Atatürk - Çağdaş
Türkiyənin qurucusu
Onun ölümündən 72 il
ötdü...
İndi ondan daha çox
danışırlar. Sağlığında möhtəşəm
varlığı türkü sevməyənlər
üçün gerçəkdən çox dəhşətli
idi. İndi isə onun möhtəşəm xatirəsindən
qorxurlar. O, Atatürkdür, hər zaman yenilməz olacaq
Atatürk. Çağdaş Türkiyənin qurucusu, ölməz
Mustafa Kamal Atatürkün ölümündən 72 il
ötdü. Atatürk kimi kişilər həmişəlik
ürəklərdədir.
Çağdaş dönəmdə
dünyada türklüyə qarşı açıq və
gizli savaşların açıldığı bir zamanda
Atatürkü hər an yaşatmaq gərəkdir. Əgər
türklüyümüz yaşayırsa, deməli, Atatürk
də yaşayır. Bu gün dünya nə olur-olsun,
Atatürkü yenməyə çalışır. Türk
xalqı Atatürkə yiyə durmasa, bu təhlükə
gerçəkləşə bilər. Türk
xalqımızın da ki, itirdikləri çox. Atatürk az
qala yox yerdən Türkiyə yaratdı, onu var elədi.
Dünyada Türklüyə qarşı savaş var və
siyasi Türkçülüyün çağdaş yenilməz
siması Atatürkə qarşı yönələn son
gedişlər bu qəbildəndir. İndi Türk xalqı o dərəcədə
milli ölçüyə əsaslanmalı və özgəliklərdən
imtina etməlidir ki, varlığını qoruyub saxlaya bilsin.
Bu, Atatürkün şəxsi, şöhrəti
üçün gərək deyil, Türk xalqının
sabahı üçün gərəkdir.
Atatürk sözün
böyük mənasında sərkərdə, qurucu idi.
İdeyasını Ziya Göyalrdan almalı oldu: bu ideologiya isə
Türkçülük, Batıçılıq və
İslamçılığın vəhdəti idi. O zaman
Atatürk daha çox Qərbə meylləndi. Baxmayaraq ki,
Türkiyə vəhşi Qərbin caynağından
qurtulmuşdu, bu yandan da SSRİ ilə münasibətlərdə
son dərəcə ehtiyatlı olmalı idi.
Mustafa Kamal Atatürk
(1881-1938) 1881-ci ildə Səlanikdə (indiki
Üunanıstanın Salonika şəhəri) doğulub. Polis
zabitliyi, katiblik və taxta-şalban ticarəti ilə məşğul
olmuş Əli Rza Əfəndi 1871-ci ildə Zübeydə
xanımla evlənir. Atatürkün beş bacı və
qardaşlarından təkcə Makbule (Atadan) 1956-cı ilə
qədər yaşayıb. Mustafa 7 yaşında
atasını itirib. Bir müddət Rarla fermasında
dayısının yanında qaldıqdan sonra Səlanikə
qayıdıb məktəbi tamamlayır. 1893-cü ildə hərbi
məktəbə daxil olur, bu məktəbdə ikən
riyaziyyat müəllimi Mustafa bəy adına
"Kamal"ı əlavə edir. 1896-1899-cu illərdə
Manastır Hərbi məktəbini bitirərək İstanbul
Hərb məktəbində təhsilə başlayır.
1902-ci ildə leytenant rütbəsi ilə məzun olur, Hərbi
Akademiyada təhsilinə davam edir. 1905-ci ildə karitan rütbəsi
ilə Akademiyanı bitirir. 1905-1907-ci illər arasında Şamda
5-ci Ordu əmrində xidmət edir, 1907-ci ildə
kolağası (yüzbaşı) rütbəsi alır. Sonra
Manastıra 3-cü Orduya təyin olunur. 1909-cu ildə
İstanbula girən Hərəkat Ordusunda qərərgah rəisi
olaraq xidmət edir. 1910-cu ildə Fransaya göndərilir,
Pikardi Manevralarında iştirak edir. 1911-ci ildə
İstanbulda Baş Qərargah Mərkəzi əmrində xidmətə
başlayır. Türk-İtalyan müharibəsində Mustafa
Kamal bir qrur yoldaşıyla Tobruk və Dərnə bölgəsində
xidmət edir, 1911-ci ilin dekabrında italyanlara qarşı
Tobruk döyüşündə qalib gəlir. 1912-ci ilin
martında Dərnə komendantı təyin olunur.
