Türk aşıq-şairi
Qaracaoğlan dünyası...
Şahidi olduğum el yığnaqlarının birində ucu-bucağı görünməyən mağarda müğənninin avazından axan şirin kəlmələr məclis əhlinin diqqətini cilovlamışdı. Oynaq, axıcı, yüksək poetik duyumlarla aşılanan qafiyələr kamil bir zərgərin əliynən düzülmüş zərə bənzəyirdi:
Yar gərək yarın qeydinə,
Qala yalvara-yalvara.
Yüz naz ilə qol-boynuna
Sala yalvara-yalvara.
Sevdim bir sərxoş Leylini,
Yadlara verməz meylini.
Küsdürüb sınıq könlümü,
Ala yalvara-yalvara.
Heyranlıq içində qalan gözlərdən, könüllərdən suallar yağırdı:
- Nə gözəl sözlərdi, kiminkidir görən?
- Bəlkə, Aşıq Ələsgərindir...
- Yox, Ələsgərin deyil, Aşıq Alınındı...
- Ya da Molla Pənah Vaqifindi? Dili onunkuna bənzəyir.
Əslində
isə şeir adı çəkilən aşıq və
şairlərin heç birinin deyildi. Bununla belə bu
gözəl sözlərin əsl müəllifi heç yada
da düşmürdü. Bunun əsasən
iki səbəbi vardı. Əvvəla,
yanlışlıq üzündən şifahi ədəbiyyatımızda
illərlə bir sənətkar şeirinin
başqasının adına
çıxılması, ikinci də sənət meydanına
gəldiyi gündən öz orijinal nəfəsi, zəngin
yaradıcılığıynan çoxlarına örnək
olan ulu bir sənətkarın haqqında el-obamızda
çoxlarının geniş məlumatı yox idi. Bax, beləcə
illərlə onun sözləri Azərbaycanda dildən-dilə
gəzir, məclislərimizin bəzəyi olur, ancaq söz
inciləri onun-bunun adına
çıxılırdı. Bu, sənət dünyasına gəldiyi
gündən çoxlarına örnək olan, zəngin
yaradıcılığı ilə arifləri heyran qoyan,
böyük türk aşıq-şairi Qaracaoğlan idi!
Əslində isə
Qaracaoğlan irsi Türkiyədə Əli Rza Yalçın,
Sadəttin Nüzhə (Erkin), İshak Rüfət, Zehni
Ardıc, Cahid Öztelli kimi dəyərli
araşdırmaçılar və ədəbiyyatşünaslar
tərəfindən XX yüzilin əvvəllərindən
öyrənilməyə başlayıb.
Yeri gəlmişkən,
bəri başdan qeyd edək ki, Qaracaoğlan doğma
diyarı Şərqi Anadoluya məhrəm olduğu qədər
Azərbaycan elləri üçün də yaxındır, əzizdir. Bu baxımdan
aşıq-şairin yaradıcılığını sərfi-nəzər
edib onu vaxtilə oxucularımıza çatdıran
İsmayıl Öməroğlu və Qara Namazov kimi alimlərimizin
bu böyük sənətkarın yolunda çəkdikləri
zəhmət xüsusi qeyd olunmağa layiqdir. Bütün bunlarla birlikdə Qaracaoğlan kimi azman
bir sənətkarın bu taynan bağlı dərindən-dərin
öyrənilməsinə həmişə ehtiyac duyulur.
