“ÜNVANLI SOSİAL
YARDIMLARIN VERİLMƏSI FORMASI DƏYİŞMƏLİDİR”
Azərbaycan Milli Məclisinin
Sosial siyasət komitəsinin sədri Hadı Rəcəblinin
APA-ya müsahibəsi
- Sosial siyasət komitəsinin
gündəliyində hansı yeni qanun layihələri var?
- Sosial qanunvericilik daim təkmilləşən,
reallıqdan, büdcə imkanlarından və cəmiyyətin
inkişafından asılı prosesdir. Ona görə də
biz qanun yaradıcılığında birinci növbədə
sosial sifarişləri öyrənir, daha sonra maliyyə
imkanlarını nəzərə alır, beynəlxalq təcrübədən
istifadə edərək yeni qanunlar hazırlayır, yaxud
mövcud qanunlara əlavə və dəyişikliklər
edirik. Gündəliyimizdə bu gün üçün aktual
bir neçə məsələ var. Bunlardan birincisi Ailə Məcəlləsinə
əlavə və dəyişikliklərdir. Biz hər il Ailə
Məcəlləsinə bir neçə dəfə dəyişikliklər
və əlavələr edirik. Bu, zamanın tələbidir. Əlavə
və dəyişikliklər nikaha girənlərin bir-birilərinin
sağlamlıqları haqqında dəqiq məlumatlı
olmalarından ötəri həkimdən arayış
almasını zəruri edir. Bununla bağlı mətbuatda fərqli
müzakirələr gedir. Bəziləri deyirlər ki, pul
verib arayış alacaqlar. Yaxud Lerik rayonunda dağ kəndindən
necə gəlib yoxlamadan keçib, arayış alacaq? Mən
bunun əksini düşünürəm. Necə olur ki, şəxsiyyət
vəsiqəsi alanda qan analizi verilir, sürücülük vəsiqəsi
alanda tibbi arayış alırsan. Maşın alanda tibbi
arayış almaq olar, arvad alanda olmaz? İkinci sənəd
«Sosial xidmət və sosial iş haqqında» qanun layihəsidir.
Bu da aktual və günün tələbidir.
Düşünürük ki, bir sıra sosial xidmətlər
dövlətdən alınıb QHT-lərə verilməlidir.
Bu məsələlər qanunvericilikdə əksini tapacaq və
hazırda müzakirə olunur. Nə üçün evdə
xidməti nazirlik göstərməli, sosial müdafiənin ən
adi əməliyyatlarını nazirlik yerinə yetirməlidir?
Düşünürəm ki, gələcəkdə tender
elan edilib bu xidmətlər QHT-lərə verilməlidir.
- Sizin müzakirə
etdiyiniz qanun layihəsində evdə sosial xidmətlərin
dövlət vəsaiti hesabına göstərilməsi nəzərdə
tutulur. Hesablamalar aparılıbmı ki, bu, nə qədər
insana şamil olunacaq və buna nə qədər vəsait
lazımdır?
- Biz bu gün reallıqlardan
çıxış edirik. Bəzən sosial xidmət
anlayışını ahıllar evində göstərilən
xidmət kimi başa düşürlər. Amma dünyada
özəl ahıllar, əlillər evləri var. Ancaq bu
institut hələ bizim üçün tanış deyil. Bu
gün özəl ahıllar evindən danışsaq, bizə
gülərlər. Amma zaman gəldikdə Azərbaycanda bu da
normal qarşılanacaq. Bizim müzakirə etdiyimiz qanun Azərbaycanda
sosial işə, sosial xidmətə yeni baxış
formalaşdıracaq. Hesab edirəm ki, bu il qanun qəbul
olunacaq və təxmini hesablamalara görə, təkcə
Bakı şəhərində bu, təxminən 800 xəstəni
əhatə edəcək. Hazırda cəmiyyətin buna
münasibətini, sosial sifarişləri öyrənirik. Biz
istəyirik ki, bu prosesdə QHT-lər yaxından iştirak
etsin. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyinin funksiyalarının bir hissəsini özəl və
qeyri-hökumət qurumlarına verilməsi bu işlərin səmərəsini
və keyfiyyətini xeyli yaxşılaşdırardı.
