"Xoşbəxtlik böyük əmək
və məsuliyyət tələb edir"
Yaşar Əhmədov:
"Bizim axtardığımız qəlbimizin gəncliyi
olmalıdır"
İnsan dünyanı, həyatı, təbiəti,
özünü anladığı çağdan daha yeni
üfüqlərə doğru can atıb. Bu, hər şeydən
əvvəl yaşamın ilkin və ibtidai şərtidir.
Yenilik hər zaman gərəklidir, ancaq bu inkişaf, irəliləyiş
daha çox fərdin daxili-insani, milli təbiəti ilə
üst-üstə düşməlidir. O halda inkişafın
insaniliyindən və bəşəriliyindən danışa
bilərik. Fəlsəfə doktoru Yaşar Əhmədovun fəlsəfi
axtarışları, düşüncələri bu mənada
maraqlıdır: "Həyatda nəyə isə nail olmaq,
hansısa sahədə uğur qazanmağın birinci və əsas
şərti bizim birgə yaşamağı öyrənməyimiz,
ümumi məqsəd naminə birgə mübarizə aparmaq
istəyimizdir. "Mən", "sən", "o"
anlayışları və hamımızın "biz"
anlayışı altında birləşməyimiz haqqında
danışmaq müəyyən dərəcədə mürəkkəbdir.
Hamıya məlumdur ki, bəşəriyyət çoxdan,
özü də lap çoxdan meydana gəlib. Yeni tədqiqatlar,
"bəşəriyyətin beşiyi" hesab edilən
dövrü yavaş-yavaş daha uzaqlara aparır.
İnsanın Yer kürəsində bir neçə min il əvvəl
meydana gəldiyini söyləyən fikirlər artıq
köhnəlib və insan sivilizasiyası qəbul edildiyi qədər
də gənc deyil. Dünyanın müxtəlif bölgələrinin
həyata öz baxışı, öz mövqeyi var, kimlərsə
gözəlliyi, estetikanı və etikanı, kimlərsə
siyasəti, kimlərsə sadəcə olaraq, yaşamaq
modelini inkişaf etdirib; bütün bunların arxasında
insanların başqaları ilə birləşməyə cəhdi
dayanır. İnsanın dünyaya olan marağı onun
özünə olan həddindən artıq
marağıdır. "Nə üçün"ü
bütün elmlərin materiyası hesab etmək olar. Elm
yalnız bilik olmayıb, həm də şüurdur, yəni
bilikdən necə lazımdırsa, istifadə etməkdir.
Konfutsi onu böyük alim hesab edən tələbəsinə
etiraz edərək demişdi ki, o yalnız onları bir yerə
toplayır. Kitablarda olan fikir sənin əsas kapitalındır,
sənin özündə yaranan fikirlər isə onun
üstünə gələn faizdir".
Yaşar Əhmədov düşünür
ki, yeni elm çərçivəsində
bizə yeni təbabət lazımdır. Bu gün olan rəsmi
təbabətdən kənara çıxan psixoloji və
parapsixoloji prosesləri anlamağa kömək edən təbabət
vacibdir: "Bizə yalnız instinktlərimizə təsir edən
yox, yeni musiqi lazımdır, bizim qəlbimizə toxunan musiqi;
Əgər kimsə, nə vaxtsa quşun səsini,
yağış damcılarını lentə ala bilsə, bu
çoxlarına zövq verər. Biz təbii aləmə
qayıtmalıyıq, bu, ilahi bir aləmdir, burada hamı
baş verənlərin iştirakçısına
çevrilir, hamı rahat ünsiyyət yaradır, sadə
şeylərdən danışır, hamının ürəyinə
yaxın olan söhbətlər hər birimizə rahatlıq gətirir.
Biz bir-birimizlə sərbəst danışmağı öyrənməliyik.
Bizim "Mən", bizim qəlbimiz, ruhumuz qəfəsdə
boğulan quşa bənzəyir. Ona qulaq asmaq, onu görmək
olar, ancaq bu ruhun, bu daxili "Mən"in azadlığı
yoxdur - o, uça bilmir, o bədənimizin qəfəsinə
salınıb. Bizi daha çox istənilən predmetin və
hadisənin məğzi maraqlandırır və onun köməyi
ilə biz ağacı, heyvanı, ulduzu, bir-birimizi
tanıyırıq. "Mən" insan şəxsiyyətini
bildirir, o, bütün başlanğıcların
başlanğıcıdır. "Mən" insanın hakim
olmaq qabiliyyətini nəzərdə tutur. Qulun öz "Məni"
yoxdur, çünki onun bədəni kiminsə iradəsinə
tabedir, ancaq ruh heç vaxt kiməsə tabe ola bilməz.
