olub. Yazı materialları, onların meydana gəlməsi və inkişafı bəşəriyyətin kitaba qədərki dövrünü, bu dövrün bütün çətinliklərini özündə ehtiva edir. Araşdırmalara görə, qədim Şərqdə ilk öncə daşdan, sal qayalardan yazı materialı kimi istifadə etmişdilər. Məsələn, Bisütun dağı üzərindəki 115 metr hündürlüyündəki qayada fars hökmdarlarının, o cümlədən I Daranın (e.ə. 521-486) qəhrəmanlıqlarını vəsf edən min sətirdən ibarət yazı var. Qədim Şərqdə yüzlərlə belə daş kitabələr saxlanılıb. Məbədlərin və şah saraylarının divarlarında belə yazı nümunələri çoxdur. Daş üzərində ilk yazı kitabənin 5-6 min il tarixi var. Qədim Misirdə yazı materialı kimi papirusdan istifadə edilib. Hil çayının sahillərində 3 metr hündürlüyündə bitən bu bitkini yerli əhali "papiur" -"çaydan çıxan" adlandırmışdı. Bu yazı materialı xüsusi reseptlə hazırlanırdı və əsasən sarı rəngli parçaya bənzəyirdi. Bu, qədim misirlilərin kağızı idi. Vərəqələri nəzərdə tutulan formatda kəsir, birini digərinə yapışdırmaqla uzun papirus kağızı əldə edilir, sonra bükülərək rulon halına salınırdı. Ən böyük rulon 100 metr uzunluğunda olub. Bizə gəlib çatmış papirus rulonu Londondakı Britaniya muzeyində saxlanılır. Bu, 2-ci Ramzes dövrünün salnamə toplusudur. Bunun uzunluğu 46 m, eni 40 sm-dir. Adətən papirusdan hazırlanan yazı materialının uzunluğu 20 vərəq olurdu, başqa sözlə, 8-12 metrdən uzun olmurdu. Əgər bu ölçüdə material yazılması nəzərdə tutulan mətn kifayət etmirdisə, lazım olan qədər vərəq əlavə edilirdi. Misirdə istehsal edilən papirusun çoxlu növləri olmuşdu. Papirus vərəqləri bir-birindən nazikliyi və bədiiliyi ilə fərqlənirdi. B.Allahverdiyev deyir ki, e.ə. 4-cü minillikdə misirlilər bu əhəmiyyətli yazı materialını ixtira ediblər. Papirus insanlara 4 min il xidmət etmişdi: "B.e.ə 3-cü əsrə qədər papirus əsas yazı materialı olub. Amma 8-ci əsrdən Misirdən başqa ölkələrə papirusun aparılması dayandı. Bu, hər şeydən əvvəl ərəblərin Misiri işğal etmələri ilə əlaqədar idi. Belə ki, ərəblər Avropaya papirus və perqamentə nisbətən daha əlverişli və ucuz yazı materialı olan kağızı gətirmişdilər".
Papirus kağızla müqayisədə yazı materialı kimi o qədər də əlverişli deyildi: "Papirus kağızla müqayisədə kövrək idi, həm də möhkəm və davamlı deyildi, müəyyən müddətdən sonra papirus çox quruyur və ovxalanıb tökülürdü. Bu isə papirus üzərində yazılmış mətnin tam saxlanmasına mənfi təsir göstərirdi. Digər tərəfdən papirus üzərində yazılmış mətni qatlamaq və yaxud dəftər şəklində tikmək mümkün olmurdu. Papirusun yalnız bir üzündə yazılırdı. Ancaq papirus qədim Şərqdə uzun müddət istifadə olunmuşdu. Bizim eranın əvvəllindən təxminən 1000 ilə kimi bütün Avropa ölkələrində yazı qamışa bənzər qələmlə yazılırdı".
