Tolerantlıq yüksək mədəniyyət
nümunəsidir
Müsahibimiz
"Sağlam Toplum" İB-nin rəhbəri, sosioloq Lalə
Mehralıdır.
-Lalə xanım, Azərbaycanda dini və milli tolerantlıq hansı səviyyədədir?
-Mən tolerantlığın özünü yüksək bir mədəniyyət hesab edirəm və bu mədəniyyətin də hər millətdə olmadığını düşünürəm. İnformasiya əsrində yaşayırıq, hər gün dünyada nələrin olduğunu görürük, tolerantlığı kafirlik sayanlar da var, açıq-saçıqlığa meyillilik kimi qavrayanlar da. Amma bu sözün mənası "dözümlülük" anlamını verir. Demək ki, tolerant olmaq dözümlü olmaq deməkdir, dini, milli və mənəvi cəhətdən tolerant olmaq isə hər toplumun bacardığı iş deyil.
Azərbaycan
tarixən tolerant bir diyar olub, burda istənilən
düşüncəli insan rahatlıqla yaşayır.
Düşünürəm ki, Azərbaycanda həm milli, həm
də dini tolerantlıq yetərincə inkişaf edib. Əgər
hansısa bir vətəndaş asanlıqla kilsəyə, məbədə,
məscidə gedə bilirsə və onun hüquqları məhdudlaşdırılmırsa,
demək, tolerantlıq mövcuddur. Eləcə də, etnik
aspektdən yanaşılsa, bu eynilədir. Milli mənsubiyyət
bizim ölkədə heç vaxt problem sayılmayıb, əksinə,
milliyyəti fərqli olanlara daha yaxşı münasibət
göstərilib. Bu dövlət tərəfindən də belə
olub, vətəndaşlar tərəfindən də.
Uzağa getmirəm, qonşuluğumuzda, İranda bu məsələdə nə qədər problemin yaşandığını görürük. Nə qədər insan dini və milli tolerantlıq tələb etdiyinə, insan kimi yaşamaq istədiyinə görə təqiblərə məruz qalır, həbslərdə çürüyür, edam edilir. Bütün bunlara nəzər yetirək və bu faktların fonunda ölkəmizə baxsaq, fərqi duymamaq mümkün deyil.
-Ümumiyyətlə, din insan üçün nə kimi önəm daşıyır?
-İnsan yaranışının hər dövründə inanca və bir işığa ehtiyac duyub. Dinlər və ruhi biliklər də bu ehtiyacdan yaranıb. Avestadan bu yana çox dinlər yaranıb və bu dinlərə inanan milyonlarla insan var. Mənim düşüncəmə görə, din maddi məsələlərdən, maddi kainatdan və elementar yaşam qaydalarından bəhs etməməlidir.
Din ruhi bilik verməlidir və əgər bunu bacarmırsa tez məhv olur. Din Tanrıdan, Yaradılışdan, ruhdan bəhs etməlidir, insanlara bu haqda dərin bilik verməlidir, ruhi planetlərdən, Tanrı qatından danışmalıdır, qorxu və xof aşılamamalıdır. İnsanlar üçün elə bu xüsusiyyət önəm kəsb edir, yəni din ruhi bilik aşılamırsa, ona inananlar da getdikcə azalır, insan üçün bir önəmi qalmır.
İnsan dini kitabı oxuyanda, ruhi bilik axtaranda düşünür- bu dünyadakı həyatdan sonra necə olacaq, ruhi planetlər necədir, biz niyə maddi planetdə doğulmuşuq? İnsan ona görə dinləri öyrənir ki, bu suallarına cavab tapsın, əgər cavab yoxdursa, o zaman dinlərdən əlini üzür.
Ateist olanların çoxu da
bu cür insanlardır. Amma təəssüf ki, bu gün
ateist olan insanların bir çoxu gerçək ruhi biliklərdən
xəbərsizdirlər və bilmirlər ki, onların illərdir
axtardığı suallarının cavabları olan dərin
biliklərin yer aldığı mənbələr var. Sadəcə
axtarmaq lazımdır və axtaran tapar.
