"Poeziya dünyəvidir, həmişəlikdir"
Musa Yaqub: "Əgər
bu dünyada vəfasızlıq varsa, o da elə
insanlardadır"
"O qədər mövzu haqqında söhbətlər
gedir ki, söz sınır..."
Tanınmış şair
Musa Yaqubun 74 yaşı tamam oldu. O, İsmayıllı
rayonunun Buynuz kəndində anadan olub. Buynuz özünəməxsus
təbiəti olan bir kənddir. M.Yaqub Göyçay Pedaqoji məktəbini
bitirəndən sonra rayonun Tircan və Buynuz kəndlərində
müəllim işləyib. ADU-nun filologiya fakültəsində
qiyabi təhsil alıb. Bu dövrdə Buynuzdakı 8 illik məktəbin
müdiri olub. Bakıya köçəndən sonra Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında bədii ədəbiyyatı
təbliğ bürosunda direktor müavini, "Azərbaycan"
jurnalında poeziya şöbəsinin müdiri vəzifəsində
çalışıb. İsmayıllıdakı rayon qəzetinin
redaktoru olub. Ədəbi fəaliyyətə 1957-ci ildə
"Azərbaycan" qəzetində çap olunan
"İki qəlb, iki dünya" poeması ilə
başlayıb. Sovet dövründə Moldovada sovet ədəbiyyatı,
Ukrayna və Özbəkistanda Azərbaycan ədəbiyyatı
günlərində və digər ümumittifaq tədbirlərində
iştirak edib. "Yarpaqlar oxuyur" (1966), "Bu məhəbbət
yaşadır məni" (1966), "Mənim kainatım"
(1973), "Üzü bəri baxan dağlar", (1977),
"Yaxşı ki, sən varsan" (1979), "Bir sim üstə"
(1983), "İki qəlbin işığı" (1985),
"Mənim sevgi taleyim" (1988), "Ürəyimdə
yerin qaldı" (1992), "Nanə yarpağı" (1996),
"Payızdan yaza yol varmı" (1999), "Ruhumla söhbət"
(2000), "Bu dünyanın qara daşı göyərməz"
(2007) və başqa kitabları işıq üzü
görüb.
Musa Yaqub həmişə təbiətlə
sıx bağlı olub. Bu səbəbdəndir ki, onun
yaradıcılığında təbiət-insan mövzusu əsas
yer tutur. Təbiət mövzusunda yazmaq, təbiətdə
insan, insanda təbiət axtarmaq, bu ilahi
bağlılığı vəsf etmək onun qələmində
həmişə ecazkar, canlı ifadəsini tapıb. Bu
mövzu o qədər bitib-tükənməyən bir əhval
yaradır ki, yaradıcının ürəyinin odu istər-istəməz
oxucuya da sirayət etməyə bilmir.
Musa Yaqub təbiətdən
ayrı qalmır. O, həmişə kənddə gerçəkdən
nəfəs alıb, istədiyi kimi yaradıcılıq
havası alıb. Hər halda əlacı olsaydı,
ümumiyyətlə, kənddən çıxmazdı.
İnsan dünyaya sanki təbiət
adlı ilkinlikdən gəlir. Harada
yaşayırsa-yaşasın, onu nə isə doğulduğu
məkana çəkir. Bu, insanın mahiyyətcə yurda,
ulusa sevgisi deməkdir. 74 yaşlı Musa Yaqub təbiətdən
yazmaqla yanaşı həm də yurda, ulusa sevgiylə
yaşayır, milli dərdlərimizlə birgədir. Şair
deyir ki, kəndsiz yaşamaq ümumiyyətlə,
mümkün deyil. Bu gün yenə də dağların,
meşələrin, çəmənlərin, bulaqların
yanına əvvəlki şövqlə gedir: "Dağlar
bilir, kiməm, mən də bilirəm təbiət kimdir. Təbiətlə
görüşə çox böyük sevgi ilə gedirəm.
Bundan böyük fərəh alıram. Ancaq sanki dünyanın
sonsuz qayğıları bütünlüklə
soydaşlarımızın halına təsir edib,
ayrıntıları, əsəbilikləri insanların
canına, qanına keçib. Doğrudan da insanlara ərk etmək
olmur, di gəl, təbiətə, ağaca, dağa ərk etmək
olur".
Təbiətin də
dözümünün bir səddi, həddi var. İnsan
yüzillərdir ki, təbiətlə özü
arasındakı doğmalığa yetə bilmir, əksinə,
təbiətlə insan arasındakı yadlıq, uçurum
günü-gündən artır. Şairin fikrincə, təbiət
birdən-birə insana acığını, hiddətini
bildirmir, hər halda insanın ona elədiklərini qətiyyən
unutmur. Bu gün təbiət əvvəlki dövrlərdən
daha çox hasarlanır. Bu gün insanlar təbiətə
daha çox şeylər diqtə edir, ondan çox şeylər
umurlar. Torpaq indi bölük-bölük, hasar-hasardır.
