“Səhvlərimiz bizə daha böyük hərflərlə
görünür”
Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrının direktoru İsrafil İsrafilovun APA-ya müsahibəsi
- İsrafil müəllim,
əsaslı təmir olunmuş və dünya standartlarına
cavab verən Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrında artıq iki tamaşanın premyerası
keçirilib. Bu tamaşalara münasibətiniz necədir?
- Fevralın
1-dən başlamışıq və martın 10-da teatr
qapılarını tamaşaçıların üzünə
açıb. Aydın məsələdir ki, elə şeylər
var, onlar teatrın keçmiş ənənələri ilə
bağlıdır. Sözsüz ki, ilk bir neçə
tamaşa sadəcə sınaq tamaşaları olacaq. Kənardan
görünən kimi bəzi nöqsanlar bizim
özümüzə də görünür. Xüsusən nəzərə
alsaq ki, bəlkə kənardan baxanlar teatr mütəxəssisi
deyillər, amma biz mütəxəssisik və biz bütün
nöqsanları görüb daha yaxşı qiymətləndirə
bilirik. Səhvlərimiz bizə daha böyük hərflərlə
görünür. Amma bu o demək deyil ki, biz
dayanmalıyıq. Burada
bizim bu zamana kimi olan daxili problemlərimiz də rol oynayır.
Dramaturq, rejissor, aktyor, tamaşaçı, tənqidçi, səhnəqrafiya,
texniki heyətin mütəxəssis problemi var. Bütün
bunlar tamaşaların hazırlanmasında, aktyor
ifaçılığında, bütövlükdə
tamaşanın təşkilində özünü göstərir.
Bizim nəzərdə tutduğumuz mərhələ 2011, 2012
və 2013-cü illər üçün nəzərdə
tutulub. O səbəbdən də işə başlayan kimi ilk
və ya üçüncü, dördüncü
tamaşamızda birdən-birə böyük nailiyyətlər
gözləmək sadəlövhlük olardı.
İştahamız böyükdür və nikbin olmağa da əsasımız
var.
-
Çıxışlarınızdan sonra çoxları
düşünürdü ki, artıq Akademik Milli Dram
Teatrına tamaşaçı başqa cür gələcək
və tamamilə fərqli hisslə ayrılacaq. Ancaq heç
bir tamaşanın nümayişi zamanı bunu görmədik…
- Məgər
tamaşaçı həmin tamaşaçı deyil ki?
Teatrda nə dəyişib ki? Binanın təmiri məgər
tamaşaya, məhsula dəlalət edir? Mən söz vermirəm,
amma deyirəm ki, biz yüksək keyfiyyətə doğru
gedirik. Rejissor həmin rejissor, ifaçılar həmin
ifaçılar, müəllif həmin müəllif deyil ki?
- İsrafil müəllim,
axı siz söz vermişdiniz. Belə qənaətə gəlmək
olar ki, hələ istədiyinizi ala bilməmisiniz?
- Mən teatr işini təşkil
edirəm. Əgər quruluşçu rejissor olsaydım, bu
konsepsiyanın realizəsini düşünmüşdüm,
amma bu alınmadı. Təsəvvür edin ki, xəstə
bir orqanizm yataqda idi, mən hələ onu qaldırıb
yataqda oturtmaq istəyirəm. Sonra isə ayaq üstə
qaldırmaq, addımlamaq, qaçırmaq lazımdır. Bu
birdən-birə olmayacaq. Məgər bunu məndən
soruşan adam Azərbaycan teatrının durumunu bilən,
görən adam deyil ki? Nə dəyişəcək? Mən
gəlib möcüzə göstərəcəyəm? Amma
biz o iddiadayıq və o bacarığımız var. Biz əgər
onu istəyiriksə, başqa ritmlə
addımlamalıyıq.
- Biz Akademik Milli Dram
Teatrının nə zaman istədiyimiz səviyyədə
görə biləcəyik?
