«O vaxtı başqa bir dövr idi»
Bu xəbəri paylaş Aşıq Əhliman: «Hər bir sənətkarın meydanı ayrıydı»
Bu gün xalqın
özünütəsdiqi, inkişafı
sarıdan müəyyən
problemlər yaranmaqda,
artmaqdadır. Bu, daha
çox xalqlar, dövlətlər arasında
ünsiyyətin artması
ilə bağlıdır.
Dünyada eyniləşmənin artması qədim adət-ənənələrin çox zaman zədələnməsi, hətta
aradan qalxması ilə sonuclanır.
Bu mənada folklora xas bütün düşüncələrin, davranışların
qorunması, inkişaf etdirilməsi gərəkdir. Həmsöhbət olduğumuz Aşıq Əhliman əvvəlki onillərdə şahidi olduğu el adət-ənənələrindən danışır, bu gün itməkdə, yoxa çıxmaqda olan bəzi məqamlara diqqət çəkir: «Qabaqlar toylar çox maraqlı keçirdi. Adətən aşıqlar toyxanaya gələnə kimi toya bərk hazırlıq görülürdü. Kimin hansı işlə məşğul olması ilə bağlı siyahı tutulardı. Artıq aşıq gələnə kimi hər cür işlər görülüb qurtarardı. Camaat aşığı dinləməyə hazır olardı. 1995-ci il idi. Qonaqkənddə bir toyda idim. Toyda bir yaşlı kişi vardı. Soruşdu ki, sən Mirzə Bilalı görmüsən? Dedim yox. Dedi Mirzə Bilal bu həyətdə toy eləyib. Özü də necə toy eləyib. Sən demə, bu hadisə 1925-ci ildə olub. Kişi Mirzə Bilalın və Kalvalı Əli Dədəni gözəl xatırlayırdı. Atası Mirzə Bilalın dəstəsini qardaşının toyuna gətiribmiş. Kişinin o zaman 13-15 yaşı varmış. Danışırdı ki, Mirzə Bilal çox güclü oxuyan idi. Kalvalı Əli balabanda elə çalırmış ki, hamı lal-dinməz qulaq asırmış».
Həmin kişi Aşıq Şakirin onların kəndinə gəlişindən də maraqla danışırmış: «Şakir gələndə ilk öncə ağsaqqallarla söhbətlər edib. Nəhayət, ağsaqqallar deyir ki, Şakir, bir söz de, oxu. O vaxtlar da Şakirin dəbdə olan vaxtları imiş. Şakir də sazı basıb sinəsinə, oxuyub nə oxuyub. Ağsaqqallar bunun səsinə qulaq asandan sonra deyiblər ki, gələcəkdə bəlkə Mirzə Bilalın yolun gedə biləsən. Gör Mirzə Bilal necə böyük sənətkar olub ki, Aşıq Şakir o boyda gözəl, gur səslə hələ Bilaldan az hesab olunub. Bu, həm də o dövrdə ustad-şagird ənənəsinin necə ciddi şəkildə yaşadılmasına gözəl misaldır».
Zurna sənəti ümumşərqə məxsus olsa da, türklərin, konkret Azərbaycan türklərinin bu sənətin inkişafında oynadığı rol danılmazdır. Aşıq Əhliman qeyd edir ki, Azərbaycanda zurna-balaban məktəbləri də olub: «Şirvanda Əli Dədənin zurna-balaban məktəbi çox məşhur olub. Ağasəf Seyidov, Fikrət Əliyev və başqaları bu məktəbin yetirmələridir. Fikrət Əliyevlə toylara çox getmişəm. Onun ifaları çox gözəldir. «Sarı gəlin»i necə gözəl çalır». Aşığın yeniyetməlik dövründəki təəssüratı, aşıq sənətinə olan həvəsi taleyini müəyyən etməsində əsas rol oynayıb: «15 yaşımda Aşıq Şakiri görmüşəm. Bu, mənə bəs elədi ki, onun haqqında təəssüratım olsun».
