Türkiyə
ədəbiyyatı
II yazı
Vəhdəti-vücud
təlimində ilahi varlıq vacib aləm hesab olunursa, maddi varlıq da mümkün aləm, imkani varlıq, cüzv aləmi
adlandırılır. Beləliklə, həqiqət birdir. Lakin onun
iki tərəfi var: batini və zahiri. Batini Allah-Təalanın özü,
zahiri isə maddi aləm
təşkil edir. Sufizmə görə ilahi eşqə qovuşmaq
üçün Haqq yoluna çıxan yolçulara,
sufilərə daha çox
salik, səyyah və ya
müsafir deyirlər. Salik
- ərəblərdə yol gedən, yolçu deməkdir. Müsafir
də səfərə çıxana, Haqqa
doğru gedənə deyirlər. Bu yolda o,
4 mərhələdən keçməlidir: Şəriət,
Təriqət, Mərifət, Həqiqət.
İnsanın
məskəni qəlbdir. İman isə
Allahın ağıl verdiyi məxluqa ilkin təqdiri və qəlbə əta etdiyi nurdur. Qəlb iki cürdür. Maddi qəlb təkdir və ətdən ibarətdir.
Mənəvi qəlb isə könüldür.
Beləliklə, nəfsini yenən qəlb bəsirət
və əqli fəzilətə malik arif insan üçün
hissi aləmin nemət və var-dövlətindən
imtina etmək qədər ali
bir dövlətdir. İslam
tarixində müstəsna rol
oynamış Məhəmməd Qəzali "Hüccətül
İslam" təxəllüsünü
alıb və ilk dəfə sufiləri İslam dininin tərəfdarları
ilə barışdırıb. O, belə hesab edib ki,
Quranın ruhuna, poetikasına əsaslanan
sufilər müsəlmanın başlıca vəzifəsini və
ən yüksək məqsədini ona boynunun damarından da
yaxın olan Allahla birbaşa ünsiyyətə girməkdə, mistik idrak vasitəsilə
onu dərk etməkdə görürlər
və bu olmadığı halda zahiri ayinlərin
icrası mənasız sayılır. Qəzali İslam dini
qarşısında görünməmiş bir
xidmət göstərib, təsəvvüfü rəsmi İslam dini ilə
barışdırıb.
Sufi ədəbiyyatı hər bir damlada, hər bir zərrədə Allaha
qayıtmaq istəyini tanrı eşqi kimi xarakterizə edir,
kainatı yalnız eşq halında görür, maddi aləmi
Yaradanın təcəllisi kimi qəbul edir. Sufilər belə hesab edirlər ki, aləm
Yaradanın əksidir və kainatda hər
nə varsa və onları dəyərli,
gözəl edən Haqqın onlarda təcəllisidir.
İlk dəfə sufi
ədəbiyyatı yazılı ədəbiyyatdan əvvəl
türk ədəbiyyatının şifahi qolu üzərində
ucalıb. Bu meyl
şifahi ədəbiyyatdan yazılı ədəbiyyata
keçib. Sufi
şairlər Allaha olan
eşqi tərənnüm edirdilər. Ruhaniliyin
qolları üstə yaranan sufizm Türkiyədə sünni
təriqətinə əsaslanırdı. Ancaq
sufiliyin başqa bir qolu - şiə sufizmi isə türk ələvi
şairlərinin yaradıcılığında öz inkişafını tapırdı. Ümumtürk sufizminin banisi Əhməd Yəsəvi olsa
da, bu ideya
cərəyanını şöhrətləndirən dövrünün böyük
alimi, filosof və şairi Cəlaləddin Rumi
olub (1207-1273).
Əsil
adı Məhəmməd Cəlaləddin olan
Mövlana Rumi 1207-ci
ildə Xorasan vilayətinin Bəlx şəhərində
doğulub. Dövrün
Bəlxdəki tanınmış alimlərindən olan Mövlananın atası Bəhaəddin Vələd
monqol hücumlarından əvvəl
1212-ci ildə ailəsi ilə birlikdə Bəlxdən
ayrılıb. Konyada mədrəsə
xocalığı edən Bəhaəddin Vələd 1230-cu
ildə vəfat edib. Atasının
ölümündən sonra özünə
qapanan Mövlana
1244-cü ilə qədər zahidlik həyatı
keçirib. 1244-cü ildə Mövlana Konyaya gələn
Şəms Təbrizi ilə qarşılaşır, onunla dost olur.