- Əgər hər şey
yaxşı getsə, siz o səviyyəni 2013-cü ildə
görəcəksiniz. Bəzən iş quranda gərək tərif
olsun. Məsələn bir xanəndə səhnədə oxuyanda,
əgər tamaşaçılar ona əhsən deyirsə, o
bir az ruhlanır. Yaxud əksinə, kənardan kimsə öz
söhbətini edirsə, xanəndəyə diqqət etmirsə,
təbii ki o ruhdan düşür. Bu yaradıcılıq,
hissiyyat məsələsidir. Məgər, tək
başına bu qədər tez bir zamanda nə isə etmək
mümkündür? İki aya hansı işlər görmək
olar ki, kimisə təəccübləndirəsən? Vaqif
İbrahimoğlu Yuğ Teatrını yaratdı, düz 10 ildən
sonra Vaqif İbrahimoğlu haqqında danışmağa
başladılar. 10 il mən heç kimi inandıra bilmirdim
ki, o doğrudan da çox böyük istedad sahibidir. Eləcə
də Bəxtiyar Xanızadə. Bu iki və ya üç aya
olan bir şey deyil. Digər bir tərəfdən, bəzən
bədən, orqanizm boş buraxılır və həkim diqqətindən
kənarda qalır ki, əvvəlki səhhətini bərpa
etmək çox zaman alır. Bunun üçün
uzunmüddətli bir müalicə lazımdır. Heç kim
öz ayranına turş demir. Hamı özü,
yaradıcılığı, məharəti haqqında
çox yüksək fikirdədir. Birdən-birə kiminsə
və ya nəyinsə üstündən xətt çəkmək
insafsızlıqdır. İş görmək
lazımdır.
- Vaqif İbrahimoğlunun
tamaşanın məşqlərinə gələ bilmədiyini
eşitdik. Hətta o da deyilir ki, Vaqif müəllim
tamaşanın hazırlığını diskdən izləyib…
- Düzdür, Vaqif müəllim
səhhətindəki problemlərə görə
tamaşanın məşqlərində iştirak edə bilmədi.
Teatrda hər zaman həqiqətə bənzər şeylərə
daha çox inanırlar, nəinki həqiqətə. Diskə
baxmağa nə ehtiyac var, məgər Vaqif müəllim
danışa, tərpənə bilmir? Tamaşanın ikinci
rejissoru Vaqif müəllimin qonşusudur, onlar hər gün
gecə saat birə qədər bir yerdə olublar. Kasetə
baxmağa nə ehtiyac var? Vaqif müəllim özünə
hörmət edən insandır. Bir dəfə bu söhbəti
teatr daxilində birindən eşitdim və yanıma
çağırıb bu sözü kimin dediyini soruşdum. O
da ad çəkdi və həmin insanı
çağırıb dedim “bir yaşına bax, fəxri
adına bax, eyibdir axı söz gəzdirirsən”. Görkəmli,
istedadlı insanımız xəstə olanda məgər onun
arxasınca nə gəldi danışmaq olar? Yeganə olaraq mən
ictimai baxışı çəkdirib diski ona göndərmişdim.
Burada qeyri-adi nə var axı? Hər şeyə bir az ədalət,
insaf və mənəviyyat gözü ilə baxmaq
lazımdır. Əsas məsələ bu işin
görülməsidir. Vaqif müəllim gəlib məşqlərə
başlayanda, məgər o xəstələnəcəyini
bilirdi?
- Sizdən teatr mütəxəssisi
kimi “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
tamaşası haqqında rəyinizi eşitmək istərdim.
- Bu tamaşada Yuğ
Teatrının yolu, estetikası var, mən bunu istəməzdim.
İstəyərdim ki, bu tamaşada Akademik Milli Dram
Teatrının ənənələri daha möhkəm olsun.
Mən bununla bağlı fikrimi bildirmişəm və qərara
alınıb ki, tamaşa üzərində müəyyən
dəyişiklər aparılacaq. Tamaşa bəzi hərəkətlərdən
təmizlənməli və səliqəyə
salınmalıdır. Hər teatrın öz yolu, qanunları
var. Vaqif müəllim bir qədər daha yumşaq və bir
az başqa cür etməli idi. Amma bəzən 10 tamaşa
arasında belə tamaşa da olmalıdır.
- Əvvəlcədən nəzərdə
tutulduğu kimi, yəqin ki, rejissorlarla iş qonorar sistemi ilə
həyata keçirilir. Sirr deyilsə, Vaqif İbrahimoğlu bu
tamaşaya görə nə qədər qonorar alıb?
- 3000 manat. Amma bu o demək
deyil ki, Amerikadan dəvət etdiyimiz rejissora da bu miqdarda qonorar
veriləcək. Onlar 3000 manata tamaşa qoymazlar. Onlarla
başqa cür danışılır. Teatrımızda
aparıcı aktyorumuzun aldığı əmək haqqı
400 manat təşkil edir. Amma bu əmək haqqını
artırılması yönündə səy göstərməliyik.
Bunun üçün də işləmək lazımdır.
