"Azərbaycan teatrının islahatlara ehtiyacı
var"
Mərahim Fərzəlibəyov:
"Baş rejissor kimi kollektivi idarə edə bilmədiyimi
görüb bu vəzifədən getdim"
"Reyissor rol bolgusunu səxsi munasibətlər əsasanda
ararırsa, , o tamasa suquta ugrayacaq"
Beş ilə yaxın Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında baş rejissor vəzifəsində
çalışan, bir müddət əvvəl bu vəzifədən
istefa verən və teatrda fəaliyyətini sıravi rejissor
kimi davam etdirən Azərbaycanın xalq artisti, rejissor Mərahim
Fərzələbəyov APA-ya müsahibə verib. Rejissor
müsahibədə tutduğu vəzifədən imtina etməsinin
səbəblərini açıqlayıb (ixtisarla çap
olunur).
- Mərahim müəllim,
baş rejissor vəzifəsindən
uzaqlaşmağınızın səbəbi nə idi?
- İlk dəfə
Qroznı şəhərindən gələndən sonra
1977-ci ildə Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında baş
rejissor vəzifəsinə təyin olundum. Həmin illərdə
bir çox tamaşalara quruluş verdim. Bir müddət sonra
Akademik Milli Dram Teatrının rejissoru Tofiq Kazımov faciəli
şəkildə vəfat etdi. Teatra rejissor tələb
olunurdu və məni Sumqayıt Teatrından Akademik Milli Dram
Teatrına sıravi rejissor vəzifəsinə göndərdilər.
25 ildən çox sıravi rejissor işlədikdən sonra
belə məsləhət oldu ki, məni baş rejissor təyin
etsinlər. Tofiq Kazımov dünyasını dəyişəndən
sonra təxminən 25 il Akademik Milli Dram Teatrında baş
rejissor vəzifəsi boş qalmışdı. Baş rejissor
vəzifəsi beş ilə yaxın idi ki, bütün
teatrlarda bərpa olunmuşdu. Mənə bu vəzifəni təklif
edəndə teatrın truppasını
tanıdığıma görə məmnuniyyətlə
razılıq verdim. Məhz bu səbəbdən
düşündüm ki, mən bu teatrın bədii hissəsini
idarə edə bilərəm. O ümidlə və istəklə
işə başladım. Lakin müəyyən maneələrə
rast gəldim. O maneələrə fikir vermirdim və
çalışırdım ki, öz işimi görüm.
Yeni tamaşalarla tamaşaçıları sevindirmək,
Avropa, Asiya qastrollarına çıxmaq istəyirdim və bu
həvəslə də işimi davam etdirirdim. Ancaq, həmin
bu kiçik maneələr böyük maneələrə
çevrildi və gördüm ki, artıq işləmək
mümkün deyil. Teatrda mənimlə birgə yeddi rejissor
çalışırdı. Bir teatr üçün yeddi
rejissor çox idi, bunu ilk gündən deyirdim. Bu
rejissorların təbii ki, öz sevimli aktyorları var idi və
istər-istəməz teatrda müəyyən qruplaşmalar əmələ
gəlirdi. Bir müddətdən sonra hiss elədim ki, bunlar
artıq rejissorların yığdığı sevimli
aktyorlar deyil, adi oyunçulardır. Bu qruplaşmaları ləğv
etməyə çox çalışdım, lakin,
görünür ki, çətinliyin öhdəsindən gələ
bilmədim. Bu teatr 25 il baş rejissor görməyib, teatr
kollektivi baş rejissorun funksiyalarını demək olar ki
yadırğamışdı, ona görə çox aktyorlar
mənə aid olan məsələləri müdirlə,
müdirlə lazım olan məsələləri mənimlə
həll edirdilər. Yəni truppada bir
çaşqınlıq var idi. Bu məsələlər mənim
səlahiyyətimə aiddir, niyə müdirin yanına gedirsən?!
