Şair və rəssam Sadiq bəy Əfşarın miniatürləri
Bir sıra ədəbi və rəssamlıq əsərlərinin müəllifi, şair və rəssam Sadiq bəy Əfşar dövrünün qabaqcıl mədəniyyət xadimi və sənətkarıdır. Sadiq bəy Əfşar 1533-cü ildə (hicri 940) Təbrizdə Vərci məhəlləsində anadan olub. Kiçik yaşlarından incəsənətə həvəs göstərən Sadiq bəy Əfşar rəssamlıqla ciddi məşğul olmağa başlamışdır. O, məşhur Təbriz rəssamlarından Müzəffər Əlinin şagirdi olmuş və sonralar dövrünün bacarıqlı rəssamları səviyyəsinə çatmışdır. O, II Şah İsmayılın dövründə saray kitabxanasının xidmətçilərindən olmuş və nəhayət, I Şah Abbasın kitabdarı vəzifəsini daşımışdır. "Sadiqi kitabdar" ləqəbi və "Sadiqi" təxəllüsü ilə məşhur olan Sadiq bəy Əfşar haqqında orta əsr mənbələrində qısa da olsa bəzi maraqlı məlumatlar var. Məsələn, XVII əsrin tarixçilərindən İskəndər Münşi "Tarix-e-aləmara-e Əbbasi" adlı əsərində XVI əsr rəssamlarından yazarkən Sadiq bəy Əfşarın müasiri olan Qazi Əhməd də xəttatlara və rəssamlara həsr etmiş olduğu risaləsində onun barəsində bir neçə söz demişdir. Bundan başqa, Nəsirabadinin təzkirəsində, Sadiq bəy Əfşarın öz əsərlərindən biri olan "Məcmə-ül-xəvas"-da, eləcə də "Qamus-ül-elm" adlı universal lüğətdə həmin şair və rəssam haqqında bioqrafik məlumat verilmişdir. Sadiq bəy Əfşarın rəssamlıq sənətinin qayda-qanunlarına həsr etdiyi mənzum risaləsində də müəllifin tərcümeyi-halını işıqlandıran beytlər var. Müəllif həmin risalənin başlanğıcında rəssamlıq sənətinə olan böyük həvəsindən xəbər verərək yazır ki, o hər cür vəzifəni atıb sənət kəsb etməyə çalışmışdır: "Ancaq hər sənət mənim ruhuna müvafiq deyildi. Bütün sənətlər mənim gözümə sadə və asan görünürdü, ancaq Behzadın sənətini öyrənməyi arzu edir və özümə Behzad kimi bir ustad axtarırdım. Nəhayət, mənə bir işıq qəlbli və əsrimizin nadir sənətkarı Behzadın şagirdi olan bir ustad rəhbərlik etdi. Mən bir müddət kəmərbənd qul kimi onun yanında xidmət edib surətgərliyi öyrənməyə çalışdım. Onun göstərişləriylə mən bu sahədə müvəffəqiyyət kəsb etdim".
Mənbələrdə olan məlumata görə, Sadiq bəy Əfşar həm poeziya, həm də rəssamlıq sahəsində fəaliyyət göstərib. Onun təsviri incəsənət sahəsindəki yaradıcılığında isə portret əsərləri əhəmiyyətli yer tutub. Lakin təəssüf ki, bu əsərlər haqqında müasir sənətşünaslıq elmi kifayət qədər məlumat toplamayıb. Avropada nəşr edilmiş bir neçə mənbədə rəssamın başlıca olaraq bir əsərindən götürülmüş reproduksiyaya rast gəlirik. Onun "Əməl-e Sadiq" imzalı və yalnız kontur xətlərində işlənmiş bu rəsmi başında çalma olan, kosasaqqal bir əmiri təsvir edir. Yerdə dəri üstündə bardaş qurub oturmuş əmir sanki bir adamla danışır; onun ifadəli və sərbəst axıcı xətlərlə çəkilmiş gövdəsi, qolları və başının təkəbbürlü verilişi hakim surətinin inandırıcı ifadəsinə kömək edir. Əmirin göz qapaqlarının şişkinliyi, aralı qaşları və kosa saqqalı onun fərdi cizgilərini göstərir. Əmirin başındakı cıqqa, uzun və arıq belinə sərbəst sarınan tünd zolaqlı nazik qurşaq etnoqrafik əhəmiyyət daşımaqla bərabər, kompozisiyanı canlandırır və bitkinləşdirir.
