Yeni "psixosof teatr poetikası"
Dünyanın
mövcud teatr mənzərəsinə diqqət yetirdikdə
yaranan hər yeni cərəyanın konkret tarixi şəraitin
tələblərindən şərtlənərək peyda
olduğunu görürük.
Hətta
özündən əvvəlki üslubu tamamilə rədd edən
istənilən yeni cərəyanın yaranmasında belə,
rədd olunanın təsiri sezilə bilər. İstənilən
tam bitkin nəzəri əsaslara malik poetikanın yaranması
mürəkkəb bir prosesdir və çox zaman bu cür
proseslərin başlanğıcında son nəticəni
proqnozlaşdırmaq da çətin olur. Bu cür mürəkkəb
prosesi konkret olaraq Vaqif İbrahimoğlunun yaratdığı
psixosof teatr poetikasının timsalında nəzərdən
keçirərək sözügedən poetikanın
yaranmasına təsir edən əsas metod və
üslubların da modifikasiyasını görmüş
olarıq.
Haqqında
danışdığımız yeni teatr poetikasının
şəcərəsi K.S.Stanislavskidən başlayaraq Vaqif
İbrahimoğlunun sələfliyi ilə davam etdirilməsi nəticəsində
izlənilə bilər. Yəni, Vaqif İbrahimoğlu
rejissurası K.S.Stanislavskinin əsasını qoyduğu
metodun tarixi inkişafının proqnozlaşdırıla biləcək
nəticəsi kimi meydana çıxdı. Bu prosesi çox
qısa şəkildə izləməyə
çalışaq. Məlumdur ki, K.S.Stanislavski gənc teatr
xadimlərinin yetişdirilməsində yaxından iştirak
etmişdir. O da məlumdur ki, onun tələbələri kifayət
qədər müxtəlif üslublara müraciət etsələr
də, yenə də başlanğıcın, təməlin
ümumiliyi iş metodunda bu və ya digər formada təzahür
edir.
T.Surina
"Stanislavski və Brext" kitabında Brext və Meyerxoldun
tamaşalarında bir çox yaxın məqamların
olmasına baxmayaraq, Brextin pritça formasına
üstünlük verdiyi halda, Meyerxoldun Stanislavskinin şagirdi
kimi şüarı da emosiya vasitəsilə verməsinə
diqqət yönəldir. Sadəcə olaraq, Meyerxoldun
teatrında emosiyanın əldə edilməsi
üçün səhnədə real gerçəklikdə
olduğundan fərqli (daha ümumiləşdirilmiş) vasitələrdən
istifadə olunur (səbəb eyni olsa belə!) və
sözsüz ki, bu, özünü təzahürdə də
göstərir. Meyerxoldun Stanislavski metodunun bəzi məqamlarından
bəhrələnərək biomexanikaya yönəlməsi
göstərir ki, düzgün təyin olunmuş özəklə
bir sıra cərəyanlara istiqamət vermək olar. Bu zaman
unudulmamalıdır ki, tamaşanın ümumi
görüntüsündəki mövcud fərqlərə
baxmayaraq, fiziki hərəkətlər metodu və biomexanika
eyni özəkdən, eyni əsasdan çıxış
edir. Meyerxold yazır: "Psixologiya bir sıra məsələlər
üzrə müəyyən nəticəyə gələ
bilmir. Teatrın binasını psixologiyanın müddəaları
üzərində qurmaq, qum üzərində ev tikmək kimi
bir şeydir: o, mütləq dağılacaq". Bildiyimiz
kimi, K.S.Stanislavski hər hansı pyesdə yaradılan
obrazın düzgün açılması üçün
işin iki mümkün aparılma istiqamətindən
yazır. Birinci halda, obrazı daxildən hiss etməklə
onun xarici davranışını müəyyən etməkdir
ki, (Meyerxold bu metodu "narkoz" və "hipnoz" kimi
sözlərlə ifadə edir) bu halda obrazın xarici təzahürü
həyatda real olaraq insanın keçirdiyi hisslərin
yaşanması prinsiplərinə müvafiq olaraq
yaradılır. İkinci halda isə, yuxarıda haqqında
danışdığımız fiziki hərəkətlər
metodudur ki, bu metod, aktyorun obrazın daxili aləmini (psixoloji vəziyyətini)
tuta bilmədiyi hallarda ona misilsiz xidmət göstərir.
Söylədiyimiz kimi, Meyerxold ikinci istiqaməti seçdi.
Ancaq birinci istiqamətin davamçıları bütün
dünya üzrə daha çox yayılıb desək,
fikrimizcə, yanılmarıq.
