Rəngkarlıq
dünyası
İsmayıl Məmmədov: «İnsanların diqqətini təbiət gözəlliklərinə cəlb etməyə çalışmışam»
Azərbaycan müasir təsviri sənətinin müxtəlif sahələrində çox məhsuldar çalışmaqla yaddaqalan əsərlər yaradan sənətkarlarımızdan biri də əməkdar rəssam İsmayıl Məmmədovdur. Bunu onun bir qərinədən artıq müddətdə rəngkarlıq və qrafika, teatr-dekorasiya və monumental rəngkarlıq sahəsində yaratdığı əsərləri də təsdiqləyir.
Tanışlıq üçün qeyd edək
ki, İsmayıl Məmmədov 1948-ci ildə
Bakı şəhərində anadan olub. Əvvəlcə Ə.Əzimzadə
adına rəssamlıq məktəbində (1963-68), sonra isə İ.E.Repin
adına Sankt-Peterburq Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq
və Memarlıq İnstitutunda (1968-74) təhsil
alıb. 1976-cı ildən müxtəlif
beynəlxalq və yerli sərgilərin
iştirakçısı, 1978-ci ildən Rəssamlar
İttifaqının üzvüdür.
Ötən illərdə İ.Məmmədov Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının idarə heyətinin katibi
(1987-92), Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrının baş
rəssamı (1998-2007), «İçərişəhər» Dövlət
Tarix-Memarlıq Qoruğunun baş rəssamı (2007-08) və başqa yaradıcı ictimai
vəzifələrdə çox səmərəli
fəaliyyət göstərib. Hazırda ingilis dilində çap olunan «Visions of
Azerbaijan» adlı jurnalın
baş rəssamıdır. Rəssamın rəngkarlıq və qrafika nümunələrindən
ibarət ilk fərdi yaradıcılıq sərgisi
1985-ci ildə açılıb.
İ.Məmmədov «Humay» (1995) və
«Qızıl Dərviş»
(1999) mükafatlarına layiq
görülüb. Rəssam
həm də tez-tez səfərlərdə,
o cümlədən – Türkiyə,
İngiltərə, Rusiya,
ABŞ və s. ölkələrdə
yaradıcılıq ezamiyyətlərində
olmuş, fərdi sərgilərini yerli tamaşaçılara təqdim
etmişdir. İ.Məmmədovun əsərləri dünyanın müxtəlif
muzey, qalereya və şəxsi kolleksiyalarında saxlanılır.
İ.Məmmədovun təhsil illərində müəllimi,
məşhur monumentalçı
rəssam Y.Y.Moiseyenkodan
professional sənətin sirlərinə
yiyələnməsi, açıq
səma altında muzey kimi tanınan
Sankt-Peterburq şəhərinin
füsunkar ponaramı
və şahanə memarlıq nümunələri,
eləcə də dünyanın məşhur
bədii saxlancı olan Ermitajda və digər muzeylərdəki məşhur
sənət əsərlərilə
əyani tanışlığı
onun yaradıcılığının
formalaşmasında az
rol oynamayıb. Hələ yenicə peşəkar sənətin sirlərinə
bələd olmağa
çalışan rəssam
üçün Sankt-Peterburq
şəhərinin və
bir neçə xarici ölkələrdən
gəlmiş tələbələrlə
ünsiyyətin əvəzedilməzliyi
indi də rəssamın xatirələrində
xoş anlar kimi yaşayır.
İ.Məmmədov yaradıcılığı mövzu
dairəsinin çoxşaxəliliyi,
əsərlərinin kompozisiya
quruluşunun mürəkkəbliyi,
kolorit həllinin rəngarəngliyi, ifadə
üslubunun müxtəlifliyi,
janr xüsusiyyətlərinin
zənginliyi, icra manerası, mövzuya özünəməxsus yanaşma
xüsusiyyəti və
görüm tərzinin
fərdiliyi ilə seçilir. O, Şərq incəsənətinin ənənəvi
xüsusiyyətlərini, simvolik
çoxmənalılığını,
eləcə də Qərb incəsənətinin
mütərəqqi cəhətlərini
ümumiləşdirməklə bu tendensiyaları əsərlərində birləşdirməyə
– vəhdətdə verməyə
çalışır. Rəssamın – «Mən tələbəlik
dövründən Qərb
rəssamlarını yaradıcı
şəkildə müşahidə
etmişəm. El Qreko və Pablo Pikassoya yaradıcı rəğbətimi heç
zaman gizlətməmişəm.
