Sınıq bir tale notları…
İbrahim Azəri təkcə
gözəl rollar oynamamış, pyes və səhnə
süjetləri də yazmışdır
«Biz
yoldaşımız Azəriyə zəmanət verməyə,
ona zamin durmağa hazırıq»
1937-ci il teatr sənətkarları üçün də
uğurlu olmamışdır. A.M.Şərifzadə, Ü.Rəcəb,
P.Tanailidi kimi sənətkarlar məhv edilmiş,
Hacıağa Abbasov, Kazım Ziya və başqaları cəza
tədbirləriylə üzləşiblər. Lakin
hələ 20-ci illərdən həbs və sürgün yolu
keçmiş ziyalıların sırasında İbrahim Azəri
adlı bir gənc aktyor da vardı. O, orta təhsil
aldıqdan sonra aktyor kimi çalışmış, ilk
Demokratik Cümhuriyyətin hərbi quruculuğunda
zabit-podporuçik olaraq iştirak etmiş, 1921-ci ildən
yenidən teatr sırasına qayıtmış, 1926-cı
ilin oktyabrınadək, yəni həbsinədək Akademik
Milli Dram Teatrında çalışmışdı.
Milli Təhlükəsizlik
Nazirliyinin arxivində D.Bünyadzadə adına
Türk Dövlət Dram Teatrının aktyorlarından və
ümumi əməkdaşlarından Azərbaycan Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsinin sədri S.Ağamalıoğlunun
ünvanına daxil olmuş bir ərizə saxlanılır.
Bu ərizə 3 noyabr 1926-cı ildə yazılmış, 10
noyabr 1926-cı il tarixdə Az.MİK
katibliyinin rəisi İ.Səmədzadənin və texniki
katib B.Rzabəyovun müşaiyət məktubu ilə Azərbaycan
Dövlət Siyasi idarəsinə (QPU) göndərilmişdir.
Ərizənin mətni belədir: «Bu il oktyabrın
ortalarında əməkdaşımız İbrahim Azərinin
(Atakişiyevin) valideynləri onun bağışlanması
haqqında bizə müraciət etmişlər. Şübhəsiz,
bu müraciət bizi öz iş yoldaşımızın
axtarışına sövq etməyə bilməzdi. O, öz
həyatında elə pis hərəkət etməmişdir. Belə ki, biz onu yaxşı tanıyırıq.
Azərinin valideynlərinin ərizələrindən
dərhal sonra biz onun Dövlət Siyasi İdarəsi (DSİ)
tərəfindən həbs edildiyini eşitdik. DSİ kimi idarənin işlərinə əxlaqi və
hüquqi baxımdan müdaxiləmiz düzgün olmasa da,
yoldaşımızın həbsinin səbəblərini bilmək
istəməsək də sənətin mənafeyi xatirinə
nəzərinizə çatdırırıq ki, bizim ikillik
işlərimizin hazırlıq mərhələsi yoldaş
Azərinin fəaliyyəti ilə sıx bağlı
olmuşdur. Əgər mümkün olsa
biz yoldaşımız Azəriyə zəmanət verməyə,
ona zamin durmağa hazırıq. Belə
bir yekun fikrimiz var ki, hamı onu gənc və istedadlı
artist kimi tanıyır. Ümid edirik ki,
bizim xahişimizə hörmət edəcəksiniz».
Müraciətə teatrın ən aparıcı
işçiləri və aktyorları, o cümlədən Cəfər
Cabbarlı, Abbas Mirzə Şərifzadə, Aleksandr
Tüqanov, Ağadadaş Qurbanov, Mərziyə Davudova,
Əzizə xanım Məmmədova, Yeva Olenskaya və
başqaları, cəmi 51 adam imza atmışdı.
Lakin təəssüf ki, bu kollektivin ərizə –
müraciətinin bir faydası olmadı. Yaxşısı o oldu ki,
Azəri gizli Müsavat partiyası hərbi təşkilatının
fəal üzvlərindən biri kimi güllələnməyə
deyil, DSİ Məhkəmə Kollegiyasının qərarı
ilə 10 illik konslager (həbs-islah düşərgəsi) həyatı
yaşamağa məhkum edildi.