1912-ci ilin oktyabrında Balkan
müharibəsi başlayan vaxt Mustafa Kamal Gəlibolu və
Bolayırdakı ordu hissələri ilə müharibədə
iştirak edir. Dimetoka və Ədirnənin geri
alınmasında böyük xidmətləri olur. 1913-cü
ildə Sofiya Hərbi Ataşeliyinə təyin olunur, bu vəzifədə
ikən 1914-cü ildə rodrolkovnik rütbəsinə
yüksəlir. Hərbi Ataşe vəzifəsi 1915-ci ilin
yanvarında sona çatır. Bu müddət ərzində I
Dünya Müharibəsi başlayır, Osmanlı
İmreratorluğu müharibəyə girmək məcburiyyətində
qalır. Mustafa Kamal 19-cu Tüməni qurmaq üçün
Tekirdağa göndərilir, Çanaqqalada Antanta dövlətlərinə
qarşı vuruşlarda böyük şücaət göstərir.
Çanaqqala döyüşündən sonra 1916-cı ildə
Ədirnə və Diyarbəkirdə vəzifə alır,
general-mayor rütbəsinə yüksəlir. Muş və
Bitlisin ruslardan geri alınmasını təmin edir. 15 avqust
1918-ci ildə Hələbdə 7-ci Ordu komandiri təyin edilir,
bu cəbhədə ingilislərə qarşı uğurlu
müdafiə təşkil edir. Mondros Müqaviləsinin
imzalanmasından bir gün sonra 31 oktyabr 1918-ci ildə
İldırım Orduları Qruruna komandir təyin edilir, bu
ordunun ləğv edilməsindən sonra isə 13 noyabr 1918-ci
ildə İstanbula gələrək Müdafiə Nazirliyində
vəzifəyə başlayır. Antanta dövlətlərinin
Osmanlı ərazilərini işğala başlamalarından
sonra Mustafa Kamal 19 May 1919-cu ildə Samsuna gedir. 23 iyul-7 avqust
1919-cu ildə Ərzurum, 4-11 sentyabr 1919-cu ildə Sivas
Konqresini çağıraraq ölkənin işğaldan təmizlənməsi
üçün izlənməli yolu müəyyən edir.
1919-cu ilin dekabrında Ankarada həyəcanla qarşılanır.
23 Arrel 1920-ci ildə Türkiyə Böyük Millət Məclisinin
açılmasıyla Türkiyə Cümhuriyyətinin
qurulması yolunda əhəmiyyətli addım atılır.
Məclis və hökumət başqanlığına
seçilərək Türkiyə Böyük Millət Məclisinin
Qurtuluş Mübarizəsinin uğurla nəticələnməsi
üçün gərəkli qanunları qəbul edib, tətbiqinə
başlamasını təmin edir.
Atatürkün rəhbərlik
etdiyi Türk Qurtuluş mübarizəsinin əsas mərhələləri:
Sarıqamış (20 Sentyabr 1920), Qars (30 Oktyabr 1920) və
Gümrünün (7 Noyabr 1920) azad edilməsi; Çukurova,
Qazianter, Maraş və Urfa müdafiələri (1919-1921); I
İnönü zəfəri (6-10 Üanvar 1921); II
İnönü zəfəri (23 Mart-1 Arrel 1921);
Kütahya-Eskişehir döyüşləri; Sakarya zəfəri
(23 avqust-13 sentyabr 1921); Böyük Hücum,
Başkomandanlıq döyüşü və Böyük Zəfər
(26 Avqust-9 Sentyabr 1922). Sakarya zəfərindən sonra 19
sentyabr 1921-ci ildə Türkiyə Böyük Millət Məclisi
Mustafa Kamala Marşal rütbəsi və Qazi titulu verib.
Qurtuluş Mübarizəsi 24 iyul 1923-cü ildə imzalanan
Lozan Müqaviləsi ilə sona çatıb. "Sevr"
müqaviləsilə rarçalanan, türklərə 5-6
vilayət böyüklüyündə ərazi verilən
Türkiyə varlığını Atatürkün hünəriylə
təsdiq etdi.