Şərq incəsənətinə gəldikdə isə bu incəsənətimizin
ayrılmaz hissəsidir»
– sözləri də
dediklərimizi təsdiqləyir.
Rəssam dəzgah rəngkarlığı,
qrafika, teatr-dekorasiya, divar boyakarlığı və kompyuter qrafikasında bir-birindən
maraqlı əsərlər
qalereyası yaradıb,
desək yanılmarıq.
İ.Məmmədovun hələ 1965-ci ildən kitab qrafikası ilə məşğul olması,
onun bədii ədəbiyyat sahəsində
biliklərinin zənginləşməsinə
səbəb olub və yaradıcılıq
imkanlarının təkmilləşdirilməsinə
müsbət təsir
göstərib. Bu mənada
«Dərk etmə», «Oyanış», «Musiqi dərsi», «Kitab oxuyan oğlan» və s. əsərlərini
qeyd etmək olar.
Azərbaycan milli müasir bəstəkarlıq sənətinin
tanınmış simalarından
olan bəstəkar Cavanşir Quliyevə həsr olunmuş portret də zəngin bədii ifadəlilik xüsusiyyətləri
və duyğulandırıcı
estetik məziyyətləri
ilə diqqəti cəlb edir. Ümumiyyətlə
rəssamın portret yaradıcılığını təhlil etdikdə rəssamın yaradıcı insanların
fəaliyyətinə xüsusi
marağının olduğunu
hiss edə bilərik.
Bu mənada tanınmış
musiqiçinin özünəməxsus
dünyasını əks
etdirən bu əsərin kompozisiya quruluşunun ustalıqla həll edildiyini demək olar. Əsərdə işıq kölgə
həllindən də
bacarıqla istifadə
edilib və rəng qammasında oxra, narıncı və qızılı rənglərin əlaqəsi
xüsusi incəliklə
və zövqlə tapılıb. Bütün
bu sadalananları obrazın daxili psixoloji aləminin açılmasına hesablandığını
nəzərə alsaq,
qeyd etmək olar ki, rəssam
sonda uğurlu əsərin yaradılmasına
nail ola bilib.
Rəssam Dədə Qorqud obrazına müraciət etməklə özünün
mənsub olduğu milli dəyərlərə
sayğısını bir
daha təsdiqləmiş
olub. Əsərə simvolik və
etnoqrafik elementlərin
zənginliyi xasdır.
Dədə Qorqud portretinin
yaradılmasının digər
vacib xüsusiyyəti
kimi sovet dönəmində bu cür mövzulara müraciət etməyin məhdudluğunu qeyd etməklə, müstəqillik
illərində belə
milli obrazların yaradılmasına marağın
və zəruriliyini xüsusilə vurğulamaq
istərdik.
İsmayıl Məmmədov eyni zamanda təsviri sənətin mənzərə
və natürmort janrında işlənmiş
bir-birindən maraqlı
əsərlərin müəllifidir. O, xarici
ölkələrə səfərləri
zamanı yaratdığı
mənzərə əsərləri
barədə bizimlə
söhbətində gözəl
bir ifadə işlətdi. Rəssam dedi ki, «Mən
gördüyüm təkraredilməz
təbiət gözəlliklərini,
sirlərlə zəngin
təbiətdə müşahidə
etdiyim ani dəyişmələri tamaşaçıların
da görməsini, duymasını istəmişəm.
İnsanların diqqətini bu
ecazkar guşələrə
cəlb etməyə çalışmışam».
Rəssamın belə əsərlərinə
misal olaraq «Alupkada aylı gecə», «Biq Ben alaqaranlıqda», «Hayd Park alaqaranlıqda», «Qızıl
körpü, Venesiya»,
«Yağışdan sonra
Venesiya», «Günorta Venesiya», «Günəşli
Venesiya», «Qondolalar, Venesiya», «Xaraba-Gilan, Naxçıvan», «Süleymaniyyə
məsçidi, İstanbul»
və başqa əsərlərini göstərmək
olar. Sadalanan mənzərə əsərlərini həm
real bir coğrafi məkanın təsviri, həm də eyni zamanda rəssamın
təxəyyülündən doğan təkraredilməz
bir məkan kimi xarakterizə etmək olar. Rəssam eyni zamanda diqqətçəkən
natürmortlar müəllifi
kimi də özünü təsdiq edib. «Zəncirotular»,
«Emalatxanada», «Heyva ağacının budağı»,
«Narla natürmort» və s. əsərlərində
rəssam əşya və predmetlərin incəliklərinə varmaqla
sonda estetik təsir yükünə malik bitkin kompozisiyalar
yarada bilib.