Alman sənətşünaslarından
T.B.Şults eyni üslubda çəkilmiş başqa bir
portretin də Sadiq bəy Əfşar tərəfindən
çəkildiyini güman edir. Bu portretin altında "İmamqulu
xan hakim-e fars" sözləri yazılıb. Burada orta
yaşlı dolğun bir hakim surəti verilir. Yenə yerdə dizi üstə oturmuş hakim əlində
piyalə tutub. Rəssam hakimi rəsmi
libasda təsvir edir; onun uzun qılıncı, kamanı və
nizələrlə dolu nizədanı isə ənənəvi
şəkildə sol tərəfdə qruplaşmış
halda çəkilib. Portretin yerliyi boş
qalmasın deyə rəssam onu şərti bulud və bitki
ünsürlərilə bəzəyib.
Rəssamın çap olunmuş imzalı əsərələrindən
biri də ulaq belində gedən orta yaşlı bir
süvarinin təsviridir. Həmin miniatürün üzərində
sağ tərəfdə ərəbcə "Rəqiməhü
Sadiqi" (rəsm edən Sadiqidir) sözləri
yazılıb. Süvarini və xüsusilə
onun mindiyi ulağın çəkilişi çox canlı,
mütənasib və təbiidir. Süvarinin
təsviri ifadəli xətt və rəngdə plastik formada
işlənib. Onun hərəkətdə
olan ulaq belində oturuşu, əllərinin və
başının vəziyyəti təbiidir. Ulağın hərəkəti, ümumiyyətlə,
dürüst və ifadəli təsviri sənətkarın dəqiq
müşahidəçi olduğunu və gördüklərini
təsvir etməkdə böyük məharətini
nümayiş etdirir. Ulağın
qotazlı boyunluğu, bəzəkli cilovu, üzəngli yəhəri,
tikmə naxışlı yəhərüstü rəssamın
gözündən qaçmayıb. Təpəlik
yerdən keçən bu süvarinin arxasında, uzaqda
böyük bir qaya görünür; onun üzərində
bir qəsr var, ətrafında isə sıra ilə
düzülmüş evlər rəsm edilib; yəqin ki, bura
süvarinin gəldiyi yaşayış məntəqəsidir.
Mənzərənin bu arxa planı həm
kiçik, həm də zərif boyalarla işlənib, fəza
təsəvvürü yaradır. Kompozisiyada
müvazinət hasil olsun deyə, sağ tərəfdə də
bir ağac təsvir edilib. Bu miniatürdən aydın
görünür ki, Sadiqin rəssamlığa dair
yazdığı "Qanun üs-süvar" adlı risaləsində
başqalarından tələb etdiyi kimi özü də
insan, heyvan, bitki və təbiət təsviri qayda-qanunlarını
bütün təfərrüatıyla bilən və bunlardan
dövrünə uyğun üslubda bacarıqla istifadə edən
bir ustad olub. Həmin miniatür, eyni zamanda onun
müxtəlif janrlarda yüksək qabiliyyətə malik bir sənətkar
olduğunu sübut edir.
Bu məqalə müəllifinin axtarışıyla
üzə çıxarılan dördüncü əsər
başqa bir portretdir. Reproduksiyası indiyə qədər
heç bir yerdə çap olunmamış və ilk dəfə
olaraq burada verilən həmin portret-miniatür haqqında
birinci dəfə olaraq 1886-cı ildə Peterburqda nəşr
edilmiş Şərq Dilləri İnstitutunun əlyazmaları
kataloqunda V.Rozen tərəfindən xəbər verilib. Sadiq bəy Əfşarın bu orijinal
miniatürü hazırda Sankt-Peterburq Elmlər Akademiyası
Şərqşünaslıq İnstitutunun əlyazmaları
şöbəsində mühafizə edilir. D-181 nömrəli albomun 16-cı vərəqində
olan bu portret-miniatürdə Sadiq bəy Əfşar yenə
konkret bir şəxsi - Teymur xan Türkmanı təsvir edib.
Şəkildə bozumtul yerlik üzərində
göy paltarlı, şişman qarınlı və ciddi
baxışlı bir hakim surəti yerdə dizi üstə
oturmuş və əllərini dizlərinə dayamış vəziyyətdə
təsvir edilib. Onun qırmızı
zolaqlı çalmasının ortasından yüksələn
uca fəsi də al qırmızıdır. Plastik bir formada əlvan boyalarla işlənilmiş
bu portret işlənmə xüsusiyyətinə görə əvvəlkilərə
nisbətən yeni xarakter daşıyır; burada yenə hakim
yerdə oturmuş və istiqaməti yan tərəfə
doğrudur. Onun çalmasının
ön tərəfində cıqqası, belində zəngin
qılıncı və qurşağının sağ tərəfindən
ucu görünən qaş-daşlı qəməsi var.
Bununla belə, şəkildə fərdi cizgilər, konkret
şəxsi xarakterizə edən əlamətlər
mövcuddur. Əmirin sol tərəfində
şərabla dolu bir şüşə tüng və məzə
üçün meyvə (nar və armud) çəkilib.