İnsandan doğmalıq görməyən torpaq gec-tez hiddətini
büruzə verir: "İndi çəpərləmə hər
yanda var. Məsəl var ki, qonşu-qonşu olsa, bağ
çəpəri neynir? İndi camaat daş hasarı
göyün üzünə qaldırır. Əvvəllər
kənd yerlərində adi çəpərlər olardı,
insanlar arasında doğmalıq o zaman daha çox idi.
İndi lap paxıl olmayanın belə o daş hasarlardan
qonşusuna salam vermək imkanı olmur".
Çağdaş zaman
adamları pulçuluğa alışdırır. Pulçu
sözün əsil mənasında yalnız çoxlu varidat
yığmağa çalışır, onun vətəndən,
ulusdan danışması şərti bir şeydir. Ancaq
yurduna, ulusuna sözün əsil mənasında bağlı
olan insan həmin o müqəddəsləşən məkana
heç zaman pul ölçüsü ilə yanaşmır.
Ümumiyyətlə, pula əsaslanan sevgi daimi deyil,
beşgünlükdür. M.Yaqub deyir: "Dünyanın bu dərəcədə
bölünməsi mənə yaxşı təsir eləmir.
İnsanlar tarix boyunca torpaqla bağlı çox
vuruşublar. Əgər torpağı qorumaq Vətəni
qorumaq səviyyəsinə qalxırsa, bu, artıq müqəddəs
bir əməldir. Ancaq ayrı-ayrı adamların
mümkün qədər çox torpaq əldə etmək
istəyini, ehtirasını anlaya bilmirəm. Hərdən
insan fikirləşir, bu dünyanın axırı yoxdur, ancaq
bəlkə də var. O torpaq bəlkə də heç kəsin
olmayacaq. Baxırsan, tarix boyunca bir torpaqda çoxlu nəsillər
yaşayıb, dünyadan köçüb gediblər. Adam
ruhunun gözü ilə çox aydın görür ki, bax,
bu yerlərdə ləpirlər də,
çığırlar da üst-üstədir. Bir evdən
bir adamı çağırırsan, on adam
çıxır. Vaxt olacaq, o ləpirin üstünə mənim,
sənin ləpirin də düşəcək. Bu, həyatın
qaydasıdır: torpaq həmişə bizim üçün
müqəddəs olacaq. Biz özümüzün ləpir
payımıza, qəbir payımıza, babalarımızdan bizə
miras qalan müqəddəs torpaq payımıza mütləq
minnətdar olmalı və baş əyməliyik. Bu
dünyanın qovğaları beynimizi, ruhumuzu yoranda əsəblərimizin
sakitləşdiyi, ruhumuzun pərvəriş
tapdığı, uçduğu, rahatlandığı bir məkan
var. Zamanımız gileylərlə doludur. Ata oğlundan,
oğul atasından, qohum-qardaş bir-birindən gileylidir.
Müqəddəs olan çox şeylər var, onun ən qiymətlisi
elə torpaqdır. Gözüdoymazlıq hissi o qədər
adamların qəddini sındırıb ki... Millətin
nümayəndələri bu və başqa problemlər
haqqında elə hey danışırlar, təəssüf
ki, bir şey çıxmır. O qədər mövzu
haqqında söhbətlər gedir ki, söz sınır. Sədaqət,
sevgi də ölüb gedir. Əgər bunlar sarsılırsa,
yoxa çıxırsa, o zaman müqavimət necə olsun?
Müqavimət yerini verib topa, tüfəngə. Ancaq qabaqlar
söz hər şey idi".
Şairin ürəyi həmişə
doludur: elə hey dünyanın yamanını yamanlayır,
yaxşısını öyür. Onunla zaman-zaman insanın mənalı
yaşamaq sevdasından, özüylə üz-üzə
qalmaq, təbiətlə, dünyayla bir olmaq gərəkliyindən
çox söhbətləşmişik. İndi dünyadan
şikayətlənməyən yoxdur; ancaq
yaradıcılarımızın şikayətlənməsi
ictimai mühitdə az qala davamlı "ictimai şok
effekti" yaradır. M.Yaqub deyir, ömrü yenə də
yaradıcı əhvalda davam edir: "İndi mənim
ömür məqamım elə çağdadır ki, digər
məqamlardan ayrılmır. Yaş adətən ömürlə,
illə sayılsa da, əslində belə deyil. Müəyyən
yaradıcılıq əhvali-ruhiyyəsi, yazılarım var.
Əsas yazmaq əhvalının olmasıdır, əgər
bu olmasa, nə bilim, məncə, insan kimi yaşamaq olar, ancaq
şair kimi yaşamaq olmaz".
Hər bir yaradıcıda, qələm
adamında adətən özünə olduqca tanış,
içindən gələn yaradıcılıq notu, xətti
olur. Bəstəkarlarda, heykəltəraşlarda, rəssamlarda,
yazıçılarda, şairlərdə bu cəhətlərin
olması təbii sayılır. Ancaq şübhəsiz, fəlakət
o zaman baş verir ki, yaradıcı tükənə və
başlaya özünü təkrar etməyə. Əlbəttə,
zaman əhvalından üstün yaradıcılar daim yeni
üfüqlər yaradırlar. O, bir cəhətə
arxayındır: özünü təkrarlamadığına
əmindir: "Baxırsan ki, payızdır, elə bilirsən,
bütün payızlar bir-birinə oxşayır.