- Yəqin ki,
qulağınıza çatmamış olmaz, aktyor heyəti
indi də sizdən narazıdır.
- Bilirsiniz, Tofiq Kazımov
işləyən dövrdə ondan nə qədər adam
narazı idi? Truppada 65 nəfər adam var, onun 10-u və ya
12-si narazı olursa, bu, nə böyük faciədir? Aktyor
rolsuz qalanda, ifaçılığa imkan yaradılmayanda
narazı olur. Gəlin baxın, hazırda paralel olaraq beş tamaşa
hazırlanır, səhər gəlib axşam gedirlər. Əgər
hansısa aktyor axşam hansısa toya tamada gedə bilmirsə
və məşq etməlidirsə, necə narazı
qalmasın? Mən onları razı salmaq üçün
deyim ki, tamaşanı at, get tamadalıq elə? Hər kəs
baş rol oynamaq istəyir, amma bir pyesdə iki-üç
baş rol var. Fikrimcə, istənilən yaradıcı insan
enerjisini gəlib teatrda qeybətə yox, səhnə fəaliyyətinə
sərf etməlidir. Mən bu teatrda yox idim, bu teatrdan
bütün tamaşaçılar, teatrşünaslar, mütəxəssislər
narazı idi. Nədən narazı idilər? Bu aktyorlar
heç bunu düşünüblər? Niyə bizim
ziyalılarımızın böyük bir qismi teatra gəlmirdi?
Amma “Sörgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
tamaşasının premyerasında necə ziyalılar
iştirak etdi. Onlar heç vaxt teatra gəlməyən adamlar
idi. Bilirsiniz bu, nədən qaynaqlanır? Çünki
repertuarda olan tamaşalar da maraqlıdır, aktyorlar da əvvəlki
kimi işləmirlər. Vaxt var idi, saat 12-də, 1-də
teatrda aktyor tapmaq olmurdu.
- Sizcə, aktyor heyətini
necə razı salmaq olar? Bunun üçün hansı
yollardan istifadə etmək lazımdır?
- Heç bir yoldan istifadə
etmək lazım deyil. Aktyor heyətini razı salmaq hələ
heç bir teatr xadiminə müyəssər olmayıb. Bu
yaxınlarda İtaliyaya səfərim zamanı dünyanın
çox tanınmış rejissorlardan biri ilə
görüşdüm. O dedi ki, aktyorlar dəcəl və tərbiyəsi
unudulmuş bir uşaqlardır. Onların dəcəlliyi ilə
barışmaq lazımdır, müəyyən tərbiyədən
kənar hərəkətlərini də bəzən qəbul
etmək lazımdır, ancaq onlarla işləməkdən
başqa çarə yoxdur. Bizim teatr sənətinin tarixində
məşhur insanlar olub – Ədil İskəndərov, Mehdi Məmmədov,
Tofiq Kazımov… Mən Tofiq Kazımovun zamanında teatrda
işləmişəm və onun tələbəsi
olmuşam. Həmin Tofiq Kazımovdan aktyorlar məgər
razı idilər? Bilirsiniz nə qədər narazı adam
vardı? İndikindən də qat-qat çox. Ondan yalnız
Şəfiqə Məmmədova, Amaliya Pənahova, Səməndər
Rzayev, Hamlet Xanızadə razı idi. SSRİ xalq artisti
İsmayıl Dağıstanlı ondan razı deyildi. Bu
faktdır. Mehdi Məmmədov məşq prosesində nə qədər
dərman qəbul edirdi. Hətta dəfələrlə məşq
zamanı aktyorların ucbatından teatrdan küsüb getmişdi.
Bu gün bir aktyora baş rol verilir, o da deyir ki teatrda hər
şey yaxşıdır, sabah ikinci rol verilir, deyir
yaxşı deyil. Bu rejissor səni bu rolda görür, digər
isə başqa rolda. Amma sən həmişə baş rol istəyirsən.
Bunu necə təmin etmək olar? Axı teatr rəhbəri
xidmətçi sahə deyil! Teatrın bir strategiyası var.
Teatrın Azərbaycan cəmiyyətində yerini müəyyən
etmək lazımdır. Azərbaycan teatrının ən məşhur
sənətkarını Avropada, MDB ölkələrində
kim tanıyır? Heç kim tanımır. İndi də mən
çalışıram elə edək ki, teatrımız Azərbaycan
mədəniyyətinin daşıyıcısı, təmsilçisi
olsun və bunu tanısınlar. Bunun üçün də
aktyor gərək müasir aktyor tipinə malik olsun. Sənətə
münasibət dəyişilməlidir.
