Tolerantlığın
qaynağı...
Ceyhun Mahmudlu: "Azərbaycandakı
dini tolerantlığın mövcud olması birbaşa olaraq
islam təfəkkürünün nəticəsidir"
Anar Yusifzadə: "Azərbaycanda insanlar
başqalarına müsəlman, yəhudi, xristian, buddist nəzərilə
deyil, insan kimi baxır"
Vahid Qazi: "Min illərlə burada yaşayan dini
azlıqlarımız da var, son illərdə icmalaşan dini
azlıqlarımız da. Bunlar Azərbaycanın dini, mənəvi
zənginliyidir"
Azərbaycan islam ölkəsi
olsa da, tarixən bu ərazidə müxtəlif dinlər də
mövcud olub. Çoxluğun dini azlıqlara tolerant
münasibətini qeyri-müsəlman dini icmaları da dəfələrlə
qeyd ediblər və bu reallığı isbat edən kifayət
qədər əsaslar var. Odur ki, bu dəfə
tolerantlığın təsdiqiylə yox, onun yaranma səbəbiylə
bağlı araşdırma aparmağı qərara aldıq. Dünyaya tolerant ölkə
kimi səs salan Azərbaycanda bu dəyər necə
formalaşıb? Suala cavab axtararkən qarşımıza əsas
iki amil çıxdı. Bir sıra ekspertlər ölkəmizdə
tolerantlığı formalaşdıran əsas amil kimi milli dəyərləri,
digərləri isə islam təfəkkürünü
göstərir. Eləcə də hər iki faktorun birgə təsirini
qəbul edənlər də var. Fikir müxtəlifliyini nəzərə
alaraq, araşdırdığımız suala daha obyektiv cavab
tapmağa çalışdıq. Bunun üçün məsələylə
bağlı müxtəlif ixtisaslı ziyalıların
münasibətini öyrənməyə
çalışdıq.
Sualımız isə belədir:
Azərbaycandakı dini tolerantlığı tarixi-mədəni
proseslərin, yoxsa islam təfəkkürünün nəticəsi
kimi qəbul etmək olar? Müsahiblərimizi və onların
cavablarını təqdim edirik.
Qafqaz Universitetinin müəllimi,
politoloq Ceyhun Mahmudlunun fikrincə, Azərbaycandakı dini
tolerantlığın mövcudluğu birbaşa olaraq islam təfəkkürünün
nəticəsidir: "Məhz bu təfəkkür tarixi-mədəni
proseslər nəticəsində Azərbaycanda dini
tolerantlığın formalaşmasına təsir göstərib.
Azərbaycanda dini tolerantlığın tarixi bu coğrafiyada
islamın yayılma tarixiylə eyni dövrlərə
düşür. Bəzi islam əleyhdarlarının dediyinin əksinə
olaraq bildirmək lazımdır ki, islam nə Azərbaycanda, nə
də ki, dünyanın hər hansısa bir yerində
qılınc gücünə qəbul etdirilməyib. Belə
olsaydı, bu gün islamın yayıldığı
coğrafiyada qeyri-dini inanclı insanlar mövcud olmazdı. Bununla
belə, son vaxtlar islamın adı radikalizmlə, terrorla,
dözümsüzlüklə hallanır və bu dinə
iftira atılaraq bildirilir ki, mövcud neqativ hallar islamın
xarakteriylə bağlıdır. Bu, tamamilə
yanlışdır. İslam təfəkkürünün
kökündə tolerantlıq dayanıb və bu da islamın
bütöv xarakterini formalaşdırır".
Dini Qurumlarla İş
üzrə Dövlət Komitəsinin mətbuat xidmətinin rəhbəri
Saleh Aslanov dedi ki, tolerantlıq Azərbaycan dövlətinin
yürütdüyü din siyasətinin ana xəttidir:
"Çünki yalnız dinlərə və etiqadlara
hörmətlə yanaşıldığı cəmiyyətlərdə
sabitlik möhkəm və sarsılmaz olur. Azərbaycan
xalqının bu sahədə gözəl ənənələri
var. Məsələn, yəhudilər Azərbaycanda əsrlərdir
yaşayırlar. Bu müddətdə onlara qarşı
ölkəmizdə hər hansı ayrı-seçkilik edilməyib.
