"Ekoloji böhran ifrat həddə
çatıb"
Professor Rza Mahmudov: "Dünya təbiəti
qorumağa çox gecikir"
Yerin fəlakətləri durmadan artır. İstər-istəməz təbiətin harmoniyasının pozulması insana da ciddi təsir edir.
1970-ci ilin 22 aprelindən qeyd edilən Beynəlxalq Yer Günü "beynəlxalqlaşan" təqvimin günlərindən biri olmaqla qlobal fəlakətlərə qucaq açan Yer planetini şübhəsiz, xilas edə bilmir. Bəşərin dərdləri daha dərindir. İndi çoxlu ağac əkmək də dünyanı xilas etmir. Təbii, yaşıllıq gözəl şeydir, ancaq bəşərin ən ciddi problemi olan insan mövzusu həll edilmədiyindən planetin də problemi gündən-günə dərinləşir. İnsan özünü xilas etdiyi dərəcədə Yer planetini də xilas edəcək. Bu, gedişata qətiyyən ritorik yanaşma deyil. Çağdaş gedişat isə problemləri həll etməli olan insanı daim çaşdırmağa çalışır, çaşdırır da. Gedişatı yaradan da, ona təslim olan da insandır. Dünyada ekoloji gərginlik artır, iqlim dəyişmələri get-gedə daha kəskin şəkil almağa başlayır.
Professor Rza
Mahmudov bildirir ki, indi dünyada qlobal proseslər gedir. İqlimlə
bağlı proqnozların verilməsi müəyyən
qanunauyğunluqlara əsaslanır. Dünyada
atmosfer temperaturunun ümumi, planetar formada dəyişməsi,
hərəkəti, son dövrlərdə iqlim dəyişməsi
məsələlərində tendensiyanın dəyişməsi,
sürətlənməsi bəzi qanunauyğunluqları pozur.
İnsanın təbiətə müdaxiləsi
artıb. Ekoloji böhran ifrat həddə
çatıb. Əgər hər hansı
bir ölkə iqtisadi böhranı müəyyən sərəncamlarla,
uzaqbaşı başqa dövlətlərin köməkliyilə
qısa müddətə həll edə bilərsə, ekoloji
böhranın aradan qaldırılması üçün
böyük zaman, eləcə də bütün dövlətlərin
əlbir, ardıcıl iştirakı tələb olunur".
Ekoloji
böhranı təbii ki, insan yaradır. Bu problemlərin
də qarşısını yalnız insan ala bilər. Bu problemlərin indidən sonra daha da dərinləşməsinə
yol verməməliyik. Dünyada ekoloji problemlərin
artması səbəbindən "parnik effekti" təhlükəsi
günü-gündən dərinləşməkdədir:
"Hər bir insan görür ki, dünya üzrə baş
verən iqlim dəyişmələri prosesi dərinləşir.
Nəticədə təbii fəlakətlərin
sayı artır. Dünyada hazırda iqlim
dəyişmələri nəticəsində baş verən
təbii fəlakətlərin 85-90 faizi məhz hidrometereoloji
proseslərlə bağlıdır. Qalanı
zəlzələ, vulkan və sairlə bağlıdır.
Bu proses gedir, istər qeyri-ayrı dövlətlərin
iqtisadiyyatına, istərsə də bütün dünya
iqtisadiyyatına külli miqdarda ziyan vurur. Tutaq
ki, XX yüzilin 60-70-ci illərində təbii fəlakətə
dəyən zərərlə bugünkü təbii fəlakətlərdən
dəyən zərəri hesablarla yüz milyard ABŞ
dolları arasında böyük fərqlər var. Baxmayaraq
ki, bu sahədə proqnozlar təkmilləşir, dəqiqləşir,
elmi-texniki tərəqqi inkişaf edir".
İqlim dəyişmələrinin
əsas səbəblərindən biri iqlim yaradan amillərdir. İkinci səbəb
atmosfer sirkulyasiyası, yəni yer kürəsində rütubət
dövranıdır. Üçüncü
amil atmosferin səth örtüyü problemidir. Bu üç amilin hansısa birində dəyişiklik
olmalıdır ki, iqlim yaxşılığa doğru dəyişsin.
