"Şeir müəyyən mənada
ibadətdir"
Səlim
Babullaoğlu: "Son iyirmi ilin poeziyası XX əsr Azərbaycan
poeziyasından daha güclüdür"
"Sözün
divanı"nın qonağı Səlim Babullaoğludur
- Səlim bəy, sizdən öncə "Sözün divanı"nın qonağı Rasim Qaraca idi. Onunla söhbətimizdən çıxan nəticə bu oldu ki, bu gün Azərbaycan ədəbiyyatında polemikanı bilərəkdən söndürüblər və gənclərə meydan verilmir. Bunu edən konkret şəxslər və qurumlar var...
- Sizin adınız Səfa, sizinki isə Hikmətdir, eləmi? Gəlin açıq danışaq: ədəbi ploemikanı "söndürüblər", "öldürüblər" bu nə deməkdir? Bax deyirsiniz ki, məndən öncə müsahibəniz Rasim Qaraca ilə olub. Bu özü polemika deyilmi? Söz demək imkanı varmı? Sözün deyir? Bəs, onda kim nəyi söndürüb?
- Sualı daha da dəqiqləşdirək. Bu gün gənclər üçün meydan varmı? Onlar özlərini ifadə etməsi üçün kifayət qədər imkanlar yaradılıbmı?
- Mən sizə deyim, bizim Sovet dövründən qalma bir sıra vərdişlərimiz var. KİV-in təqdim etdiyi həmişə vacib adam, yaxşı şair sayılıb. Xüsusilə televiziya ədəbiyyatçıları, şairləri və yazıçıları zaman-zaman efirə çıxarmaqla onları ictimaiyyətə təqdim edib. Onlar həm canlı müsahibələr veriblər, həm də əsələri təqdim olunub. Bizim oxu vərdişlərimiz və ədəbiyyatçılara münasibətlərimiz daha çox belə formalşıb. Bu o demək deyil ki, oxucu təzə ədəbiyyatı qəbul edə bilmir. Sadəcə olaraq ona daha çox bu təklif olunub. Sizin müsahibə götürdüyünüz və bundan sonra götürəcəyiniz adamların təklif etdiyi mətnə qarşı Azərbaycan oxucusu hazırlıqlı deyil, önyarqılıdı. Azərbaycan oxucusu müstəqillik qazandıqdan sonra, xüsusən poeziyada, qazanılmış vərdişlərə uyğun gəlmir. Bu cür vərdişlərin formalaşması üçün isə bu tipdə yazan adamların auditoriya ilə daha çox kontaktda olması lazımdır. Amma bu həm də köhnə sifətləri təzə sifətlərlə əvəz etmək olacaq. Ədəbiyyatçıları tanımaq üçün onların kitabını oxumaq lazımdı. Məsələn, tələbələrlə görüş, belə müsahibələr buna xidmət edə bilər. Ancaq mən düşünmürəm ki, kimsə Səlimin qarşısını ala bilər. Azərbaycan ədəbiyyatında daşlaşmış, bütləşmiş heç bir adam, nə Səlimin, nə Elxan Zalın, nə Elçin Hüseynbəylinin, nə Qulunun, İqarın və Rasim Qaracanın qarşısını ala bilməz. Bu absurd fikirdir. Əgər ortada istedad və yazı varsa, bu hökmən öz auditoriyasını tapacaq. Bu vaxt bizim opponentlərimiz, xüsusi ilə AYB-yə opponent olanlar (hərçənd ki, mən özümü bədii-estetik görüşlər nəzərə alınarsa heç bir təşkilata aid eləmirəm və bu gülünc olardı) deyirlər ki, cavanların qarşısını alırlar, demək onların başqa umacaqları var. Nəsə maddi, qeyri-maddi, sosial "rıçaq"lardan yararlanmaq istəyindən doğur. Ola bilsin ki, bu məsələdə kiminsə qarşısına hansısa barierlər çıxıb. Mən isə belə şeylərlə qarşılaşmamışam. AYB-də işlədiyim dövrdə mən başımı aşağı salıb ömrü boyu işimi görmüşəm. Söhbət mənim şeir yazmağımdan getmir. Mən şeiri dizimin üstündə də yaza bilərəm, harda istəsəm orada yaza bilərəm. Amma konkret ədəbiyyat işləri var ki, mən onları görürəm. Bu işlərin əlli faizində AYB bir təşkilat olaraq iştirak edibsə yarısında iştirak etməyib. Mənim dostlarım, şəxsi əlaqələrim hesabına başa gəlib. Mənə mane olan olmayıb, amma birinci növbədə AYB rəhbərliyi, sonra isə xaricdəki və buradakı dostlarım, bir sözlə kömək edənlər çox olub və mən onların hamısına minnətdaram.
