Fırçaların
möcüzəsi
Rafis
İsmayılovun yaradıcılıq diapazonu
geniş və rəngarəngdir
Azərbaycan təsviri sənəti yaradıcı şəxsiyyətlərin zəngin daxili aləmi, yaradıcılığının çoxşaxəliyi, həmçinin mövzu və janr diapazonunun genişliyilə diqqəti çəkir. Xalq rəssamı Rafis İsmayılovun yaradıcılığı da buna parlaq misaldır. O, ötən əsrin 70-ci illərində Azərbaycan təsviri sənətinin yüksək sənətkarlıq səviyyəsini müəyyənləşdirmiş rəssamlar nəslinə mənsubdur. Bu rəssamlar yaradıcılıqlarına görə milli rəssamlıq məktəbinin özünəməxsus və təkrarolunmaz simasının formalaşmasında böyük rol oynamışlar.
Rafis İsmayılovun rəssam kimi gördüyü işlərin sırasında Azərbaycan kinosunun gözəl nümunələri: «1001-ci qastrol», «Oxuyur Müslüm Maqomayev», «Dantenin yubileyi», «İşarəni dənizdən gözləyin», «Sevinc buxtası», «Qara gölün cəngavərləri», «İşgüzar səfər», «Narahat adam», «Küçələrə su səpmişəm», «Qətldən 7 gün sonra», «Otel otağı», «Ölsəm, bağışla», «Özgə ömür», «Təhminə», «Fəryad» və bir çox başqa filmləri qeyd etmək olar. Ən uğurlu işlərindən biri də son illərin ən uğurlu filmlərindən «Cavad xan»dır. Bununla yanaşı o bir çox teatr və opera tamaşaları, cizgi filmləri üzərində də çalışmışdır.
Rafis İsmayılov 30 mart 1939-cu ildə Bakı şəhərində ziyalı ailəsində doğulmuşdur. Atası İsmayılov Rza Məmməd Rza oğlu tarix müəllimi idi. Anası İsmayılova Anna İlyiniçna rus dili və ədəbiyyatdan dərs deyirdi. Əlbəttə, bütün bunlar evdə uşaqların tərbiyəsinə öz təsirini göstərməli idi. Dörd qardaş – Rasim, Ramiz, Rafis və Rais hələ uşaq yaşlarından həm dünya ədəbiyyatının nümunələri, həm də tarixə dair çoxsaylı kitablarla tanış olur, biliklərini artırırdılar.
Rəssam xatırlayır: «Bəlkə atamın tarix müəllimi olması, məndə arxivlə işləməyə bu qədər həvəs və maraq oyatmışdır».
Kitabları oxuduqdan sonra qalan təəssüratlar çox çəkmədən öz əksini rəsmlərdə tapırdı. Şəhərdəki mənzilin, bağ evinin divarlarını o vaxtlar bir qayda olaraq balaca Rafisin rəsmləri bəzəyirdi. Hələ erkən uşaqlıq dövründə, qardaşlardan yalnız böyüyü – Rasim oxumağı bacarırdı və oxuduqlarını kiçik qardaşlarına danışırdı, bax onda, balaca Rafis qardaşından eşitdiyi hekayətləri dərhal əlinə düşən kağız parçasında əks etdirməyə çalışırdı. Yay axşamlarında ailə bağda çay süfrəsi ətrafında yığışmağı çox sevərdi. O zamanlar karandaş bir elə asan tapılmırdı, belədə balaca Rafisin köməyinə samovarın yan-yörəsindəki kömür parçaları çatırdı. Nəticədə bağda bütün divarlar onun rəsmlərilə dolardı.
Axşamlar nənəsinin
nağıllarından doymaq bilmirdi. Bu nağıllar
Rafisin fantaziyasını
oyadırdı. Ailədəki yaradıcılıq atmosferi də oğlan uşaqlarının
gələcəyinə öz
təsirini göstərdi.
Qardaşların demək olar
ki, hamısı sonralar yaradıcı ixtisaslar seçdilər.
Böyük qardaş Rasim
İsmayılov Azərbaycanın
məşhur operatoru və kinorejissoru kimi tanındı. Rafis bacarığını təsviri
sənətin müxtəlif
sahələrində tətbiq
edə bilən rəssam, Rais isə televiziya rejissoru oldu.
İsmayılovlar ailəsi Bakının mərkəzində, «fransız»
ləqəbli Toğrul
Nərimanbəyovla bir
binada yaşayırdılar. O da, Rafis kimi, binanın
girəcəyində divarlara
şəkil çəkirdi.
Qonşuluqda isə Qolyavkinlər ailəsi yaşayırdı: ana, ata və üç
oğul. Bu ailə də sənətə bağlı idi: valideynlər musiqidən dərs deyirdilər. Sonralar oğullardan biri – Viktor Qolyavkin məşhur uşaq yazıçısı
oldu. Hazırda Sankt-Peterburqda yaşayan
yazıçı özünün
«Mənim xeyirxah atam» romanında məhz İsmayılovlar ailəsini təsvir etmişdi. 1970-ci ildə bu roman əsasında Lenfilmdə
bədii film çəkilmişdi.
Hətta
Rafis müəllim, onun uşaq rolunu oynayan oğlanla görüşüb
söhbət də eləmişdi.
Rafisin uşaqlıq illərinin digər xoş təəssüratı «Arşın
mal alan» filminin (1945-ci il, quruluşçu rejissorlar
Rza Təhmasib, Nikolay Leşşenko) rəssamı və operatoru kimi çalışan Əlisəttar
Atakişiyevlə qonşu
olduğu illərə
bağlıdır.