"Mən" və "qul" anlayışları
bir-birini inkar edir. Doğrusu, biz insanı yox, onun keyfiyyətini
sevirik ki, bu keyfiyyətlər də bir sıra amillərlə
dəyişə bilər. Ancaq şəxsiyyət
anlayışı bu keyfiyyətlərin məcmusu deyil, onların
əriyib qarışması nəticəsidir və o, xarici təsirdən
təcrid olunmalıdır. "Mən" insan nəslinin
gizli paroludur. Hər kəs etiraf etməyi bacarmalıdır.
Sokratın vaxtında insanlar "bilmirəm" deməyə
qorxurdular. İndi də bu ifadəni işlədənlər
azdır. 1986-cı ildə Minskdə olarkən Belarus Dövlət
Universitetində elmi işlərlə bağlı bir professora
yaxınlaşdım. Mövzunun adını eşidən kimi
"Mən bu problemi bilmirəm" deyərək məni
başqa kolleqasının yanına göndərdi. İlk dəfə
idi ki, "bilmirəm" deyən adamla, həm də professorla
rastlaşırdım. Bu bir kəlmə məni tamam
ayıltdı və həyat proseslərinə yeni
baxışımın formalaşmasının əsasını
qoydu. Bu gün bilmədiyim bir şey haqqında məndən
soruşsalar, "bilmirəm" deməyə utanmıram.
Bunu deməyə öyrəşmək çox vacibdir.
İnsanın bədəni qocalanda o, qocalmır, onun
arzuları qocalanda o, taqətdən düşür. Əgər
onun ümidi taqətdən düşürsə, o,
qocalır. Elə qocalar var ki, onların həyat eşqi 20
yaşlı cavan kimidir, gənc tanıyıram ki, 80
yaşlı qocadan da halsızdır. Sevən, yazan, sənət
inciləri yaradan yaşlı adamlar var. 20 yaşlı "nə
üçün dünyaya gəlmişəm, oxumaq, yazmaq,
işləmək, evlənmək istəmirəm" deyən
gənc doğrudan da qocadır. Bizim axtardığımız
qəlbimizin gəncliyi olmalıdır. Qəlbimiz nə qədər
gənc olarsa, həyat eşqi bir o qədər güclü
olur. Güc deyəndə yumruğun gücü
yox, daxili güc nəzərdə tutulur, bu güc
taxılın cücərməsinə, dalğanın sahilə
gəlməsinə, günəşin üfüqlərin
arxasında getməsinə, ulduzların hərəkət etməsinə
səbəb olan gücdür. Bəzən
düşünürəm ki, həyata keçirə bilmədiyimiz
çox arzularımız var, bütün bunlar daxilimizdə
olan qəbirstanlıqdır. Bizə yeni həyat gücü
lazımdır ki, bizi optimist etsin, istədiklərimizi
başlaya bilək, bizə kişilik, mərdlik və cəsarət
fəlsəfəsi lazımdır ki, bizi boğan, tapdalayan
maddi dünyada bizə həyan olsun. Bütün gün yemək,
geymək, mənzil, bir sözlə, qurmaq yaratmaq fikri ilə
yaşayırıq, qəlbimiz, hisslərimiz,
arzularımız haqqında düşünməyi
unutmuşuq. Hamı istəyir maşını olsun,
villası olsun, heç kəs mənən istirahət etmək
üçün hər hansı bir rahat şərait yaratmaq
haqqında düşünmür". Yaşar Əhmədovun
gəncliklə bağlı düşüncələrində
də inam amili əsasdır: "Gənc yaşlarından
insan öz inamsızlığını hər hansı yolla
neytrallaşdırmağa cəhd edir və həyatdakı
sonsuz dəyişikliyə qarşı dayanmaq
üçün müəyyən daxili tarazlığa
çatmağa çalışır. Gənclər real
keyfiyyətləri ilə yox, məşhurluqları və ya
gözəl təəssüratlar oyadan adamları özləri
üçün yamsılamaq obyekti seçirlər. Bu ona gətirib
çıxarır ki, onlar kor-koranə bu adamları təqlid
edir və müəyyən inam hissi qazanırlar. Gəncləri
əvvəllər bürüyən həyəcan hissi
üstünlük hissi ilə əvəz olunur. Hansısa bir
anda onlar daxili tarazlıq əldə etmək üçün
cəhd göstərmirlər, çünki görürlər
ki, insanlar onlara hörmətlə yanaşır, onlarla fərəhlənir
və ya onlardan qorxurlar. Onlar belə güman edirlər ki,
özlərinə inam səviyyəsinə çatıblar və
insan müvafiq ictimai status qazandığını
düşünəndə öz fərdiliyini axtarmır. O,
psixoloji və mental baxımdan donuqlaşır və bu hal onu
xarici təcavüzdən qoruyur və onda imtiyazlı vəziyyət
yaradır. Bu proses sakit də ola bilər,
özünü qorumağa yönəldilə bilər, həm
də başqa cür təzahür edə bilər, belə
ki, bu vaxt adam elə düşünür, gözlənilən
təcavüzdən qorunmağın real yolu hücumdur.
