Qəyyur Yunus
dünyası
Sənətşünas
Ziyadxan Əliyev: "Onun əsərlərində milli kolorit
güclüdür"
Əməkdar
rəssam Qəyyur Yunusun qəribə rəssamlıq
yönü var. O, Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq
Texnikumunu, Tiflis Rəssamlıq Akademiyasını bitirib. Məşhur
rəssam Səttar Bəhlulzadə ilə qohumluğu, sənətinə
dərin bələdliyi var. O, həyatı anladıqca, sənətin
sirlərinə vardıqca özünü qəlbən rahat,
xoşbəxt hesab etdiyini bildirir. İnanır ki, sənətlə
bağlı gözəl düşüncələr insanı
heç vaxt tərk etmir: "Rəssamlıq həmişə
mənə çox sirli, cazibəli gəlib. Hələ gəncliyimdə
Şərq və Qərb rəssamlığı haqqında
oxumuşdum. Həmişə fikirləşirdim ki, bu rəssamlar
ustad səviyyəsinə necə gəlib çatıblar? Həyatın sirrini, sehrini anlamaq istəyim məni bir an da
olsun tərk etmirdi".
Rəssam illər ərzində şərq fəlsəfəsini,
rəssamlığını öyrənib. Bütün bu müşahidələr
ona özünəməxsus
rəssamlıq üslubunu
yaratmasına imkan verib: "Yaradıcı insanın daxili aləmi rəvandırsa, təbiətlə, dünyayla
harmoniyadadırsa, deməli,
onun əsəri də gözəl olacaq. Heç zaman eksperiment
formasında axtarış
etməmişəm. Həmişə
mövzu seçərkən
düşünmüşəm: burada təsvir edilən hadisə nəyi ifadə edir, nə ilə
bağlıdır? Heç bir
rəmzi obraz elə-belə deyil. Bunları elə təqdim etmək gərəkdir ki, mənanın açılışı gözəl,
tamaşaçı tərəfindən
qəbul edilən olsun".
Qəyyur
Yunus həyatda, təbiətdə, tarixdə
fəhmlə gördüklərini
həmişə yaradıcılığa
gətirməyə çalışıb:
"Xarici seyrçilərin
də çəkdiklərimə
eyni dərəcədə
heyranlığının səbəbini
əvvəlcə anlaya
bilmədim. Sonra dərk etdim
ki, insanların ruh duyumu birdir".
O, Bakının qədim kəndlərindən biri olan Əmircandan ayrıla bilmədiyini deyir: "Bu kənddə anadan olmuşam, ilk təhsilimi burada almışam, sonra da ömürlük bu kəndə bağlanmışam. Hara getmişəmsə,
yenə də Əmircana qayıtmışam.
Əmircan mənim üçün dünyanın
ən doğma, ən əzin bir yeridir. Bütün
bunların hamısı
yaradıcılığımda əksini tapıb". Onun yaradıcılığının
əvvəlki illərində
sərbəst üslub
daha çox hiss olunur. Abşeron rəssamlıq məktəbinin
burada təsirini sənətşünaslar xüsusi
qeyd edirlər. 1982-ci ildən başlayaraq orijinal rəssamlığı
formalaşıb. Bu, onun
özü üçün
də gözlənilməz
olub. Azərbaycan şairəsi Heyran xanımın qəzəllərini
oxuyandan sonra onda belə bir fikir yaranıb
ki, Heyran xanımın obrazını
yaratsın. 90-cı illərdə
bir neçə böyük tabloları yaranıb. "20-ci əsrin
pəncərəsi", "21-ci əsrin astanasında",
"Qarabağ gözəlləri",
"Azərbaycan gözəli"...