- Söhbət tək
sosial işlə bağlı funksiyalardan gedir?
- Bəli. QHT-lərə
sosial xidmətləri göstərmək üçün vəsait
qrant formasında veriləcək. Bu xidmətləri göstərəcək
təşkilatlara gələcəkdə Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən lisenziya da
verilə bilər.
- «Pasiyentin
hüquqlarının müdafiəsi haqqında» qanun layihəsi
barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bu, çox aktual qanun
layihəsidir. Azərbaycanda sağlamlığın
qorunması, özəl səhiyyə haqqında və s.
qanunlar var. Amma pasiyentin hüquqlarının qorunması ilə
bağlı qanun yoxdur. Baxmayaraq ki, belə bir qanun layihəsini
komitəmiz 10 il əvvəl hazırlayıb. Amma o zaman təəccüblü
olsa da, bu layihə parlamentdən keçmədi.
- Niyə?
- O vaxtı
reallıqlar, parlamentin səviyyəsi,
dünyagörüşü indikindən fərqli idi. Ötən
dövrdə biz bu layihə üzərində yenidən
işlədik. Qanun layihəsi ilk variantla müqayisədə
tam dəyişdi. Dünyanın qabaqcıl təcrübəsini
öyrənərək, yenidən o qanunu
hazırlamışıq. Deyim ki, indi artıq özəl səhiyyə
də inkişaf edib. Özəl səhiyyəyə müraciət
edən pasiyentin bəzən hüquqları pozulur. Pul verir,
lakin sağalmaq əvəzinə vəziyyəti daha da pisləşir.
Məhkəməyə verir, əsası da olmur. Bu qanun hər
bir tərəfin - pasiyentin, özəl və ya dövlət
tibb müəssisəsinin hüququnu dəqiqləşdirəcək.
- Sizin komitə
parlamentin cəmiyyətlə ən çox təmasda olan
strukturdur. Bu gün sosial sahəyə aid mühüm qanunlar qəbul
olunsa da, sadə vətəndaşların əksəriyyəti
bu qanunların müddəalarından istifadə edə bilmir.
Bu nə ilə bağlıdır?
- Bunun birinci və
başlıca səbəbi maarifləndirmə ilə
bağlıdır. Çox təəssüf ki, bəzi
KİV bunun əksinə işləyirlər. Mən demoqrafik
təhlükəsizlikdən danışıram. Amma «Hadı
Rəcəbli axtalanma haqqında qanun qəbul edir» yazırlar.
Sosial qanunları qəzetlər yaxşı mənada yazmaq əvəzinə,
təhrif edirlər. Sosial qanunvericiliyi təbliğ eləmək,
onu sahənin mütəxəssisləri ilə müzakirə
eləmək əvəzinə bütöv kontekstdən
çıxaraq, bir detalından tutub ortaya qoyur,
ağıllarına gələni yazırlar. Məsələn,
«Reproduktiv sağlamlıq haqqında» qanunu «süni mayalanma
haqqında qanun» kimi təqdim edirlər. Mətbuat vətəndaşı
istiqamətləndirmək əvəzinə,
çaşdırır. Biz indi pasiyentin hüquqlarının
müdafiəsi haqqında qanundan danışırıq. Sabah
görəcəksən buna da bir qulp qoydular. Biz vətəndaşları
müdafiə edirik. Biz xalqın rifahına zidd olan heç
bir qanunu ortaya qoya bilmərik.
- Çox
arvadlılıq və çox ərlilik barədə qanunlara
əlavə və dəyişikliklərin ediləcəyi
söylənilir. Bu doğrudurmu?
- Bunlar söz söhbətdir.
Bu gün ailə iki uşaq istəyir. UZİ-yə gedirlər.
Baxır, oğlan uşağıdır, saxlayır, qız
uşağıdır abort etdirir. Müqayisə
üçün deyim ki, Çində doğulan körpələrin
62%-i oğlan, 38%-i qızlardır. Bu artıq katastrofik vəziyyətdir.
Azərbaycanda bu göstərici müvafiq olaraq 54%-46% təşkil
edir. Təbii qanuna uyğunluğa görə bu, 51%-49%-ə
nisbətində olmalıdır. Belə olan halda cəmiyyətdə
qız azalır, oğlan çoxalır. Nəticədə
bir azdan bir qıza iki oğlan düşəcək. Yaxud əksinə.
