Teatr dünyanın modeli
kimi
Proloq
Birbaşa, preamblasız, girişsiz-filansız mətləbə ritorik sualla keçmək istəyirəm: bizə teatr lazımdırmı?
Bu sualın cavabı elə sualın "ritorikliyindədir": yəni, əlbəttə, lazımdır. Onda belə çıxır ki, teatr lazımdırsa, dramaturgiya da lazımdır. Aktyor lazımdırsa, rejissor da vacibdir. Rejissor lazımdırsa, aktyor da olmalıdır. Aktyor lazımdırsa: "Tələb" və "təklif" qütbləri ətrafında bu qaydada monipulyasiya etsək, qorxuram ki, gedib sofistikaya çıxaq. Sofistika isə bir növ çəfəngiyyatdır. Çəfəngiyyatın isə bir anlamı absurddur. Absurd olan isə həm də teatrdır; daha doğrusu, "absurd teatr" anlayış, həm də özlüyündə "absurd" və "teatr" fenomenlərinin inkarıdır. Əlbəttə, burada "inkarı inkardan" da nəsə var.
"Teatr asılqandan başlayır" (?) Ola
bilər. Amma
orası da var ki, teatr əslində dramaturgiyadan
başlayır. Dram (pyes) yoxdursa, teatr da yoxdur. Bəs dram (pyes) özü hansı "qütbə"
aiddir? Deyəsən, (yenə də!),
sualsız ötüşmək olmur.
Dram ədəbiyyatın janrlarından biridir. Özü də
"elitar" janrdır (heç bilmirəm "elitar"
sözünü niyə dırnaq içinə aldım?).
O, (dram) əksər millətlərin böyük
yazarlarının yaratdığı ədəbi janrların ən
"cavanıdır".
Mirzə Fətəli Axundova Allah qəni-qəni rəhmət
eləsin, müsəlman Şərqində ilk dram əsəri
ilə (onun ilk komediyası "Hekayəti - Molla İbrahimxəlil
kimyagər"dir) böyük bir məktəbin əsasını
qoyub. Kişinin oğlu hələ
sağlığında ikən öz əsərlərinin
çapını görüb. (M.F.Axundovun
dramları ilk dəfə hicri tarixlə 1276-çı ildə
işıq üzü görüb. Tiflisdə nəşr
olunan həmin kitab belə adlanırdı: "Təmsilati-kapitan
Mirzə Fətəli Axundzadə").
Bəs elə isə görək dram əsərlərinin
nəşr məsələsi bu gün hansı durumdadır? Açıq
demək lazımdır ki, bir çoxları üçün
bu janr "polfabrikat" kimi bir şeydir. O mənada ki,
bəzi əsərləri teatrlar tamaşaya qoyur, amma ədəbi
orqanlar çap etməkdən boyun qacırır. Bir çox əsərlərsə
çap olunur, amma öz səhnə həllini tapmır: bizdə
dram əsərlərini çap edən "qalın
jurnallar" yox dərəcəsindədir. Doğrudur,
ədəbi orqanlar nadir hallarda "ənənəvi
sükutu" pozub öz səhifələrində bu
"yetim janra" da yer verir. Amma bu, təsadüfdən-təsadüfə
olur. Sual meydana çıxır: dram ədəbi
janrdır, ya yox? Onu kim (və ya nə? Necə? Harda?) çap etməlidir? Şəxsən
mən bir neçə ildir ki, ədəbi janrların bir
çoxu ilə "səssiz müharibə" aparıram.
Bu janrların sayın başbilənləri prinsipcə pyes
çap etməyin əleyhinə getməsələr də,
ümumiyyətlə, dramaturji əsərlərin nəşrinə
az yer verdiklərini etiraf edirlər. Nə üçün? Bax, bu
"nə üçün"ü əsaslandıran bir kimsə
yoxdur.
Yox, demək olmaz ki, dramaturji əsərlər
yazılmır, yeni tamaşalar meydana çıxmır. Məsələ
burasındadır ki, yaxın gələcəkdə
sanballı, keyfiyyətli səhnə əsərlərinin
yazılacağı sual və şübhə
altındadır. Nə üçün?
Ən azı ona görə ki, bu sahəyə gələnlərin,
necə deyərlər, "inkişafı" ilə az qala heç kəs maraqlanmır. Yox, mən qətiyyən "qayğı" deyilən
şey barədə söhbəti açmaq istəmirəm.
"Kömək" sözü də burada
köməyə gəlmir. Məsələn, fikrimə
illüstrasiya üçün təkçə belə bir
faktı deyə bilərəm ki, bu gün Milli Akademik Dram
Teatrında əsərləri oynanılan müəlliflərin
ən cavanının 55-60 yaşı var. Məncə, bu
faktın özü çox şey deyir.
