Uşaqlıq hikməti...

 

Şairlərimiz şeirlərində uşaqların bədii-etik davranışına xüsusi diqqət yetiriblər

 

Bəşəriyyətin böyük idrak sahibləri həmişə uşaqlıq çağlarını böyük sayğı və heyrətlə xatırlayıblar. Bu, bir həqiqətdir ki, insanın dünyaya, həyata özünə münasibətinin təməli məhz uşaqlıq dövründə qoyulur. Uşaqlıq hikməti insan üçün həyatı, dünyanı, özünü qavramaqda stimul rolunu oynayır. Dövrümüzün gərginlikləri artdıqca uşaqların təlim və tərbiyəsi sarıdan problemlər də düyünə düşür. Bütün tərbiyə haqqında deyilənlər çox hallarda sözdən o yana getmir. Qloballaşmanın artdığı bir vaxtda millətin, dövlətin inkişafı üçün yeni nəsillərin tərbiyəsinin milli prinsiplərlə aparılması çox gərəklidir. Ancaq pedaqoqlarımız etiraf etməsələr belə, çox hallarda milli prinsiplərin nədən ibarət olduğunu ictimaiyyətə aydın şəkildə çatdıra bilmirlər. Bu səbəbdən də milli və dini dəyərlər bir-biriylə qarışdırılır. Hamı özgələşməyin dəhşətini gördüyü dərəcədə ona qarşı müqavimət göstərmir.

Bu gün Azərbaycanda təbəqələşmənin nəticəsi olaraq bir neçə təbəqəli ailələr yaranıb. Şübhəsiz ki, ailələr arasındakı fərqlər maddi imkanların təsiri ilə formalaşıb. Kasıb ailələrin uşaqları xoşbəxtliyi yalnız varlı balaları kimi yaşamaqda görürlər. Belə ailələrdə uşaqlar əsasən oxuyub pula, mənsəbə çatmağı, bu yolla varlığını sübut etməyi hər şeydən üstun tutur. Millətin sabahı haqqında ciddi düşünənlərin sayı azalır. Uşaqların əxlaqına, tərbiyəsinə çoxsaylı telekanallar fəlakətli təsir göstərir. Gedişat onu göstərir ki, qarşıdakı illərdə valideynlər uşaqlarının tərbiyəsilə bağlı daha böyük problemlərlə rastlaşacaqlar...

İnsanların gündəlik çörək dalınca evindən çıxaraq şər qarışanda yuvasına qayıtması bir çox valideynlərin uşaqlarının tərbiyəsi ilə məşğul olmasına imkan vermir. Problemlər yeni-yeni qayğı çeşidləri yaradır. Gənclərin bir qismi ailə qurmağın çətinliyindən dəhşətə gələrək istəyini arxa plana atır. Nəticədə nəsillərarası ənənə pozulur, türk ailəçiliyinin təməlinə zərbə dəyir. Ailəçilik Azərbaycan gəncinin ilk növbədə məsuliyyətli həyat sürməsi deməkdir.

Uşağın nazı ilə oynanılan ailələrin əksəriyyətində həyatın çətinliklərinə hazır olmayan uşaqlar böyüyür. Nəticə isə təbii ki, acınacaqlı olur. Neçə onillər qabaq ümumən ailələrdəki mənəvi problemlər hər halda indiki səviyyədə deyildi. Mütəxəssislərin fikrincə, əvvəllər cəmiyyətdə belə güclü informasiya axını yox idi. Uşaq üçün qanunverici şəxs yalnız ata, ya ana idi. Ümumən sovet dövründə tam mənası ilə eynitipli, eynirəngli cəmiyyət yaranmışdı. Ancaq indiki sürətlə artan, güclənən informasiya axınının qarşısını almaq təbii ki, mümkün deyil. Əlbəttə, yeniyetməni başlı-başına da buraxmaq olmaz. Məsləhət, aydınlaşdırma, təhlil yolu ilə valideynlər problemi həll edə bilərlər. Bir məqamı da qeyd etmək yerinə düşər. Valideyn-uşaq münasibətləri sarıdan təzadlar bol olanda bu sonradan münasibətlərin daha da gərginləşməsinə səbəb olur. Valideynlərin uşaqları üzərində hər mənada hegemonluğu övladlarının ailə qurmaq məsələsi zamanı zirvəyə çatır. Təəssüf ki, indi valideynlərin əksəriyyəti maddi marağa üstünlük verir.

