Xocalı
faciəsi - Azərbaycanın tarixində dəhşətli
soyqırımı hadisəsi
Tarixçi-alim Azad Rzayev:
"Xocalı faciəsi
ermənilərin nə
dərəcədə vəhşi,
qaniçən olmasını
dünyaya əyani şəkildə sübut
etdi"
XX yüzildə Azərbaycan
üç böyük
faciə ilə üzləşib. Bunlardan
birincisi 1918-20-ci illərdə mövcud olmuş Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin süqutudur.
Məhz tarixi taleyimizə
düşmüş dövlətçilik
səviyyəsində yenidən müstəqil olmaq
imkanımız davamlı
şəkildə təsdiqini tapmadı. Səmədağa
Ağamalıoğlular "O olmasın, bu
olsun" dedilər. Bununla
da soydaşlarımız
arasında xəlqi birliyin olmadığından
istifadə edən dünya
bolşevizmin yurdumuzu
yenidən işğal etməsinə
etinasız qaldı. 1990-cı ilin 20 yanvarında
Bakıda gözümüzün qabağında imperiya
qoşunları dinc əhalini
qırdılar. Bu, sovet
totalitar rejiminin 70 il ərzində başımıza gətirdiyi
müsibətlərin fəlakətli sonucu
idi. Xocalı faciəsi "tərəqqipərəvər
bəşəriyyətin" faciələrimizə laqeydliyinin nəticəsi kimi meydana
çıxdı. Bu gün
də dünya
başımıza gələnlərlə bağlı çox hallarda susqunluq göstərir.Xocalı faciəsi tarixi taleyimizdə baş vermiş çoxsaylı fəlakətlərin
hələlik sonuncusudur. Bundan
sonra başımıza daha
hansı fəlakətlər
gələcək, bilmirik. Nə
qədər ki, azğın ruhsuz, soysuz erməni dünyanın halına çox
gözəl uyuşa bilir, türkü sevməyənlər bunlardan
bizə qarşı bir alət kimi
məharətlə istifadə edəcəklər, erməni,
eləcə də başqa yağılarımız Azərbaycanı
parçalamaq və qəsb etmək iddialarından əl çəkməyəcəklər.
Son dövrlər Xocalı fəlakətinin dünya
ictimaiyyətinə çatdırılması
yönündə ardıcıl olaraq göstərilən cəhdlərin
sayı artır. Bəziləri fəlakətlərimizdən
məhz ildönümü zamanı
danışıldığını
bildirsələr də, hər halda Azərbaycanın başına
gətirilən fəlakətlər barəsində daim dünyaya səs salmaq gərəkdir.
Görəsən, biz bunu
necə edirik? Dünya bizim
harayımıza necə reaksiya verir?
Ermənilər dinc əhalini
qanlarına qəltan ediblər
Tarixçi-alim Azad Rzayev
Xocalı faciəsinin yaranma səbəbləri,
eləcə də dünyanın başımıza gələn
fəlakətlə bağlı reaksiyasına münasibət mövzusunda danışdı: "Əvvəla,
bir məsələyə
diqqəti çəkmək istərdim ki, hər bir
xalqın tarixində faciəli hadisələr olub.
Bu cür hadisələr
müxtəlif obyektiv və
subyektiv səbəblərdən baş verir.
Xalqımızın tarixində son dövrlər baş vermiş faciələrdən
biri olan Xocalı faciəsi Azərbaycanın
tarixinə dəhşətli bir soyqırımı hadisəsi
kimi daxil olub. Bəli, zaman keçdikcə yazıçılar, şairlər,
tarixçilər, siyasətçilər bu
mövzuya qayıdacaqlar. Bu
faciəyə münasibətimiz
daha da aydınlaşmalı
və qətiləşməlidir. Xocalı faciəsi heç zaman yaddaşımızdan silinməməlidir.