Qaracaoğlan XVI yüzilin əvvəllərində
Türkiyənin Mil elində, Çuxur Oba deyilən mahalda
dünyaya gəlib. Ömrü-günü
kənddə-kəsəkdə, el-oba yığnaqlarında
keçən sabahın bu böyük sənətkarı hər
addımda görüb-götürmüş, dərin zəkası
sayəsində Anadolunun o dövrkü savadlı
adamlarından yazıb-oxumağı və elmin sirlərini
öyrənmişdi. Şərqi Anadolunun
tərəkəmə həyatıynan dərindən maraqlanan
Qaracaoğlan, əslində özü də gəzərgi həyat
keçirib. Bütün Şərq vilayətlərini,
o cümlədən İranı və Azərbaycanı gəzib
dolaşıb. Bununla belə, o, öz
doğma yurdu Çuxurobadan ayrı qalmayıb,
ömrünün kövrək çağlarını yenə
də Şərqi Anadoluda keçirib. Təxminən
80 ilə yaxın ömür sürən sənətkar yenə
də öz ana torpağına qismət olub, uca bir təpədə
dəfn edilib. İndi "Qaracaoğlan təpəsi"
adlanan həmin yer sənətsevərlərin ziyarətgahına
dönüb. Qaracaoğlan Türk
Dünyasının ən maraqlı, ən qüdrətli və
zəngin yaradıcılığa malik olan böyük sənətkarlarından
biridir. Bütün Şərq
dünyasında çoxlarına örnək olan bu
aşıq- şairin ölməzlik nişanəsi olan
müxtəlif səpgili şeirlərini əqlin süzgəcindən
keçirdikcə sözün əsil mənasında onun
söz inciləri insan qəlbini heyranlıq
duyğularıynan oxşayır, ona saflıq və təmizlik
hissləri aşılayır.
Qaracaoğlanın
kədəri də sevinci kimi safdır, təmizdir. O, düzlüyü, həqiqəti
hər şeydən üstün tutub. 400 il
bundan qabaq özünün beştelli cürəsiynən məclisdən-məclisə
dürlü-dürlü xanələr daşıyan ölməz
sənətkar, harada nə görübsə, ona yerindəcə
qoşqular düzüb, kamil deyimləriynən el
yığnaqlarını canlandırıb, feyziyab edib. Hər sözü, hər kəlməsi xüsusi
ölçülər və biçimlər içində
qatarlaşan qoşma və gəraylılarına hələ
öz sağlığından üzü bəri neçə-neçə
nəğmələr qoşulub. Onun
düzümləri notların xanələrində qərar
tutub. Beləliklə o, bir aşıq kimi
el məclislərini, bir şair kimi türk şeir
dünyasının saralıb-solmayacaq saysız-hesabsız vərəqlərini
bəzəyib.
Qaracaoğlan
eşq-məhəbbət şairi olub. Təkcə
Anadolunun yox, bütün türk aləminin gözəlləri
onun qoşqularında öz əksini tapır. Aşığın şeirlərini diqqətlə
nəzərdən keçirdikcə, adama elə gəlir ki,
onun yaradıcılığı bir güzgüdür. Sənətkarın bütün təhbehləri,
heca düzümlü qafiyələri və rədif
sonluqları sırf orijinaldır, özünəməxsusdur.
Onun şeirlərində bir kəlmə də
olsun yerinə düşməyən qafiyəyə rast gəlinmir.
Məna və məzmun vəhdətindən
doğan bütövlük hər bir qoşqusunu ayrıca bir
sənət nümunəsinə döndərir.
Türk ədəbiyyatında,
o cümlədən Azərbaycan şifahi deyimlərində
gözəlin qara gözlərini, xumar
baxışlarını və süzgün
tamaşasını aşıq və şairlərimiz
müxtəlif səpgidə təsvir edib, təbiət
oxşamalarıynan onu söz sığalına çəkiblər. Bu mənada
Qaracaoğlanın özünəməxsus bənzətməsi
ilk baxışda ifadənin sırf dəruni-məzmunuynan dinləyənə
çatmaya bilər. Ancaq diqqətlə sərfi-nəzər
edəndə aşıq şairin bənzərsiz təşbehi
hər duyan qəlbi düşünməyə məcbur edir.
O, sevdiyi gözəlin gözlərini kömürə bənzədir.
Şəvədən qara, aynadan yanar və parlaq olan
kömür özlüyündə qara, xumar, həm də
süzgün baxışları o qədər
dolğunluğuynan təsvir edir ki, ona bənzər ikinci bir təşbehi
belə təsəvvürə gətirmək çətin
olardı:
Kömür gözlüm, mənnən
getmək dilərsən,
Dağlarda qar əriyəndə
gedərik,
Yel vursun, çəkilsin
qara buludlar,
Yol
çamurdu, quruyanda gedərik.
Nalə çəkib, qərib
bülbül ötüşər,
Qızılgülün
qönçəsinə qatışar,
Bizim ellərə də bahar
yetişər,
El yaylağa
yeriyəndə gedərik.