Bütün rejissorlar və truppa baş rejissorun həmfikirləri
olmalıdır. Hiss etdim ki, truppada həmfikirlərimi yarada
bilmirəm, ona görə də mədəniyyət və
turizm naziri Əbülfəs Qarayevə yaxınlaşıb
öz ərizəmlə baş rejissor vəzifəsindən
sıravi rejissor vəzifəsinə keçməyimi xahiş
elədim. Sağ olsunlar ki ərizəmi qəbul etdilər və
hazırda mən Akademik Milli Dram Teatrında sıravi
rejissoram.
- Sizcə, baş rejissor vəzifəsini
icra etdiyiniz beş il müddətində düzgün siyasət
yürütmüsünüz?
- Mənim üçün
çətin idi, çünki çalışırdım
ki, bütün rejissorlar da, truppa da bilsin ki, biz yaxşı
tamaşalar hazırlamalıyıq. Çox çalışırdım
ki, onları həmfikirimə çevirim, amma rejissorların
çoxluğundan və qruplaşmaların olması səbəbindən
bu, mümkün olmadı. Bir teatrda yeddi rejissorun olması
çox müşkül məsələdir. Dünyanın
heç bir teatrında eyni vaxtda yeddi rejissorun işləməsi
faktı yoxdur. Elə rejissor var idi ki, iki-üç ildən
bir tamaşa qoyurdu. Ancaq mən 32 il burada işlədiyim
müddətdə elə bir il olmayıb ki, tamaşalar təhvil
verməyim. Ancaq 3 il, 4 ildən bir tamaşa hazırlayan
rejissorları mən öz ətrafımda birləşdirə
bilmədim. Gördüm ki, bu minvalla işləmək
qeyri-mümkündür və baş rejissor vəzifəsində
yalnız vaxt itirəcəyəm.
- Bəlkə bu qərarı
verməyə truppanın toplu halında sizə qarşı
çıxması və rəsmi dairələrə şikayət
etməsi səbəb olub?
- Bilirsiniz, aktyorlar müəyyən
bir məqamda birləşdilər, bütün xalq artistləri
nazirliyə, sonra Nazirlər Kabinetinə
çağırıldı. Onlardan narazılığın
səbəbi soruşuldu. Rol bölgüsündən, eyni
zamanda truppanın öhdəsindən gələ bilməməyimlə
bağlı narazılıqlar səsləndi. Sözün
düzü, orada səslənən fikirləri öyrənmədim,
çünki o fikirlərin mənim üçün əhəmiyyəti
yox idi. Mən onların da şikayətini təbii qəbul
edirəm. Onlar bir kütlə şəklində birləşdilər
və bunu biləndən sonra qərara gəldim ki, baş
rejissor vəzifəsindən getməyim vacibdir. Truppanın
baş rejissorun ideyalarından, hansısa fikirlərdən
narazılıqlarını yuxarı rəhbərliyə
çatdırmasını görüb işdən getmək
barədə qərarımı verdim.
- Bütün bu
narazılıqlar Sizin özünüzə deyilməmişdi?
- Yox, bunların heç biri
mənim özümə deyilməmişdi. Əksinə hər
zaman mənim bacarıqlı rejissor olduğumu deyirdilər,
tamaşalarımı tərifləyirdilər. Bilirsiniz ki, iki
ildir öz binamızda işləmirik, lakin bu çətin vəziyyətdə
mən Hüseyn Cavidin "Şeyda" əsərinə
müraciət etdim. Bu əsər Azərbaycan teatr tarixində
demək olar ki, səhnə üzü görməmişdi.
Biz o əsərin məşqlərini məhz
gördüyünüz bu çadırda keçirmişik.