Yaxud Qafqazda ilk kilsə sayılan Şəkidəki Kiş məbədi
bu günədək qorunub saxlanılır. İslam Azərbaycanda
yayıldıqdan sonra həmin məbədin yerləşdiyi ərazidə
xristianlar yaşamasa da, xalqımız həmin məbədi
qoruyub. Təbii ki, bu cür tolerant mühitin
formalaşmasında islam dininin də xüsusi rolu var. Amma
xalqın genetik kodunda bu tip xarakterik xüsusiyyətlərin
olması vacib şərtdir. İslam bütün müsəlman
ölkələrində eynidir, şərtləri dəyişmir.
Ancaq bütün xalqların, cəmiyyətlərin bu dinə
münasibəti eyni olmadığı kimi, Azərbaycan
xalqının da islama münasibəti digər müsəlman
ölkələrinin münasibətindən fərqlənir.
Azərbaycan əksər müsəlman və xristian ölkələrindən
daha tolerantdır və tolerantlığımız bizim
üçün mühüm dəyər olmaqla yanaşı,
həm də gələcəyimizin sülh və əmin-amanlıq
üzərində qurulmasının təminatıdır".
Müstəqil hüquqşünas Əlövsət Allahverdiyev isə bu suala birmənalı olaraq cavab verməyin onun üçün çox çətin olduğunu vurğuladı: "Burada həm tarixi-mədəni proseslərin, həm də islam təfəkkürünün rolunu qiymətləndirmək olar. Yəni tolerantlıq təfəkkürdə həm də zamanla formalaşır".
AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun elmi işçisi, ilahiyyat üzrə fəlsəfə doktoru Samirə Həsənova söylədi ki, ölkəmizdəki tolerantlıq, başqa dinlərə xoş münasibət Azərbaycanın reallıqlarındandır. Bu gün Azərbaycanda dini abidələrin bərpasına, məscidlərin, kilsələrin, sinaqoqların təmir və tikintisinə verilən diqqət tarixən formalaşmış milli-mənəvi mədəniyyətin, tolerantlıq ənənələrinin olduğunu təsdiqləyir. Bunun köklərinə nəzər salsaq görərik ki, islama qədərki dövrdən etibarən Azərbaycan müxtəlif dinlərə ev sahibliyi edib. Tanrı anlayışına sahib olan dinlərdən maqlar təliminə, ataların ruhlarına sitayişə qədər müxtəlif inanclara sahib insanlar bir arada yaşayıblar. Başqa sözlə, Azərbaycan ərazisində eyni zamanda bütpərəstlər, zərdüştlər, xristianlar, yəhudilər və başqaları birlikdə yaşaya biliblər. Doğrudur, hər dövrdə hakim ideologiya və ya inanc özündən əvvəlkiylə mübarizə aparıb və öz hegemoniyasını qurmağa çalışıb. Məsələn, Qafqaz Albaniyasında atəşpərəstlik xristianlığın təqibinə məruz qalıb. Ancaq islamın gəlişiylə tamamilə öz təsirini və əhəmiyyətini itirib. Amma bütün bunlar hakimiyyət səviyyəsində idi. Xalq arasında heç zaman milli-dini inanclarıyla əlaqəli münaqişələr olmadığını diqqətə aldığımızda deyə bilərik ki, yerli xalqın inancları onların arasında çəkişmə səbəbi olmayıb. İslam dinində zorlama və məcburiyyət yoxdur. İslam dininin təməl prinsiplərindən biri də budur. Çünki din bir əqidə və inanc məsələsi kimi zorla qəbul ediləcək və ya zorla qəbul etdiriləcək bir sistem deyil. Dində əsas olan inanc hissidir. İnanma isə tamamilə vicdan və qəlbə aid məsələdir. Din və vicdan azadlığının açıq dəlili və insanların bir-birinin inancına hörmət göstərməsinin vacibliyini göstərən bir dəlil isə "Kafirun" surəsində buyurulan "Ya Peyğəmbər de ki, sənin dinin sənə, mənim dinim mənə" əmridir. Azərbaycan xalqı da məhz belə bir islamı qəbul etdi. Tanrıçılıq inancına sahib Azərbaycan xalqı üçün bu yad, qəbuledilməz bir inanc olmadı. Onsuz da öz daxilində mehriban yaşayan bir xalq islamla daha da təkmilləşdi. Əgər daha əvvəl dinlərin öz tərkiblərində gətirdikləri sevgi, dostluq, mərhəmət kimi duyğuların təsiriylə davranırdılarsa, islamın gətirdiyi əmrlərlə yaradılanı yaradan xətrinə sevmək daha da formalaşdı və bu sevgi Azərbaycan türklərinin qanındakı sədaqət, mərhəmət və qonaqpərvərlik hissləriylə birləşərək özünün ən gözəl və parlaq bəhrəsini verdi".