Rafis İsmayılovun
adı yalnız təsviri sənət mütəxəssislərinə və sənətsevərlərə
deyil, eləcə də teatr tənqidçilərinə,
bu və ya digər dərəcədə
milli kinematoqrafiyamıza
bağlı olan hər bir kəsə
yaxşı tanışdır. Onun yaradıcılıq
dairəsi olduqca geniş və çoxşaxəlidir. Rafis İsmayılov
istər teatr-dekorasiya,
istərsə də dəzgah boyakarlığı
sahəsində səmərəli
işlər görmüş
bir sənətkardır.
O, həmçinin bir
çox qrafik əsərlərin, kitab illüstrasiyalarının müəllifidir.
Lakin bütün
bunlara baxmayaraq onun fəaliyyətinin əsas sferası kinematoqrafiyadır. O, bu sahəyə 40 ilə qədər vaxt sərf etmiş, 50 yaxın bədii filmə tərtibat vermişdir. Bu filmlərin
bir çoxu Azərbaycan kinematoqrafiyasına
böyük şərəf
və uğur gətirib. Rafis İsmayılov öz
gücünü cizgi
filmləri sahəsində
də sınamış
bir sənətkardır.
Onun «Daş» cizgi filmi rəssamın novator axtarışlarının
uğurlu bəhrəsidir.
Son illər qəzet
və jurnal səhifələrində, televiziya
kanallarında Rafis İsmayılovdan alınan
müsahibələrdə bu
sənətkarın yaradıcılığının
bütün dərinliyi
və məzmunu açılmış və
təhlil olunmuşdur. Dərc olunan
materiallar yalnız rəssamın bu və ya digər
dərəcədə yaradıcılıq
yolunun ardıcıl olaraq təqdim olunması ilə ölçülmür. Bu
məqalələr həm
də rəssama ümumiyyətlə kino rəssamlığı, bu
peşənin özünəməxsusluğu,
teatr rəssamlığından
prinsipial fərqləri
barədə düşündüklərini
sərbəst şəkildə
ifadə etmək imkanı verdiyinə görə maraqlıdır.
Həmin
yazılarda Rafis İsmayılovun öz ailəsi, kino meydançalarında baş
verən gözlənilməz
və maraqlı hadisələr haqqında
xatirələri də
öz əksini tapıb. Bu məqalələr
tarixilik baxımından
da dəyərlidir.
Çünki onlarda rəssamın Azərbaycanın
kino korifeyləri – Həsən Seyidzadə, Tofiq Tağızadə, Rasim Ocaqov və
başqaları ilə
birgə işi haqqında da ətraflı məlumat almaq mümkündür. Rəssamın düşüncələrinin və faktların təqdimi baxımından
«Rənglərin sirrini
açmaq çətindir»
məqaləsi qədərincə
diqqəti cəlb edir.
Rəssamın yüksək məharəti,
fikrimizcə, onun yaradıcılığında əlamətdar hadisələrdən
sayılan V.Adıgözəlovun
«Natəvan» (2003) operası
və Polad Bülbüloğlunun «Eşq
və ölüm və ya ölümlə
rəqs edən məhəbbət» (2005) baletində
öz ifadəsini tapmışdır. Bu tamaşalarda
rəssam Azərbaycan
səhnəqrafiyası üçün
yeni olan bir sıra üslublardan
faydalanmışdır. Qeyd etmək lazımdır ki, hər iki
əsər postsovet dövründə olan ilk tamaşalar idi. Rafis İsmayılovun yaradıcılıq
diapazonu geniş və rəngarəngdir.
Bu rəssamın peşəkarlar arasında
geniş şöhrəti
və nüfuzu var. Öz yaradıcılıq
fəaliyyətini əsasən
kino sahəsilə bağlayan Rafis İsmayılov teatr rejissorları ilə birgə bir neçə dramatik və musiqili tamaşa üzərində
işləmişdir. Bir quruluşçu
rəssam kimi işi çox olsa da, o, dəzgah
yaradıcılığına da böyük vaxt ayırır, əsas etibarilə orta əsrlər Azərbaycan miniatür sənətinin ənənələrini
davam etdirir. Rəssamın 2008-ci ilin noyabrında
Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının təşkil
etdiyi «Şərqdən
şərqə» adlı
iri sərgisində göstərilmiş silsilə
əsərləri buna
sübutdur.
Rəssam həm cizgi filmləri sahəsində,
həm də kitab qrafikasında nümunələr yaratmışdır. Başqa sözlə
desək, bu gün bizim mədəniyyətimiz Rafis
İsmayılovun simasında
yüksək enerjili peşəkara, Azərbaycan
və dünya tarixinin bilicisinə, eləcə də maraqlı həmsöhbətə
malikdir.
1975-ci ildən Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının
üzvü olan Rafis İsmayılov həm də Soltan Məhəmməd adına mükafat
laureatıdır. 2000-ci ildə
isə o, xalq rəssamı fəxri adına layiq
görülmüşdür. Rəssamın əsərləri
Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyində,
Moskva Dövlət Şərq Xalqları İncəsənəti Muzeyində,
Azərbaycan Dövlət
Rəsm Qalereyasında,
eləcə də yerli və xarici
şəxsi kolleksiyalarda
saxlanılır. Tükənməz enerjili bu qocaman
sənətkarın yaşı
yetmişi ötməsinə
baxmayaraq o, dəzgah boyakarlığı sahəsində
bir-birindən maraqlı
əsərlər yaradır,
sərgilərin iştirakçısı
olur. Rafis İsmayılov bu
gün də müasir Azərbaycan təsviri sənətində,
teatr və kino rəssamlığında
ən sayılıb-seçilən
sənətkarlar sırasındadır.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 28 dekabr.-
S.13.