Bunun mənbəyi isə Günəşdədir.
Günəşdə hər hansı dəyişiklik
(şüaların düşmə bucağı, Yerdə
radiasiya balansı və s. baş verirsə, problemlərin
yaranmasına təkan vermiş olur. Səth
örtüyü milyon illər ərzində dəyişə
bilər, təsiri azdır. Bir sözlə, iqlim dəyişən
amillərin əsas mənbəyini Günəş və Yerin
qarşılıqlı mövqeyində axtarmaq
lazımdır: "İqlim dəyişmələrinin təsir
amillərini antropogen və astropogen amillər - Yer atmosferində
karbon qazının artması və digər zəhərli
qazların konsertrasiyasının artması və atmosferdə
parnik effekti yaradır. Bu isə Yerdə radiasiya balansına,
Günəş şüalarının düşməsinə
və s. səbəb olur. İnsan
yaranmamışdan çox-çox əvvəllər
Antarktida kimi buzlaqların 3-4 min metr dərinliyindən
götürülən buz nümunələrində o
dövrün qar, buz əmələ gələn vaxtı
kristallarda atmosfer havasının necə olmasını öyrəniblər.
Nəticələr göstərib ki, o dövrdə
atmosferdə karbon qazı indikindən də çox olub.
O zaman antropogen amillərin təsiri demək olar ki, yox dərəcəsindəydi.
Əgər karbon qazını təkcə insan
faktoru ilə bağlasaq, bu, düz olmaz. Antropogen
amillərin iqlim dəyişmələrinə təsirini qəbul
edən alimlər isə başqa sübutlar gətirirlər.
İnsanların sayının durmadan artması
amilinə nəzər yetirsək; əgər 1850-ci ildə
Yer kürəsində cəmi 1 milyard insan vardısa, indi bu
göstərici 6 milyardı keçib. Təbii
ki, Yer kürəsinin əhalisi artdıqca elmi-texniki tərəqqi,
texnologiya da inkişaf etməlidir. Nəticədə
atmosfer havası çirklənir, ekoloji böhran dərinləşir.
Atmosferə külli miqdarda karbon qazı
atılır. Günəş
şüasının düşmə bucağı dəyişirsə,
onun radiasiyasının intensivliyi artırsa, okean
sularını belə qızdırırsa, bu, insanların
atmosferə atdığı bu və ya digər karbon
qazından dəfələrlə çoxdur. Təbii amillər içərisində bu, elmin
sübut etdiyi dəqiq nəticələrdir. Yer atmosferi inzibati, belə deyək, dövlət sərhədlərinin
tanımır. Yer atmosferi
hamınındır, sanki bir evdir".
Hazırda əsas
məsələ xüsusilə iri dövlətlərin
timsalında bu bəşəri problemlər aradan
qaldırılmasıdır. Bəla gözləmir, o, ildən-ilə
problem kimi dərinləşir fəsadlarını göstərir:
"1306-cı ildə bir
Bəşər
bugünkü səviyyəsində təbiətə
qarşı daha amansızdır. Təbiət indi mahnılarda,
poeziyada daha çox vəsf edilir: "Dünya təbiəti
qorumağa çox gecikir. Hazırda bu sahədəki
işlərdən ən vacibi meşələrin
artırılmasıdır. Bütün
dünyada meşələrin, yaşıllıqların
sayının artırılmasına hazırda ciddi fikir
verilir. Meşə örtüyü
hazırda və eləcə də bundan sonra sözügedən
problemin aradan qaldırılması yönündə əhəmiyyətli
vasitədir, yeganə təbii müalicədir. Azərbaycan nəinki adi, ümumən içməli
su sarıdan korluq çəkən ölkələr
sırasındadır. Bir ölkə olaraq
çox şeydə baxtımız gətirsə də, bu
sarıdan baxtımız gətirməyib. Dünyada su ilə
az təmin olunan ölkələrdənik.