Psixoloji cərəyan yəqin ki, keçmiş Sovet İttifaqının istər teatrında, istərsə də televiziya, həmçinin böyük ekranında ən çox tələb olunan və sevilən, buna görə də daha çox yayılan istiqaməti idi. Buna çox gözəl şəraiti aktyorları hazırlayan ali məktəblərin məhz Stanislavski sistemi əsasında hazırlanan tədris proqramından istifadə etməsi kimi faktor yaradırdı. K.S.Stanislavskinin tələbəsi olmuş A.D.Popov bir rejissor kimi psixoloji üslubda işləməklə yanaşı bir sıra istedadlı rejissorların müəllimi olmuşdur ki, bu rejissorların yaradıcılığında həmin "özəyi" sezmək mümkündür. A.D.Popovun tələbəsi olmuş A.Efros yazır: "Həm də deyirdilər ki, o, çoxlu şagirdlər yetişdirib. Bu da düzgün deyilmişdi. Görünür, Stanislavski, Nemiroviç-Dançenko və Vaxtanqovdan sonra daha böyük əsasla müəllim adlandırılacaq başqa rejissura ustadı olmamışdı. Teatr institutlarında çoxları dərs deyir, ancaq əsl şagirdlər çoxlarında olmur. Popovun şagirdləri, hətta böyük istedada malik olmadıqda belə, təkcə ona görə yaraşıqlı və maraqlıdırlar ki, onları Popov öyrədib".
A.Efros və T.Kazımov kimi istedadlı rejissorlar isə müəllimlərinin "səmimi və sadə", "insani hiss və yaşantıların çalarlarına qarşı diqqətcil" keyfiyyətləri ilə yanaşı yaşadıqları dövrün ictimai problemləri baxımından teatra yeni nəfəs gətirdilər. Bu baxımından Tofiq Kazımovun ümumilikdə Azərbaycan teatrına gətirdiyi yenilik, sözsüz ki, daha əhəmiyyətli görünür. Meyerxoldun seçmədiyi, Stanislavskinin geniş miqyasda tətbiq etdiyi psixologizm, əslində, Azərbaycan səhnəsində tələb kimi məhz T.Kazımov tərəfindən qoyuldu və beləliklə də, məhz T.Kazımov, Azərbaycan teatr tarixinə həsr olunmuş istənilən dərslikdə göstərildiyi kimi, Azərbaycanda lirik-psixoloji teatrın əsasını qoydu. T.Kazımovun teatra gətirdiyi yenilik həm də ondan ibarət idi ki, konseptual rejissura artıq fərqli üslub kimi deyil, tələbələrə tədris olunan yaradıcılıq istiqaməti kimi müəyyənləşdi.
Əslində, baxdığımız məsələ bu məqamda çox vacib mərhələsini yaşayır. Fikrimizi izah etmək üçün məhz T.Kazımovun misali üzərində dayanaq. İsrafil İsrafilov T.Kazımova həsr olunmuş kitabında yazır ki, 60-cı illərin teatrına xas olan ən mühüm xüsusiyyət (söhbət Azərbaycan teatrından gedir) siyasi-iqtisadi, həmçinin ictimai məsələlərə münasibətin səhnədə canlandırılması idi. Bu yerdə qeyd etməyə bilmərik ki, Azərbaycan dramaturgiyasının ən böyük nümayəndələri həmişə əsərlərində dövrün vacib ictimai problemlərini əks etdiriblər. Sadəcə olaraq, müəllif mətnini rejissor konsepsiysına tabe etmək baxımından T.Kazımovun göstərdiyi səylər Azərbaycan teatrı üçün yeni üfüqlər açırdı. Beləliklə də, T.Kazımov yaşadığı dövrün obyektiv gerçəkliyini öz duyumuna müvafiq olaraq psixoloji aspektdən açmağa çalışırdı. Bu psixologizm ünsürü T.Kazımovun pyes seçimində də özünü göstərirdi. Ancaq bu seçim yenə də, daha çox Stanislavskidə oldğğu kimi tamaşanın ümumi ruhunun hiss edilməsim ilə bağlı idi. Pyesin yazılmış olduğu ovqat dəyişdirillmir, hansısa analogiyaların nəticəsində fərdi təcrübənin, duyumun labüd bildiyi əlavələr yalnəz həmin ovqatın daha güclü təqdim olunmasına xidmət edir.
T.Kazımovu özünə ustad sayan Vaqif İbrahimoğlu yaradıcılığının ilk mərhələsində göstərilən prinsiplərə əsasən ovqatın yaradılmasına çalışırdı. Məsələ bundadır ki, Stanislavski sistemi bu və ya digər ideyanın canlandırılması üçün istənilən halda insan psixologiyasının real həyatdakı təzahürünü nəzərdə tutur. K.S.Stanislavski üçün ən vacibi bu sistemin hansı ideyanı canlandıracağı deyil, ümumiyyətlə, bu metodun kəşfi, sistemin təşkili idi. Sonrakı mərhələdə, A.D.Popov real həyat təzahürünü müvafiq pyeslərə tətbiq etməklə dövrün tələbini "müzakirəsiz" yerinə yetirmiş oldu. Bundan sonra, Tofiq Kazımıov təklif olunan əsərlərə ideya naminə müdaxilələr edir, ancaq psixologizm hələ də real təzahürdə qalmaqdadır. Bu isə onunla əlaqədardır ki, tamaşanın ideyası rejissorun fərdi duyumundan çıxış edən ictimai məsələlərə yönəlib, bununla belə, fərdi duyum kollektiv duyum şəklinə keçməyib və bu səbəbdən də, psixoloji təzahür heç bir ümumiləşdirmələrə məruz qalmayıb.
