Türkiyə
ədəbiyyatı
Onun tarixi
keçmişi şifahi xalq ədəbiyyatı ilə
bağlıdır
I yazı
Türkiyə
ədəbiyyatının çox qədim tarixi var. Bu ədəbiyyatın
tarixi keçmişi şifahi xalq ədəbiyyatı ilə
bağlıdır. Həm də Türkiyə ədəbiyyatı dar məhəlli
çərçivədə yaranmayıb, böyük bir
coğrafi ərazini əhatə edir. Qədim
türk xalqlarının yaşadığı ərazilər
onun ana vətəni sayılır. Altaydan
başlamış Qafqaza, Balkanlara qədər yaşayan
türksoylu xalqların yaratdığı böyük ədəbiyyat
da ümumtürk mədəniyyətinin sərvəti hesab
olunur.
Türkiyə
ədəbiyyatının tarixi türk xalqlarının ədəbi
yaradıcılığı ilə sıx
bağlıdır. Buna görə də belə demək olar ki, ən qədim
dövrlərdə yaranmış şifahi ədəbiyyat
müştərək ədəbiyyatdır. Tarixi mənbələrdə qədim türk ədəbiyyatının
ilk nümunələrinin formalaşması e.ə. I minilliyin əvvəllərinə təsadüf
edir. Türkiyə ədəbiyyatında
folklor ənənələrindən istifadə olunmaqla yaranan
nümunələr Anadoluda yaşayan türklərin
yaratdığı milli sərvətdir. Türkiyə
folklorunda şifahi yaradıcılıq nümunələrinə
keçmiş qədim mifləri, əsatirləri, əfsanə
və rəvayətləri, inanclar sistemini, əmək nəğmələrini,
mövsüm və mərasim nəğmələrini,
kiçik süjetli dastanları və s. misal göstərmək
olar. Bu bədii nümunələr də
ümumtürk folklorundakı mətnlərin variantı kimi, bəzən
də Anadoluya məxsus mətnlər kimi özünü
göstərməkdədir. "Ergenekon",
"Köç", "Boz qurd" kimi dastanlar
ümumtürk səviyyəsində yayılmaqla həm də
Anadolu türklərinin tarixi mübarizəsini əks etdirir.
Türk mifoloji-bədii düşüncəsinə
boz qurd hakimdir. Bu dastanlarda boz qurd qədim
türklərin təfəkkürünün məhsulu kimi
onların azadlıq uğrunda mübarizəsinin önündə
gedir. Türkiyə türklərinin
mifoloji ədəbiyyatı boz qurdsuz
düşünülmür. Boz qurd
türkün hamisidir. Onlar öz soyköklərini
boz qurdla bağlayırlar. Müxtəlif
dövrlərin türk elmi və bədii ədəbiyyatında
da boz qurd kult səviyyəsində qiymətləndirilib.
Türkiyə
ərazisində yaşayan qədim oğuz türklərinin
dini inanclarında təkallahlılığa meyl güclü
olub. Onlar Göytanrıya
sitayiş ediblər. Bu inam onların ədəbiyyatında
da özünü göstərib. Türkiyə
şifahi xalq ədəbiyyatı ənənəvi yolla nəsildən-nəsilə
ötürülüb. Bu ədəbiyyatın
xeyli hissəsi unudulduğundan onun yaşını hesablamaq
çətindir. Tarixdən əvvəlki
dövrdə prototürklərin bədii
yaradıcılığı varislik ənənəsi yolu ilə
şifahi ədəbiyyat və əski əlyazmalarda
bugünkü türk xalqına çatdırılıb.
Türkiyə türklərinin şifahi poeziyası
Şərqdə
şifahi və yazılı ədəbiyyatın yaşı
minillərlə hesablandığı halda Türkiyə ədəbiyyatı
cavan hesab olunur. Türk oğuz tayfalarının Kiçik Asiyaya gəlişindən
sonra (XI - XIII əsrlər) türk ədəbiyyatı və
poeziyası bu ərazilərdə formalaşmağa
başlayıb. Bizans imperiyasının
süqutundan sonra Türkiyədə həm dövlətçilik,
həm də ədəbi fəaliyyət güclənməyə
başlayıb. XIII əsrdə Osmanlı
dövlətinin yaranmasından sonra türk mədəniyyəti
şifahi ənənə üzərində ucalıb. Oğuzların Mərkəzi Asiyadan Kiçik Asiyaya
gəlişindən sonra özləri ilə gətirdikləri
şifahi bədii yaradıcılıq da inkişaf etməyə
başlayıb. Türkiyə ədəbiyyatı
qonşu İran, Azərbaycan, özbək ədəbiyyatları
ilə bir sırada yayılıb. Türkiyədə
şifahi və yazılı ədəbiyyatın toplanması
və öyrənilməsi işinə hələ orta əsrlərdə
başlanılıb. Bu ədəbiyyatlar təzkirə
formasında olub.