Hesab edirəm ki, bioloji normaları pozmaq olmaz. Dünyada bir
çox ölkələr UZİ-ni, abortları qadağan
ediblər. Bir sıra ölkələr uşaq dünyaya gətirmək
üçün müxtəlif addımlar atırlar. Məsələn,
Rusiya analıq kapitalı verir. Avropada nə edirlərsə,
uşaq artmır. Almanlar isə dünyadan hazır məhsul
alırlar. Miqrasiya üçün kvota ayırırlar. Bizdə
UZİ və abortla bağlı hər hansı qadağalar hələ
ki, nəzərdə tutulmur. Bizim müzakirə etdiyimiz qanun
layihələrində də belə şeylər yoxdur.
Çoxarvadlılıq haqqında çox söhbətlər
gedir. Mən şəxsən buna neqativ yanaşıram.
- Qanunvericilikdə
çoxarvadlılığa rəsmən icazə verilməsi
mümkündürmü?
- Yox. Hazırda Azərbaycandakı
şüur, səviyyə, inkişaf buna imkan vermir.
- Siqaretin qadağan
olunması ilə bağlı qanun layihəsi üzərində
işləyirdiniz. Həmin qanunun bu il qəbul olunacağını
gözləmək olarmı?
- Siqaretin ictimai yerlərdə
çəkilməsinin qadağan olunması cəmiyyəti
toqquşduran məsələdir. Bir qrup bunun əleyhinə,
bir qrupu isə lehinədir. Biz bu qanun layihəsi üzərində
düz 7 ildir çalışır, müzakirələr
aparırıq. Bu sahədə çoxlu problem var. Gəlin
görək lap bu qanunu qəbul elədik. Lənkəranın
hansısa kəndində, çayxanada siqaret çəkənə
qarşı necə tədbir görəcəyik? Bizim
reallıqda bu məsələ çətindir. Amma
bütün bunlara rəğmən qanunu qəbul edəcəyik.
Ola bilsin ki, bu il qanun layihəsi müzakirəyə
çıxarılsın. Qanunun qəbulunun indiyədək ləngiməsinin
səbəbi cəmiyyətimizin hazır olmamasıdır.
Bildirim ki, bu qanunda bir sıra məhdudiyyət var. Qapalı
yerdə siqaret çəkmək qadağan olunur. Eyni zamanda məktəblərin
yaxınlığında siqaret çəkmək və satışını
həyata keçirmək yasaqlanacaq. Həmçinin
reklamı qadağan olunacaq.
- Digər ölkələrdə
analoji qanunların müzakirələri zamanı belə məlumatlar
yayılırdı ki, böyük siqaret
istehsalçıları parlamentlərdə lobbi yaradaraq
qanunun qəbulunu əngəlləyir. Bunu Azərbaycana da
şamil etmək olar?
- Yox. İndi
istehsalçı şirkətlər başqa yollar seçirlər.
Məsələn, nikotinsiz siqaretlər buraxır və s.
- Maraqlısı odur ki,
Türkiyədə analoji qanun qəbul edilənə qədər
psixoloji hazırlıq məqsədilə televiziya verilişlərində,
filmlərdə siqaret çəkmə səhnələri
üzərinə fon verilirdi. Bunu bizdə də etmək
olarmı?
- Bizim «Tütün və
tütün məmulatları haqqında» qanunumuzda ciddi
qadağalar olsa da, bu qadağalar İnzibati Xətalar Məcəlləsində
əksini tapmayıb.
- Niyə siz
özünüz bu məsələnin Məcəllədə
əksini tapması üçün qanunvericilik təşəbbüsü
ilə çıxış etmirsiniz?
- Mənim fikrimcə cəmiyyət
hələlik buna hazır deyil.
- Korrupsiya ilə
mübarizə tədbirləri çərçivəsində
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yerli
orqanlarında həbs edilənlər oldu. Əksəriyyəti
də ünvanlı sosial yardımların verilməsində
nöqsanlara yol verdiklərinə görə. Buna münasibətinizi
bilmək istərdik.
