Babək - mlli qürur qaynağı

 

Azərbaycan cəngavərinin qəhrəmanlığı

 

II yazı

 

Beləliklə, biz qala-şəhəri Bəzzin bu yerdə harada olduğu barəsindəki mühakiməmizdə tək deyilik. Həmin variantla razı olan V.F.Minorski yazır ki, Bəzz dağlıq yer olan Qaracadaqda idi. Məsudi Bəzzin olduğu yeri daha dürüst müəyyən edib: "Araz, Azərbaycanda Babək əl-Xürrəminin vətəni Bəzzəyn ölkəsi ilə Arran ölkəsinin bir hissəsi olan Əbu Musa dağı arasından axır". N.Karaulov həmin "Əbu Musa dağı"ndan bəhs edərkən yazır ki, "müəllifin hansı dağı belə adlandırdığını demək çətindir", lakin Əbu Musa məhz Beyləqan (Arran vilayəti) hökmdarıdır ki, erməni müəllifləri onu knyaz Yesai Əbu Musa, ərəb mənbələri isə Əbu Musa ibn Yusif ibn uxt İstifanus adlandırırlar. Əbu Musa dağı adlanan yer, yəqin ki, indiki Füzuli rayonunun Xələfli kəndi yaxınlığında Arazın Muğan düzünə çıxan yerdə, onun sol sahilindəki Diridağdır. Bu yer - Arazın Muğana çıxdığı yerdir.

Orta əsr müəllifləri bildirirlər ki, Afşinlə Babək arasındakı bütün müharibələr Həştadsər dağı, Darvaz, Rud ər-Rud tərəflərində Bəzzin özündə gedirdi. Salançayın başlanğıcı olan Həştadsər dağı yaxınlığında, 835/6-cı ildə Babəklə Böyük Buğa (Buğa ər-Kəbir) arasında böyük vuruşma olub. Həmin dağın ətəyində eyniadlı kənddə Buğa əl-Kəbir mühasirədə darmadağın edildi" (Ziya Bünyadov, "Azərbaycan VII-IX əsrlərdə". "Elm", 1965).

 

İndi o yerlərin bu tayına işğalçılar çəpər çəkib

 

Ağır-ağır nəfəs alıram yanıb-yaxılıram. Akademikin adını çəkdiyi Xələfli kəndi, mənim ədəbi təxəllüsümün adı, doğma kəndim, bütün uşaqlığımın keçdiyi Diridağı, həsrətlə baxdığım Xudafərin... göz yaddaşımda təzədən bərpa olur yanıb-yaxılıram. İndi o yerlərin bu tayına erməni işğalçıları çəpər çəkib, o tayına...

bir qeydi əlavə edirəm. Akademik Xələfli kəndinin Füzuli rayonuna aid olduğunu yazır. Görünür, akademikin tədqiqat apardığı illər Cəbrayıl rayonu ərazisinin Füzuli rayonu ərazisilə birləşdirilməsi dövrünə təsadüf edib bir müddət Cəbrayıl Füzuli əraziləri birlikdə Füzuli rayonu adlandırılıb.

Azərbaycan tarixinə, Azərbaycan ərazilərinin tarixi keçmişinə XX əsrin işğalçı təcavüzkar tarixçilərinin hökmranlığı dövrü artıq keçməkdədir. indi Azərbaycanın müstəqillik qazanması ilə vətənpərvər, öz tarixinə qürur qaynağı kimi baxan tarixçilər, dilçilər, etnoqraflar arxeoloqlar nəsli öz sözünü deməkdədir. Gənc tarixçi alim Zaur Həsənovun "Çar skiflər" tədqiqat əsəri ətalətli beyinlərdə mərmi kimi partlayıb. Mən burada "Çar skiflər" kitabının bir çox cəhətdən yeniliklərlə, kəşflərlə dolu olduğu haqqında danışmaq istəməzdim. Əvvəla, bu, mənim işim deyil, ikincisi, "Çar skiflər" kitabı çox orijinal dəyərli bir əsər olaraq ən müxtəlif tərəflərdən mütəxəssis tədqiqatçıların qarşısında geniş imkanlar açıb tariximiz üçün - çox qədim zamanlardakı tariximizdə zəngin mənbədir tükənməz fakt xammal ehtiyatıdır.

 

Babəkin tapındığı mənəvi dəyərlər

 

Heç şübhəsiz, başımıza bəla olan elmi qısqanclıqdan uzaq olan tarixçilər, dilçilər, etnoqraflar, arxeoloqlar bu kitabın məziyyətləri haqqında hələ çox danışacaqlar. Kitabı acgözlüklə vərəqləyirəm. Babəklə, Xürrəmilərlə bağlı olan səhifələri axtarıram. Zaur Həsənov yazır: "Tədqiqatçılar Azərbaycanda Babəkin başçılığı ilə milli azadlıq hərəkatının tərəfdarlarının özlərini adlandırdığı "xürrəm" anlayışının mənasını aydınlaşdırmağa çalışıblar. Ziya Bünyadov qeyd edir ki, Babək hərəkatını dərk etmək üçün "xürrəm" sözü düzgün qiymətləndirilməlidir. Bu terminin meydana çıxması məsələsi müəllifləri artıq IX-X əsrlərdən maraqlandır. Onu Ərdəbil yaxınlığındakı Xürrəm kəndinin adı ilə əlaqələndirirlər. Bu ənənə Məsudi, Yakut, Sadik-əl İsfahanidə qorunub saxlanıb A.Müller onlara istinadən belə hesab edib. Digər bir versiyaya görə, həzzə eyş-işrətə qurşanmış insanları bu cür adlandırıblar, "xürrəm" sözü bu halda "şən", "şad", "ehtiraslı" kimi başa düşülüb.