-Necə fikirləşirsiniz,
Azərbaycanda mövcud dini və milli tolerantlıq
regiondakı digər dövlətlərə örnək kimi
göstərilə bilərmi?
-Məncə, göstərilə
bilər. Bizim ölkədə yaşayan xristianlar, yəhudilər,
krişnaçılar eləcə də digər dinlərə
etiqad edənlər heç bir vaxt problemlərlə üzləşmədiyini
deyirlər. Elə bu yaxınlarda sizin qəzetinizdə də
bir keşişin müsahibəsi vardı, o da bu barədə
razılıq edirdi. Azərbaycanda həmişə milli və
dini münasibətlərə diqqət yetirilib.
Çünki normal bir cəmiyyətin
düzgün dini və milli siyasətinin olması vacibdir. Azərbaycanda
dini və milli tolerantlığın olmasının əsas səbəbi
ölkənin, xalqın buna uyğun tarixi köklərinin
olmasıdır. Biz minillərlə dini və milli baxımdan
heç bir problemlə üzləşmədən
yaşamışıq.
Hesab edirəm ki, Azərbaycan
dövlətinin hazırkı siyasəti də buna
uyğundur. Siyasət həm də milli və dini
dözümlülüyün, milli birliyin olması
üçün var. Fikrimcə, Azərbaycanda milli və dini
birliyin olması, dini və milli tolerantlığın
olması baxımından nəinki region ölkələrinə,
dünyaya örnək ola bilər.
Ona görə ki, bizim
ölkədə heç vaxt milli və dini baxımdan
narazılıq yaranmayıb, heç vaxt insanlar bu sahədən
şikayətlənməyiblər. Ölkəmizdə
heç vaxt rahib, keşiş, molla və ya başqa din xadimi,
eləcə də milli düşüncəsi fərqli olan
insanlar öldürülməyib, təqibə məruz
qalmayıb. Hər gün eşidirik, oxuyuruq, dünya ölkələrində
bu cür hadisələr tez-tez olur. Bütün bunlar onu deməyə
əsas verir ki, Azərbaycan tolerant ölkədir.
-Bu gün cəmiyyətdə
milli-mənəvi dəyərlərimizə qarşı bir
yadlaşma hiss olunur. Biz bunun qarşısını sizcə,
necə ala bilərik?
-Doğrudur, bunu hamı
deyir. İstər adətlərimizə, istər milli sərvətlərimizə
qarşı bu cür laqeydlik hiss olunur. Bir qədər də
öncə qeyd etdiyim ki, tolerantlığın inkişaf
etdiyi bir ölkədə yaşadığımız
üçün istənilən kəs bizim ölkədə
rahatlıqla fəaliyyət göstərə bilir.
Bu bir tərəfdən
yaxşıdır, insanların seçimlərinə hörmət
deməkdir, amma bir tərəfdən də ictimai nəzarət
lazımdır. Əgər hansısa xarici qüvvə öz
dəyərlərini bizim ölkəmizdə müxtəlif
qanunsuz vasitələrlə aşılasa, öz dinini
yaymağa çalışsa, əlbəttə ki, milli-mənəvi
dəyərlərin itirilməsinə səbəb olacaq.
Hər kəs istədiyi kimi
mahnı oxuyacaq, neçə ki oxuyurlar. Hər radio istədiyi
dildə və ləhcədə danışacaq, necə ki,
bunu edirlər. Hər televiziya yayım siyasətini öz
bildiyi tərzdə biçəcək, necə ki, biçirlər.
Biri bizi ərəbləşdirməyə, o biri əxlaqsızlaşdırmağa,
digəri zombiləşdirməyə çalışır.
Min bir əziyyətlə ərsəyə
gələn milli filmlərimizi kəsib-biçirlər, biz hələ
səssizik, öz siyasətlərini yeridirlər,
psixologiyaları dağıdırlar, biz hələ tamaşa
edirik. Bizim "qızıl fondumuz"a təcavüz edənlərə
layiqli cavab verilmir.