- Münasibətim
çox pisdir. Bu gün cəmiyyətdə başqa sahələrdə
olan nöqsanların bir qismi də bu sahədədir. Amma bu
sahə daha kütləvi olduğu və insanlarla, xüsusilə
ehtiyacı olan insanlarla bağlı olduğu üçün
diqqəti də daha çox cəlb edir. Onu da
vurğulamağı vacib bilirəm ki, müvafiq Nazirliyin rəhbərliyi
bu sahədə olan nöqsanları aradan qaldırmaq
üçün ciddi, kəskin, konkret tədbirlər həyata
keçirmiş və artıq bəzi müsbət dəyişikliklər
əldə etmişdir, bəzi nəticələr göz
qabağındadır.
- Ünvanlı sosial
yardımların verilməsi ilə bağlı qanunlarda
hansısa dəyişikliklər etməyi nəzərdə
tutursunuzmu? Məlumatlara görə, ünvanlı sosial yardımların
birdəfəlik yardımlarla əvəzlənməsi,
kiçik sahibkarlıq fəaliyyəti qurmaq üçün
verilməsi nəzərdə tutulur.
- Biz bu gün
ünvanlı sosial yardımların verilməsində
Polşa modelindən istifadə edirik. Zaman keçdikcə
görürük ki, bu modelin forması dəyişməlidir.
Ünvanlı sosial yardımlar bəzən insanlarda ələ
baxımlılıq yaradır. Buna görə də
sahibkarlıq fəaliyyəti qurulması üçün birdəfəlik
yardımın verilməsi lazımdır. Bununla bağlı
Dünya Bankı ilə işləyirik. Hazırda
yardımların verilmə forması üzərində
müzakirələr gedir. Onu deyə bilərəm ki,
yardımlar müəyyən sadə, lap kiçik iş
qurmaq üçün hansısa məbləğdə və
bir dəfəyə verilə bilər.
- Müharibə əlilləri
və veteranlarla bağlı hansı yeniliklər gözlənilir?
- Hazırda Azərbaycanda
13 min 700 şəhid ailəsi, 11 min Qarabağ əlili var.
Möhtərəm prezidentimiz İlham Əliyev cənabları
bu qrup insanın sosial müdafiəsini gücləndirmək
üçün ardıcıl və çox
genişmiqyaslı iş aparır. Müharibə
veteranlarının sayı isə təxminən 76 mindən
çoxdur. Bu gün əlində silah, 5 il vuruşub yaralanmayan
veteranımız da var, bir həftəlik ezamiyyətə gedən
polis əməkdaşımız da. Bir həftə ezamiyyətdə
olan həmin polisə deyəndə ki «sən veteran deyilsən»,
cavab verir ki, «mən də ölə bilərdim». Onun dediyində
də əsas var. Ona görə də veteranların təsnifatlandırılmasına
ehtiyac duyulur. Bununla bağlı ideyalar var və həyata
keçiriləcək. Qarabağ müharibəsi
veteranları ilə bağlı dövlət
başçısı tərəfindən ardıcıl tədbirlər
həyata keçirilir. Prezidentin tapşırığı əsasında
da məhz veteranların təsnifatlandırılması və
müharibə veteranlarının imtiyazlarının öyrənilməsi
prosesi gedir. 20 yanvar əlili ilə Qarabağ müharibəsi əlili
arasında fərq olmalıdır. Biri evində oturduğu
yerdə hardansa güllə gəlib ona dəyib, digəri
döyüşlərdə yaralanıb. Təsnifatlandırma
deyəndə, öncə müəyyənləşdirilməlidir
ki, kimlər əldə silah döyüşüb.
Üç gün döyüş bölgəsində
olmuş jurnalist veteranlar var, bunlar ayrılmalıdır.
Könüllülər ayrılmalıdır. Bu isə o deməkdir
ki, həmin şəxslərin veteran statusu özlərində
saxlanılmaqla, fərqli imtiyazları olacaq.
- Bu çərçivədə
müharibə veteranları və əlilləri
üçün yeni imtiyazlar ola bilərmi?
- Ola bilər.
İmtiyazların forması dəyişə və arta bilər.