İbrahimin yaradıcılıq salnaməsi gənc
yaşlarından başlamışdır. Azərbaycan
teatrının salnaməsində deyilir ki, 1918-ci ilin 15
oktyabrında Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti
Bakıda olan artistlərdən ibarət bir dəstə təşkil
etmək məqsədilə ayrı-ayrı artistlərlə
danışıq aparmaqdadır. Bu dəstə (truppa)
üçün Hacıağa Abbasov, Əhməd Ağdamski,
Cəlil Bağdadbəyov, Hüseyn Ərəblinski,
Hüseynqulu Sarabski, Muxtar Məmmədov, Rza Darablı, Sidqi
Ruhulla, Ələkbər Hüseynzadə və b. dəvətlilər
sırasında İbrahim Atakişizadə (Atakişiyev)
adlı gənc aktyor da vardı.
Lakin İbrahimin yaradıcılıq istedadı teatrda
müxtəlif xarakterli rollar oynamaqla
açılmışdı. O, Aşqabadda «Arşın mal alan»da
Süleyman rolunda, M.S.Ordubadinin «Dinçilər» əsərində,
C.Cabbarlının «Aydın», H.Cavidin «Topal Teymur» əsərində,
«Hind ixtilalçıları» və s. əsərinin səhnə
təcəssümündə müxtəlif
rollar oynamışdı. 1924-ci il 2 noyabr
tarixli «Kommunist» qəzeti xəbər verir ki, D.Bünyadzadə
adına Dram Teatrında (hazırda Dövlət Akademik Dram
Teatrı – N.Q.) «Hind ixtilalçıları»
pyesi oynanarkən qəhrəmanlardan birinin rolunu ifa edən
aktyor Azəri Cəfər Cabbarlının «Ey Şərq»
şerini özbaşına əsərə daxil edib
oxuduğuna görə tənqid edilmişdir».
1924-ci il
4 aprel tarixli «Kommunist» qəzeti xəbər verirdi ki, «Aprelin
4-də Dövlət teatrında aktyorlarımızdan Azəri
və Talıblının benefisinə «Qanlı qala» pyesi
oynanılır. Bu gecə ən qüvvətli
aktyorlar iştirak edəcək. Buriyen
rolunda Abbas Mirzə Şərifzadə və Marqarita rolunda xəstəlikdən
dolayı bir aydan bəri oynamayan, tamaşaçılarımızın
sevimlisi Mərziyə xanım oynayacaqdır». «Qanlı qala» pyesi fransız yazıçısı
Aleksandr Dümanın qələminə məxsus idi. Əsəri Azərbaycan dilinə görkəmli
aktyor Kazım Ziya tərcümə etmişdi.
Aktyor bəzi filmlərdə də çəkilmişdi. «Bismillah»
filmindəki Cəfər rolu onun əsas ekran nailiyyətlərindən
biridir. İbrahim Azəri təkcə
rollar oynamamış, pyes və səhnə süjetləri də
yazmışdır. O, Azərbaycanın rayonlarında,
xüsusən Şəkidə oynanan «Məhv olsun cəhalət»
pyesinin müəllifi idi. 1923-cü il 23 fevral tarixli «Şəki
fəhləsi» qəzeti yazırdı: «Hərbi klubda 3-cü
hökumət zavodu fəhlələri teatr truppası tərəfindən
yoldaş Axundovun 2 pərdədən ibarət
«Qırmızı inqilab» və İbrahim Atakişiyevin iki pərdədən
ibarət «Məhv olsun cəhalət» pyesləri
oynanacaqdır. Tamaşa pulsuzdur». İbrahim Azəri Azərbaycan teatrının
nümayəndələrindən biri kimi bir çox tədbir
və mərasimlərin iştirakçısı olmuşdur.
Azərbaycan Sənayeyə Nəfisə (İncəsənət)
xadimləri İttifaqının V qurultayına seçilən
nümayəndələr sırasında Hacıməmməd
Qafqazlı, Ağasadıq Gəraybəyli, Ağahüseyn
Cavadov, Rza Darablı, Əzizə Məmmədova və b. ilə
yanaşı İbrahim Azəri də var idi.