Bu gün müxtəlif ədəbi janrlarda yaradılan
onlarca əsərə mükafatlar verilir. Amma dram əsərləri
çox zaman unudulur:
Teatr - bütün sivil ölkələrdə dövlətin
strateji maraqlarına daxildir. Dünyada mövcud olan dövlətlərin
"qapılarını" konkret ingilis diplomat və siyasətçilərindən
daha öncə ingilis ədəbiyyatı "döyməyə"
başlayıb; əlbəttə, səhv etmirsiz - Şekspirin
timsalında.
Deyəsən, teatr və dramaturgiya haqqında söhbətimiz
şaxələnir. Bəlkə mövzumuzu konkretləşdirək,
mühakimələrimizi bir məcraya doğru istiqamətləndirməyə
çalışaq?..
Birinci pərdə
Mənə
elə gəlir ki, müasir teatrın problemləri barədə
söhbət açarkən təkcə
"detallaşdırılmış", lokal, eksklüziv təhlillə
kifayətlənmək - çox dərin bir məsələyə
çox səthi baxış kimi səciyyələndirilməlidir.
Çağdaş amerikan ədəbiyyatının korifeylərindən
biri, məşhur dramaturq Artur Müller vaxtilə bir
müsahibəsində demişdir ki, nəinki tamaşaya
qoyulan hər hansı bir əsərin, hətta, az qala Brodveydəki
teatrların taleyini çox vaxt "Nyu-York tayms"da
nüfuzlu bir tənqidçinin çap etdirdiyi məqalə
həll edir.
Bəs bizdə necə, teatrın və ya heç
olmazsa tamaşanın "tale"yini həll edən
nüfuzlu bir mətbuat orqanı varmı? Bəs bizdə
nüfuzlu tənqidçi neçə, varmı? (Və ya "yoxdurmu?").
Bəs
tamaşaçı rəyi?.. (Buna ictimai rəy də demək olar. Var, ya yox?) Ümumiyyətlə,
bu gün dünyada (və təbii ki, Azərbaycanda) teatr
özündə hansı komponentləri ehtiva edir?
Çağdaş mədəniyyət müstəvisində
teatrın konkret doktrina və paradiqmaları varmı?
Sivilizasiyalar tarixində teatrın (dünən və bu
gün) oynadığı müstəsna rol məlumdur; bəs
onun (teatrın) sabahı haqqında nə demək, hansı
proqnozları söyləmək olar? Ortaya habelə ayrı səpkili, həm
də tamamilə fərqli aspektdə suallar çıxır:
zəif əsər üçün konkret olaraq kim məsuliyyət daşımalıdır?
Müəllif, rejissor, aktyor? Yoxsa "rəhbərlik"
deyilən mücərrəd fenomen? Bəlkə
tamaşaçı? Bəlkə teatr?
Suallar çoxdur.
Teatr haqqında indiyəcən minlərlə kitab,
monoqrafiya, məqalə çap olunub. Zahirən hər
şey deyilib qurtarıb. Əslində isə
elə həqiqətən bu, yalnız "zahirən" belədir.
Və əgər teatr bu gün yaşayırsa,
fasiləsiz inkişafdadırsa, deməli, onun cari və gələcək
problemləri barədə düşünməyə dəyər.
Teatr - sadəcə tikili deyil. Hətta özlüyündə səhnəsi,
zalı, kassası, qarderobu olan hər bir binaya da teatr demək
olmaz. Divarları arasında aktyorların
ruhu yaşamayan, tamaşacıların gülüş və
göz yaşlarından kənarda qalan hər hansı
memarlıq abidəsi hələ teatr deyil. Aktyorsuz, rejissorsuz, tamaşasız,
tamaşaçısız teatr - teatr deyil. Təbii ki,
dramaturqsuz və dramaturgiyasız teatr da teatr ola
bilməz. Bu gün dünya dramaturgiyasında
ciddi axtarışlar gedir; forma və məzmun komponentlərinin
yeni incələmələri diqqəti cəlb edir. Teatr üzünü gələcəyə və...
keçmişə tutur. Nə üçün həm də
kecmişə?..
Teatr təzədən
öz "uşaqlığına" qayıtmaqla, yeni
"nəfəs" qazanmaq istəyir: yenidən kölgə
teatrı, maska teatrı "zühur eləyir". Bu, teatrın vaxtilə keçdiyi mərhələyə
onun özünün təzədən
qayıdışıdır. Dramaturgiyasız
teatr yoxdur, olmayıb və olmayacaq. Bu janr
(dramaturgiya) qətiyyən sənətin "polfabrikat" məhsulu
və ya "geniş istehlak malları"
("şirpotreb") sırasına daxil edilməməlidir.
