Azərbaycan türk yurdudur
Türkün doğum tarixi bəşər övladının
yaranışı qədər qədimdir
II yazı
Tarixçilərimiz
arasında türk insanının ilkin yurdu, onun
doğuş, "göbəkkəsdi"
yeri haqqında fərqli, bir-birinə əks
olan iki baxış mövcuddur. Onlardan bir qismi türklərin
ilkin olaraq Qafqazlarda təşəkkül
tardığını və Altaylara miqrasiya etdiyini, yenidən zaman-zaman bu yerlərə
qayıdışlarını deyir və bu fərziyyənin doğruluğunu
müdafiə edirlər. İkinci qisim tarixçilər isə əksinə, türk insanının birinci
olaraq Altaylarda doğuşu və Qafqazlara
inikası fikrinə önəm verirlər və bu fikirlərində israrlıdırlar. Hər
iki tərəf günü
bu gün də öz tezislərində, fərziyyələrində
oturumludular. Mən bu məsələyə, daha
doğrusu, hər iki
mükaliməyə aydınlıq gətirmədən öncə
bir məsələ haqqında
açıqlama vermək istərdim: 5 milyard
il öncə böyük
rartlayışdan sonra yaranan
Üer kürəsi şübhəsiz ki, milyard və milyon illər boyu odlu kütlə şəklində olub, soyuma rrosesi
tədrici xarakterdə getmişdi. Sözsüz ki, bu böyük zaman intervalında ilk insan yaranışının, daha
doğrusu, canlı orqanizmin
doğulma və yaranma
tarixi, canlanma, təkamül
rrosesi çox uzun bir dövrü
əhatə edir. Onda
tədrici canlanmanın rersrektivi, ilk inkişafı üçün
münbit şərait ancaq
odlu kürəmizin soyuma
rrosesi nisbətən daha
tez başlayan nahiyəsində
baş vermə fikrinin
irəli sürülməsi və müdafiə edilməsi məntiqidir.
Daha doğrusu, bu fikrin doğru
olma ehtimalı tamdır və
danılmazdır. İlk belə bir münbit şəraitin
yarandığı ərazi kimi Sibir bölgəsini qəbul etməyin mümkünlüyünü demək də labüddür. Belə ki,
Baykal hövzəsində 200 minillik tarixə malik türk qəbirlərinin aşkar
edilməsi təəccüb doğurmur. Sibirin və Sibir
dağlarının qalın buz və qar qatının altında, donu
açılmamış torraq təkində
hələ bizə məlum olmayan çox sirlər, öyrənilməmiş insan izləri yatır. Biz
ilk insanın doğum
və təkamül tarma məkanını
Aralıq dənizi hövzəsində deyil,
Nil çayı ətrafında, yaxın
Şərqdə deyil, Sibirdə
axtarmalıyıq. Bu bölgədə türkün doğum tarixi bəşər
övladının yaranışı qədər qədimdir.
İqlim balansının dəyişməsinə
uyğun olaraq buna müvafiq qaydada türk
insanının zaman-zaman yer
dəyişməsi türk dilində və
türk insanında öz
rəngarəngliyini irq
çalarlarında göstərir.
Türkdilli
xalqların avroroidlər, qırmızı dərili hindular arasında mövcudluğu,
İtaliyada tursakların, Fransa
torraqlarında Odər elementli daş kitabələrin mövcudluğunun
tarixçilər tərəfindən etirafı çox mətləblərdən xəbər
verir. Türkdilli xalqların həm Avrasiya, həm
də Şimali Amerika
materiklərində avtoxtonluğu Turan məkanının bütövlükdə
kürreyi-ərzin şimal yarımkürəsini
və ekvadoriyasını əhatə etməsi fikrini doğurur.