-Bu gün altmışıncılara opponentlik edənlərin yarısı təxminən siz yaşdadır...
- Bəli
razıyam. Hətta ən kiçiyi mən yaşdadır. Mən onlarla bir problm
görməmişəm. Amma o başqa məsələdir ki,
sən birinin otağına girirsən və deyirsən ki, sən
axmaqsan. O da deyir sən axmaqsan. Adətən belə olur. Əgər
sənin xitabın, müraciət forman düzgün deyilsə,
tərbiyəsizsənsə, o cür də münasibətlə
qarşılaşacaqsan. Deyəsən, biz bu barədə
çox danışdıq, hə?
- Onda gəlin başqa bir məsələ
haqqında danışaq. Bu gün mətbuatda çap olunan
yazılardan, bəzi yazıçılarla gedən söhbətlərdən
aydın olur ki, Azərbaycan yazıçısı ən
yüksək mükafat olan Nobelə bir qədər
"zarafatyana" yanaşır. Bəziləri deyirlər ki,
bunun üçün gərək mən ya Qarabağdan
keçəm, ya milll-mənəvi dəyərlərimdən.
- Doğrudur. Bu gün bəzən
hələ alınmamış mükafatın təqdimetmə
mərasimindəki Nobel nitqləri, yaxud Nobel barəsində
zarafatlarla qarşılaşıram. Mən bunlara ədəbiyyatçı
zarafatları kimi baxıram. Məsələn, bir var aktyorlar
rol oynayır, bir də var həmkarlarını təqlid edirlər.
Ədəbiyyatçılar arasında da belə söz
oyunları olur. Bununla əgər hər hansı bir şəxs
içindəki emosiyanı çıxaracaqsa, qoy
çıxarsın. Amma o başqa bir məsələdir ki,
Azərbaycan ədəbiyyatında kimlərsə Nobel
mükafatı almağa layiqdir, yaxud əksinə. Mən
düşünürəm ki, Azərbaycan ədəbiyyatından
kimsə hökmən Nobel mükafatı alacaq. Ola bilsin bu
gün həmin mükafata əlçatmaz kimi baxılır,
amma bu elə də əlçatmaz deyil. Mən falabaxan deyiləm,
amma düşünürəm ki,
yaşadığımız əsrin birinci yarısında
kimsə bu mükafatı alacaq. Bəlkə də həmin
adam indi orta məktəbi bitirir, yaxud bizim aramızdadır.
Son iyirmi ilin poeziyasını təhlil edəndə
görürəm ki, bu poeziya XX əsr Azərbaycan
poeziyasından daha güclüdür. Nə üçün?
Əvvəla, heç bir basqı, heç bir tələb
yoxdur. Nə mövzu, nə də ölçü
baxımından. İkincisi, XX əsrin 20-30-cu illərində
poeziyamızda metafizik qat var idi. Amma 37-ci ildən sonra bu ruhi
qat qırıldı. Halbuki, Azərbaycan poeziyası Şərq
poeziyasının xüsusi bir qolu kimi həm fars, həm ərəb,
təbii ki, həm də türk dilində mükəmməl
nümunələri yaratmış poeziyadır. O köklər
qırıldı, sanki sintetik dildə və üst qatda olan məsələlər
vəsf olunmağa başladı. Ta ki, 60-cı illərin
ortalarına qədər. Amma bu gün isə heç bir
qadağa yoxdur. Bunun həm təhlükəli tərəfi
var, həm də yaxşı. Çünki, sənət həm
də tərəddüd deməkdir. Bu gün mən onlarla ad
çəkə bilərəm ki, onların yaratdıqları
böyük ədəbiyyatdır. Mən Azərbaycan
şairlərinin əsərlərini müxtəlif dillərə
tərcümə etdirirəm və onlar barəsində,
inanın, bəzən vəcd dolu məktubları alıram.