Bu dostluğu gözü götürməyən bəzi insanlar Şəms Təbrizini qətlə
yetirirlər. Bu itkiyə sarsılan Mövlana ilk şeirlər
yazmağa başlayır. Mövlana
bu şeirləri divanında toplayıb.
O, qəzəllərində Şəms, bəzən də Xamuş təxəllüsləri işlədib.
"Divani-Kəbir" adı ilə tanınan
"Divan"ın başqa adı
"Şəmsül-Həqaiq"dir. Bununla
belə, o dövrün
bir cox böyük
şairlərinin Movlananın yaradıcılığına mühüm təsirləri olub.
Onun ən məşhur əsərinin
adı "Məsnəviyi-mənəvi"dir. Mövlana 1273-cü ildə vəfat etdib. Onun ölüm
gecəsi düyün gecəsi, sevgiliyə
qovuşulan gecə anlamına gələn
"Şəbi-Arus" adlanıb.
Cəlaləddin
Rumi sufi nəzəriyyəçisi
və səyyah olub. Cəlaləddin Məhəmməd
Mövlana Rumi öz əsərləri ilə sufi cərəyanına mənsub olan ədəbiyyatda yeni bir dövr açıb.
O, "Xudavəndiyar" (hakim, hökmdar), "Sultanül-Aşiqin"
ləqəbləri ilə də tanınıb. M.Rumi 1220-ci ildə ailəsi ilə birlikdə
Konyaya köçüb.
Burada dövrünün
və sonrakı əsrlərin iqtisadi və
siyasi həyatında mühüm
rol oynamış mövləvilər təriqətinin
əsasını qoyub. Onun
sufi şeirlər divanı var. Şeirlərini mürşidi
Şəms Təbriziyə ehtiram və məhəbbət
əlaməti olaraq "Şəms" təxəllüsü
ilə yazıb. Mövlana ləqəbi ona hələ gənc yaşlarında ikən
Konyada dərs verməyə
başladığı zamanda verilib. İlk dəfə bu ləqəbi ona Şeyx Sədrəddin Konyəvi verib. Həyatının böyük
bir hissəsini Rum
diyarında keçirdiyi üçün
Rumi də deyiblər. M.Rumi
bir sıra fəlsəfi risalələrin
müəllifidir. Ancaq Rumiyə ədəbiyyat
tarixində ömrünün son illərində yazdığı "Məsnəviye-mənəvi"
(sonralar "Məsnəvi" adı ilə
məşhurlaşıb) poeması geniş
şöhrət qazandırıb. Əsərdə Rumi özünün dini-fəlsəfi
görüşlərini şərh edib. Poemada o, Şərq əfsanə,
rəvayət və təmsillərindən geniş
istifadə edib. Onun
"Məsnəvi"si panteizm (Allahı
təbiətlə eyniləşdirən dini-fəlsəfi dünyagörüşü) ruhunda
yazılıb. O, bu əsəri yazarkən
Sənainin "Hədiqətül-həqaiq", Məhəmməd
Fəridəddin Əttarın "Əsrarnamə"
poemalarını oxumuşdu.
Təzkirəçilər
onun tərcümeyi-halını yazarkən
aşağıdakı faktları qeyd
edirlər: Şair Bəlx şəhərində
anadan olub.
Mövlananın atası Bəhaəddin Vələd adı ilə
tanınan Hüseyn Hatib
oğlu Məhəmməddir. Şairin atasına "Sultanül-üləma"
ləqəbi verilib. O, həm də
insanlığın, fəzilətin sultanı idi.
O, hökmdarın qüsurlarını bildirməkdən belə
çəkinmirdi. Bağdadı işğal
edib yandıran Hülakü
xana "Sən nə zalımsan!" demişdi. Anasının adı Möminə xatun olub. Onların ailəsi
1221-ci ildə Larəndəyə köçür.
Onları Əmir Musa çox
hörmətlə qarşılayır. Balaca
Cəlaləddin atasının buradakı moizələrini
dinləyir. Cəlaləddin Rumi
13-14 yaşlarında atası ilə birgə Bəlx şəhərini
tərk edib Məkkəyə gedəndə
Nişapurda Məhəmməd Fəridəddin
Əttarın görüşünə gedib,
Cəlaləddinin atası Bəhaəddin Vələd Nişapurda öz oğlu ilə birlikdə Əttarın
qonağı olub. Əttar öz "Əsrarnamə"sini Cəlaləddinə
hədiyyə edib. Rumi
də öz "Məsnəvi"sində
və divanında Əttar və Sənainin adlarını
hörmətlə yad edib.