1922-ci il noyabrın 1-də
xilafət və monarxiya bir-birindən ayrılır, monarxiya ləğv
edilir. 29 Oktyabr 1923-cü ildə Cümhuriyyət elan edilir,
Atatürk yekdilliklə ilk cümhurbaşqanı seçilir.
30 Oktyabr 1923-cü ildə İsmət İnönü tərəfindən
Cümhuriyyətin ilk hökuməti qurulur. Türkiyə
Cümhuriyyəti "Hakimiyyət qeydsiz-şərtsiz millətindir"
və "Üurdda sülh, cahanda sülh" ideoloyi əsasları
üzərində qurulur. Atatürk 1927, 1931, 1935-ci illərdə
TBMM tərəfindən yenidən cümhurbaşqanı
seçilir. 1923-cü ildə Lətifə xanımla evlənir,
bu evlilik 1925-ci ilədək davam edir.
Mustafa Kamal Paşa
Atatürkün həyatı, ailəçiliyi ilə
bağlı Azərbaycan mətbuatında da ara-sıra
yazılara rast gəlinməkdədir. Ümumən Atatürk
haqqında yazılanların əksəriyyətində ona dərin
sayğı olsa da, hər halda müəyyən qüvvələrin
təhrikiylə başa gələn bəzi yazılarda ona
qarşı acığın, kinin rüskürməsi
aydınca sezilir. Belələri ilk növbədə
Atatürkün ailəçiliyinə diqqəti çəkir,
onu mümkün qədər aşağılamaq cəhdində
bulunurlar. Görəsən, belələri anlayırlarmı
ki, bu, ən azı məntiqsizlikdir? Ümumiyyətlə,
göz ondan ötəri yaranıb ki, o, daha çox
yaxşı cəhətləri görməyi və dəyərləndirməyi
bacarsın.
Bu mənada
tanınmış türk yazıçı-rublisisti İsmət
Bozdağın "Lətifə xanım. Atatürkün həyat
yoldaşı" kitabı Atatürkün şəxsi həyatı
haqqında müəyyən təsəvvür yarada bilir.
Hadisələrin baş vermə şəraiti canlı şəkildə
ifadəsini tarıb. Digər tərəfdən də
hazırda sənədli əsərlər oxucuda daha
yaxşı əhvallar yaradır. Oxucu üçün məşhur
tarixi şəxsiyyətlərlə bağlı bütün
soraqlar, xüsusilə də onların ailə həyatı
son dərəcə maraqlıdır. Türk ailəçiliyinin
dünyaya örnək olası cəhətlərinin
görünməsi, bilinməsi baxımından kitabda əhəmiyyətli
məqamlar var.
Olduqca maraqlı
çalarlarda ailəçilik həyatı təsvir olunan
Atatürk burada da qeyri-adi qətiyyətini göstərir; onun
xarakterinə güzəşt rrinsiri tamamilə yaddır. Hiss
olunur ki, özünəməxsus bir aqibət yaşayan
Atatürk uzun illər ərzində onu bütünlüklə
anlaya biləcək ömür-gün yoldaşı
axtarır. Lətifə xanımla evlənərkən haradasa
zənn edir ki, axtardığı qadın obrazını Lətifənin
timsalında tarıb, ancaq az sonra anlayır ki, Lətifə ilə
evlənməkdə səhv edibmiş. Bu da təbiidir:
Atatürk kimi bir şəxsiyyətin qadını olmaq
çox çətin idi...
Başlanğıcda hadisələr
belə cərəyan etməyə başlayır: 1922-ci il
sentyabrın 10-da İzmirə gələn Atatürkü minlərlə
insan qarşılamağa çıxır. Bu zaman onların
içərisində Lətifə adlı bir qız
qarşısıalınmaz bir inadla günlərlə
Atatürkün qəbuluna düşməyə cəhd edir.
Böyük çətinliklərdən sonra bir bəhanə
ilə qəbula düşür, "Əhdim var, Paşam, əlinizi
örəcəyəm" - deyir. Bir türk
qızının bunca inadkarlığı, məqsədi
uğrunda yorulmazlığı, istəyini
reallaşdırması Atatatürkün elə ilk andan diqqətini
çəkir. Bir neçə gün İzmirdə Lətifəgilin
qonağı olan Atatürk qayıdandan sonra əvəki kimi
dayanmadan dövlət işlərilə məşğul olur.