Eşqi
varlığına hakim kəsiləndə, məhəbbəti
ömründən uca tutulanda Qaracaoğlan Vaqifə bənzəyir. Xalq hikmətlərinin
poetik duyumlarını qoşqularında rədif qafiyələrə
döndərəndə Ələsgərlə
qoşalaşır. Kədərin
müqabilində sabahın nikbin duyğularına boylananda isə
Aşıq Alıynan səs-səsə verir. Bütün bunların müqabilində isə
mühüm bir amil dayanır. Əgər
Qaracaoğlan bu sənətkarların hər birindən
neçə yüzil əvvəl yaşayıbsa, bəs bu bənzərlik
nəynən bağlıdır? Onların
yaradıcılığına diqqətlə nəzər
yetirəndə sualın son cavabı özlüyündə
aydınlaşır. Bu qüdrətli
aşıq şairin özündən sonra gələn
türk yaradıcılarına, o cümlədən də Azərbaycan
aşıq deyimlərinə güclü təsiri olub.
Qaracaoğlanın
Aşıq Ələsgərə bənzərliyi haqqında
ara-sıra söhbətlər açılsa da, nədənsə
bu, dövr baxımından dərindən təhlil edilməmişdi. Xalqın
ölməz sənəti nə mübaliğəni, nə də
təhrifi xoşlamır. Ulu sənətkarlar
həmişə bir-birindən öyrənib və daim bu
örnəklərlə fəxr ediblər. Biz nəsillər isə bu səmimiyyətə xələl
gətirməmək üçün öz mənəvi
borcumuzu yerinə yetirərkən obyektiv olmalı, hər xalq
deyiminin incəliklərini diqqətlə
araşdırmalıyıq. "Gözəllər
soltanı, mələklər şahı", "Bahar fəsli,
yaz ayları gələndə", "Sallana, sallana gələn
Salatın", "Vaxt ötüşüb növbahardan
keçəndə" və buna bənzər neçə-neçə
misraların oxşarlığı deyilən fikrin isbat
timsalıdır. Bəzən formada, eyni zamanda rədif
qafiyələrin bənzərliyindəki eyniliklər də
Qaracaoğlanın Ələsgərlə uyğarlığını
açıq şəkildə büruzə verir. Hər iki sənətkarın "Xəbərin
varmı?" rədifli gəraylısı mövcuddur. Şeirlər ayrı-ayrı mövzulara həsr
edilsə də, onların istər forma, istər söz oyunu,
istər də heca və rədif qafiyə bənzərliyi
birinin digərinə təsirini açıq-aydın
aşkarlamış olur.
Eyni halda
Qaracaoğlanın Aşıq Alıya da təsir nümunəsinə
çoxlu misallar gətirmək olar. Aşıq Alının şəxsi
həyatındakı mühüm bir əhvalatnan bağlı
dediyi "Oldu" rədifli gəraylısı, sənətkarın
bir çox şeirləri kimi aşıq Ələsgərin adına getdiyi məlum bir həqiqətdir. Dillər
əzbəri olan həmin gəraylının bir bəndi belədir:
Bax bu qaşa, bax bu gözə,
Yandı
bağrım döndü közə.
Keçən sözü
çəkmə üzə
Keçən
keçdi, olan oldu.
Qaracaoğlanın
həm mövzu, həm də məzmunca bütünlüklə
bu gəraylının oxşarı olan "Demədimmi" rədifli
gəraylısından tək bircə bəndini misal gətirmək
kifayətdir.
Bax, bu qaşa, bu bu gözə
Yandı bağrım
döndü közə
Yaxasız köynəklər
bizə,
Fələk
biçər demədimmi?
Şifahi deyimlərimizin
korifeyləri cərgəsində hələ dərin
araşdırmalara və təhlillərə ehtiyacı olan
Növrəs İman xalqımızın maraqlı və
örnəkli el şairlərindən biri
sayılmalıdır. Çox maraqlıdır ki,
Qaracaoğlanın deyim tərzi müəyyən hallarda
İmana da keçib. Həmin səpgidən də bir
misal gətirmək istərdik:
Qaracaoğlanda:
Qaracaoğlan der, ismi öyərlər,
Gözəl sevdi deyə hədyan
deyərlər,
Dərd verməklə, xəstə
canım əyərlər,
Mənim haqdan
özgə dərmanımmı var?