Bunun üçün zamana ehtiyac var, eyni zamanda bu, maliyyə
imkanlardan da asılıdır.
Azərbaycan Milli Məclisinin Sosial siyasət komitəsinin
sədri Hadı Rəcəblinin APA-ya müsahibəsi
- Sosial siyasət komitəsinin
gündəliyində hansı yeni qanun layihələri var?
- Sosial qanunvericilik daim təkmilləşən,
reallıqdan, büdcə imkanlarından və cəmiyyətin
inkişafından asılı prosesdir. Ona görə də
biz qanun yaradıcılığında birinci növbədə
sosial sifarişləri öyrənir, daha sonra maliyyə
imkanlarını nəzərə alır, beynəlxalq təcrübədən
istifadə edərək yeni qanunlar hazırlayır, yaxud
mövcud qanunlara əlavə və dəyişikliklər
edirik. Gündəliyimizdə bu gün üçün aktual
bir neçə məsələ var. Bunlardan birincisi Ailə Məcəlləsinə
əlavə və dəyişikliklərdir. Biz hər il Ailə
Məcəlləsinə bir neçə dəfə dəyişikliklər
və əlavələr edirik. Bu, zamanın tələbidir. Əlavə
və dəyişikliklər nikaha girənlərin bir-birilərinin
sağlamlıqları haqqında dəqiq məlumatlı
olmalarından ötəri həkimdən arayış
almasını zəruri edir. Bununla bağlı mətbuatda fərqli
müzakirələr gedir. Bəziləri deyirlər ki, pul
verib arayış alacaqlar. Yaxud Lerik rayonunda dağ kəndindən
necə gəlib yoxlamadan keçib, arayış alacaq? Mən
bunun əksini düşünürəm. Necə olur ki, şəxsiyyət
vəsiqəsi alanda qan analizi verilir, sürücülük vəsiqəsi
alanda tibbi arayış alırsan. Maşın alanda tibbi
arayış almaq olar, arvad alanda olmaz? İkinci sənəd
«Sosial xidmət və sosial iş haqqında» qanun layihəsidir.
Bu da aktual və günün tələbidir.
Düşünürük ki, bir sıra sosial xidmətlər
dövlətdən alınıb QHT-lərə verilməlidir.
Bu məsələlər qanunvericilikdə əksini tapacaq və
hazırda müzakirə olunur. Nə üçün evdə
xidməti nazirlik göstərməli, sosial müdafiənin ən
adi əməliyyatlarını nazirlik yerinə yetirməlidir?
Düşünürəm ki, gələcəkdə tender
elan edilib bu xidmətlər QHT-lərə verilməlidir.
- Sizin müzakirə
etdiyiniz qanun layihəsində evdə sosial xidmətlərin
dövlət vəsaiti hesabına göstərilməsi nəzərdə
tutulur. Hesablamalar aparılıbmı ki, bu, nə qədər
insana şamil olunacaq və buna nə qədər vəsait
lazımdır?
- Biz bu gün reallıqlardan çıxış edirik. Bəzən sosial xidmət anlayışını ahıllar evində göstərilən xidmət kimi başa düşürlər. Amma dünyada özəl ahıllar, əlillər evləri var. Ancaq bu institut hələ bizim üçün tanış deyil. Bu gün özəl ahıllar evindən danışsaq, bizə gülərlər. Amma zaman gəldikdə Azərbaycanda bu da normal qarşılanacaq. Bizim müzakirə etdiyimiz qanun Azərbaycanda sosial işə, sosial xidmətə yeni baxış formalaşdıracaq. Hesab edirəm ki, bu il qanun qəbul olunacaq və təxmini hesablamalara görə, təkcə Bakı şəhərində bu, təxminən 800 xəstəni əhatə edəcək. Hazırda cəmiyyətin buna münasibətini, sosial sifarişləri öyrənirik. Biz istəyirik ki, bu prosesdə QHT-lər yaxından iştirak etsin. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin funksiyalarının bir hissəsini özəl və qeyri-hökumət qurumlarına verilməsi bu işlərin səmərəsini və keyfiyyətini xeyli yaxşılaşdırardı.
- Söhbət tək sosial işlə bağlı funksiyalardan gedir?