Milli sərvətimiz olan
Novruz-Ergenekon bayramına fars şovinizmi sahib
çıxmağa çalışdı, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti buna öz cavabını səssizcə verdi. Dövlət
başçısının bu məsələdə
atdığı addım alqışa layiqdır. İranda təşkil
olunan və dünyaya fars bayramı kimi təqdim edilməyə
çalışılan Novruz şənliyinə getmədi.
Məsəl var, deyir, "el
bir olsa, dağ oynadar yerindən". Əgər bütün
güclər birləşdirilsə, hamı eyni güc ətrafında
toplansa bu cür məsələlərdə daha yaxşı
nəticələr əldə etmək olar. Ən azından dəstək
vermək lazımdır.
-Şərq-Qərb
münasibətləri xristian-islam təfəkkürü
baxımından günümüzdə hansı səviyyədə
inkişaf edir? Cəmiyyət özü milli və mənəvi
dəyərlərinin qorunması yolunda hansı tədbirləri
görə bilər?
- Şərq islam mədəniyyəti
demək deyil, Şərqdə saysız mədəniyyətlər
var- hind, çin, rus, yapon, türk, ərəb və s.
İslam ərazi və əhali baxımından Şərqin
cüzi bir hissəsini təşkil edir. Qərb də təkcə
xristian mədəniyyətindən ibarət deyil. Burada onlarla
mədəniyyətə məxsus icmalar sərbəst
yaşayırlar.
Hər zaman bu sualı ortaya
atırlar-biz Avropa dəyərlərinə üstünlük
verməliyik, yoxsa ərəb-islam dəyərlərinə.
Niyə biz hansısa yad dəyərlərə
üstünlük verməliyik ki? Özümüzün
dünya mədəniyyətinin əsasını qoyan dəyərlərimizə
nə gəlib? Türklər din, mədəniyyət, elm
yaradanda, ərəblər də, avropalılar da hələ
cahil idilər.
Biz nə ifrat ərəb-islam
dəyərlərinə, nə də ifrat Qərb dəyərlərinə
getməyəcəyik. Hər şeydə "qızıl
orta" deyilən bir şey var- bax həmin "qızıl
orta" mədəniyyəti türklərə məxsusdur.
Milli-mənəvi dəyərlərimiz imkan verir ki, biz
özümüz kimi olaq, öz
tolerantlığımızı qoruyaq.
Modern olmaq üçün
Avropa, ya da başqa bir mədəniyyətin dəyərlərinə
meyl etmək lazım deyil. Azərbaycanda mədəniyyət
qaynayanda, elm xadimləri böyük kəşflər edəndə
Avropada insanlar yenicə oxumağı öyrənirdilər.
Azərbaycanın on min ilə
dayanan mədəniyyəti, incəsənəti var. Bunları
qoruyan milyonlar var. Fars şovinizminin zülmünü görən,
amma dilini, adətlərini unutmayan milyonlarla
soydaşımız var. Hər il Bəzz qalasını ziyarət
etdiyinə görə yüzlərlə soydaşımız
təqiblərə məruz qalır, həbs edilir. Amma
növbəti il bu ilkindən daha böyük izdiham olur, insan
dənizinin ucu-bucağı görünmür. Mübarizə
əzmini məhz onlardan öyrənmək lazımdır.
Azərbaycanda insanlara zərər
verən ideologiyalar, yad vərdişlər, kənar adətlər
heç vaxt qərar tuta bilməyib, çünki modern olmaqla
bərabər milli düşüncəyə malik bir cəmiyyətimiz
də var. Bizim insanlar dinə, xofa, cənnət-cəhənnəm
fikrinə aludə olmaqdansa elm öyrənməyi, milli adətləri
qoruyub saxlamağı üstün tuturlar.
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 19 aprel.-
S.10.