Perqament
adlandırılan yazı materialının necə meydana gəlməsi
də maraqlıdır. Dünyanın qədim ölkələrindən
olan Kiçik Asiyanın Ellen dövlətinin Perqam şəhərində
müxtəlif heyvan dərisindən xüsusi texnologiya əsasında
yazı materialı (e.ə. 2-ci yüzildə)
hazırlanıb. Bu yazı materialı şəhərin
adı ilə "perqament" adlandırılıb. Perqamenin
b.e.ə. 2-ci yüzildə yaranmasına baxmayaraq, müxtəlif
ölkələrdə heyvan dərisi üzərində
yazı yazmağın tarixi qədimdir. Qədim və ilkin Azərbaycan
kitabı "Avesta"nın 12 min inək dərisi üzərində
yazılması bu tarixin qədimliyini təsdiq edir. Uzun müddət
papirus və perqament paralel olaraq yazı materialı kimi istifadə
edilib. Uzun müddət dünyanın, xüsusilə
Yaxın Şərqin və Orta Asiyanın ən qiymətli
elm, ədəbiyyat, incəsənət əsərləri
perqament üzərinə yazılıb, yayılıb. Perqament möhkəm və davamlı yazı
materialı olsa da çox baha başa gəlirdi. Bəşəriyyət
sonradan daş, bürünc, mis lövhəciklərdən,
sümükdən, pambıqla hazırlanmış
parçadan və s.-dən istifadə edərək nəhayət,
kağızın istehsalına gəlib çıxdı:
"B.e.ə. 5-4-cü yüzillərdən çinlilər
ipək üzərində yazmağa başladılar. Nəhayət, kağızın istehsalı
üçün b.e.ə. 3-cü yüzilə kimi çox
axtarışlar və təcrübələr aparıldı,
ipək qırıntısından parça hazırlandı.
Bu parça üzərində tük qələm,
fırça ilə yazmaq çox asan idi. Ancaq bu yazı materialı da baha başa gəlirdi.
Salnaməçi Fan b.e.ə. 5-ci yüzildə
kağızın meydana gəlməsi ilə bağlı ətraflı
məlumatı salnamədə yazıb. Yazır
ki, Tsay Lun ağac qabağından, çətənə
bitkisindən, əskidən kağız istehsal etməyin
mümkünlüyü barədə imperatora məlumat verir.
İmperator bu işdən çox razı
qalır. Araşdırmaçılar təsdiq
edirdilər ki, Tsay Luna kimi Çində qeyd edilən
materiallar əsasında e.ə. 2-ci yüzildə kağız
istehsal edilib. Lakin Tsay Lun bu istehsal prosesini
təkmilləşdirib və keyfiyyətli kağızı
105-ci ildə istehsal edib".
Kağızın
meydana gəlməsi qədim dünya ölkələrində
və antik cəmiyyətdə kitabın, eləcə də
kitabxanaların yaranmasına mühüm təsir göstərir. B.Allahverdiyevin
fikrincə, Şumerlər qədim Şərqdə zəngin
mədəniyyət yaratmış və inkişaf etmiş
xalqlardan olub. İki çay arasında (Dəclə
və Fərat) məskunlaşan şumerlər zəngin
yazı və kitab mədəniyyətinə malik olmuşlar.
Daş və gil lövhəciklər
üzərində yazılmış bu mətn və
kitabların nümunələrinin saysız-hesabsız
nüsxələrini 200 ildən çoxdur ki, arxeoloqlar
tapmaqda, alimlər isə araşdırmaqdadırlar. Tapılan yazı mətnləri və kitab nümunələrinin
hədsiz çoxluğu şumerlərin təhsilə, elmə,
yazı və kitab sənətinə nə qədər
böyük qiymət və əhəmiyyət verdiklərini
təsdiq edir. Yazı və kitab nümunələrinin
araşdırılması əsasında alimlər müəyyənləşdiriblər
ki, şumerlərin zəngin mədəniyyəti e.ə.
4-cü minilliyin sonunda yaranmağa başlayıb. 3-cü minilliyin sonu və 2-ci miniliyin
başlanğıcında şumerlərin mədəniyyətinin
varisi kimi çıxış edən akkadlar da bu mədəniyyətin
daha da inkişaf etməsinə və zənginləşməsinə
səy göstəriblər. Akkad hökmdarı
Böyük Sarqonun (e.ə. 2316-2261) hakimiyyəti illəri
Bəşəriyyətin
keçmişi ilə bağlı soraqlar ən təkmil
köklü, soraqlı şəkildə şumerlə
bağlı mənbələrdə öz ifadəsini
tapıb: "
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 21 aprel.-
S.14.