- Bəli. QHT-lərə sosial xidmətləri göstərmək üçün vəsait qrant formasında veriləcək. Bu xidmətləri göstərəcək təşkilatlara gələcəkdə Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən lisenziya da verilə bilər.
- «Pasiyentin hüquqlarının müdafiəsi haqqında» qanun layihəsi barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bu, çox aktual qanun layihəsidir.
Azərbaycanda sağlamlığın qorunması, özəl
səhiyyə haqqında və s. qanunlar var. Amma pasiyentin
hüquqlarının qorunması ilə bağlı qanun
yoxdur. Baxmayaraq ki, belə bir qanun layihəsini komitəmiz 10 il
əvvəl hazırlayıb. Amma o zaman təəccüblü
olsa da, bu layihə parlamentdən keçmədi.
- Niyə?
- O vaxtı reallıqlar,
parlamentin səviyyəsi, dünyagörüşü indikindən
fərqli idi. Ötən dövrdə biz bu layihə üzərində
yenidən işlədik. Qanun layihəsi ilk variantla müqayisədə
tam dəyişdi. Dünyanın qabaqcıl təcrübəsini
öyrənərək, yenidən o qanunu
hazırlamışıq. Deyim ki, indi artıq özəl səhiyyə
də inkişaf edib. Özəl səhiyyəyə müraciət
edən pasiyentin bəzən hüquqları pozulur. Pul verir,
lakin sağalmaq əvəzinə vəziyyəti daha da pisləşir.
Məhkəməyə verir, əsası da olmur. Bu qanun hər
bir tərəfin - pasiyentin, özəl və ya dövlət
tibb müəssisəsinin hüququnu dəqiqləşdirəcək.
- Sizin komitə parlamentin cəmiyyətlə
ən çox təmasda olan strukturdur. Bu gün sosial sahəyə
aid mühüm qanunlar qəbul olunsa da, sadə vətəndaşların
əksəriyyəti bu qanunların müddəalarından
istifadə edə bilmir. Bu nə ilə bağlıdır?
- Bunun birinci və
başlıca səbəbi maarifləndirmə ilə
bağlıdır. Çox təəssüf ki, bəzi
KİV bunun əksinə işləyirlər. Mən demoqrafik
təhlükəsizlikdən danışıram. Amma «Hadı
Rəcəbli axtalanma haqqında qanun qəbul edir» yazırlar.
Sosial qanunları qəzetlər yaxşı mənada yazmaq əvəzinə,
təhrif edirlər. Sosial qanunvericiliyi təbliğ eləmək,
onu sahənin mütəxəssisləri ilə müzakirə
eləmək əvəzinə bütöv kontekstdən
çıxaraq, bir detalından tutub ortaya qoyur,
ağıllarına gələni yazırlar. Məsələn,
«Reproduktiv sağlamlıq haqqında» qanunu «süni mayalanma
haqqında qanun» kimi təqdim edirlər. Mətbuat vətəndaşı
istiqamətləndirmək əvəzinə,
çaşdırır. Biz indi pasiyentin hüquqlarının
müdafiəsi haqqında qanundan danışırıq. Sabah
görəcəksən buna da bir qulp qoydular. Biz vətəndaşları
müdafiə edirik. Biz xalqın rifahına zidd olan heç
bir qanunu ortaya qoya bilmərik.
- Çox arvadlılıq və
çox ərlilik barədə qanunlara əlavə və dəyişikliklərin
ediləcəyi söylənilir. Bu doğrudurmu?
- Bunlar söz söhbətdir.
Bu gün ailə iki uşaq istəyir. UZİ-yə gedirlər.
Baxır, oğlan uşağıdır, saxlayır, qız
uşağıdır abort etdirir. Müqayisə
üçün deyim ki, Çində doğulan körpələrin
62%-i oğlan, 38%-i qızlardır. Bu artıq katastrofik vəziyyətdir.
Azərbaycanda bu göstərici müvafiq olaraq 54%-46% təşkil
edir. Təbii qanuna uyğunluğa görə bu, 51%-49%-ə
nisbətində olmalıdır. Belə olan halda cəmiyyətdə
qız azalır, oğlan çoxalır. Nəticədə
bir azdan bir qıza iki oğlan düşəcək. Yaxud əksinə.