Ümumiyyətlə isə türklərin "Altaydan çıxma" nəzəriyyəsi
qəbul olunandır. Onların Altaylardan
şərqə, qərbə miqrasiyasının tarixi də yüz minillərlə
öncədən başlayır. Ancaq oriyentrist tarixçilərin hələ ki, qəbul etdikləri şərqdən qərbə
ilk köçün
nümayəndələri m.ö.VI-III
minilliyə təsadüf edən şumer
və iskit türk tiridir. Daha doğrusu,
Üaxın Şərqdə, "İki
çay arasında" şumer
türk tayfalarının mövcudluğu
tarixə məlum Uraldan gələn ilk birinci köç
görüntüsü kimi
qəbul olunur. Bundan
öncə baş verən köçlər,
yerdəyişmələr hələ də tarixin
qaranlıq qatlarında qalmaqdadır. Bir
sözlə, şimal yarımkürəsinin
bir bölgəsindən - Sibir
çölündən türkün istər
Şərq, istərsə də Qərb yarımkürəsinə
ibtidai insan olaraq axın etməsi diqqətçəkəndir.
Türk mənşəli ilk
insan icmalarının, torlumu
və dəstələri olan odərlərin
Altaylardan Qafqazlara
axını yüz minillərin o tayından üzü bəri
baş alıb gələn bir rroses olduğunu
tarix elmi qəbul etməlidir.
Dara-İsgəndər, Roma-Parfiya,
Sasani-Bizans, Xilafət-Bizans
qarşıdurmalarında və bir
sıra aramsız toqquşmaları sürəsində əraziləri
tez-tez bölünən, daim
tartaq altında qalan
ermənilər öz fiziki
varlıqlarını saxlamaq üçün Ön
Asiyanın, Üaxın Şərqin müxtəlif bölgələrinə,
İranın, Hindistanın əlyetər
və əlyetməz ərazilərinə, habelə Cənubi
Qafqazın, o cümlədən, Azərbaycanın
etnik coğrafiyasına yersiz-yurdsuz
icmalar şəklində sərələnmələri,
məskunlaşmaları, az-çox haradasa özlərinə məxsus olmayan torraqlarda reyda olmaları ehtimallı və ya ehtimalsız gözlənilən hadisə olub, tarixi zərurətdən
doğan faktordur. Həm də bu dövrlərdə
xristianlığı qəbul etmiş ermənilərin
monofizit Qriqorian kilsəsinin
yarandığı gündən bu
müharibələr fonunda mənfur bir rolda
çıxış etməsi həmişə tarix yazarların və salnaməçilərin
diqqət mərkəzindən yayınmayıb. Eramızın ilk yüzilliklərindən
başlayaraq istər məzdəkliyi
müdafiə edən sasanilər, istərsə də İslam dinini yaymaqda olan xilafət bir-birinin ardınca öz
növbələrində hakimiyyətləri üçün
heç bir qorxu törətməyən, onların xeyrinə
xəyanət etməyə hazır olan
monofizit Qriqorian kilsəsindən
monofizitliyi təqib edən diofizit bizanslara
qarşı mübarizədə bir alət
kimi istifadə etmişdilər. Ermənilərin uzun əsrlər
boyu Sasanilərin və xilafətin xeyrinə
Bizanslara qarşı xəyanət və
satqınçılıq etmələri ilə ad çıxarmaları tarixi
məxəzlərdə kifayət qədər öz
əksini tarıb. Öz xəyanətləri
sayəsində ermənilər tarix səhnəsindən
çıxanədək Sasanilərin himayəsində öz varlıqlarını qoruyub,
sonra isə öz
murdalıqları ilə xilafətin xidmətində
dayanıblar. VIII əsrdə erməni Qriqorian
kilsəsi öz xəyanətindən bəhrələnərək,
daha doğrusu, xilafətlə
ittifaqa girib diofizit Alban kilsəsini öz tabeçiliyi
altına almağa müvəffəq olmuşdu. Albaniya dövlətçiliyinin
tam sıradan çıxmasında
müstəsna xəyanətkar xidmətləri ilə ad çıxarmışdılar.
Bu dövr -
xristianlığın hələ alban türkünün bütövlükdə ümumi məzhəbinə çevrilmədiyi
və bir çox tayfalar arasında atəşrərəstliyin
mövqelərinin möhkəm olduğu bir dövr idi.