Buna görə də demək olar ki, Cəlaləddin
Rumiyə hər iki sənətkarın təsiri
şəksizdir. C.Rumi bir
şeirində Fəridəddin Əttarın yeddi
eşq şəhərini seyr
etdiyini, özünün
isə hələ bir küçənin
döngəsində ilişib
qaldığını söyləyir: "Əttar eşqin yeddi şəhərini
gəzdi. Biz hələ bir
küçənin döngəsində
qalmışıq".
Şair eşq
şəhərindəki vəziyyətinə baxmayaraq,
sufi şeirini
özündən əvvəlki şairlərə nisbətən
xeyli inkişaf etdirib, bu şeirə
aşiqanə tərzdə yanaşıb. O, özündən
əvvəlki şairlərdən şeirlərinin bədii ahəngi,
sadəliyi, oynaqlığı, qəm və kədərinin
ifadə forması ilə də seçilib.
Onun həyatı və
yaradıcılığı Çingiz
xanın başçılığı ilə monqolların hücumu dövrünə düşür.
Cəlaləddinin də ailəsinin Bəlxdən köçməsinin
səbəbi monqol işğalı idi. Onlar həcdən
qayıdıb Konyada qalmışdılar
(1229-cu ildə). Konyada sufi
təkkələrinin inkişafı üçün
şərait var idi. Məscid-mədrəsələrdə
şəriət qanunları sufi təkkələrinə
nüfuz edə bilmirdi.
Sufilər Quranın və şəriətin zahiri
cəhətinə fikir verməyib, onun batinini dərk etməklə
düzgün mövqe
seçdiklərini isbat etmək və
özlərinin şəriətə zidd
fikirlərinə haqq qazandırmaq istəyirdilər.
Cəlaləddin Rumi atası Bəhaəddin
Vələd ilə Konyada kasıb halda yaşayırdılar. Onlar
maddiyyatdan ayrıldıqlarından bu kasıbçılığı hiss etmirdilər. Sonra onlar üçün
möhtəşəm mədrəsə tikilir,
burada dərs deməklə ömürlərinin
axırına qədər yaşayırlar.
Həm
dünyanı gəzmək, həm də elm
öyrənmək üçün
atası Rumini Hələbə və Şama göndərir. O, 1236-cı ildə təhsilini
başa vurub Konyaya qayıdır və mədrəsədə
öyrəndiklərini tədris edir.
Atasının dostu Seyid
Bürhanəddin Tirmizi onun
yetişməsində köməyini əsirgəmir. Mövlana Cəlaləddin Rumi
1240-cı ilə qədər qapalı həyat sürüb. O, 1244-cü ildə dərviş
kimi Konyaya gələn
sufi şairi Şəms
Təbrizi ilə tanış olur. Bu dostluq onun
üçün dönüş
nöqtəsi olur. Şairin
digər yaxın dostu Hüsaməddin
Çələbi olub. Bu
dostluğun nəticəsində 6 cildlik "Məsnəvi" yaranıb. Tarixi mənbələrdə bu
əsərin Ruminin diktəsi ilə dostu tərəfindən yazılması
göstərilir. Bu əsərdə
sufiliklə bağlı elmi və əxlaqi
fikirlər ibrətamiz fikirlərlə əhvalat şəklində
təqdim olunur.
"Məsnəvi"
Mövlananın şah əsəridir. Rumi "Məsnəvi"nin birinci
cildinə yazdığı "Ön
söz"də belə buyurur: "Mənəvi"
həqiqətə çatmaq və Allah sirrindən agah olmaq istəyənlər üçün
yoldur". "Mənəvi" - təmizlənmiş
insan üçün
könül səfasıdır". Rumi "Məsnəvi"nin hər cildini "Ön söz"ü ilə
başlayır. Həmin "Ön söz" sanki o cildin əsas məzmununu
əks etdirir: "Buludlar
ağlamasa, yaşıllıqlar necə
gülər"; "Ey başqaları üçün ağlayan
göz! Gəl bir az otur özün
üçün ağla";
"Dünyada hicran toxumu əkən insanı gül
bağçasında axtarma!"; "Daim cənnətdə olmaq
istəsən, hər kəslə dost ol! Heç kimə kin bəsləmə!"; "Bu dünya bir
tələdir, yemi ilə arzular";
"Hər tikan gül
verməz".