Hesab edirəm ki, bioloji normaları pozmaq olmaz. Dünyada bir
çox ölkələr UZİ-ni, abortları qadağan
ediblər. Bir sıra ölkələr uşaq dünyaya gətirmək
üçün müxtəlif addımlar atırlar. Məsələn,
Rusiya analıq kapitalı verir. Avropada nə edirlərsə,
uşaq artmır. Almanlar isə dünyadan hazır məhsul
alırlar. Miqrasiya üçün kvota ayırırlar. Bizdə
UZİ və abortla bağlı hər hansı qadağalar hələ
ki, nəzərdə tutulmur. Bizim müzakirə etdiyimiz qanun
layihələrində də belə şeylər yoxdur.
Çoxarvadlılıq haqqında çox söhbətlər
gedir. Mən şəxsən buna neqativ yanaşıram.
- Qanunvericilikdə
çoxarvadlılığa rəsmən icazə verilməsi
mümkündürmü?
- Yox. Hazırda Azərbaycandakı
şüur, səviyyə, inkişaf buna imkan vermir.
- Siqaretin qadağan
olunması ilə bağlı qanun layihəsi üzərində
işləyirdiniz. Həmin qanunun bu il qəbul
olunacağını gözləmək olarmı?
- Siqaretin ictimai yerlərdə
çəkilməsinin qadağan olunması cəmiyyəti
toqquşduran məsələdir. Bir qrup bunun əleyhinə,
bir qrupu isə lehinədir. Biz bu qanun layihəsi üzərində
düz 7 ildir çalışır, müzakirələr
aparırıq. Bu sahədə çoxlu problem var. Gəlin
görək lap bu qanunu qəbul elədik. Lənkəranın
hansısa kəndində, çayxanada siqaret çəkənə
qarşı necə tədbir görəcəyik? Bizim
reallıqda bu məsələ çətindir. Amma
bütün bunlara rəğmən qanunu qəbul edəcəyik.
Ola bilsin ki, bu il qanun layihəsi müzakirəyə
çıxarılsın. Qanunun qəbulunun indiyədək ləngiməsinin
səbəbi cəmiyyətimizin hazır olmamasıdır.
Bildirim ki, bu qanunda bir sıra məhdudiyyət var. Qapalı
yerdə siqaret çəkmək qadağan olunur. Eyni zamanda məktəblərin
yaxınlığında siqaret çəkmək və
satışını həyata keçirmək yasaqlanacaq. Həmçinin
reklamı qadağan olunacaq.
- Digər ölkələrdə
analoji qanunların müzakirələri zamanı belə məlumatlar
yayılırdı ki, böyük siqaret
istehsalçıları parlamentlərdə lobbi yaradaraq
qanunun qəbulunu əngəlləyir. Bunu Azərbaycana da
şamil etmək olar?
- Yox. İndi
istehsalçı şirkətlər başqa yollar seçirlər.
Məsələn, nikotinsiz siqaretlər buraxır və s.
- Maraqlısı odur ki,
Türkiyədə analoji qanun qəbul edilənə qədər
psixoloji hazırlıq məqsədilə televiziya verilişlərində,
filmlərdə siqaret çəkmə səhnələri
üzərinə fon verilirdi. Bunu bizdə də etmək
olarmı?
- Bizim «Tütün və
tütün məmulatları haqqında» qanunumuzda ciddi
qadağalar olsa da, bu qadağalar İnzibati Xətalar Məcəlləsində
əksini tapmayıb.
- Niyə siz
özünüz bu məsələnin Məcəllədə
əksini tapması üçün qanunvericilik təşəbbüsü
ilə çıxış etmirsiniz?
- Mənim fikrimcə cəmiyyət
hələlik buna hazır deyil.
- Korrupsiya ilə mübarizə
tədbirləri çərçivəsində Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yerli orqanlarında həbs
edilənlər oldu. Əksəriyyəti də ünvanlı
sosial yardımların verilməsində nöqsanlara yol verdiklərinə
görə. Buna münasibətinizi bilmək istərdik.