- İki ay müddətində
biz Siyavuş Aslanı teatrda görmədik. Niyə əsaslı
təmirdən çıxmış teatra gəlmir? Bəlkə
sizdən incik düşüb?
- Siyavuş Aslan xəstə
idi, özünü yaxşı hiss eləmir. O, necə
sağaldı, müalicə pulunu haradan aldı? Bir adam bir
başqasının səhhətini, yaşını, xidmətlərini
nəzərə alırsa, ondan necə incimək olar? Əgər
bütün bunlara baxmayaraq yenə də inciyirlərsə,
buna nə ad vermək olar? Onun səhhətində problem var və
o səbəbdən də səhnəyə çıxa
bilmir. Azərpaşa Nemətov “Hamlet”i bərpa etməlidir,
Siyavuş Aslan da orada Poloni rolunu oynayıb. Poloninin heç
olmasa üç cümləsi bu gün Siyavuş Aslanın
yadındadır?! Teatrda kiminsə xətrinə dəyəcək
heç bir hal, heç bir münasibət yoxdur. Mən
aktyorları sevməsəm, onlarla işləyə bilmərəm.
Mən onları sevməyə məhkumam.
- Deyəsən, teatra rəhbərlik
etmək sizə çətin gəlir?
- Asan nə var ki? Bu dəqiqə
hara rəhbərlik etmək asandır. İncəsənət
Muzeyinə rəhbərlik etmək də çox asan bir
iş deyildi. Sadəcə muzey həyatı bir az konservativ həyatdır,
nisbətən adama cansız görünür. Çünki
şəkildir də – o heç nə istəmir, şikayət
eləmir. Amma aktyor şikayət edir. Bəzən aktyorlarda
adi məsələlərə elə qəribə
yanaşmalar olur. Birinə rol verirlər, o dəqiqə
maraqlanır tərəf-müqabili kim olacaq və
başlayır onun söhbətini eləməyə. Ay əzizim,
axı tərəf-müqabilini sənə görə
seçmirlər. Texniki sahədə peşəkarlıq
baxımından bizim o qədər problemimiz yoxdur. Amma mütəxəssislərə
ehtiyacımız var. Bu gün Azərbaycan teatrının ən
böyük problemlərindən biri səhnə rəssamının
olmamasıdır. İyun ayında Çexiyada böyük
bir tədbir keçiriləcək. Mən də ora dəvət
olunmuşam. Səhnəqrafların böyük bir
yığıncağı və sərgisi keçiriləcək.
Düşünürəm ki, orada bununla bağlı
suallarımıza cavab tapa biləcəyik. Biz
teatrşünasların laboratoriyasını
yaratmışıq. Bilirsiniz, çox istərdim ki məhz
siz gəlib teatrda bir neçə ay mənim yanımda
bütün baş verənləri müşahidə edəsiniz.
Görəsiniz ki, teatrda necə anlaşılmaz şeylər
baş verir! O zaman sizə problemi anlamaq çox asan olacaq. Rol
istəyən aktyor sözünü mənə deməkdənsə,
gedib başqa qurumlara ərizə yazıb rol istəyir.
Axı səni o rolda rejissor görməlidir. İndi sən
Otello oynamaq istəyirsən, amma rejissor səni Otello
obrazında görmür.
- İsrafil müəllim,
yenə də qayıtdıq keçmiş söhbətlərə
. Rejissor xoşladığı aktyoru Otello, aktrisanı
Dezdemona görəcək, kimi bəyənmirsə, istedadı
yerə göyə sığmasa da, o aktyoru həmin rolda
görməyəcək. Axı sizə kimi də teatrda bu
siyasət hökm sürüb.
- Əvvəla rejissor
özünün və tamaşaçının düşməni
deyil. Heç kəs buna getməz. İkinci tərəfdən
bu “köhnə hamam, köhnə tas deyil”. Tamaşanın
müəllifi rejissordur. Mənə elə bir aktyor və ya
aktrisa göstərin ki, hansısa rolu oynamaq istəyir və o
rolu ona vermirlər. Bütün aktyor heyətinə
bildirmişəm, kim hansı əsərdə hansı rolu
oynamaq istəyirsə, gətirsin, o əsəri hazırlayaq.
Amma deyin görək, bizdə mütaliəsi olan insan
çoxdurmu? Bu dəqiqə İtaliya pyesi desəm, 30 il
bundan əvvəl yazılan pyesləri gətirərlər.