Bu gün Azərbaycan poeziyası dünya poeziyasının ən
yaxşı örnəklərini ortaya qoyan azsaylı
poeziyalardandır.
- Gəlin indi isə sizin
şeirləriniz barəsində danışaq. Şeir sizin
üçün nədir? Sizin şeirlərinizdə epikliyə
meyilllik, süjetə maraq hiss olunur. Bəlkə bunu elə
epik janırların birində qələmə
alasınız...
- Doğrudur. Mənim şeirlərimdə
süjet xətti var. Amma həyatın da süjet xətti var.
Poetik nəfəsi isə seçmək olmur. Bu
özünütənzimləyən mexanizmdir və
şüuraltı olaraq işə salınır. Lap
düzü, bu şüurlu olduğu qədər,
qeyri-şüuri prosesdir. Kimsə marafon qaçır, kimsə
yüz metrlik məsafəni. Ona görə mən suala birmənalı
şəkildə cavab verə bilmərəm. Qaldı ki,
şeir mənim üçün nədir, niyə şeir
yazıram, bu bir nitq vasitəsdir. Mən uşaqlıqdan hiss
eləmişəm ki, başqa formada da danışmaq olar.
Heç vaxt şeirin birinci misrasını yazan şair onun
necə qurtaracağını əvvəlcədən bilmir. Nəticə
həmişə gözləniləndən yaxşı olur.
Söhbət əlbətdə ki, uğurlu hallardan gedir.
Şeir birinci növbədə onu yazan adamı dəyişir.
Hər şeirdə sən başqalaşırsan,
anlayırsan ki, sən özün də bir qədər
böyüdün. Şeir müəyyən mənada ibadətdir.
Şeir vasitəsi ilə sən özünü dəqiqləşdirirsən.
Bu artıq həyat tərzinə çevrilir. On beş il əvvəl
mən şeiri bəlkə ona görə yazırdım ki,
içimdə yazılmışlarla münasibətdə bir
rəqabət hissi vardı. Amma indi bu qətiyyən belə
deyil, sadəcə mən başqa cür yaşaya bilmirəm.
-Səlim bəy, siz Nobel
mükafatı almış Orxan Pamukla müsahibə etmisiniz.
Yəni, belə demək mümkündürsə, onunla
canlı ünsiyyətdə olmusunuz. Onun düşüncə
tərzi sizə bilavasitə bəllidir. Maraqlıdır Orxan
Pamukda bizim yazıçılardan fərqli, qeyri-adi
düşüncə tərz var idimi?
- Yox, az müddətli
tanışlıq və şifahi nitqdən bunu anlamaq
mümkün deyil. Bunu daha çox onun əsərlərindən
hiss etmək olar. O Bakıda olarkən onunla bir neçə
yerə bərabər getdik. Orada elə söhbətlərimiz
oldu ki, onlar çap olunmuş müsahibədə əks
olunmayıb. Ancaq əlbəttə Orxan Pamuk bir insan kimi o
çox maraqlıdır. Mən anlayırdım ki,
qarşımdakı intellektual cəhətdən çox
hazırlıqlı, güclü bir adamdır. Onunla gəzintiyə
çıxdıq. Nizami müzeyinin yanında monolit deyilən
binanın və o sırada başqa binaların
qarşısında durduq. O bir binaya baxdı və "bu
Stalin dövründəmi tikilib" deyə soruşdu. Təsdiqlədim.
Mənə dedi ki, sən bu binaya baxanda nə hiss edirsən?
Dedim qorxu, basqı. Dedi doğru deyirsən. O çox rahat,
açıq həmsöhbət idi. Amma onun böyük
yazıçı və üslubçu olması əlbəttə
ki, əsərlərindən duyulan bir şeydi.