Kiçik
Asiya türklərinin şifahi poeziyası və
dastançılıq ənənəsi Oğuz hekayətlərindən
gəlir. Türk
tayfalarının erkən şifahi yaradıcılığını
öyrənmək üçün M.Kaşğarlının
"Divani lüğət-üt-türk" əsəri
başlıca rol oynayır. O, ensiklopedik biliyə malik
şəxs olub. Mahmud Kaşğarlının
astronomiya sahəsində də çalışmaları var.
O, ilk dəfə olaraq türk dillərində ulduz bürclərinin
adları əsasında illərin dövri adını
(siçan, öküz, bəbir, timsah, ilan, at, qoyun, meymun,
toyuq, it, donuz) verib. Türklərin nəğmə
repertuarı qəhrəmanlıq nəğmələri,
elçilik nəğmələri, əmək nəğmələri,
məişət nəğmələri, sənət-peşə
nəğmələri, oyun nəğmələri,
mövsüm-mərasim nəğmələridir ki, türk ədəbiyyatında,
eləcə də Azərbaycan ədəbiyyatında bu nəğmələrin
bəziləri boy adlanır. Belə nəğmələrin
ən bariz nümunəsini "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanında görürük. Belə nəğmələr
ümumi Oğuz ellərinə aid olduğundan "Oğuznamə"
də adlanır. "Oğuznamə"lərin
ən birinci əsəri əlimizdə olan ilk nümunə
kimi "Oğuz Kağan" dastanıdır.
Sufi ədəbiyyatı
Sufizm türk
ədəbiyyatında çox qədim zamanlardan özünə
yer edib, bütövlükdə türk dünyasını əhatə
edib. Sufizm İslamın qəbul
edilməsi ilə əlaqədar olaraq Xorasan və Mavərənnəhrə
qədər geniş ərazilərə yayılıb. Türküstan ərazisində müsəlmanlığın
yayılmasında təsəvvüfi ideyaların rolu
böyük olub. Sufi dərviş və
şairlər yeni ideya və fikirlərlə türk
xalqlarının rəğbətini qazanırlar.
Türklər onlara "ata", "baba", "dədə",
"xoca" və s. adlar verirlər. Bu təsəvvüfü
öyrədən dərvişlər xüsusilə Fərqanə,
Buxara, Daşkənd, Kaşkar, Səmərqənd kimi mədəniyyət
mərkəzlərində yetişiblər. Bunların
arasında Arslan Baba, Qorqud Ata, Çoban Ata kimi xalq arasında
böyük hörmət sahibi olan müqəddəsləşdirilmiş
övliyalar da var. Türk xalqlarının həyatındakı
sufi ideyalarından və sufi şairlərdən
danışmaq üçün əvvəlcə təsəvvüfün
nə olduğunu bilmək lazımdır. İslam
Şərqində orta əsrlərə aid bədii söz sərvətinin
mühüm bir qolunu təriqət ədəbiyyatı təşkil
edir. Ümumiyyətlə, təriqət ədəbiyyatı
bu dövrün bədii-fəlsəfi düşüncəsində,
dini-ədəbi məfkurəsində o qədər önəmli
yer tutur ki, bütün orta əsrlər müsəlman aləminin
söz sənətini və bədii sərvətini təriqət
ədəbiyyatı olmadan təsəvvür etmək mümkün
deyil. Bu tipdə yazılan əsərlərin
həm kəmiyyəti, həm də keyfiyyəti o dərəcədə
diqqətəlayiqdir ki, bunsuz İslam Şərqi yoxsul və ən
dadlı meyvələrini itirmiş bağa bənzəyərdi.
Təriqət ədəbiyyatında iki cərəyan
vardı: sufizm (təsəvvüf) və hürufizm.