1992-ci il fevralın
25-dən 26-na keçən gecə ermənilər dinc əhalini -
uşaqları, qocaları, qadınları qanlarına qəltan
etdilər. Tarixdə heç zaman belə kütləvi
qırğınlar dəstəklənməyib. Belə qətlləri
törədənlər həmişə lənətlənib.
Demək olmaz ki, dünya Xocalı fəlakətindən bixəbərdir.
Mərhum Çingiz Mustafayevin
çəkdiyi kadrları kim
görməyib ki? Erməni
xislətinə artıq hər birimizin bələdliyimiz var.
Düşünürəm ki, belə bir xislətə malik olan erməni
Xocalı faciəsini fürsət tapan kimi mütləq törədəcəkdi
və törətdi də. Ermənilər bu
yolla xalqımızın
gözünü qorxudaraq
daha böyük iddialarına nail olmaq istəyirdilər. Xocalıda bu faciə baş
verməsəydi, başqa yerdə
gerçəkləşə bilərdi. Bir gecənin içərisində 613 nəfər
soydaşımızın qətlə yetirilməsi əsil
soyqırımıdır. Bu faciə zamanı 1375 nəfər
əsir düşüb, hələ
də onlardan xəbər-ətər yoxdur.
7 ailə bütünlüklə məhv edilib.
Soyqırımına bundan
bariz və dəhşətli misalı necə gətirmək
olar? Soyqırım dinc, silahsız xalqın məhv edilməsidir.
Xocalı faciəsi ermənilərin nə dərəcədə
vəhşi, qaniçən olmasını dünyaya
əyani şəkildə
sübut etdi.
Günahsız insanları qıranlara "insan"
deməyə adamın
dili gəlmir".
Tarixi həqiqətlər
dünyaya çatdırılmalıdır
Ermənilər zaman-zaman xalqımızın başına
çox fəlakətlər
gətiriblər. Daim türklərin
qanını içən, xeyirxahlıq
gördükləri dərəcədə xəyanətkarcasına
arxadan zərbələr
endirən ermənilər dünyanı
azdırmaq üçün artıq 100 ildir ki, qondarma
"soyqırım" cəfəngiyyatını
dünyanın beyninə yeridir, təəssüf ki,
müəyyən məqamlarda bəzi ölkələri bu iddiasına
inandırır. Halbuki 1915-ci ildə Türkiyədə "erməni genosidi" deyilən bir soyqırım olmayıb. Ermənilər
özləri türkləri qırmışdılar. Tarixçi deyir ki, "ermənilərin iddia
etdikləri "soyqırım"la bağlı heç bir sübut-dəlilləri
yoxdur. Yəhudi tarixçiləri deyirlər: "Dünya ancaq alman faşistlərinin yəhudilərə
qarşı soyqırımını tanıyır. Ancaq biz elə
xalqıq ki, bundan şou düzəltmirik". Hər halda bu qənaət
insanı düşünməyə vadar edir. Ermənilər isə heç
nədən "soyqırım"
şousu yaradır, dünya
ölkələrini buna inandırmaq
istəyirlər. Hər halda dünya ölkələrinin
"erməni soyqırımı" cəfəngiyyatına
uyması olduqca təəssüfedici
bir haldır".
Alimin fikrincə, 20 Yanvar, habelə 1918-ci il martın 31-də ermənilərin Bakıda 10
mindən artıq soydaşımızı qətlə yetirməsi
əsl soyqırımdır: "Ermənilərin daim türklərə qarşı soyqırımı həyata
keçirməsinə dair əlimizdə
çoxlu faktlar var. Xocalı faciəsi ilə bağlı
çəkilmiş videolentlər, fotoşəkillər,
şahidlərin ifadələri və s. bu qəbildəndir. Biz əlimizdə olan
faktları indi daha ciddi-cəhdlə dünyaya
təqdim etməliyik. Hər halda vaxtımızı
itirməməliyik. Müəyyən dövrdən sonra Xocalının canlı şahidləri həyatda olmayacaq. Bu faciənin
baş verməsində
günahkar olanlar dəqiq bilinməlidir. Faciənin baş verməsinin obyektiv və subyektiv səbəblərini aşkarlamalıyıq. O
dövrkü Azərbaycan
iqtidarı faciənin baş
verməsinin qarşısını
almaq üçün
tədbirlər görməliydi. 20 Yanvar, Xocalı, eləcə də bu ərəfədə baş vermiş başqa faciəli hadisələri
bir zəncirin həlqələri kimi qəbul etməliyik".