İbrahim Azərinin fərdi istintaq işində (iş
602) onun ailəsi və tərcümeyi-halı ilə
bağlı bəzi məqamların üzərində dayanmaq
istəyirik.
Azərbaycan Fövqəladə Komissiyasının 828
saylı həvs vərəqində göstərilir ki,
İbrahim Ağa Kərim oğlu Atakişiyev Azərbaycan
SSR-də yaşayır, türkdür, yəni azərbaycanlıdır,
əslən Bakının Corat kəndindəndir, 29
yaşı var, 1897-ci ilin martında doğulmuşdur. Savadlıdır, ali-ibtidai məktəbi
bitirmişdir. 56 yaşlı anası Ruqiyyə evdar
qadındır, bacısı Bilqeyisin 16 yaşı, digər
bacısı Qızqayıtın 14 yaşı var, hər
ikisi məktəb şagirdləridir. Özündən
böyük qardaşı Zeynalın 32 yaşı var və
o, aşbaz işləyir. İbrahim Azəri
bitərəfdir və ixtisası aktyorluqdur. Həbs vərəqində onun 1917-ci ilədək təhsil
aldığı, 1917-1918-ci illərdə teatr sahəsində
çalışdığı, 1918-21-ci illərdə hərbi
xidmətdə olduğu qeyd olunmuşdur.
İbrahim Azəri 1926-cı ilin oktyabrında DSİ-də
bir neçə dəfə dindirilmişdir. Amma bu dindirişlərin
teatr və sənət işinə heç bir dəxli yoxdur.
Bu dindirişlər İbrahim Azərinin
(Atakişiyevin) gizli müsavat hərbi təşkilatına mənsub
olub-olmaması ilə bağlı idi. Birinci istintaqdan: «Hərbi
təşkilata məni 1922-ci ilin birinci yarısında Nurulla
bəy Qulubəyov (ADR hərbi naziri general S.Mehmandarovun
adyutantı olmuşdu) cəlb etmişdi. Mən
yalnız onunla rabitədə idim. Cəlb etmə
prosesində Qulubəyov mənə dedi ki, bolşeviklər
tezliklə gedəcəklər, hər bir vicdanlı müsəlman
isə işləməli və can atmalıdır ki, dövlət
aparatı bizim əlimizdə olsun» .
İbrahim
Azəri sonra Dadaş Həsənovla (gizli Müsavat
partiyasının rəhbərlərindən idi), Nəsrulla
Rzabəyov (hərbçi), İbrahim Axundzadə (hərbçi),
İdris Axundzadənin qardaşı, M.Müşfiqin
arvadı D.Axundzadənin əmisi – N.Q.Əhməd Hacınski
(tarixçi və jurnalist, gizli Müsavatın rəhbərlərindən
biri), Müin Niyazi (müsavatçı, şair) və
başqaları ilə görüşlərindən
danışır. Ümumən bəzi konkret məqamlardan
başqa İbrahim Azəri ona qarşı sürülən
ittihamları rədd etmiş, hətta Firudin Nağıyevlə
(gizli müsavat funksioneri) əyani üzləşmə
zamanı heç bir şeyi xatırlamadığını
söyləmişdi.
…İbrahim
Azəri bir müddət Moskvada Butırka həbsxanasında
saxlanmış 1927-ci ilin qışında 30-dan artıq
şəxsin daxil olduğu bir qrupla Solovkiyə gəlib
çıxmış, bir müddət Papas adasında, daha
sonra Solovkidə, ümumən Kareliyanın meşələrində
ağac tədarükü ilə məşğul olmuşdu. Çox ehtimal ki, İbrahim Azəri də
müsavatçıların Solovkidə keçirdikləri
müntəzəm aclıq aksiyalarında iştirak
etmişdi.
