Bədii ədəbiyyata maraq azalıb
Şagirdlər sinifdənxaric oxuya deyil, internet
və kinofilmlərə meyillidilər
Sinifdənxaric oxu hər bir şagirdin
mənəvi aləminin
zənginləşməsində, onun bilik bazasının
artırılmasında, insan
kimi yetişməsində
mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Sovet dönəmində sinifdənxaric
oxuya xüsusi diqqət yetirilir, hər cür imkanlar yaradılır, müəllimlər bu prosesdə yaxından iştirak edərək şagirdlərə istiqamət
verir, hansı kitabları oxumaq lazımdırsa onları sıralayıb şagirlərə
təqdim edirdilər.
Heç də təsadüfü deyil ki, hər bir
məktəbin özünün
xüsusi kitabxanaları
vardı və həmin kitabxanalarda sinifdənxaric oxu vəsaitlərinin sayı
kifayət qədər
çox idi. İndi də var, amma səviyyə
etibarilə qaneedici sayıla bilməz.
Ekspert Məlahət
Mürşüdlü şagirdlər
arasında bədii kitablara marağın qənaətbəxş olmadığını
dedi: "Məktəblilərin
bədii kitablara meyl göstərməsi hallarına çox az-az rast gəlinir.
Bu da yeni texnologiyaların - internet, telefon
və s. vasitələrin
geniş yayılması
ilə bağlıdır.
Burada əsas məsuliyyət valideynlərin
və müəllimlərin
üzərinə düşür.
Çünki uşaqda
kiçik yaşlarından
bədii kitablara maraq oyadılmalıdır.
Bədii kitabların nitq qabiliyyətinin inkişafında, söz ehtiyatının artmasında,
ümumiyyətlə dünyagörüşünün
formalaşmasında çox
böyük əhəmiyyəti
var. Digər ölkələrlə
müqayisədə Azərbaycanda
bu təcrübədən
istifadənin göstəricisi
çox aşağıdır.
Mən də orta məktəblərdən
birində ədəbiyyat
müəlliməsi işləyirəm
və biz hər dəfə bu cür problemlərlə rastlaşırıq. Çalışırıq
ki, şagirdlərdə
buna maraq yaratmaq üçün həvəsləndirici vasitələrdən
istifadə edək. Bunu heç də təsadüfən etmirik. Dünya ölkələrində bu
cür metoddan istifadə olunur. Məsələn, Türkiyə
məktəblərinin birində
ən çox kitab oxuyan şagirdə
kompüter bağışlanıldı.
Növbəti il müşahidə olunmuşdu
ki, bədii kitab oxuyanların sayı daha da artıb. Bu həm də onu göstərir ki, problem yalnız bizdə deyil. Bütün dünyada bununla bağlı müəyyən addımlar
atılır. Lakin Azərbaycanda proqramdankənar
materialların öyrənilməsinə
şagirdlərdə demək
olar ümumiyyətlə
heç maraq yoxdur və belə şagirdlər barmaqla sayılacaq qədərdir. Sinifdənxaric
oxu məsələsində
əvvəlki nəsillə
indiki yeniyetmələri
müqayisə etsək,
kəskin fərqlər
görərik. Qabaqlar
yay tətilindən qayıdan şagirdlərdən
bununla bağlı rəyi soruşanda onların əksəriyyəti
bir neçə bədii kitab oxuduqlarını bildirirdilər.
Amma indi yüz məktəblidən
2-3 nəfəri boş
vaxtlarında bədii
kitab oxuduğunu söyləyir. Qalanları
isə internetlə məşğul olduqlarını,
televiziyada filim seyr etdiklərini bildirirlər".
Ekspert məktəb
kitabxanalarındakı vəziyyətlə
bağlı da fikirlərini bildirdi. Onun sözlərinə görə, kitabxanaların
bədii kitablarla təminatı sahəsində
mühüm işlər
görülür: "Kiril
qrafikası ilə yazılan bədii kitabların son vaxtlar latın qrafikasına çevrilməsi prosesi aparılır. Hər bir şagird məktəb kitabxanalarından
istədiyi kitabı əldə edə bilər. Yetər ki, onların buna marağı olsun".
Müasir Təhsil
və Tədrisə Yardım Mərkəzinin sədri Elmina Kazımzadə
nəinki orta məktəb şagirdləri
arasında, ümumiyyətlə
dünyada bədii kitab oxumağa marağın azaldığını
dedi: "Dünya ölkələrinin əksəriyyətində
bununla bağlı
"kitaba dəstək"
adlı kampaniyalar da keçirilir. Fikrimcə, bu cür kampaniyaların Azərbaycanda da təşkil olunması vacibdir". Onun sözlərinə görə
məktəb kitabxanalarında
internet imkanları da olmalıdır: "Əgər
bu imkan yoxdursa, onda həmin kitabxana daha çox muzeyi xatırladır. Ora müraciət edən məktəblilər
də müzeyə baxmağa gələnlərdən
olacaq, nəinki
hər hansı bir informasiyanı, məlumatı axtaran və maraqlandığı
suallara cavab tapmağa çalışan
oxucu".