Politoloq Anar Yusifzadə bildirdi ki, subyektiv fikri olsa da, müşahidələrinə görə, tolerantlıqla bağlı eyni vəziyyət başqa keçmiş sovet respublikalarında da müşahidə olunur: "Burda xüsusilə vurğulamaq istədiyim məsələ odur ki, dini tolerantlığı hamı doğru başa düşürmü? Tolerantlıq dözümlülük deməkdir. İnsan sevmədiyi, xoşuna gəlmədiyi bir şeyə dözümlülük göstərə bilər. Çox da uzaq olmayan tariximizə nəzər salsaq, görərik ki, bu gün Azərbaycan torpaqlarında, adətən ədavət islamın fərqli axınları arasında olub. Xristian olan ermənilər, gürcülər və ruslar isə siyasi maraqları hansı tərəfə yaxın olmağı diktə edirdisə, həmin tərəflə müttəfiqlik edirdilər. Fikrimcə, hazırda Azərbaycanda və əksər keçmiş sovet respublikalarında dini tolerantlıq deyil, özümüzün və başqalarının dinləri haqqında məlumatsızlıq var. Ona görə də Azərbaycanda insanlar başqalarına müsəlman, yəhudi, xristian, buddist nəzərilə baxmır. Biz bir-birimizi ilk növbədə insan olaraq qəbul edirik. Dini mənsubiyyətimiz arxa plana keçməkdədir. Yoxlamaq istəsəniz, küçələrdə sorğu aparın: şiə ilə sünninin, katolik ilə provaslavın və ya protestantın və yaxud da dağ yəhudiləriylə Avropa yəhudilərinin arasındakı fərqləri soruşun. Nəticələr sizi təəccübləndirəcək. Görəcəksiniz ki, insanlar öz dinləri haqqında belə xəbərsizdirlər. Bu, sovetlər birliyinin qoyduğu bir mirasdır. Hətta bütün dini icmaların liderlərini də götürsək, onların hamısı sovetlər birliyində yetişmiş, tərbiyə almış insanlardır və onların üzərinə, bütün icmaların liderlərinin üzərinə böyük yük düşür, onlar gələcək nəsilləri elə yetişdirməlidirlər ki, onlar da insanları ilk əvvəl dini mənsubiyyətinə görə yox, ilk əvvəl onu insan olduğuna görə qəbul etsinlər. Sizin sualınıza konkret olaraq cavabım isə o olacaq ki, islam dini hər nə qədər tolerant olsa da, Azərbaycanın bugünkü tolerantlığına onun təsiri o qədər də güclü deyil, çünki əhalimizin əksəriyyəti dindar deyil və çoxu dinin ehkamlarından xəbərsizdir. Bugünkü tolerantlığın mövcud olmasının başlıca səbəbi sovetlər birliyindən qalan mirasımız və dövlət strukturlarının dini radikalizmə qarşı apardığı mübarizədir".
"İnam" Plüralizm Mərkəzinin sədri Vahid Qazi dedi ki, onun subyektiv yanaşması cavabı coğrafi məkanda axtarmağa yönəlib: "Bizim coğrafi məkanımız qapalı deyil, açıqdır. "Açıqlıq" bu məkanda yaşayanlara çoxsaylı yenilikləri tez-tez görmək imkanı verib. Karvan yolu kənarında yaşayanla dağ başında yaşayan adamların yeniliyə münasibəti fərqli olduğu kimi (yeniliyə alışmaq və s.), "açıq məkanda" yaşayan xalqlar da ucqardakılardan yenilik qarşısında daha az heyrətlənəndirlər. İkinci nüans isə çoxluğun azlıqdan çəkingən olmamasıdır. Azlıq çoxluğa təhlükə deyil. İslam çoxluğu özünə təhlükə bilmədiyi heç bir başqa dini azlığa dözümsüzlük göstərməyib, əksinə onu qoruyub. Bu gün bizdəki dini zənginlik elə sualda qoyduğunuz hər iki prosesin nəticəsindən qaynaqlanır. Bizdə istər milli, istərsə də dini tolerantlıq tarixi ənənələrə söykənir. Min illərlə burada yaşayan dini azlığımız da var, son illərdə icmalaşan dini azlıqlarımız da və bunlar Azərbaycanın dini, mənəvi zənginliyidir".
Real Cəfərli
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 1 fevral.-
S.11.