İ.Məmmədov qrafikanın bütün sahələrində eyni şövqlə maraqlı
əsərlər ərsəyə
gətirib. Rəssamın karandaş, pastel, qarışıq texnika, və s. bədii-texniki vasitələrlə işlədiyi
lövhələr, eləcə
də monotipiyaları,
cizgi rəsmləri, kitab qrafikası və başqa qrafika əsərləri özünün orijinal işlənmə üslubu
və bədii ifadə həllinin kamilliyi ilə diqqəti cəlb edir.
İsmayıl Məmmədov Bakını
və bakılıları
çox sevir. Rəssam köhnə
Bakı səhnələrinin,
əvəzedilməz «İçərişəhər»
mənzərələrinin mahir tərənnümçüsüdür.
Rəssam «İçərişəhər»i
və Bakıda XX əsrin əvvəllərində
inşa edilmiş tarixi binaların hər birini böyük zəhmət hesabına təsvir edərək bədii biçimdə tamaşaçılara
təqdim edib. Onun Azərbaycanın tarixi abidələrinin, eləcə
də «İçərişəhər»in
ayrıca abidələrinin
bədii xəritəsini
yaratmaq qüdrəti xüsusilə qeyd edilməlidir. İsmayıl
Məmmədovun Azərbaycanın
mədəniyyət xadimlərinə
həsr etdiyi bədii markalar («Üzeyir Hacıbəyli»,
«Qara Qarayev», «akademik Həsən Əliyev», «Cəfər Cabbarlı», «Bülbül»
və b.) özünün
bədii ifadə həllinə və işlənmə səlisliyinə
görə fərqlənir.
Rəssamın «Mənim
rəngli yuxularım»,
«Dədə Qorqud», «Afrika maskaları», mifoloji və folklor mövzularında yaratdığı monotipiya
nümunələri özünün
mövzu tutumu və bədii həlli baxımından xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Biz yuxarıda qeyd
etdik ki, İsmayıl Məmmədov
on ilə yaxın Musiqili Komediya Teatrında baş rəssam işləyib. Rəssam həm
də Akademik Milli Dram Teatrında və Azərbaycan Rus Dram Teatrında qoyulan tamaşalara bədii tərtibat verib və geyim
eskizləri hazırlayıb.
Onun belə tamaşalarının
sayı qırxdan artıqdır. İstedadlı rəssam həm də monumental rəngkarlıq
nümunələri yaradıb.
Təəssüf ki, müəyyən
səbəblərdən bu
bədii sənət inciləri qorunub saxlanılmayıb. Bu sarsıdıcı məqamı
digər monumentalçı
rəssamların yaradıcılığına
da şamil etmək olar. Çox zaman təmir zamanı naşılıqdanmı
və hansısa digər səbəbdən
rəssamlarımızın ağır zəhmət hesabına ərsəyə
gətirdikləri bədii
lövhələr dağıdılır.
İ.Məmmədov «Əfsanə» kafesində
(1984-85) (Sirus Mirzəzadə
ilə birgə),
«Retro» foto otelyesində
(1986-87) (Sirus Mirzəzadə
ilə birgə) və «Azərbaycan» kinoteatrında (1987-88) monumental bədii
tərtibat hazırlayıb. Rəssamın yaratdığı bu işləri bədii ifadəlilik, məna və məzmun yükünə görə
heç də yaradıcılığının başqa sahələrində
yaradılmış əsərlərdən
geri qalmır. Müəlliflərin «Əfsanə» kafesi
üçün yaratdığı
əsərlərin bədii
həlli milli miniatür sənətimizin
ənənələrindən qaynaqlanır. Müəlliflər burada mahiranə şəkildə məkanla
ahəngdar şəkildə
rəng çalarlarının
vəhdətindən ustalıqla
istifadə edərək
təkrarsız incilər
yarada biliblər.
Ümumiyyətlə, İ.Məmmədovun yaradıcılığını
ötəri olsa belə səciyyələndirsək,
rəssamın yaradıcılığında
milli qaynaqların, əsl milli çalarların əsas aparıcı xətt kimi keçdiyinin şahidi olarıq. Düşünürük ki, hər bir
yaradıcı şəxs,
o cümlədən də
rəssam nəyi və necə yaradacağından asılı
olmayaraq daim öz milli mənsubluq
hissini büruzə verməlidir. Elə təsviri
sənətdə özünəməxsus
bədii izi olan əməkdar rəssam İsmayıl Məmmədov kimi.
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 24 dekabr.-
S.13.