V.İbrahimoğlu yaradıcılığının da
ilkin mərhələsinə məhz real təzahür daha
yaxın görünürdüsə, artıq "Yuğ" Teatrının son
tamaşalarında təzahür özünəməxsusluğu
göz qabağıda idi
və bu da tamamilə
normal bir
inkişafın nəticəsidir. Belə ki,
burada biz artıq fərdidən
uzaqlaşmanın, daha ümumi
olanın konkret forma
alması üçün fərdi olana lazım olduğundan
fərqli nə isə axtarışının şahidi oluruq. K.S.Stanislavskinin təklif etdiyi
sistem isə istənilən halda yararlıdır, bu sistem qoyulan məqsədə
"necə getməli?" sualına cavab
verir. Hansı məqsədin
qoyulmasından asılı olaraq isə nəticədə
müxtəlif təzahürlər alına bilər. Ancaq bununla belə, sistem həmin o sistemdir, metod həmin metoddur.
Vaqif İbrahimoğlunun
rejissor şəcərəsində
adlarını çəkdiyimiz
rejissorlar istənilən
halda dramaturji materialın təklif etdiyi formalardan kənara çıxmayıblar. Ancaq bu və ya
digər dramaturqun yazdığı əsər
əgər onun fərdi baxışlarının
əksidirsə, yaxud yaşadığımız dövrün
bizə verdiyi informasiya bir sıra mövcud əsərlərə əvvəlki
kimi yanaşmağa qoymursa müasir dövr teatr xadimlərinin bir neçə seçim imkanı var. Bunlardan birincisini V.İbrahimoğlunun
sözləri ilə göstərmək istəyirik:
"... xatırlatmaq artıqdır
ki, milli sənətimiz muğam, klassik şeir, aşıq sənəti və b. məhz ezoterik ənənəsinin
canlı təcəssümüdür...". Beləliklə, artıq tam formalaşmış
mükəmməl struktura
malik ezoterik sənət nümunələrinin
"dramlaşdırılmış" deyil, birbaşa şəkildə (sözsüz
ki, bütöv deyil, bu və
ya digər məqamların) teatr səhnəsində tətbiqi
söylənilən alternativlərdən
biridir. Bu istiqamət
özünü "Yuğ"
Teatrının yaradıcılığının
ilkin mərhələsində
daha çox büruzə verirdi: istər ədəbi
material kimi, istərsə
də estetik həll baxımından. Belə ki, istənilən tamaşanın aparıcı
qüvvəsi olan aktyorun üzərinə
"Yuğ" Teatrında
daha böyük öhdəliklər düşürdü.
Rejissor aktyorlardan yalnız öz ideyasının icraçıları olmağı
tələb etmirdi, çalışırdı ki,
onlar da həmin ideyanın daşıyıcıları olmaqda
maraqlı olsunlar (bunlardan hansı daha "qəddar" addımdır" demək
çətindir). V.İbrahimoğlu teatrın təşkilində
bu məqama çox ciddi yer ayırmışdır.
Beləliklə, yeni teatrda tamaşa artıq tək rejissorun fərdi zövqünün
və dünyaduyumunun
təzahürü olmur.
Tamaşada iştirak edən hər bir aktyorun "müəllifliyi" ümumi
işin ahənginə
daxil olur, onun üzvi hissəsinə çevrilməklə
nə ideya əsasının, nə də estetik həllin müəlliflərinin
ayrılıqda təqdim
edə bilməyəcəyi
fərqli nə isə təklif edir. Sonda, vahid tamaşa
hüdudlarında tamaşaçı
zövqünü oxşaya
biləcək və tamaşaçıya seçmək
imkanı verəcək
məhsul ortaya çıxır. Burada vurğulamaq
istəyirik ki, "müəlliflik" hüququ
"Yuğ" Teatrında
rejissor və aktyorlara verildiyi kimi tamaşaçılara
da təklif olunur. Tamaşaçı bu təklifi
tamaşanın mümkün
yozum alternativlərindən
birini seçmək və yaxud da
sərbəst şəkildə
özü müəyyənləşdirməklə
realizə edə bilər.
Növbəti imkanı yeni dünyagörüşünün əsasında, ancaq artıq çoxdan mövcud qaydalar əsasında yaradılan
dramaturgiya verir. Düzdür, təcrübə göstərir
ki, bilik sahəsində aldığımız
məlumatlar çoxaldıqca
onların ifadəsi üçün daim yeni formalar tapmaq
gərək olur.
Ancaq o da düzdür ki, yeni formanın
hansı zəruri hadisələrlə şərtiləndiyini
müəyyənləşdirmək onun uzun vaxt
ərzində ərsəyə
gəlməsi səbəbindən
çox çətindir.
Bu baxımdan dramaturgiyanın mövcud kanonlarından imtina etmədən belə, buna qədər mövcud olmayan yanaşma tərzini əks etdirməklə, istənilən halda, yeni nə iləsə
qarşılaşdığımızı
hiss edəcəyik.
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 2 noyabr.-
S.13.