Bu vaxt o, psixoloji dalaşqana çevrilir, başqalarına
sataşmaqla, söz atmaqla özündə inam hiss edir. Bəzən
də elə olur ki, təcavüzkar davranış adamları
qorxutmaq və gəlir əldə etmək məqsədi
güdür. Çox güman ki, rahatlığa can atmaq
mexanizmi insanı utancaq edir, belə ki, utancaqlıq müdafiənin
ən əlverişli formasıdır. Elə də
olur ki, adamlar öz maddi və ictimai səviyyələrinin ən
aşağı olmasından yaranan kasıblığa bəraət
qazandırmağa çalışır: o kasıb, ancaq
qürurlu insan mövqeyində dayanır və
varlılığa nifrət etməklə öz
kasıblığını üstələyir. Bəzən vicdansızlar müxtəlif manipulyasiya
yolu ilə yaxşı adam təəssüratı oyatmağa
çalışırlar, əslində isə onlar cəmiyyətin
tullantısıdırlar. İnsan hiss edəndə ki,
başqalarına qarşı hansısa davranış
formaları əlverişlidir, onda bu davranışı
gücləndirmək üçün bütün vasitələrdən
istifadə edir. Rahatlığa cəhdin öldürücü
zəhəri insanın yaxşı niyyətlərini
dağıdır. Rahatlığa cəhd - həmişə
etdiyini davam etdirməkdir, öz vərdiş etdiyi emosional
repertuarından kənara çıxmamaqdır. Adamlar fəaliyyətsizlikdən uğursuzluğa
düçar olur, baş verənlərin hamısını
passiv qəbul edir, öz gizli arzularından imtina edir, əqidələrinə
zidd olan həqiqətləri rədd edir, şəxsi məqsədləri
üçün əxlaqla manipulyasiya edir, öz köhnə
ideyalarına pərəstiş edir, bütün yeniliyə
qarşı qapalı olur, kimlərinsə onu qorxutmasına
imkan verir, əksəriyyətin ən pis fikirlərini belə
qəbul edir. Düzgün hərəkət etmək
üçün xarakter və iradəni inkişaf etdirmək
lazımdır. İnsan asan yola can atarsa, bu, mümkün
deyil. O, təslim olur və fasiləsiz təzyiqlərdən
geri çəkilir. Rahatlığa can atmaq eyni
davranışa bağlılıq yaradır. Fiziki, mental,
emosional vərdişlər istənilən dəyişikliyə
mane olur. Çoxları özlərini bədbəxt hiss edir,
onların ən böyük arzusu xoşbəxt olmaqdır.
Ancaq onlar dərk edə bilmirlər ki, ən böyük bədbəxtlik
rahatlığa can atmaqdır. Xoşbəxtlik
eyni zamanda həm arzuolunan, həm də qorxu yaradan ola bilər,
çünki bu, böyük əmək, ciddi-cəhd və məsuliyyət
tələb edir. İnsan öz bədbəxtliyində xarici
amilləri günahlandırır, öz şəxsiyyətinin
dağıdıcı, şüursuz mexanizmini heç vaxt
günahlandırmır. Rahatlığı sevənlər
onlarla baş verən hər şeydən şikayət edir,
öz problemlərində başqalarını
günahlandırır, heç vaxt özünü təhlil
etmir. Zəif görünən adamların əksəriyyəti
yetkin tənbəllərdir, onlar qəsdən bu yolu tutur, həyatda
heç bir əziyyətə qatlaşmaq istəmirlər.
Güclülər hər gün rastlaşdıqları
problemləri asanlıqla həll edir, həyatı sevir, həyat
eşqi onlarda güclüdür.
Uğur
Xalq cəbhəsi.-
2011.- 6 avqust.- S. 14.