Amma son 30 ildə yazılanlardan xəbərsizdirlər.
- Çox maraqlı məqama
toxundunuz. Sonuncu mətbuat konfransında bildirdiniz ki, bir
aktrisaya oxuması üçün bədii ədəbiyyat təqdim
etmisniz, o isə bu kitabları başqa birinə verib oxutdurub və
onun dediyi fikirləri sizə öz adından deyib.
- Onun adını
soruşursunuz?
- Adını çəkməyə
ehtiyac yoxdur. Sadəcə siz Azərbaycan teatrına bu cür
yanaşan bir aktrisanı işə götürdünüz…
- Nə etməli idim?
Mütaliə eləyir, amma mən verdiyimi oxumayıb. O demək
deyil ki, heç bir şey eləmir. Mən deyirəm ki, bu
suyu içmə, boğazın ağrıyar, o öz bildiyini
edir. İkinci tərəfdən hər hansı bir hərəkətə
görə insanın üstündən xətt çəkmək
lazımdır? Biz özümüz hər şeyi yerində
edirik? Azərpaşa Nemətov tanınmış, qabaqcıl
rejissordur. Məgər o, hər işini düz edir? Vaqif
İbrahimoğlu bütün tamaşalarını
yerli-yataqlı edir? Yox. Əslində bu onun şəxsi keyfiyyətidir.
Ümumiyyətlə götürdükdə Azərbaycan
teatrında çalışan bütün aktyorların
mütaliəsi varmı? Onlar adi suallara cavab verə bilmirlər,
çünki mütaliəsizdirlər. Əgər o
uzunömürlü aktyor işi istəyirsə, o mütləq
bu yoldan keçməlidir. İlk növbədə mütaliə
etməlidir, ikincisi aktyor keyfiyyətlərinə yiyələnməlidir.
- Akademik Milli Dram
Teatrının neçə faizi dediyiniz keyfiyyətlərə
malikdir?
- Təqribən 20-25 faizi.
Ona görə də teatrın vəziyyəti belədir. Ona
görə teatrda hər şey sizə bu qədər
maraqsız gəlir. Mənim çox böyük arzumdur ki,
teatrın yüksəlişini görüm. Başqa iddiam
yoxdur, nalayiq işlər mənim düşüncəmdə
yoxdur. Heç kəslə də qərəzim yoxdur. Başqa
ölkələrin teatrlarına baxanda ağzımın suyu
axır. Axı bizim aktyorlarımız doğrudan da
istedadlıdırlar, sadəcə onların istedadı
qablaşdırılmayıb, yonulmayıb, saçı var,
amma daranmayıb, darağı qoyuram qabaqlarına, onlar
götürüb daramırlar.
- Görkəmli
aktyorlarımız Fəxrəddin Manafov, Fuad Poladovu Milli Dram
Teatrının səhnəsində görmək bizlərə
nəsib olacaqmı?
- Azərpaşa Nemətov
“Hamlet”i bərpa etdikdən sonra, “Hacı Murad”
tamaşasına başlanılacaq və Fuad Poladov o
tamaşada baş rolu oynayacaq. Bundan əlavə, iki başqa
layihə də var ki, Fuad müəllim onlarda da rol alacaq. Fəxrəddin
Manafov isə hazırda xəstədir, onun onurğasında
problem var və intensiv müalicə alır.
- Zemfira Nərimanovanı
hansı tamaşada izləyəcəyik?
- Niyə Zemfira Nərimanovanı
soruşursunuz, amma Şükufə Yusupovanı yox? Gəlin səmimi
olaq. Əgər qadın aktrisalardan danışırıqsa,
o zaman birinci Şükufə xanımın adını
çəkməli idiniz. Mən hər zaman bu aktrisanın
peşəkarlığından, qabiliyyətindən
danışıram. Bəyan edirəm ki, beynəlxalq
festivallarda, xarici ölkələrdə
çıxışlarda Şükufə xanımı
canla-başla səhnəyə çıxararam. Çünki
onun peşəkarlığına əminəm. Zemfira Nərimanovanı
“Tiflis yengələri” pyesində görəcəksiniz.
- Sözlərinizlə
Zemfira xanımın ürəyini qırmaqdan qorxmursunuz?
- Bizim teatrda 15 qadın
aktrisa var. Biri o birindən fərqlidir, hərənin
repertuarı var, hərənin rolu var və hərənin
bacaracağı iş var. Kimdəsə bu rol, digərində
başqa bir rol alınır…
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 7 aprel.-
S.15.