Kürün aşağı hövzəsində
yerləşirik. Burda həm kəmiyyət, həm də
keyfiyyət göstəriciləri var. Bizdə
Gürcüstandan fərqli olaraq adambaşına 6-7 dəfə
az su düşür. Ona
görə də hər damcı suyun qədrini bilməli,
İnsanlar hər şeyi
öyrəndilər: yeri, göyü, ətrafda baş verən
nə varsa, hər şeyi ağıl süzgəcindən
keçirdilər. İnsan özünün anatomiyasını
da diqqətlə öyrəndi, araşdırdırdı.
Ancaq hələ də insan özünün
daxili mənəvi dünyasını, ilahi, insani
imkanlarını öyrənməyib. Düzdür,
insanın daxili dünyası ilə bağlı
saysız-hesabsız kitablar yazılıb, dinlərdə, fəlsəfi
təlimlərdə bu məqamlara münasibət bildirilib.
Ancaq hələ ki, insan sözün
böyük mənasında özünü tapa bilməyib.
Dünyadan qan-qada qətiyyən əksilmir, əksinə,
artır. Gündəlik həyatımızda
baş verən gərginliklər, qarma-qarışıq əhvallar,
fərəhsiz məqamlar artdıqca insanlar həyat
haqqında bilgilərinin haradasa artıq "kara gəlmədiyini"
düşünürlər. Görəsən,
insanlar mənalı yaşamaq üçün niyə
xüsusi cəhd etmirlər? Niyə
dünya, yaşamaq gündən-günə bu dərəcədə
adiləşir, mənasızlaşır? Əslində
insan idrakını mənasız şübhələr
burulğanında məngənəyə salmaqla günahı
boynundan atmaq cəhdi etmirmi? Əgər adamlar təbiətin
onlara verdiyi az ömrü mənalı
şəkildə yaşamaq haqqında düşünmürlərsə,
o zaman fiziki ömür uzunluğunu insan necə
yaşasın? Mahiyyətcə ömrün mənalandırılması
imkanı isə həmişə var. Əslində insan təbiətdən
ayrılığı dərəcədə ömrünü
qısaltdı. İnsanın
özünü ruhunun tələbinə uyğun kökləməsindən
başqa çıxış yolu yoxdur. Ana təbiətin
meşələrini az qala tamamilə məhv
edən, içməli sularını kor günə qoyan, təmiz
havasını qaraldan insan deyil, bəs kimdir? Bu
səbəbdən də yenidən insan-təbiət birliyinin
yaranmasına hava-su kimi zəruri ehtiyac var.
Bu gün
dünyanın hər yerində şəhərləşmə
əhvalı getdikcə daha da artmaqdadır. Çox
hallarda bu, əslində qədimlikdən, bəşəriyyətin
əvvəlki çağlarından haradasa könüllü
şəkildə ayrılmasının əlaməti demək
olur. Bu, sübuta ehtiyacı olmayan bir
faktdır ki, kənd kənddir, şəhər şəhər.
Təbii ki, hər birinin özünəməxsus
yeri, insanların yaşam tərzinin qurulmasında, həyata,
dünyaya, özlərinə münasibətlərinin
qurulmasında əhəmiyyətli mövqeləri var. Məhz
elə bu səbəbdəndir ki, heç vaxt aqil insanlar kəndin
şəhərdən və ya şəhərin kənddən
bu və ya digər səviyyədə, dərəcədə
üstünlüyü barədə insanlar arasında təəssürat
yaratmağa çalışmayıblar. Kənd
əzəldən bəri ilkinliyin, təmizliyin,
saflığın, təbiətdən ən gözəl
sorağı, rəmzi kimi poeziyada, ədəbiyyatda vəsf
olunub, insanların fikirlərini, duyğularını cilalayan
bir məkan kimi xarakterizə edilib. Zaman-zaman
fikir adamları, yaradıcı insanlar ən çətin məqamlarında
kəndə üz tutub, daha doğrusu, təbiətdən
ilham alıblar.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 22 aprel.-
S.13.