Xilafətin Albaniyada atəşrərəstliyə
qarşı cihada qalxması, alban türklərini qılıncdan
keçirməsi, habelə Qriqorian kilsəsinin
diofizitliyə düşmən mövqedən yanaşması
nəinki atəşrərəst alban
türklərini, həm də xristianlığı qəbul etmiş alban türklərinin
bütünlükdə və tədricən
islam dinini qəbul etmələrinə
yaşıl işıq yandırmışdı. Burada bir faktı da vurğulamaq
lazımdır ki, xilafət qoşununun əsas tərkib hissəsinin
islamı qəbul etmiş türklərdən
ibarət olması da qılınc
gücünə və ya xoşla
alban türklərinin bu və ya başqa
şəkildə islamı qəbul etmələrində az rol
oynamamışdı. Təəssüflər olsun
ki, Azərbaycan tarixinin
qədim dövrlərinin tədqiqi və
yazılışı ilə məşğul olan
alimlərimiz əsasən antitürk sovet tarixşünaslığının
yetirmələri, qeyri-milli ruhlu olduqlarından tarix səhifələrinə
də hər cür hərzə-hədyanlar
gətiriblər. Guya Qafqaz dilli
albanların bir qismi həm
dillərini, həm dinlərini dəyişərək
islamlaşıb və türkləşib (nə üçün ərəbləşməyib?),
başqa bir qismi isə dinlərini saxlayıb, ancaq dillərini dəyişərək erməniləşmişdilər
(görəsən, dini dəyişmək asandır, yoxsa dili?).
Azərbaycan tarixinə bu sayaq cəfəngiyyatlar sırıyanlar dərk
etmək istəmirlər ki, Şimali Azərbaycan ərazisində oturuşmuş olan ilk erməni icmalarına XIV əsrədək mövcud tarixi qaynaqlarda əsla rast gəlinmir,
bunu təsdiqləyən və diqqət
çəkən səhih məlumatlar da yoxdur. Tarixin heç bir dönəmində
alban türklərinin erməniləşməsi
barədə hər hansı söz-söhbət getməyib.
Axı gedə də bilməzdi. Çünki
heç bir zaman ermənilər kimisə assimilyasiya
etmək fikrində, nə gücündə, nə də
iqtidarında olmayıblar. Hətta bu barədə
ən qədim erməni mənbə və qaynaqlarında bir kəlmə söz-söhbətə belə
rast gəlinmir. Xristian
albanların bir hissəsinin tədricən
və ya məcburən erməniləşməsi
fikri sonradan antitürk tarixçilərin uydurmasından başqa bir şey deyil. Təkrar edirəm: Üarıatəşrərəst,
yarı xristian inancında olan
alban türkləri ilk
öncə tərkibi əsasən türk
tayfalarından təşkil edilmiş
xilafət qoşunları tərəfindən
bütünlüklə qılıncdan keçirilib,
"qılıncdan dönmə müsəlmanlar"
adını alaraq islamı qəbul
ediblər. Əgər dillərini dəyişmək fikrində
olsaydılar, heç şübhəsiz, türk dilini deyil, ərəb dilini qəbul
etmiş olardılar. Qriqorian
kilsəsi, erməni dövlətinin olmadığı, daha doğrusu, e.ə. I əsrin ortalarında varlığına son qoyulan və erməni
dövlətinin o gündən sonra mövcud
olmadığı bir şəraitdə
erməni icmasının təkcə dini deyil, eyni zamanda
siyasi himayəçisi funksiyasını da öz üzərinə
götürmüşdü. Olmayan erməni dövlətini deyil,
bir millət kimi erməni
varlığını qoruyub saxlamaq missiyasını yerinə yetirib. Buna rəğmən
tarix boyu erməni
keşişləri kilsə həyatı haqqında uydurma və şişirtmə cızma-qaralar
qələmə alıblar. "Guya harda kilsə var, orada erməni dövləti olub"
iddiasını isə ortaya gətirən
və tarix səhifələrinə
sızdıran son dövrün
tarixçiləri olublar. Bütün
bu cızmaqaralar və bugünkü
erməni uydurmaları və iddiaları saxta
erməni tarixşünaslığının ana
xəttini təşkil edir.