Tələbələri çox olan Aşıq Əhliman indikilərin öz dövrü ilə müqayisədə bu sənətə ümumən maraqlarının azlığından narahatdır: «Sənətdə maraq məsələsi əsasdır. Uşaqlıqdan ustad aşıqların çalğılarına, oturuş-duruşlarına, danışıqlarına çox fikir vermişəm. Toyxananın baş hissəsində – sazandaların oturduğu stolun arxasından xalça-palaz asardılar. O qədər palazın arxasından onların saz kökləmələrinə baxmışam ki… Mənim üçün bu sənətkarların necə oxumaları, hətta necə danışmaları da maraqlı idi. Heç zaman inadımdan əl çəkməmişəm, öyrənmişəm. Mən Ucarın Bərgüşad kəndində anadan olmuşam. Bu kənd Müsüslüdən 7-8 km o yana Zərdaba doğrudur. Müsüslüyə gəlmişəm piyada, ordan da Göyçayın İnçə kəndinə. 40 km yolu piyada getmişəm, ona görə ki, Aşıq Şakir orada toydadır. Gedim baxım görüm, Aşıq Şakir necə toy aparır, nəyi necə oxuyur? O zaman necə böyük həvəs vardı. Mən o dövrün aşıqlarından gördüyümü görmüşəm. Gözüylə görən Allah qədər bilir. Ancaq Mirzə Bilalı görməmişəm, haqqında eşitmişəm. Aşıq Məmmədağanı, Aşıq Pənahı, Aşıq Əhmədi, Aşıq Şakiri, Aşıq Yanvarı görmüşəm. Ucarın Şilyan kəndində Aşıq Fərhad vardı. Onun dastan ifaçılığı Aşıq Şakirdən geri qalmırdı. Bu aşıqların 500-1000 nəfər dinləyicini ağlatdığını da görmüşəm, güldürdüyünü də. Doğrudan beləydi. Bu aşıqlar obraza girə, obraz yarada bilirdilər. Camaat o dövrdə aşığa saatlarla qulaq asmağı bacarırdı. Adamların yaddaşı belə şeylərə qarşı güclü idi».
Aşıq bu fikirdədir ki, həmişə dinləyicilərin diqqəti
sənətkarın məsuliyyətini artırıb: «Sənətkar
bilib ki, ona qulaq kəsilənlər
var, gərək danışanda, oxuyanda qətiyyən səhv etməsin.
Tutalım, gəlirəm Kalva kəndinə
toya, sabah gedəcəyəm
Ucarın Şilyan kəndinə. Həmişə
fikirləşmişəm ki, birdən filan dastanı soruşarlar,
bir yaddaşımı itiləyim, görüm onu dəqiq
bilirəmmi? Anam deyərdi
ki, a bala, gecə saat 3-də gəlmisən, indi də 5-dir. Niyə yatmırsan? Həm də o dövrdə
camaatın ruhunda təbi olaraq aşıq sənətinə
güclü həvəs
vardı. Bir də görürdün məktəbdə müəllimlərimiz
soruşurdu ki, dünən Aşıq Şakir, ya Aşıq Əhməd toya gəlmişdi, kim getmişdi
dinləməyə? Qorxumuzdan səsimizi
çıxarmırdıq ki,
suallar verərlər.
Müəllim deyərdi
ki, Aşıq Əhməd gözəl dastan danışdı, başda elə bir ustadnamə dedi ki, indiyəcən
eşitməmişdik. Çox nahaq
getməmişdiniz. Hansı ki,
getmişik. Müəllimlərimiz bizi aşıq sənətini sevməyə
yönəldirdilər. Kimya müəllimi dərsin sonunda yorğunluğumuzu çıxarmaq üçün
bayatı deyərdi.
Əziziyəm, dəstə gül,
Mənim yarım Dəstəgül.
Mən yarıma söz atdım,
O da mənə dəstə gül.
***
Mən yarı necə gözlər
Necə
qaş, necə gözlər,
Gözləri kirpik çalan,
Yar yolun necə gözlər?
«O vaxtı başqa bir dövr idi»-
deyən Aşıq Əhliman
Azərbaycanda aşıq sənətinin
yeni dönəmdə
dövlət səviyyəsində
inkişaf etdirilməsindən,
bu sahədəki uğurlardan da danışır: «Bu ildən
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində
«Aşıq sənəti»
kafedrası açılıb.
Bu, çox gözəl
bir işdir». İndi adamların təəssüf ki, əvvəllərdə olduğu
kimi aşıq söhbətlərinə böyük
marağı qalmayıb,
toylarda əvvəlki kimi səhərədək
aşığa qulaq asmaq yoxdur: «O vaxtı başqa bir dövr idi.
Hər bir sənətkarın adı ayrı olan kimi, onun
meydanı da ayrıydı. Aşıq Əhməd
dastan ifaçılığında
qətiyyən əziyyət
çəkmirdi. O, qüdrətli
sənətkar idi. Hərdən
deyirlər ki, filan aşıq filan aşıqdan, filan xanəndə filan xanəndədən üstündür. Şişirtmədən demək olar, o vaxtı aşıqların
hamısı aqil idi. Əlbəttə, sözünün yerini bilməyən cahil aşıqlar da olub. Ona görə çox adam
deyib ki, mən də maşına oturub toya gedəcəm, aşıqlıq edəcəm.
Bunlar o aşıqlar olub ki, 3 aşığı kiritmək üçün
3 sözü olmayıb.