Əsərləri tanınmış
qalereyalarda da saxlanılır. Onun həyatında Səttar Bəhlulzadə ilə bağlı məqamlar yaradıcılığına, bir sözlə, aqibətinin yaranmasına ciddi təsir edib. Səttar Bəhlulzadədəki təbiiliyi
yüksək dəyərləndirir:
"Olduqca sadə idi, bilirdi ki,
sadə xalq səmimidir, həm də böyük qüvvədir. Gözü
tox idi, heç vaxt dəbdəbəyə can atmırdı.
Sadə adamlarla ünsiyyətdə olmağı
hər şeydən üstün tuturdu. Səttarın əsərlərinin
çoxu həm də muzeylərdədir. Ancaq onun kimi
səxavətli rəssam
da olmayıb. İki saat ərzində
tanış olduğu
bir adama yenicə çəkdiyi əsərini bağışlayırdı.
Baxmayaraq ki, bu əsərlərini sata da bilərdi.
O demək deyil ki, çəkdiklərinin
qiymətini bilmirdi, bildiyi dərəcədə
bağışlayırdı. İndi Səttarı, eləcə də başqa rəssamları kopiya etmək olar, ancaq onu
orijinal kimi qələmə vermək
günahdır". Səttar
Bəhlulzadənin çəkdiklərinin
içərisindən nağıl
çıxırdı. Çağdaş
zamanımızda əfsanələr
yaranmır. Bu da təbiidir. İndi insanları nəyəsə
inandırmaq çətin
olduğu dərəcədə
də adamların inamını qazanacaq fərdlər çox deyil. Di gəl ki, insanın fitrətən müqəddəsliyə
tapınmaq, özündə
olmayan, başqasındakı
müqəddəs cəhəti
görüb dəyərləndirmək
xüsusiyyəti var. Bunun
səbəbi odur ki, insan fitri
müqəddəsçidir. Çox zaman insanın müqəddəsliyə
inamı sarsılır,
ancaq inanmaq xisləti fitri olduğuna görə həmin keyfiyyət ölmür, soydan-soya keçir. Səttar Bəhlulzadə bir təmiz, sufiyana həyat tərzi keçirən sənət
adamıydı. Dünya
malında demək olar, iynənin ucu boyda da
gözünün olmaması,
daim səxavətcillik
göstərməsi barədə
onu yaxından tanıyan sənət adamları, hətta sıravi adamlar da bu gün
heyranlıqla danışırlar.
Səttar çağdaş
zamanımızda da niyə bu qədər
sayğıyla xatırlanır?
Onun bu dərəcədə
rəssam kimi qəbul edilməsinin səbəbi təkcə yaradıcılıq sarıdan
zənginliyindədirmi? Əsas
olan onun fitrətən insanilik tələbi üstə yaşaması idi. Məhz rəssamlıqda
o, fitrətini, ömrünü
ləyaqətlə ifadə
edə bildi. Deyirlər ki, mənəviyyatca pis sənətkar olsan, fəlakət deyil, əsas odur ki, sənətin gözəl olsun, hamı sənin yaradıcılığına heyran
olsun. Təkcə rəssamlıq sahəsində
sözügedən məqama
diqqət yetirsək,
o zaman bu qənaətlərin faciəviliyi
və insaniliyi təsdiq etmədiyi aydın olar. Qəyyur Yunusda da bu mənada
Səttardan irsən və ruhən keçən çoxlu nəsnələr var. Əslində
isə sənət insanilik üçündür.
Məhz böyük, yaşarı sənət nümunələri insanilik
ölçüsünü təsdiq etdikləri üçün sabaha yetə bilirlər. Və bu əcərlərin
yaradıcıları da
az və ya çox yaşadıqları
dönəmin qaydalarından,
baxışlarından üstün
olduqları dərəcədə
sabaha yarayan əsər meydana qoya biliblər. Rəssam deyir: "Səttarın çəkdiyi
Qudyalçay mənzərələrini
təbiətdə görəndə
məəttəl qaldım
ki, necə incəliklə alınıb.