Təriqət
əhlinin, sufilərin və irfan sahiblərinin
yığışdığı, ilahi bilik
aldığı, ilahi hikmət və Allah sevgisini öyrənib
anladığı məkan təkkələrdir. Bunlara zaviyə və ya xanəgah,
təriqət əhlinin ifadələri ilə isə meyxana
deyilir. Sufizm şəriətin əmr və
qadağalarını yumşaltmağa, Allaha sevgiylə
qovuşmağa yönələn bir sistem olub, müsəlman
xalqların ədəbiyyatlarında dərin izlər
buraxıb. Sufizm və ya təsəvvüf
mahiyyət etibarilə eyni mənanı ifadə edən
anlayışlardır. Eyni inanc sistemini
adlandırmaq üçün bu anlayışların hər
ikisindən istifadə olunur. Sufizm orta əsrlərdə
islam aləmində geniş
yayılmış dini, fəlsəfi, mistik, mənəvi-əxlaqi
düşüncələr və davranış
qaydalarıdır. Bütün bunlar bir sistem təşkil
edir. Bu terminlərin mənası və mənşəyi
barədə müxtəlif mülahizələr söylənilir.
1. Ən çox üstündə
dayanılan fikrə görə, "sufi" sözü ərəbcə
"yun" və ya "qaba yundan hazırlanmış
parça" mənasını verən "sof"
("suf") sözündən yaranıb. Bu deyilənləri
deyənlərə isə sufi deyirlər.
2. Məhəmməd
Peyğəmbərin zamanında onun məscidində yaşayan,
vaxtını ibadətlə keçirən səhabəyə
"Əshabi-Suffa", ya da "Əhli-Suffa" deyilirdi. Bu sufilər özlərini
dünya nemətlərindən məhrum etmişdilər.
3. Könül təmizliyinə malik
olduqları üçün təsəvvüf əhlinə sufi deyilirdi.
4. Sufi sözü yunanca "sofiya"
sözündən götürülüb
"düşüncə", "hikmət" mənasını
ifadə edir.
Təsəvvüfdə
varlıq və yaradılış sisteminə nəzər
salaq. Təsəvvüfdə
vahid dini anlayışa görə varlıq ilahi və maddi
olmaqla 2 yerə ayrılır. İlahi və
maddi olmaqla ayrılan bu varlıqların hər birinin təsəvvüfdə
xüsusi yeri var. İlahi varlığa vacib aləm, qeyb aləmi,
mələklər aləmi, maddi varlığa isə
mümkün aləm, şəhadət aləmi, mülk aləmi
də deyilir. Allahın ad və sifətləri
qeyb aləmində, bütün ruhlar və s. isə Cəbərut
və Mələkut aləmində yerləşir. Sonuncu aləm isə maddi dünyadır. Təsəvvüfdə
yaradılış nizamı belədir: Allah - Söz -
külli-əql - külli-nəfs - maddi varlıq (və insan).
Allah mütləqdir. Allah
söz (əmr) deyib və öz hökmünü söz kimi əks
etdirib. Həmin əmrdən sonra yaranan
ilkin xilqət məhz əqli-külldür. Bu zaman Məhəmməd peyğəmbərin nuru nəzərdə
tutulur. Allahdan sonrakı həqiqətdir.
Bundan sonra külli-nəfs, yəni itmiş
göylər səltənəti, kainatdakı başqa
mövcudluqlar, 4 ünsür və bunlardan ibarət Yer kürəsi
yaradılır. Bunlar da 3 şeyin -
cansız varlıqların, bitkilərin və heyvanların qərarlaşmasından
yeni bir sistem yarandı. Bu sistemin öz fəlsəfəsi
vardı. Həmin fəlsəfə vəhdəti-vücud
adlanır. Bu fəlsəfənin
yaradıcısı XII-XIII əsrlərdə İspaniyada
yaşamış və "Şeyxi-əkbər"
("Böyük şeyx") ləqəbi ilə tanınan
Mühyəddin ibn əl-Ərəbidir. Bu
nəzəriyyəyə görə maddi və mənəvi
gerçəkliyi özündə ehtiva edən tək bir
varlıq var.
Ramil Əliyev,
filologiya elmlər doktoru
Xalq cəbhəsi.- 2010.- 11 avqust.- S.
14.