Azərbaycan Təhsil
Şurasının sədri
Əjdər Ağayev
bildirdi ki, sinifdənxaric oxu dil-ədəbiyyat müəllimlərinin
dərs proqramlarına
daxil edilir: "Hər hansı bir şairin, yazıçının yaradıcılığı
ilə bağlı bəhsi keçib başa vurduqdan sonra proqramda iki saatlıq sinifdənxaric oxu məsələsinə vaxt
ayrılmalıdır. Bu vaxt
müəllim keçilən
mövzu ilə bağlı bir daha ümumi məlumat verməli, sonra da şagirdlərin
bu haqda daha geniş məlumat əldə etməsi üçün
məktəb kitabxanalarına
müraciət etmələrini
və hansı kitabları oxumalarını
məsləhət görməlidirlər.
Daha sonra müəllim verdiyi tapşırıqlara əməl
olunub-olunmamasıyla bağlı
şagirdlər arasında
sorğu keçirməli
və bu proses bütün dərs ili boyunca
sistemli şəkildə
davam etdirilməlidir. Amma hazırda bizim orta məktəblərimizdə
şagirdlərdən bir
çox amillər tələb olunmur ki, onlardan biri
də sinifdənxaric oxu məsələsidir. Uşaqların əksəriyyəti
öz-özünə bu
cür meyllərə
maraq göstərmir. Ona görə də onlara istiqamət verilməlidir.
Amma məktəblərimizdə
müəllimlər buna
vaxt ayırıb, şagirdlərə istiqamət
vermirlər. Müəllimlər
tərəfindən bu
cür tələblər
olmadığına görə
əksər uşaqlar
proqramda sinifdənxaric
oxuya vaxt ayrıldığını belə
bilmirlər. Digər tərəfdən də sinifdənxaric oxu məktəblilərin həyatında
əsas rol oynamır. Onlar çalışırlar ki,
repititor yanına getsinlər və ali məktəblərə
qəbul üçün
ancaq beş fəndən hazırlaşsınlar.
Bunun da təsiri özünü açıq aydın göstərir. Başqa bir tərəfdən məktəblərdə müəyyən
müzakirələrin, diskussiyaların,
şair və yazıçılarla görüşlərin
təşkil edilməməsi
məsələyə mənfi
təsir edir. Çox yaxşı olardı ki, problemə kompleks yanaşılsın. Nəinki
məktəblər, bütövlükdə
cəmiyyət - valideynlər,
QHT-lər, müəyyən
qurumlar və s. bu sahənin inkişafına yardımçı
olsalar, xeyli irəliləyişlərin şahidi
olarıq".
Bütün deyilənlərə
rəğmən orta məktəblərdə məsələylə
bağlı vəziyyəti
araşdırmaq qərarına
gəldik və Nəsimi rayonu 19 saylı orta məktəbə baş çəkdik. Bizi məktəbin mühafizə
xitdməti qarşıladı.
Özümüzü təqdim
edəndə mühafizə
xidmətinin işçiləri
mətbuat nümayəndələrinin
məktəbə daxil
olmasına icazə verilmədiyini bildirdi. Bir qədər gözlədikdən sonra mühafizəçilərdən biri məktəb direktorunun bizimlə görüşmək istədiyini
söylədi. Nəhayət
ki, bu görüş
də baş tutdu və direktora
özümüzü təqdim
etdik, gəlişimizin
məqsədini bildirdik.
Məktəb direktoru dedi ki, "Bakı Şəhər Baş Təhsil İdarəsinin ictimaiyyətlə
əlaqələr şöbəsinin
müdiri Zəminə
Əliqızıdan icazə
almamış sizə
heç bir məlumat verə bilmərik. Zəminə xanımla əlaqə yaradın, əgər o, bizə zəng vurub tapşırsa, onda sizə kömək edə bilərik". Çarəsiz
qalıb direktorun dediyi kimi Zəminə
Əliqızı ilə
əlaqə saxladıq
və məktəblərdə
şagirdlər arasında
sinifdənxaric oxu məsələsiylə bağlı
sorğu keçirmək,
məktəb kitabxanalarında
bu cür vəsaitlərin olub-olmaması
ilə maraqlanmaq, müəllimlərin prosesdə
necə iştirak etdiyini öyrənmək istədiyimizi bildirdik. Amma Zəminə Əliqızı bizim məktəb daxilində araşdırma aparmağımıza
icazə vermədi və dedi ki,
guya biz ancaq ictimai yerlərdə bu məsələylə bağlı sorğu keçirə bilərik. Məktəb direktoruna və Zəminə Əliqızına xatırlatmaq
istəyirik ki, qanuna əsasən istədiyimiz məlumatı
axtarmaq, əldə etmək, hazırlamaq və yaymaq hüququmuz var. Bundan başqa, KİV haqqında
qanunun 8-ci maddəsində
qeyd olunur ki, KİV-lər cəmiyyətdəki iqtisadi,
siyasi, ictimai və sosial durum haqqında, dövlət orqanlarının, bələdiyyələrin,
idarə, müəsisə
və təşkilatların,
ictimai birliklərin, siyasi partiyaların, vəzifəli şəxslərin
fəaliyyəti barədə
operativ və doğru-lürüst məlumatlar
almaq hüququna malikdirlər. Bu hüquq qanunvericilikdə göstərilən
hallardan başqa məhdudlaşdırıla bilməz.
Amma bunun əksinə olaraq, biz adi bir məsələni
məktəb çərçivəsində
belə araşdırmağa
nail ola bilmədik. Bu da yerli məmurların
təhsilin problemlərinə
olan biganə münasibətinin daha bir bariz nümunəsidir...
Nicat Göyüşlü
Xalq Cəbhəsi.-
2010.- 12 oktyabr.- S.13.