Hövrəs İmanda:
Sənə qurban olum, a
mehribanım,
Bu dərdə-möhnətə
necə dayanım?!
Kim bilər dərdimi, kim kəsər yanım,
Mənim Ələsgərim,
Qurbanımmı var?!
Qaracaoğlanın bir səyyah
sənətkar kimi bütün Şərqi, o mənada Hələbi,
Misri, Qosatı, Diyarbəkiri, Ərzurumu və Ankaranı gəzməsi
haqqında ayrı-ayrı tədqiqat yazılarında söhbət
açılsa da, ölməz sənətkarın
Göyçə səfəri barədə səhih bir araşdırma
hələlik yoxdur. Əslində isə
yaradıcılıq nöqteyi-nəzərindən buna daha
çox ehtiyac duyulur.
Qaracaoğlan zəngin
deyimə malik bir sənətkardır ki, müraciət etdiyi
bütün mövzularda qüdrətli bir sənətkar səviyyəsində
öz məqsədinə nail olub, əvəzsiz söz inciləri
yarada bilib. O,
yüksək poetik duyumlarıyla özünəməxsus bir məktəbin
binasını qoyub gedib. Adı az qala dillərdə
əfsanələrə dönən, əslində isə ulu
bir həqiqət örnəyinin banisi olan böyük sənətkarın
türk şifahi deyimlərinə təsiri o qədər
sonsuzdur ki, biz saysız-hesabsız dastanlarımızı diqqətlə
nəzərdən keçirəndə onların çoxunda
da Qaracaoğlanın söz incilərinə rast gəlir, ona təsadüf
edirik. Bu dastanlar arasında "Əsli və Kərəm",
"Abbas və Gülgəz", həmçinin
xalqımızın qəhrəmanlıq tarixinin əbədi
nəhənglərindən biri olan "Koroğlu"
dastanı belə timsallardan sayıla bilər. Beləliklə
də, dastanlarımızda bir tərəfdən
Qaracaoğlanın öz surəti, bir yandan da onların
düzülüb-qoşulmasında təsiri özünü
göstərib. Yenə öz tərəfimizdən
bir fakta müraciət edək. "Koroğlu"
dastanının "Həmzənin Qıratı
qaçırması" qolunda belə bir epizod var. Koroğlu
Qıratın arxasınca gedib, onu düşmən əlindən
alıb gətirəndən sonra Çənlibeldə
böyük məclis qurulur. Koroğlunun
növbəti igidliyinin şərəfinə şadyanalıq
edən dəlilər və Çənlibelin xanımları
deyib-gülür, məclisi şənləndirirlər. Aşıq Cünun Telli sazını sinəsinə
sıxıb ortada cövlan edir. Məclisin
qızğın yerində Nigar xanım qıyqacı nəzərlərlə
Koroğluya baxıb yarızarafat deyir: - Koroğlu, bu
dünyada igidlikdə, mərdlikdə, yar-yaraşıqda sənin
tayın-bərabərin yoxdur. Ancaq heyif ki, bir az
camaldan qarasan. Bu halda Koroğlunun qəlbi
coşa gəlir, aşıq Cünundan sazı alıb Nigara
avazla cavab verir.
Mənə qara deyən
gözəl,
Qaşların
qara deyilmi?
Tökülübdü dal gərdənə
Saçların
qara deyilmi?
Qaracaoğlanın
eyni rədifli yeddi bəndli gəraylısından bir bəndə
diqqət yetirək.
Mənə qara deyən
gözəl
Gözlərin
qara deyilmi?
Üzünü sevdirən
dilbər
Qaşların
qara deyilmi?
Belə faktlar
çoxdur və deməli, bu da təsadüfi deyil. Dastanlarımızı
nizama düzən el sənətkarlarımız
ayrı-ayrı hallarda Qaracaoğlan
yaradıcılığına yön çevirib, ondan istifadə
ediblər. Qaracaoğlan elə nəhəng
bir sənətkardır ki, onun hər qoşması, gəraylısı
nəinki ayrıca bir söhbətin, hətta ayrıca bir tədqiqat
əsərinin mövzusudur...
dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaiti xərcləyib
qutarması ilə bağlıdır.
Maşallah
Xudubəyli
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 30
iyun.- S.14.