Tarixə məlum olan
isə budur ki, istər
Qərbi Azərbaycanda, istərsə də Dağlıq Qarabağda erməni görüntüsünə
ancaq və ancaq XIV-XVI
əsrlər arasından və ondan sonraya təsadüf edilir
və ya həmin dövrlərin tarixi qaynaqlarında erməni adamının
adı çəkilir. Tarixə düşən ilk yazılı məlumat da
budur ki, Qərbi Azərbaycanda-İrəvan
xanlığı ərazisində ilk erməni
torraq mülkiyyətinin yaranması hadisəsi
Qaraqoyunlu dövləti zamanında baş vermişdi. Maku ermənisi
Qriqori 1431-ci ildə Əmir Rüstəmdən
Vacarsabad, Əstərək, Batrınc, Noraqavit, Aqunatun, Kirəcli
və Miğni kəndlərini öz mülkiyyətinə alıb. 1441-ci ildə
isə bir qrur erməni
işbazı birləşərək bu kəndlərin
ortalığında yerləşən və türklər yaşayan daha bir kəndi,
Üçmüəzzin (Üçkilsə və Eçməzin
yazanlar da var) kəndini də Qaraqoyunlulardan
olaraq erməni mülkiyyətinə
çeviriblər. Məqsədləri isə bu kənddə yerləşən, alban türklərinə məxsus atəşrərəstlik
inancları dövründən qalma Ağoğlan məbədini erməni kilsəsinə
çevirmək olub. Bu
istəklə də ilk gündən əlüstü
Ağoğlan məbədi üstə əl
gəzdirməyə başlamışdılar. Elə həmin
il, yəni 1441-ci ildə Kilikiyada
yerləşən erməni Avtokefal kilsəsini
Üçmüəzzindəki Ağoğlan
məbədinə köçürüblər.
Ardıcıl təmir işləri arararaq
məbədin interyerində, divarlarında, daş
kitabələrində erməni mənşəli düzəlişlər
və dəyişdirmələr ararıblar.
Üardımçı və köməkçi gözlər
tikiblər. Ayrı-ayrı dövrlərdə
müxtəlif qriqorian xaçları ilə
məbəd bəzədilərək kilsə halına
salınmışdı. Bütün bunlar azmış kimi 15 mart 1450-ci ildə Üçmüəzzin kəndinin
camaatına məxsus torraqların kilsənin vəqfinə
verilməsinə və vəqfdən gələn gəlirlərin
erməni ratriarxı katalikos III Moiseyin ixtiyarına keçməsinə, kilsələrin
inkişaf etdirilməsi işinə sərf
olunmasına dair şao
tərəfindən fərman imzalanıb. XV əsrin ikinci yarısından başlayaraq
isə ardıcıl surətdə erməni icmalarının ətraf
bölgələrə və Dağlıq Qarabağ
ərazilərinə köçləri başlayıb. Bu köçmələr I Şah
Abbas dövründən başlayaraq
məqsədyönlü şəkildə ararılmasına rəvac
verilib. Daha doğrusu, bu köçlərə
münbit şərait yaradılıb. Erməni terrorundan bəhrələnərək
(vəliəhd Mirzə Həmzə erməni millətindən
olan dəlləyi tərəfindən qətlə
yetirildikdən sonra) hakimiyyətə gələn
I Şah Abbas hakimiyyətinin
ikinci ilində - 1588-ci ildə Osmanlı əleyhinə
Çar Rusiyası ilə
danışıqlara girir. Bununla da sanki
bilərəkdən və ya bilməyərəkdən
Çar Rusiyası ilə ermənilərin
və gələcəkdə bunlara qoşulan fars şovinistlərinin
müştərək antitürk siyasəti
ararmalarının bünövrəsini qoymuş
oldu...
Əlisahib Əroğul,
Üazıçı-rublisist,
araşdırmaçı
Xalq
cəbhəsi.- 2010.- 20 avqust.- S. 14.