Məzə meyvəsindən biri (armud)
tüngün başına qoyulub. Yuxarıda
haqqında qısaca bəhs etdiyimiz İmamqulu xanın şəklində
olduğu kimi burada da yerlik üzərindəki şərti
bulud və nəbati formalar boş yerləri doldurur. Bu isə
həmin rəsmin Sadiq bəy Əfşar
yaradıcılığına aid olması ehtimalını
artırır.Dördüncü şəkildəki portretin
üzərində farsca yazılmış maraqlı bir qeyd
var: "Mərhum məğfur Teymur xan Türkmanın şəbehidir.
102(0) ildə mərhum Sadiq bəy Əfşar
yaratmışdır. Ən alçaq bəndə
Müin Müsəvvir 1095-ci ildə (onu)
tamamlamışdır. Mübarək
olsun". Müin Müsəvvirin bu
qeydinin bir əhəmiyyəti də bundadır ki, onun vasitəsilə
Sadiq bəy Əfşarın indiyədək bəlli olmayan vəfatı
tarixi də təxmini olaraq təyin edilə bilir. Demək olar ki, burada Teymur xanın portretinin Sadiq bəy
Əfşar tərəfindən çəkildiyi tarix
"102" kimi ifadə edilmişdir. Mətnin
bəzi sözlərindəki nöqtəsiz
yazılmış hərflər kimi burada da bir nöqtə (yəni
sıfır) çatmır; ona görə həmin tarixi 1002
və ya 1020 kimi oxumaq mümkündür. Lakin
"0" ilə "2" rəqəmi arasında əlavə
rəqəm və ya sıfır (nöqtə)
üçün ara olmadığından
həmin tarixin 1020 il hesab edilməsi daha doğrudur. Belə
olduğu halda Teymur xanın portreti Sadiq bəy Əfşarın
son işlərindən hesab edilməlidir; çünki
İskəndər Münşinin Sadiq bəy Əfşar
haqqında keçmiş zaman şəklində
yazdıqlarından və xüsusilə Sadiq bəy Əfşar
"ömrünün axırına qədər dövlət
xəzinəsindən maaşını alırdı"
sözlərindən aşkar olur ki, "Tarix-e aləmara-e Əbbasi"
əsəri yazıldığı zaman, yəni 1024-cü ildə
Sadiq bəy Əfşar artıq vəfat etmişdir. Deməli
o, Teymur xan Türkmanın portretini çəkdiyi və
"Tarix-e aləmara-e Əbbasi" kitabının
yazıldığı illər arasında, yəni 1020-ci
(1612) ildən sonra və 1024-cü (1616) ildən qabaq vəfat
etmiş, ömrü isə 80 ilə yaxın olmuşdur.
Rəssamın imzalı başqa bir əsəri hələlik
bizə rast gəlməmişdir. Gələcəkdə
onun təsviri yaradıcılığına aid yeni
materialın üzə çıxarılması sənətkarın
ardıcıllığı haqqında təsəvvürümüzü,
şübhəsiz, daha da genişləndirəcəkdir.
Hələlik məlum olan bu dörd
miniatürün məzmunu və üslub xüsusiyyəti
göstərir ki, orta əsr mənbələrində
olduğu kimi Sadiq bəy Əfşarın
yaradıcılığında da məclis təsvirləri və
sair çoxfiqurlu kompozisiyalar deyil, portret əsərləri əsas
yer tutur. Rəssam hakimlər və saray
xadimlərinin ətrafında dolanmış bir sənətkar
olmaqla əsasən əmir və başqa zadəgan nümayəndələrinin
portretini çəkmişdir. Bu janrda
işlərkən o, təsvir olunan şəxsin surətini
qabarıq verməyə çalışır və nəzəri
yalnız surət üzərində dayandırmaq
üçün əsərin fonunu saya işləyir.
Lakin fon tamamilə boş və ifadəsiz
olmasın deyə bəzən onu dekorativ mahiyyət
daşıyan və xəfif rənglə işlənmiş
bulud və bitki ünsürlərilə bir qədər zənginləşdirir.
XVI əsr Təbriz miniatür məktəbinin bəzi
nümayəndələri kimi Sadiq bəy Əfşar da
öz yaradıcılığında təsvir etdiyi şəxsin
ictimai xüsusiyyətilə bərabər fərdi cizgilərini
də göstərməyə təşəbbüs edir.
Təbriz miniatür sənətinin keçirdiyi
inkişaf prosesi və onun illüstrativ mövzulardan tədricən
uzaqlaşması ilə əlaqədar olaraq meydana
çıxan sərbəst rəsm, ifadəli cizgilərlə
rəsm etmə üsulu Sadiq bəy Əfşarın
yaradıcılığında da aydın gözə
çarpır. Onun əsərlərində
müşahidə etdiyimiz həcm və fəza ifadəsi təşəbbüsü
də realizmə doğru yeni və mütərəqqi
addımdır.
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2011.- 18 noyabr.-
S.14.