1934-cü
ildə 10 illik Solovki sürgününü 8 ilə çəkərək
iki il tez vətənə qayıdan
İbrahim Azəri işsiz-gücsüz qalmış, bir
müddət səfil həyatı keçirməyə məcbur
olmuşdu. Onun 1934-cü ildən sonrakı həyatı və
fəaliyyətinə şair və ədəbiyyatşünas
Atababa Musaxanlının 1937-ci ilin dekabrında onun haqqında
verdiyi ifadə işıq salır: «İbrahim Azəri
Azdramanın keçmiş artistidir. Onunla Mərdəkan
kəndində vağzalda bir neçə dəfə
görüşmüşəm. Onunla birgə qəzet
alır və qatarı gözləyirdik.
O, mənə danışdı ki, onu Bakı teatrında
işə qəbul etməyiblər. Ruhulla
Axundovla və Əli Kərimovla görüşlərindən
danışdı. O, Azdramaya qəbul edilmək
üçün onların görüşünə
gedibmiş. Ruhulla ondan soruşubmuş: «Sovet hakimiyyəti əleyhinə
gizli iş görməklə siz nə etmək istəyirdiniz?
Siz müsavatçılar özünüzü
nə hesab edirsiniz?! Mən susdum və dedim ki, bu
artıq keçmişdir. Səhvlər və
aldanışlar və s. Lakin siz mənə Bakıda iş
vermədiniz. Mən məcbur qalıb Kirovabada
(Gəncəyə) getdim».
Bir həqiqət var ki, İbrahim Azəri ikinci dəfə,
yəni 1937-ci ildə repressiya olunmamışdır. Lakin o, mənəvi
təzyiqlərlə, inzibati məhdudiyyətlərlə
üz-üzə qalmışdı. Öz ixtisası
üzrə Bakıda iş tapa bilməyən İbrahim Dəvəçi
və Gilgilçayda müxtəlif işlərdə
çalışmağa məcbur olmuş, bir müddət
Suraxanıda müəllim işləmişdir. Gəncə,
Tiflis, İrəvan, Quba teatrlarında öz qüvvəsini
sınayan aktyorun yalnız 1950-ci illərdən sonra öz
qüvvəsinə inamı artmış, işə düzəlmiş,
kinostudiyaya dəvət olunmuşdu.
Sual doğur? İbrahim Azəri 1950-ci illərin sonunda
bəraət ala bilmişdimi? Bu suala birmənalı
cavab vermək çətindir. Belə ki,
Solovki sürgünündə olmuş
müsavatçıların heç də hamısı bəraət
ala bilməmişdi. (Həmin şəxslərin
bir qismi yalnız keçən əsrin 90-cı illərində
bəraət ala bilmişdilər). 1937-ci
ilin tuthatutunda Solovkidən qayıdanların əksəriyyəti
həbs olundu və güllələndi. Doğrudur,
Damokl qılıncı bu dəfə İbrahimdən yan
keçdi. Amma bu toxunulmazlıq
sığortalanmaq demək deyildi və hər an onu həbs və
sürgün gözləyə bilərdi. Odur
ki, onun ailə və şəxsi həyat qurması da 1937-ci
ildən sonraya təsadüf etdi. Övladları isə
40-cı illərdə dünyaya gəlib: iki qız, bir
oğlan.
Repressiya olunmuşlara münasibət yalnız 1956-cı
ildə XX qurultaydan sonra dəyişdi. İbrahim Azəri o vaxt Azərbaycan
KP MK-inin ideologiya üzrə katibi işləyən
teatrşünas Cəfər Cəfərov da yanına
çağırmış, onunla söhbət etmiş, ona
iş və 4-cü mikrorayonda mənzil təklif etmişdi. Lakin böyük əzablardan keçmiş
İbrahim Azəri bu göydəndüşmə təklifləri
nədənsə qəbul etmədi. Kinofilmlərdə
sıravi rollarda, kütləvi səhnələrdə çəkildi,
mübarək təkliflərdən isə imtina etdi.
Sonuncu
iş yeri Ordubad teatrı oldu. İbrahim Azəri
orada qısa müddət rejissor işlədi. Amma burada astma xəstəliyi tapdı və
Bakıya qayıtdı. 1969-cu ildə onun
xəstəliyi daha da şiddətləndi və o vəfat
etdi.
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.-
15 dekabr.- S.13.