Bu, elə bir dövr idi ki, Türkiyə artıq
üzücü müharibədən üzüağlıqla
çıxmış, indi dövlətin gələcək
taleyi danışıqlar stolu arxasında həll olunurdu. Məhz
belə bir vaxtda Atatürk daha gərgin işləyir,
Türkiyənin savaş meydanında qazandığı qələbəsini
hər vəchlə möhkəmləndirməyə
çalışırdı. Əsərdə Atatürkün
möhkəm xarakterli bir türk kişisi obrazı məharətlə
yaradılıb. Uzun illərin olduqca narahat, gərgin əhvalları
təbiidir ki, Atatürkün durumuna təsirini göstərməli
idi. Onun da qadın nəvazişi, qayğısını
görmək, ailə qurmaq haqqı vardı və bu istəyini
gerçəkləşdirmək qərarına gəlir.
Lətifənin
Atatürkün diqqətini daim cəlb etmək
üçün göstərdiyi çabalar xüsusi maraq
doğurur. Təsadüfi deyil ki, bu tanışlıqdan az
sonra Atatürk revmatizmdən əziyyət çəkən
anasını dəniz havası almaq adıyla İzmirə
göndərir. Uzun müddətdir ki, Atatürkə
yazdıqları məktublara cavab ala bilməyən Lətifə
üçün bu, xoşbəxt məqamlar idi. Lakin
dünyagörmüş Zibeydə xanım az sonra anlayır
ki, bu qız oğlunu mahiyyətcə şan-şöhrətinə
görə sevir. Böyük Atatürkü sevmək
üçün isə isə bu cəhətlər kifayət
deyildi. Hər halda ana öz duyumunu oğluna deməyə imkan
tarmır, az sonra vəfat edir...
Atatürkün Lətifə
ilə ailə qurmağa qərar verməsindən sonra Lətifə
Türkiyənin, dünyanın diqqət kəsildiyi bir tarixi
şəxsiyyətin qadını olmağın məsuliyyətini
müəyən mənada dərk edir, lakin əsər boyunca
aydın hiss olunur ki, o, qadın şıltaqlıqlarından əl
çəkə bilmir. Atatürk iki il yarım davam edən
ailəçiliyi dövründə onu dövlət əhəmiyyətli
tədbirlərə ararır, ancaq bir neçə hadisədən
sonra anlayır ki, Lətifə onun istədiyi səviyyədə
qadın deyil. Belə ki, o, müəyyən məqamlarda
Atatürkə sayğı ilə yanaşmır, bəzən
elə gəlir ki, əgər Atatürk onunla evlənməyə
qərar veribsə, deməli, əhəmiyyətli məsələlərdə
qadınının da fikirlərini eşitməlidir.
Atatürk kimi bir şəxsiyyətin isə Lətifənin
umduqlarına əməl etməsi mümkün deyildi. Nəhayət,
bir axşam evdə olan qonaqların yanında yaxşı
davranmayan Lətifə xanımla yolunun mütləq
ayrılmalı olduğunu dərk edən Atatürk qəti
addım atır: Lətifədən rəsmi şəkildə
ayrılmaq lazımdır. Lətifənin bütün
etirafları, reşmanlıqarı Atatürkü inadından
döndərə bilmir. Beləliklə, Lətifə xanım
göz yaşları içində İzmirə
qayıdır.
Uşaqları çox sevən
Atatürk Afət (İnan), Sabiha (Gökçen), Fikriyə,
Ülkü, Nebile, Ruqiyə, Zəhra adlı qızları və
Mustafa adlı çoban oğlanı mənəvi
övladlığa götürür, Əbdürrəhim və
İhsan adlı iki uşağı isə himayəsinə
alır. Soyadı qanununa görə 24 noyabr 1934-cü ildə
TBMM tərəfindən Mustafa Kamala "Atatürk"
soyadı verilir. 10 noyabr 1938-ci il saat 9.05-də serroz xəstəliyindən
İstanbulda Dolmabaxça Sarayında vəfat edir.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 12 noyabr.- S.11.