Heç bir teatr bizə bu əsəri təhvil vermək
üçün yer vermədi. Yalnız Opera və Balet
Teatrı üç gün yer təklif elədi və mən
bu üç günə razı oldum. Təsəvvür edin
ki, o boyda nəhəng əsəri səhnədə musiqi və
işıq quruluşu ilə birlikdə üç günə
hazırlayıb təhvil verdim. Əlbəttə, bu hal o
tamaşanın texniki və mənəvi tərəfdən zəif
çıxması ilə nəticələndi və
"Şeyda" tamaşası haqqında fikirlər mənfi
oldu. Çünki biz öz teatrımızda bir əsərə
quruluş verdikdən sonra otaq şəraitində qurama
dekorasiyalarla səhnədə 20-30 məşq edirik ki,
aktyorlar özlərini səhnəyə uyğunlaşdıra
bilsinlər. Lakin "Şeyda" tamaşasında belə
olmadı. Yəni bu çətinliklə əlaqədar
tamaşam çox zəif çıxdı. Ola bilər ki, bu
tamaşanın zəifliyi də müəyyən aktyorlarda, rəhbərlikdə
şübhə yaratdı ki, mən belə bir tamaşanı
tez təhvil verdimsə, deməli bir baş rejissor kimi
artıq işimin öhdəsindən gələ bilmirəm.
Görünür, baş rejissor kimi müəyyən nailiyyətlər
əldə edə bilmədim. Bunun təqsiri həm məndədir,
həm də müdiriyyət tərəfindən özümə
qarşı yaxınlıq hiss etməməyimdə. Sanki son
iki ildə tənhalaşdım. Çünki ancaq müəyyən
qrupları birləşdirməyə
çalışırdım. Rejissorlara deyirdim ki, əsər
səhnələşdirmək lazımdır. Altı
rejissordan bir neçəsini dəvət edib məsləhət
gördüm ki, filan əsərləri səhnələşdirmək
olar. Amma həmin rejissor teatrda boş gəzsin, tamaşa
qoymasın deyə o əsəri qoymaqdan imtina edirdi. Onları
məcbur edəcək mexanizm yox idi. Teatrda tamaşa
hazırlayan bir mən idim, bir də Bəhram Osmanov. Teatr əsaslı
təmirə çıxandan sonra iki rejissordan başqa
heç bir rejissor tamaşa təhvil verməyib.
Görünür, o altı rejissor özlərini yeni teatra
hazırlayırlar, yeni texnologiyalar, yeni avadanlıqlarla öz əsərlərinə
quruluş verməyə hazırlaşırlar. Amma fikrimcə
teatrın bu ağır günlərində onların da
tamaşa hazırlaması vacib idi.
- Sizə qarşı
söylənilən narazılıqları haqlı, yoxsa
haqsız hesab edirsiniz?
- Bircə onu hiss etdim ki, mən
truppada birlik yarada, kiçik qrupları bir yerə yığa
və onları öz ətrafımda birləşdirə bilmədim.
Özüm bu qənaətə gəldim ki, daha belə
işləmək olmaz. Narazılıqların bəziləri
haqlı idi, ancaq bəziləri əlbəttə haqsız
idi. Şəxsən razıyam ki, "Şeyda" əsərinə
verilən quruluş bundan güclü ola bilərdi. Lakin vaxt məhdudiyyəti
olduğuna görə əsərdə müəyyən zəif
məqamlar oldu. Mən də teatrşünaslar, teatr bilicilərinin
çox fikri ilə razılaşdım. Çünki istədiklərimi
səhnədə çatdıra bilmirdim. Anladım ki,
artıq elə vəziyyət gəlib ki, mən baş
rejissor kimi iş qura bilmərəm, bunu anlayandan sonra qalmağın
heç bir xeyri ola bilməzdi. Elə aktyorlar mənim əleyhimə
sözlər danışırdı ki, onlar 30 il bundan öncə
mənim tamaşalarımda püxtələşib, əməkdar
və xalq artisti fəxri adlarını alıblar. Lakin,
beş ilə yaxın müddətdə kollektivi daha çox
tanıdığıma sevinirəm.
- Sizə qarşı səslənən
əsas narazılıqlardan biri rol bölgüsünün
düzgün aparılmaması ilə bağlı idi...