Tarixən başqa
xalqların üzünə
qapımızı çox
açmışıq. Həmişə başqalarını
üzünə xoş
baxmışıq. Bir millət üçün bu, mənfi
xüsusiyyət hesab olunmasa
da, hər halda dostumuzla düşmənimizi
yaxşı tanımalıyıq. Nə qədər bu hadisələr yaddaşımızda qalacaq,
başımıza gələnlər
bizi məcbur edəcək ki, bir də belə hadisələrin
baş verməsinə
imkan verməyək. 20 Yanvar,
ümumiyyətlə, Qarabağ hadisələri
nədən baş verdi?
Ona görə ki, tariximizi yaddan
çıxardıq. 1918-ci il martın 31-də ermənilər tərəfindən
qırğına məruz qalan minlərlə soydaşımızın
qətl edildiyi indiki Şəhidlər Xiyabanında vaxtilə Kirov adına park salınmışdı. Ermənilər
özlərində belə şeyə qətiyyən imkan verməzdilər. Belə hadisələr daim yaddaşımızda kök salmalıdır. Əgər unutsaq, o zaman
yeni-yeni faciələrə
tuş gələ bilərik. Yeni nəslə tariximizi olduğu kimi başa
salmalıyıq, öyrətməliyik. Qoy
bizdən sonra gələn
yeni-yeni nəsillər
bilsinlər ki, ermənilər kimdirlər. Başımıza
gələn çoxsaylı fəlakətlərdən təəssüf
ki, bir millət
olaraq dərs
almamışıq. Əlbəttə, fəlakətdən də
heç bir xalq sığortalanmayıb. Təəssüf
ki, bu gün
Türk dünyası
ölkələri arasında birlik yoxdur. Əslində dünyada Xocalı fəlakətinin mahiyyətcə
tanınmamasının əsas səbəblərindən biri türk ölkələri arasında birliyin
olmamasından qaynaqlanır.
Xocalı faciəsinin
incəsənətdə ifadəsi
20 Yanvar faciəsi ilə
bağlı incəsənətin demək olar,
bütün sahələrində
soraqlar olduğu halda Xocalı mövzusunda
hələ ki, daha çox publisistika sözünü
deyib. Bu mövzuda radio-telekanallarda, qəzet-jurnalllarda
xeyli yazılar çap olunub. Ancaq faciənin "mövsümilikdən çıxması",
sözün əsl mənasında faciəvilikdən
birdəfəlik qurtulmağımız
yönündə düşünməyimiz
zəruridir. Azərbaycan
rəssamlığında Xocalı
faciəsi ilə bağlı rəssamlarımız
əsərlər yaradıblar.
Bu mövzuda sərgilər
təşkil edilib. Xocalı mövzusunda ən diqqətçəkən
plakat tez-tez qəzet-jurnallarda rastlaşdığımız
Vaqif Ucatayın əsəridir. Xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov bu mövzuda "Qırmızı
qar" adlı film çəkib. Filmin ssenari müəllifi Ağarəhim Rəhimov, bəstəkarı Cavanşir
Quliyevdir. Hər il müxtəlif telekanallar bu filmi nümayiş etdirirlər. Rollarda Məleykə Əsədova,
İftixar Piriyev, Ələsgər Məmmədoğlu,
Səmayə Sadıqova
və başqaları
çəkiliblər. Bu mövzuda
"Azərbaycanfilm" tərəfindən
Oruc Qurbanovun rejissorluğu ilə "Ağrı" filmi çəkilib. Qarabağ
mövzusunda soydaşlarımızın
yadında ən yaxşı qalan "Fəryad" filmidir. Bu filmdə Xocalı ilə bağlı ştrixlər xüsusi nəzərə çarpır.