Rumiyə
görə, həyatın yaraşığı insandır. Bu ali şərəfə
nail olmaq üçün hər bir
insan içindəki pis
xüsusiyyətlərdən xilas
olmalıdır. Bu həqiqət sevgi ilə mümkündür.
Rumi yazırdı ki,
"Biz Qurandan məğzi
seçib, qabığını
alçaqların qabağına atmışıq. Çiynimizdə
ağır yük var
idi. Şükür olsun ki, o
ağır yükü atdıq". H.Məmmədzadə
yazır ki, onlar üçün şəriətdə olan yaxşı-pis, halal-haram,
müsəlman-kafir, behişt-cəhənnəm məfhumları
tamamilə başqa məna
daşıyır və rədd edilir. Bununla da bütün
kainatda mütləq ruhu
və ya mütləq nurun
hissələrini dərk edir,
hamının mütləq nurun
qığılcımı olduğuna,
ölərkən o işığa, nura qovuşacağına inanırdılar. C.Rumi "Məsnəvi"də
yazırdı ki, "Neydən eşit gör nə
söyləyir - ayrılıqlardan şikayət eyləyir.
Qamışlıqdan məni kəsəndən bəri ah-zarımdan
kişi-qadın nalə ediblər". Onun
"Məsnəvi"si panteist ədəbiyyatın
mükəmməl bir əsəridir. Onun "Məsnəvi"sindən başqa 50 min beytdən
ibarət qəzəllər divanı var. Azərbaycanda C.Ruminin ilk tədqiqatçısı M.F.Axundzadə
yazır ki, "Mollayi
Rumi kainatı bir nuri vahiddən sadir bilib, haman nuru
bir dərya misalında fərz edir ki, guya
mövcudat o dəryaya
nisbət damcılar və dalğalar kimidir, həmin dərya guya
vücudi-külldür, bu
vücudi-küllün
cüzvləri olan mövcudat
ondan ayrılıb, bir
zaman izhari-vücud
etdikdən sonra fənaya uğrayır və
beləliklə, yenə o dəryaya
qayıdır və vücudi-küllə vasil
olur. M.F.Axundzadə Ruminin
nübüvvət və imamətə
inanmadığını göstərmək üçün
"Məsnəvi"dən bir misal (təmsil) gətirir. Orada deyilir
ki, Səba şəhərinin əhalisi üçün Allah tərəfindən
bir peyğəmbər göndərilir. Əhali
ona inanmır, peyğəmbərin onlar kimi insan
olduğunu, yediyini, içdiyini görüb cah-calal üçün
belə bir iddiaya düşdüyünü fərz edirlər və
deyirlər ki, "biz
sizin kimi eşşək
əti yeməmişik ki, ağcaqanadı
huma quşu ilə sirdaş hesab edək. Bu, ona oxşayır ki, bir dovşan
deyirdi: "Mən ayın elçisiyəm,
həm də onunla yoldaşam".
Müəllif qeyd edir
ki, bu fikirlər Səba
əhlinin deyil, Ruminin
fikridir, o, öz fikirlərini bu yolla izah edib.
"Məsnəvi"də dinə qarşı, peyğəmbərə
qarşı etinasızlıq bəzən açıq, bəzən
də istehza, Allahın
varlığına şübhə tez-tez
duyulur.
Mövlana 1273-cü ildə vəfat
edib. Onu atasının yanında dəfn ediblər. Onun ölüm gününü
sufilər öz aralarında "düyün
gecəsi" və ya "vüsal gecəsi" adlandırırlar.
Mövlana heç kəsə onun üçün yas saxlamamağı vəsiyyət
edib:
- Öldüyüm gün tabutum çiyinlər üzərində
gördüyün zaman
məndə bu cahanın dərdi var sanma! Mənim
üçün ağlama!
Şeytanın tələsinə
düşərsənsə, o zaman ah-vay et!
Ramil Əliyev,
filologiya elmlər doktoru
Xalq cəbhəsi.- 2010.- 12 avqust.- S. 14.