- Mən yalnız
çalışmışam ki, baş rejissor kimi
aktyorlarıma, rejissorlara müstəqillik verim. Mən
onları heç zaman məcbur etməmişəm ki, bu
aktyora rol verin, digərinə isə yox. Rejissor rol
bölgüsündə azaddır və azad olmalıdır.
Rol almayan aktyorlar özləri düşünməlidir ki, niyə
yeddi rejissor daima müəyyən aktyorlara rol verir, amma onlara
vermir. Deməli, daim rol alanlar çox istedadlı
aktyorlardır. Mən rejissorları məcbur edə bilməzdim
ki, bu aktyorların rolu yoxdur, onlara rol ver. Özüm baş
rejissor kimi çalışırdım ki, müəyyən
qədər kənarda qalan aktyorları öz
tamaşalarıma cəlb edim. Beş ilə yaxın baş
rejissor işlədim və yalnız mənim quruluş verdiyim
tamaşalar plandan kənar idi. Mən özüm plandan kənar
tamaşalar səhnələşdirirdim ki, digər rejissorlar
dövlət sifarişi əsasında olan tamaşaları
hazırlasınlar.
- Yeni rəhbərlik təyin
olunandan sonra teatrdakı vəziyyət sabitləşib?
- İsrafil İsrafilovun gəlişi
ilk olaraq teatrda nizam-intizamdan hiss olunur. Nizam-intizam olan yerdə
yaradıcılıq olacaq və yeni müdiriyyət məhz mənim
dediyim o qruplaşmanı dağıda biləcək.
Üç ay müddətində nizam-intizam çox dəyişilib,
görürəm ki, aktyorlar məşqlərə vaxtında
gəlirlər. Şəxsən mən beş il müddətində
saat 11-də başlayan məşq xatırlamıram. Lakin indi
11-ə qalmış artıq məşq başlayır. Bu da
ondan xəbər verir ki, teatrda nizam-intizam qaydasına
düşüb.
- Akademik Milli Dram Teatrında
ciddi islahatların aparılacağı deyilir. Bunun
üçün xüsusi komissiya da yaradılıb...
- Azərbaycan
teatrının ümumiyyətlə islahatlara ehtiyacı var.
Truppada elə aktyorlar var ki, 40-50 ildir işləyir. Əslində
truppada yeniləşmə getməlidir. Mən yalnız yeniləşmənin
tərəfdarıyam. Məncə bu islahatlar teatrın xeyrinə
ola bilər. Bu komissiya truppanı hansı parametrlərlə
yeniləşdirəcək, bunu bilmirəm. Lakin yeniləşmə
olsa, bunun teatra yalnız xeyri dəyə bilər. Teatra yeni nəfəs
lazımdır. Bu gün bizdə gənc qəhrəman aktyor
və aktrisalar çox azdır. Ancaq teatrda heç olmasa 10 gənc
qəhrəman olmalıdır ki, rejissor seçim edə
bilsin. Amma indi elə vəziyyət yaranıb ki, rejissor
seçim edə bilmir. Bir-iki cavan aktyor var və rolları
onlara verməyə məcbursan. Bu yeniləşmədən
sonra nəinki Türkiyə, İran səhnəsinə, hətta
Avropaya da öz tamaşalarımızla çıxa biləcəyik.
Bu minvalla teatr üç il müddətində öz yeni əsərlərini
Avropaya çıxara biləcək. Bunun üçün gecə-gündüz
işləmək lazımdır. Mən bir sıravi rejissor
kimi gecə-gündüz işləməyə hazıram.
Çalışacağam ki, bundan sonra nəinki Azərbaycan,
hətta Avropa tamaşaçısının da
marağını cəlb edəcək tamaşalar
hazırlayım.
Faktaraşdıranlar...
"İşğalçı
var, işğala məruz qalan var. Bu faktlar məlum ola-ola, indi
onlar hansı faktı araşdırırlar, başa
düşmək olmur?"
"İşğalçıyla
işğala məruz qalan arasında bərabərlik işarəsini
qoymaq beynəlxalq təşkilatlara heç cür
başucalığı gətirmir"
Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 9
sentyabr.- S.14.