"Qırmızı qar"
filmini rejissoru deyir ki, "Ermənilər qaniçən
olduqları dərəcədə
özlərinin yazıq
obrazlarını daim dünyaya təqdim ediblər. Biz isə belə bir faciə
ilə üz-üzə
qaldığımız dərəcədə
hələ də bu barədə kifayət qədər dünyanı xəbərdar
etməmişik". M.Fərzəlibəyov
20 Yanvar faciəsi ilə müqayisədə
Xocalı mövzusu ilə bağlı dramaturji materialın azlığını qeyd
edir: "Hər halda Xocalı mövzusunda publisistika çox iş görüb, nəinki bədii ədəbiyyat imkanlarını az aşkarlayıb. Mən şəxsən rejissorlarımızdan
bu mövzuda əsərlər gözləyirəm".
Mərhum bəstəkar, xalq artisti Ramiz
Mustafayev konkret Xocalı mövzusunda əsər yazmasa da Qarabağ, milli azadlıq mövzusunda xeyli əsərlərin müəllifidir.
Bu sıradan onun Nəbi Xəzrinin sözlərinə yazdığı
"Salatın" oratoriyasını,
Məmməd İsmayılın
sözlərinə yazdığı
"Bu qan yerdə qalan deyil" vokal simfonik poemasını, Hikmət Ziyanın sözlərinə
yazdığı "Haqq
sənlədir, Azərbaycan"
kantatasını qeyd etmək olar. Ümumiyyətlə, 90-cı illərdən
üzü bəri tanınmış Azərbaycan
bəstəkarları Hacı
Xanməmmədov, Vasif
Adıgözəlov, Sərdar
Fərəcov, Xəyyam
Mirzəzdadə və
başqaları vətənpərvərlik
mövzusunda xeyli mahnılar yazıblar. Tanınmış rəssam
Rza Avşar Xocalı faciəsi mövzusunda iki əsər çəkib.
Faciədən az sonra yaradılmış əsərlər "Xəzər"
jurnalında çap olunub. "Xocalı" adlanan əsər (90x125) yağlı boya ilə çəkilib. Əsərdə qara, bozumtul fon aparıcıdır.
Xocalı şəhərinin
üstünü qara buludlar alıb. Hiss olunur ki, rəssam
ağrını duya,
göstərə bilib.
Həmin gecənin dəhşəti ayın surətini qırmızı
qana boyayıb. Səma ərşə bülənd olan insan fəryadları ilə dolub. Uzaqlardan səmanın aydınlığı görünsə
də, qara fon aparıcıdır. Şəhərin halında
qan və alov hakimdir. Erməni ruhsuzluğu, zəbtçiliyi, qaniçənliyi,
insansızlığı viran
qoyduğu Xocalı səhnəsinin o gecəki
real görüntüsünü bizə çatdırır.
Artıq səhərdir.
Bu qanlı vəhşəti
təbiət dondurub, olduğu kimi dünyaya göstərir. Rəssamın həmin ildə çəkdiyi başqa bir əsər "Ekstremist"
adlanır. Təxminən
"Xocalı" böyüklükdə
olan əsərdə mifik obrazvari sifət insan sifətinə oxşamayan,
acgöz dişləri
qabaran, qara sifətli vəhşi, caynaqlı bədheybət
bir obraz olaraq təsvir olunub. Hər halda bu obraz
erməni xislətinin
rəssamlıqda ifadəsi
kimi anlaşıla, qəbul edilə bilər.
Yazı Mətbuat Şurası və "Xocalı Soyqırımını
Tanıtma" İctimai
Birliyinin Qarabağ mövzusunun və Xocalı soyqırımının
mediada təbliğinə
dəstək layihəsi
çərçivəsində jurnalistlər arasında elan etdiyi müsabiqəyə
təqdim olunur.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.-
5 fevral.- S.14.