Onun rəng duyumu çox həssas idi. Əgər mən indi rənglərin yüz çalarını
görə bilirəmsə,
Səttar bunların minini görürdü. Adi adamlar isə
o rəng çalarını
görə bilmir. Bütün rənglərin
hər birinin onlarla çaları var. Səttar Bəhlulzadənin
Azərbaycan rəssamlarına
çox təsiri olub".
Qəyyur
Yunus yaradıcılığında
miniatürdən də
bəhrələnib.
Səbəbini miniatür sənətində
mənanın güclü
olması ilə əlaqələndirir: "Balaca
həcmli bir əsərdə həyatın
çox mürəkkəb
məzmunlu lövhələrinin
açılması insanı
heyrətə salır.
Mövzular da ki, hədsiz müxtəlifdir. Miniatür
sənəti olduqca mürəkkəb bir işdir. Bu, sənətkardan
xüsusi bacarıq tələb edir. Rəng çalarlarını
məharətlə seçə
bilmək bacarığı
miniatür sənətində
xüsusi tələblərdən
biridir".
Tanınmış sənətşünas Ziyadxan Əliyev Qəyyur Yunusun yaradıcılığı haqqında
bu qənaətdədir:
"Qəyyur Yunusun yaradıcılığını ilkin dövrdən bəri ardıcıl müşahidə etmişəm.
O, illərlə öz
üslubunu axtarırdı.
Bu, əslində onun bir insan
olaraq özünü
təsdiq dövrü
idi. İllərlə Səttar kimi
bir rəssamın yanında olmaq, onun həyatını, yaradıcılığını müşahidə etmək
Qəyyurun xoşbəxtliyi
idi. Gözləmək olardı ki,
Qəyyur Yunus məhz Səttar kimi əsasən mənzərəçi rəssam
olacaq. Qəyyur gəncliyindən Səttarla birgə gələn o gözəl
duyğuları itirmədi,
sadəcə, rəssamlığında
başqa cür ifadə etdi. 80-ci illərdə ilkin dövr yaradıcılığında milli ruh indiki
səviyyədə deyildi".
Onun yaradıcı insanlar arasında çox zaman müzakirə mövzusu olan fərqli yaradıcılıq üslubu
haqqında Ziyadxan Əliyevin qənaətləri
diqqəti çəkir:
"Qəyyurun yaradıcılığında
oxşar obrazlar çoxdur. Bu, miniatürdən
gələn bir ənənədir. Və bu
eynilikdə parlaq obrazların fərqliliyi, qabarıqlığı var. Mahiyyətcə
isə bu ifadəçilik Qacar məktəbindən (XVIII əsr)
gəlir. Burada artıq
Avropa ilə Şərqi birləşdirən
üslub, cəlbedicilik
özünü göstərir.
Miniatür janrının
zəiflədiyi bir zamanda başlayan Qacar məktəbinin ənənələrini isə
Qəyyur Yunus yeni bir dönəmdə,
fərqli, özünəməxsus
şəkildə bərpa
etdi". Onun obrazları bu mənada qətiyyən eynilik ifadə etmir, Ziyadxan Əliyevin təbirincə
desək, psixologizmlə
zəngindir: "Tac Mahal, Səttar, Ağabəyim ağa, Cahan şah, Heyran xanım mövzulu əsərlərdə
milli kolorit güclüdür. Deməli, bəşərilik
belə əsərlərdə
tam təsdiqini tapır.
Avropa üçün bu gün maraqlı deyil ki, onun
kimi işləyən
rəssamları olsun.
Ona məhz Şərq ruhunu ifadə edən, yəni özü olan sənət lazımdır.
Təsadüfi deyil ki, Avropada miniatür mövzulu sərgilərdən
sonra şərq rəssamlığına, xüsusilə
də miniatürə
böyük maraq yarandı".
Uğur
Xalq cəbhəsi.- 2011.- 12 avqust.-
S. 15.