Uşaqlıq dövründə insanın oxuduğu nağıllar, hekayətlər, şeirlər onun kövrək mənəvi dünyasının daha da gözəl formalaşmasında, yaranmasında, insanlara, xalqa, bəşərə gərəkli olmasında əhəmiyyətli rol oynayır. Uşaq ədəbiyyatı məhz bu cür məsələlərlə məşğul olur. Uzun müddətdir "uşaq ədəbiyyatı" məfhumu barədə müxtəlif fikirlər səslənir. Əksəriyyət bu ifadənin lehinə olsa da, hər halda "uşaq ədəbiyyatı" məfhumuna qarşı olanlar da var. Uşaq ədəbiyyatı mövzusunda elmi araşdırma aparan sosioloq-alim Əhməd Qəşəmoğlunun fikrincə, sovet dövründə uşaq ədəbiyyatına münasibət indikindən qat-qat yaxşı idi və o bir neçə nəslin yetişməsində mühüm rol oynayıb: "Təbii ki, sovet ideologiyası öz ruhuna, sovet rejiminə uyğun şəxsiyyət hazırlamaq uğrunda çalışırdı. Biz həmin metodikalardan daha yaxşı istifadə etməklə müstəqil dövlətin və müasir ölkəmizin milli şüurlu vətəndaşını yetişdirmək istiqamətində bəhrələnməliyik. Düşünülmüş şəkildə uşaqlarımızın dünyagörüşünün insani səviyyədə yaranması üçün əsərlər yaranmalıdır. Yoxsa ki, nə qədər dovşandan, tülküdən, qurddan, çaqqaldan yazmaq olar? İndi müasir uşağı nəyəsə inandırmaq hədsiz çətindir. Uşaq ədəbiyyatımız həm milli təəssübeşlik, vətənpərvərlik, həm də ki, bəşərsevərlik ruhunda əsərləri uşaqlara sevdirməyi bacarmalıdır. Təbiidir ki, qloballaşan dünyada müasir uşaq istər-istəməz yaşadığı dünyan haqqında geniş təsəvvürə malik olmalıdır".

Professor Əjdər Ağayevin fikrincə, Türkiyədə bizdən fərqli olaraq uşaq ədəbiyyatı yönündə hərəkat var: "Hər il Türkiyədə uşaqlar üçün yazılmış ən gözəl əsərlərdən ibarət toplu nəşr edilir. Orada hətta uşaq ədəbiyyatı ilə məşğul olan ayrıca qurum da fəaliyyət göstərir. Onlar uşaqlar üçün yazılmış əsərləri həm tədqiq edir, həm də bu mövzuda əsərləri nəşr edib yayırlar. Türkiyədə də belə fikirləşirlər ki, "uşaq ədəbiyyatı" anlamı bu yöndə fikri tam əhatə etmir. Bəzən bu tipli əsərlər uşaqlar üçün nəzərdə tutulsa da, əslində olduqca ciddi fəlsəfi mahiyyəti özündə ehtiva edir. Nəticədə böyüklər bu tipli əsərlərdən çox şey öyrənə bilirlər. Ümumiyyətlə, ədəbiyyatın "uşağı", "böyüyü" yoxdur.

Ədəbiyyat insanın duyğularını, düşüncələrini sanki ipə-sapa düzərək oxucuya çatdırır. Təbiidir ki, bu nümunələrdən böyük bir cür, balaca da bir cür bəhrələnir. Ona qalsa gərək biz ədəbiyyatı yaşa görə ayıraq. Uşaq böyüdükcə, həyatı daha yaxşı qavramağa başlayır. Mən uşaq ədəbiyyatı mövzusunda yazılan əsərlərin uşaq düşüncəsinə, duyumuna, ruhuna, marağına, uyğunluğuna diqqət yetirilməsini arzu edərdim."