Yaxşı sənətin üzünü
suvamaq olmur. Aşıq Soltan vardı. Kalvalı Əli Dədə ilə çox məclislərə gedib.
Aşıq Soltanın oğlu
Aşıq Fərhadı
görmüşəm. Onun da dastan ifaçılığı
çox güclü idi. Əvvəllər dastan ifaçılığı
çox güclü idi. Aşıqlar dinləyiciləri sehrləyə bilirdilər.
Aşıq Şakir Mirzə
Bilaldan sonra Şirvan aşıq sənətinin ən böyük ustadlarından
biri olub. Aşıq Məmmədağa həmçinin.
Aşıq Şakirin dastan
ifaçılığından bir məqamı demək istəyirəm.
Onun ustadlığı nədəydi?
Dastanın axarına uyğun Azərbaycanın
klassik ədəbiyyatından
– Füzulidən, Həbibidən,
Seyid Əzimdən, Vahiddən muğam üstə elə sözlər oxuyurdu ki, adam
mat qalırdı. Fikir ver,
«Abbas və Gülgəz» dastanından
oxuyur, həmin yerdir ki, Abbas
Gülgəzindən ayrılıb.
Dili batır,
danışa bilmir. Bu yerdə Gülgəz deyir ki, ay əmi,
icazə ver, ona özüm var. Deyirlər, olmaz, danışa bilmir, qulağı da batıb. Onsuz da səni eşitməyəcək. Deyir yox,
o, sözlə də olsa, him-cimlə də olsa, məni
başa düşəcək.
Oxuyur ki:
Açılar dağlar çiçəyi,
Gözəllər örtər örpəyi.
Görsən də məndən
göyçəyi,
Ay əmioğlu, dayanma gəl.
Aşıq Əhliman aşığın
həmişə sənətin
tələbinə uyğun
sanballı olmasını
gərəkli bilir: «Aşıqlar həmişə
ağır-ağır gəzirdilər
toyxanada. İndi görürsən ki, aşıqlar «Sənsiz qalmışam, anam Göyçəm» oxuyur, camaat da ortalığa girib şıdırğı
oynayır.
Bir məsəl
var, deyir, ağlaşmasını bilməyən
ölüsünü murdar
eyləyər. Mən Nardaranda çox
toylar aparmışam.
Bilirsiniz
ki, Nardaran Bakı kəndləri içərisində muğama
münasibəti ilə
çox fərqlənir.
Toylarda Aşıq Şakirin adı gələndə ağsaqqallar deyirlər ki, Aşıq Şakir nadir sənətkar
idi. Aşıq havalarını oxuyuram,
onlara xoş gəlir. Deyirlər ki, bunu Aşıq Şakir vaxtilə oxuyub, özü də necə oxuyub. Hacabbas deyilən birisi vardı, Aşıq Şakirlə
dost idi, musiqini də gözəl bilirdi. Bir toy məclisində aşıq
şeirindən nümunələr
dedim,
çox xoşuna gəldi. Bakı camaatı Aşıq
Şakirin muğamı
gözəl ifa etməsinə vurulmuşdu».
Aşıq sənəti çox
zəngindir: «Burada ifaçılıq var, teatr sənəti var, rəqs var. Bu sənətdə sinkretizm
var, bir neçə sənəti
özündə birləşdirir.
Toyun yaxşı keçməsi
ilk növbədə sənətkardan
asılıdır. Sənətkar
gərək toy başlayanda
elə söz desin ki, camaatın
fikrini özünə
cəlb eləsin. Bəxtiyar Vahabzadənin fikridir, deyir, əsl müəllim odur ki, onun dərsində
gərək şagird,
tələbə saata
baxmasın. Şübhəsiz, bu, o dövr üçün deyilib.
Ancaq indiki tələbələr təəssüf
ki,
ciddi şəkildə
dinləməyi yadırğayıblar.
Qabaqlar
toy məclislərində cavanlar
məndən tez-tez xahiş edərdilər ki, aşıq, bir dodaqdəyməz de.
Ona görə bu maraq vardı ki, o dövrdə adamların qanı bu cür musiqilərlə
qaynayırdı.
Şirvan aşıq sənətində
aşıq meydanda gərdiş edərkən
balabançı elə
gəzişmələr edir
ki, dinləyənlər,
baxanlar heyran olmaya bilmir. Məsəl var
ki, vur deyənlə
vuran yarıdır.
Şirvan xanəndələri aşıq musiqisini gözəl bilirlər.
Şirvan aşıq sənətinin
özünəməxsus yolu
var. Ancaq nə qədər şikəstələr
oxunur, Şakirin oxuduğu «Şirvan şikəstəsi»nin yerini
vermir».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 8 dekabr.- S.14.