Düşünürsən ki, eyni payızdır da, bir də
gələcək. Yox, o payız daha ömründə gəlməyəcək.
Çünki o yarpaqlar həminki deyil, o düzüm əvvəlki
deyil, tamam başqa bir aləmdir, bir arx arxın suyu o birindən
fərqləndiyi qədər fərqlənir.
Deməli, bunlar qətiyyən
təkrar deyil. Mənim üçün yaşamağın və
şeir yazmağın qəribəliyi və təkrarsızlığı
da belə qənaətlərdən doğur. Əgər bunlar
təkrardırsa da, yenə həmin fərq qalır. Heç
vaxt o payız olduğu kimi qayıtmayacaq, mütləq
başqa cür gələcək. Hə yaxşı bu fərqlər
var. Mən bu fərqlərin içində yaşayıram.
Zaman həmişə ağırdır, bütün hallarda
ağlaşma qurmağı düz saymıram. Yaradıcı
adam üçün əsl yaradıcılıq üslubu ilə
yerimək çox çətindir. Ancaq yeriyə bilməyəndə
özünü təkrarlamaq yaranır. Bəzən belə
şeylər adamı diksindirir. Heyləməli, həyatın
bütün gedər-gəlməzləri ilə
razılaşmaq lazımdır. Hələ çoxlu
arzularım var, bir sevgim var ki, onun xatirəsinə baş əyim,
bir məkanım var ki, ona salam verim. Belə duyumda, bir kətil
üstə oturub düşünmək mənə fərəh
verir. Hə, sonra həyatla vidalaşmaq olar.
Yaradıcılıq sarıdan gileylənmirəm. Ürəkdə
yanğı olanda yazmaq olur".
Musa Yaqubun poeziyasında həmişə bir dirilik, doğmalıq, təbiilik görmüşəm. Şair üçün düşündüyünü fitrətən gözəl ifadə etmək doğrudan da xoşbəxtlikdir. Onun aləmində şairlik tamamilə yüksək, ülvi bir duyğudur. O, hər şeiri, kitabı ilə oxucusunu öz xatirələri, sevdalı günləri, dünəni, bugünü, sabahıyla görüşdürür. Şair yaradıcılığındakı təbiət mövzusunu taleyiylə sıx bağlayır. Onun ictimai məzmunlu şeirlərində belə, təbiət rəmzləri - dağ, daş, çay, səma, bulud və başqa canlı obrazlar xüsusi yer tutur. O, gördüyü ən adi bir gülün ləçəyini belə məharətlə rəmzləşdirməyi, insan taleyi ilə bağlamağı bacarır. Onun təbiətə sevgisində və həmin sevgini ifadəsində indiki əksər yeni yaradıcılar sayağı pis mənada mücərrədlik, anlaşılmazlıq, qaranlıq məqamlar yoxdur. Şair fikrini son dərəcə aydın, təbii, doğma deyir. Dərd doğma deyiləndə ürəyəyatımlı olur, ünvanını tapır. Baharın çiçək ömrünü görmək onun hər ilki şakəridir. Onun üçün kənddən ayrılmaq həmişə az qala fəlakət olub. Təkcə elə bu cəhətin özü şair ömrünün oxucularına insani təsiridir. Yəni paytaxtda yaxşı şəraitin olsa belə, elindən-obandan ayrılmayasan, ondan beşəlli yapışasan, ata yurdunun hər dağını-daşını əziz tutasan, yurdu müqəddəsləşən məkan hesab edəsən. Sevgi ürəkdən gəlməyəndə yoxsul, təməlsiz olur.
Musa Yaqub həmişə cəmiyyətin dərdlərini təbiətin dili ilə ifadə etməyə çalışıb: "İnsanın içi vaxtla dəyişilmir. O şeyləri ki, təsvir etmişdim - insan münasibətlərini, həyatda, mühitdə baş verən ziddiyyətləri; deyirəm bunları bir zamanlar nə yaxşı duymuşam. İnsan zamanla, vaxtla daim qarşılaşır, bir az silkələnir, söz deməyə vadar olur. Bu zaman o, təbiətə dönüb gedir, görür ki, o ağaclar, təbiət, təmizlik, hamısı qalıb. Ancaq dəyişilən insanlardır. Əgər bu dünyada vəfasızlıq varsa, o da elə insanlardadır. Sözündə yalançılıq, iftira, unutqanlıq... İnsan həqiqətlə, həyatla sözün böyük mənasında rastalaşanda həqiqəti dərk edir. Şair həmişə cəmiyyəti incəliyə, ruh kövrəkliyinə, doğruluğa, insanlığa səsləyir. Ona görə də poeziya dünyəvidir, həmişəlikdir".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 13 may.- S.14.