Professor Qara Namazov uşaq ədəbiyyatının inkişafını belə xarakterizə edir: "Əlbəttə, şeir yenə də yaranır. Onu tanınmış, təcrübəli şairlərimiz də yazır, dərd əlindən şeirdən yapışan gənclər də. Uşaqlar üçün həmişə dəyərli şeirlər yazmış Rafiq Yusifoğlu "Aylı cığır" toplusunda öz dəst-xəttinə sadiq qalaraq kiçik yaşlı balalara məzmunlu, yaddaqalan, dili səlis, axıcı şeirlər bəxş edib. Bu şeirlər mövzu cəhətdən də maraq doğurur. Toplunun birinci bölümündəki şeirlər qədim qalalardan bəhs edir. Şair hər qalanın tarixinə və bu gün sökülüb dağılmış görkəminə diqqəti cəlb edir ki, heç olmasa, böyüklər bilmir, kiçiklər bilsinlər. Bu, balacaların diqqətini tarixi abidələrimizin keçmişinə yönəltməklə həm tarixi öyrənmək, həm də bu gün ona qayğı göstərməyə bir çağırışdır. "Yanardağ", "Bu qobu, daşlı qobu", "Laylay", "Örənqala", "Gəmiqaya", "Daşhasar", "Xocamçaxlı qalası", "Uzaqdan gələn nəğmə", "Qorqud baba" və b. bu qəbildəndir. Onun "Qorqud baba" adlı şeiri aydın, ifadəlidir". Mahirə Əliyarlının bu yöndə yaradıcılığını araşdırmaya cəlb edən Q.Namazov bildirir: "Şeirlər kitabından aydın duyulur ki, o, şeirə yanar bir ürəklə gəlib. Onun "Türk oğlu, Türk qızıyam" şeir toplusu balalar üçün nəzərdə tutulsa da, şairə bəzən bu səviyyədən kənara çıxaraq içindən qopub gələn bir harayı, odu, alovu büruzə verir, böyükləri də düşünməyə çağırır. Onun "Qara buludlar" silsilsinə daxil olan "Xəzər qabarır, türk qalxır", "Mən kiməm", "And içirəm", "Yaralı Şuşa", "Laçın", "Qaçqınlar" və başqaları bu qəbildəndir. "Xocalıdan 7 yaşlı uşağın dedikləri" poemasında o dəhşətləri gözlərilə görən uşağın söylədikləri oxucuda heyrət doğurur, bizi dönə-dönə düşündürür, intiqama çağırır. Ruzgar Əfəndiyeva "Lalənin ləçəyi" toplusunda latın əlifbasını uşaqların öyrənməsi üçün sıra ilə, bədii deyimlərlə təsvir edib. Bu, həm balacaların əlifbanı öyrənməsi üçün, həm də bədii əsər kimi dəyərlidir. Nizami Çaparlı gənc qələmlərdəndir. "Balam niyə bal dadır?" kitabçasındakı şeirləri kiçikyaşlı uşaqlar üçün yazıb. Şeirlər rəvanlığı, səlisliyi, fikir aydınlığı ilə yaddaqalandır. Tofiq Qaraqayanın şeirlərinin ruhundan aydın duyulur ki, o el ədəbiyyatına, aşıq şerinə yaxşı bələddir. Onun balacaların anlamına uyğun yaratdığı lövhələr xalq deyimlərinə uyğun vəsf olunur. Süleyman İsmayılın kiçik həcmli "Ağ gül, Ala gül, Ay gül" kitabçasındakı şeirlər və "Zınqırovlu canavar" poemasında onun uşaq dünyasına yaxşı bələd olduğu aydın duyulur. Bu yaxşıdır ki, gənc şair müşahidə etdiyi hadisəni uzun-uzadı nəzmə çəkmir, 5-6 misrada oynaq ifadələrlə uşaq nitqinə uyğun vəsf edir. Davud Aslanın da "Ağ göyərçinim" şeirlər toplusunda uşaqların yaddaşına keçə bilən lövhələr çoxdur. Ancaq kitabın əvvəlində verilmiş "Nənə, nəvə və Cavanşir" mənzuməsi 300 misradan çoxdur. Nə poemadır, nə də mənzum nağıl. Sadəcə, nənə ilə nəvələrin söhbətləridir. Belə uzun mənzumələr, uşaqlar üçün yorucudur və yadda qalmaz. Vaxtilə Səməd Vurğun bu cür mənzumələr haqqında deyirdi ki, müəllim bunları danışdıqca uşaqlar əsnəyəcək və zəngin tez çalınmasını gözləyəcək. Xatırladım ki, Sabir, Səhhət, Şaiq uşaq şeirlərinin ölçüsünə, həcminə, vəzninə və aydın məzmununa xüsusi diqqət yetirmişlər. Böyük Sabirin satiraları ilə uşaq şeirləri arasında xeyli fərq var. Ümumiyyətlə, klassiklərimizin bu ənənəsini onların xələfləri istənilən səviyyədə davam etdirmirlər. Bugünün tanınmış şairləri Fikrət Sadıq, Ələkbər Salahzadə, Rafiq Yusifoğlu, Yusif Həsənbəy və başqaları uşaq şeirlərində uşaqların bədii-etik davranışına xüsusi diqqət yetiriblər".

1958-ci ildən çıxan "Göyrəçin" jurnalının baş reaktoru Rafiq Yusifoğlu deyir, indiyə kimi jurnalın 562 sayı işıq üzü görüb: "Bütün çətinliklərə baxmayaraq "Göyərçin"i indiyə kimi qoruyub saxlamışıq".   

 

 

Elçin Qaliboğlu

 

525-ci qəzet.- 2010.- 1 iyun.- S.7.