 

"Xürrəm" termininin çoxsaylı izahları

 

"Xürrəm" termininin çox sayda izahları var, lakin onlardan heç biri bu vaxta qədər tam qəbul olunmayıb. Söz ərəb, fars sözü kimi qəbul edilməyib. Ötən əsrin 60-cı illərinin sonunda Ziya Bünyadov da ənənəvi izahların heç birini dəstəkləməyib, "xürrəm termininin od anlayışı zəminində təhlilini" təklif etdi. O, Moisey Kaqankatvatsinin - "hunların Kuar adlı tanrısı vardı ona at qurban gətirirdilər" - fikrinə diqqət yetirir. Bünyadovun bu müşaşidəsi IX əsrdə azərbaycanlıların xürrəm IV əsrdə hunların kuar terminini eyniləşdirilməsi baxımından çox vacibdir. Bu cür müqayisə tam özünü doğruldur. Babəkin rəhbərliyi ilə xilafətə qarşı hərəkatının skif ənənələri tanrıçılıqdan gəlməsinin tam əsası ola bilər. Babək hərəkatı onun müasiri Aqşin haqqında mövcud məlumatlar bütövlükdə onu skif ənənələri ilə bağlamağa əsas verir. Bizim nöqteyi-nəzərimizcə, Babəkin adı Həsən olduğu üçün "Babək" sözü tituldur. Babək özünü tanrı adlandırır. Babəkin nümunəsində biz xunn ənənələrindən məlum qan tərləməsi hadisəsi ilə rastlaşırıq ki, bu da onun anasına oğlunun böyük gələcəyi olacağını söyləməyə əsas verir. Babəkin Aqşinin qurban gətirmə mərasimlərinin təsvirində onları skif ənənələri ilə yaxınlaşdıran detallar var. Beləliklə, babək anlayışı "ata" deməkdir, skiflərin "babay", yaxud da Herodotun yazdığı kimi "papay" anlayışına oxşardır. "Xürrəm" anlayışı isə "xürr-əm", yəni türkcə "(mən) qur-am" mənasını verən anlayışdan başqa bir şey deyildir" (Zaur Həsənov, "Çar skiflər" Bakı-2005. səh.235). Göründüyü kimi, Babək tapındığı mənəvi dəyərlərə görə Azərbaycan xalqının bağrından qopmuş, Azərbaycan torpağının, daşının bir parçası olan, Azərbaycan xalqının bir zərrəsi olan qılınc sahibi, cəngavər olub. Babəkin mübarizəsinin gücü təkcə qılıncı ilə bağlı deyil.

 

Babək türkün qədim Tanrısına güvənirdi

 

Zaur Həsənov öz tədqiqatında işlətdiyi bu cümləyə bir daha diqqət edək: "Bizim nöqteyi-nəzərimizcə, Babəkin adı Həsən olduğu üçün "Babək" sözü tituldur." O, Babəkin adının Həsən olduğunu deyir. Ancaq mifoloqlar, görkəmli alimlər - Məmmədhüseyn Təhmasib, Mirəli Seyidov, Məmməd Elli... bu adın "Həsən" yox, "Əsən" olduğu qənaətində idilər. Məmməd Elli fədakar bir tədqiqatçıdır, tapındığı mənəvi dəyərləri dünyanın ona qismət etdiyi bütün maddi mənəvi sərvətlərin zirvəsi hesab edir. bu gün o, Babəkin əsl adının "Həsən" yox, "Əsən" olduğunu təsdiq edir.

"Dədə Qorqud"da da bu ifadə var: "Sağsanmı, əsənsənmi?" "Əsən" sağlıq, sağlamlıq, güc Tanrısıdır çox qədim dünyagörüşdən gəlmədir. Bəlkə onun izləri "Avesta"da da var bu barədə mütəxəssislər öz sözlərini deyə bilərlər.

Təkcə Babəkin adı bəs edir ki, ilk baxışdan cansız, çəlimsiz görünən bir gənc dağlar qədər yenilməzlik, Babəkin özü qədər güc, qüdrət kəsb etsin.

Bilmirəm, Ələkbərin göndərdiyi "Babək-Bəzz" kaseti olmasaydı, mən bu yazını yaza biləcəkdimmi? Bütün qorxulara, təqiblərə baxmayaraq bugünün "Babək-Bəzz" əsərini yazan qəhrəmanlara bir o kaseti mənə çatdıran Ələkbərə minnətdarlığımı bildirirəm. bir ... Ceyhunun qardaşının da adı Babəkdir...   

 

 

Əli Rza Xələfli,

şair-publisist

 

Xalq Cəbhəsi.- 2010.- 28 sentyabr.- S.11.