- Münasibətim çox
pisdir. Bu gün cəmiyyətdə başqa sahələrdə
olan nöqsanların bir qismi də bu sahədədir. Amma bu
sahə daha kütləvi olduğu və insanlarla, xüsusilə
ehtiyacı olan insanlarla bağlı olduğu üçün
diqqəti də daha çox cəlb edir. Onu da
vurğulamağı vacib bilirəm ki, müvafiq Nazirliyin rəhbərliyi
bu sahədə olan nöqsanları aradan qaldırmaq
üçün ciddi, kəskin, konkret tədbirlər həyata
keçirmiş və artıq bəzi müsbət dəyişikliklər
əldə etmişdir, bəzi nəticələr göz
qabağındadır.
- Ünvanlı sosial
yardımların verilməsi ilə bağlı qanunlarda
hansısa dəyişikliklər etməyi nəzərdə
tutursunuzmu? Məlumatlara görə, ünvanlı sosial
yardımların birdəfəlik yardımlarla əvəzlənməsi,
kiçik sahibkarlıq fəaliyyəti qurmaq üçün
verilməsi nəzərdə tutulur.
- Biz bu gün ünvanlı
sosial yardımların verilməsində Polşa modelindən
istifadə edirik. Zaman keçdikcə görürük ki, bu
modelin forması dəyişməlidir. Ünvanlı sosial
yardımlar bəzən insanlarda ələ
baxımlılıq yaradır. Buna görə də
sahibkarlıq fəaliyyəti qurulması üçün birdəfəlik
yardımın verilməsi lazımdır. Bununla bağlı
Dünya Bankı ilə işləyirik. Hazırda
yardımların verilmə forması üzərində
müzakirələr gedir. Onu deyə bilərəm ki,
yardımlar müəyyən sadə, lap kiçik iş
qurmaq üçün hansısa məbləğdə və
bir dəfəyə verilə bilər.
- Müharibə əlilləri
və veteranlarla bağlı hansı yeniliklər gözlənilir?
- Hazırda Azərbaycanda 13
min 700 şəhid ailəsi, 11 min Qarabağ əlili var.
Möhtərəm prezidentimiz İlham Əliyev cənabları
bu qrup insanın sosial müdafiəsini gücləndirmək
üçün ardıcıl və çox
genişmiqyaslı iş aparır. Müharibə
veteranlarının sayı isə təxminən 76 mindən
çoxdur. Bu gün əlində silah, 5 il vuruşub
yaralanmayan veteranımız da var, bir həftəlik ezamiyyətə
gedən polis əməkdaşımız da. Bir həftə
ezamiyyətdə olan həmin polisə deyəndə ki «sən
veteran deyilsən», cavab verir ki, «mən də ölə bilərdim».
Onun dediyində də əsas var. Ona görə də
veteranların təsnifatlandırılmasına ehtiyac duyulur.
Bununla bağlı ideyalar var və həyata keçiriləcək.
Qarabağ müharibəsi veteranları ilə bağlı
dövlət başçısı tərəfindən
ardıcıl tədbirlər həyata keçirilir. Prezidentin
tapşırığı əsasında da məhz
veteranların təsnifatlandırılması və müharibə
veteranlarının imtiyazlarının öyrənilməsi
prosesi gedir. 20 yanvar əlili ilə Qarabağ müharibəsi əlili
arasında fərq olmalıdır. Biri evində oturduğu
yerdə hardansa güllə gəlib ona dəyib, digəri
döyüşlərdə yaralanıb. Təsnifatlandırma
deyəndə, öncə müəyyənləşdirilməlidir
ki, kimlər əldə silah döyüşüb.
Üç gün döyüş bölgəsində
olmuş jurnalist veteranlar var, bunlar ayrılmalıdır.
Könüllülər ayrılmalıdır. Bu isə o deməkdir
ki, həmin şəxslərin veteran statusu özlərində
saxlanılmaqla, fərqli imtiyazları olacaq.
- Bu çərçivədə
müharibə veteranları və əlilləri
üçün yeni imtiyazlar ola bilərmi?
- Ola bilər. İmtiyazların
forması dəyişə və arta bilər. Bunun
üçün zamana ehtiyac var, eyni zamanda bu, maliyyə
imkanlardan da asılıdır.
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 5 aprel.-
S.13.