- Onun Azərbaycan ədəbiyyatından
xəbəri var idimi?
-Yox. Ona bu barədə sual
verəndə bu mövzuya toxunma dedi. Mənə elə gəlir
ki, oxusa idi də əsasən bəyənməyəcəkdi.
Amma bu o demək deyil ki, bizim ədəbiyyatımızda
güclü əsərlər yoxdur. Məsələn mən
ona şeir barəsində sual verdim, gördüm ki, o
çox köhnə, Osmanlı şairlərini sevir. Hətta
mən bunun səbəini də təxminən bilirəm.
Baxmayaraq ki, o əsasən romanlarında
çağdaşdır.
- Bəs sizin
üçün müasirlik nədir? Müasirlik
açıq-saçıq ifadələri şeirə gətirməkdirmi?
- Bəzən mənə
deyirlər ki, sənin şeirlərində həyat yoxdur. Mənim
həyat tərzim nədən ibarətdir? Hər gün evdən
çıxıram, gəlirəm işə, tərcümələr,
kitablar, bəzi başqa işlər. Sonra gedirəm evə, hərdən
dostlarla görüşürəm. Bir az evin problemləri ilə
məşğul oluram. Və yenidən işləməyə
başlayıram və yenə də kitablar. Bu mənim həyatımdır.
Bəlkədə kimin üçünsə yeknəsəq
görünə bilər. Mən öz həyatımı
yazanda kiməsə darıxdırıcı görünə
bilər. Məsələn Kafkanın həyatı çox
darıxdırıcı olub (Özümü müqayisə
etmirəm). Deyək ki, mənim həyatımda idman
oyunları yoxdur, şou tipli, kinolar, verlişlər yoxdursa,
ictimai aktiv adam deyiləmsə mən özümə həyatmı
uydurmalıyam. Bu məsələnin bir tərəfi.
İkincisi, mən tərəfində deyiləm ki,
bütün təcrübəni yazmaq lazımdır. Mənim ədəbiyyatda
dayandığım əxlaq məsələlərinin dini əsası
var. Söhbət təkcə islam dinindən getmir. Mənəvi
əsasları nəzərdə tuturam. Bir şeyi edib əzab
çəkməkdənsə etməyib iztirab çəkmək
yaxşıdır.
- Onda siz müasir gənclərin
yazdıqlarını bəyənmirsiniz?
- Birincisi, müasir
yazarların içərisində xeyli adlar var ki, mən
onların əsərlərini bəyənirəm. Onların
bir çoxu haqqında yazmışam. Amma hərdən elə
olur ki, dünən bu cür gördüyün müəllifi
bu gün başqa cür görürsən. Populyarlıq, diqqət
mərkəzində olmaq onları yollarından
sapındırır. Bizim "dostlar" nə nə deməyi
həll etməyiblər, necə deməyi isə sonadək
bilmirlər. Bizim dəfələrlə üzbəüz
dialoqlarımız olub. Mən onların biri-birilərini necə
inkar etdiklərini görmüşəm. Amma onların
yaxşı hesab ediləcək əsərləri var. Məsələn,
mən Rasim Qaracanının
yaradıcılığını deyil, ədəbi fəaliyyətini
cığallıq, riyakarlıq kimi dəyərləndirirəm.
Onun gözəl şeirləri var. Amma o işini,
gücünü atıb Azərbaycan ədəbiyyatını
qaralamaqla məşğuldur. Bunlar ya dünya ədəbiyyatını
bilmirlər, ya da bildiklərini axıradək söyləmirlər,
oyun oynayırlar. Pasternak kimi Nobel mükafatı almış
adam partiyaya da aid şeir yazmışdı. Belə misallar
çoxdu. Bu gün onlar oxunmursa, bu ayrı bir məsələdir.
Hadisəyə qiymət verəndə dövrü nəzərə
alıb-almamaq da bir ayrı məsələdir, amma bilmək
lazımdır. Axı mən bunların "quyruğunun
qapı arasında qalanda" nə etdiklərini çox
görmüşəm...
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 5 may.-
S.11.