Bu, ədəbiyyatın aparıçı
janrıdır, məhək daşıdır. Bu, habelə, "ədəbiyyatın süzgəcidir"
(S.Çiqon).
Çox təəssüf ki, bizdə dramaturgiyaya
ögey bir münasibət var. Qəzet və jurnallar əksər
hallarda səhnə əsərlərinin çapından imtina
edirlər. Ən dözülməzi isə odur ki, "dram"
adı altında xeyli sayda mənasız, məzmunsuz əsərlər
teatrların səhnəsinə yol tapmaqdadır. Və ən acınacaqlısı isə budur ki, bu
janra üz tutanların bir çoxu nədənsə (?) hər
cür dialoq quraşdırmağı dramaturgiya hesab edirlər.
Əlbəttə, zahirən (məhz zahirən!) dram
janrının kvintessensiyasını (cövhərini) dialoqlar
təşkil edir. Hərçənd ki, pantomim teatrlarda
heç buna da ehtiyac yoxdur. Amma bu dialoqların əsərdə
fikir, düşünçə, hərəkət, ehtiras:
daşıyıcısı olduğunu çoxları unudur. Bu gün "səs teatrı" təzədən
formalaşmaqdadır. Bu, teatrın gələcəyidir.
Düzdür, mütləq mənada "səssiz" teatr
olmur; "səs teatrında" sözün müstəqim mənasında
yalnız səslər iştirak edir,
danışıq-diloq-monoloq yox...
"Dramaturgiya" sözünün (termininin) daxilində
bir "dram" leksemi (anlamı) var. Deməli, dramatizmsiz
dramaturgiya - susuz bulaq kimi bir şeydir. Bu cəhətdən
dramaturgiya ədəbiyyatın ən spesifik janrıdır.
Hər bir dram əsərinin dəqiq kontur və
parametrləri olur və ya olmalıdır. Burada hər
şey hesablanır: dialoq da, pauza da, remarka da, gəliş də,
gediş də... Başlanğıc da,
kulminasiya da, final da öz konkret həllini tapmalıdır.
Bu cəhətdən dram əsərini
riyaziyyatla müqayisə etmək olar. Dramaturq
digər janrlarda yazıb-yaradan söz adamlarından fərqli
olaraq, personajın daxili və zahiri portretini dəqiq boyalarla
verməlidir. Bu cəhətdən dramaturqu
rəssamla müqayisə etmək olar.
Konkret obrazların düşünçə və ifadə
spektrində hadisələrin təkcə izahı, şərhi
yox, həm də ümumiləşdirilməsi, məcmu
kütləsi təqdim olunmalıdır. Bu cəhətdən
dramaturq filosofla müqayisə edilə bilər. Hər bir gözəl dram əsəri, həm də
gözəl bir musiqi əsəridir. Musiqi
dramın ruhunda, mahiyyətində, alt və təbii ki, həm
də üst qatında olmalıdır. Kamil
dramaturq səslərin harmoniyasını anlamalı və
öz əsərinə bütöv bir musiqi əsəri kimi
baxmalıdır. Bu cəhətdən
dramaturqu bəstəkarla müqayisə etmək olar. Dram əsərində personajları "postament
üzərinə qoyan" söz və ifadələr, hərəkət
və pauzalar yonulmalı, yoğrulmalı, canlanmalıdır.
Bu cəhətdən dramaturqu heykəltəraşla
müqayisə etmək olar.
Ümumiyyətlə, dramaturgiya ilə ciddi məşğul
olan adamı, konstruktiv nizama riayət etmə baxımından
memarla, hadisələrin məntiqi əlaqəsinə diqqət
baxımından tarixçi ilə, obrazların daxili aləminə
nüfuz etmə baxımından psixoloqla müqayisə etmək
olar. Əsası bizdə Mirzə Fətəli Axundov tərəfindən
qoyulan bu sənət ponteonuna çox qüdrətli söz
adamları təşrif buyurmuşlar. Çağdaş
dramaturgiyamızın da görkəmli nümayəndələri
az deyildir. Amma təəssüf
ki, sovet dövründə neçə-neçə
istedadlı qələm sahibinin bir çox səhnə əsərləri
ideoloji cəbhəxananın tələb və təklifini
yerinə yetirmək baxımından "sosrealizmin"
qurbanına çevrilmişdir.
Bəs indi vəziyyət necədir?..
Axı, bu gün sənətin, ədəbiyyatın
bütün sahələrində "Cəbhəboyu"
ideologiyasızlaşdırma gedir. Elə isə dramaturji təsərrüfatın
hansı çatışmazlıqlarından söhbət gedə
bilər?.. Bir də ki, biz artıq qeyd
etdik: bu gün dramaturgiyamızda diqqətiçəkən
simalar və əsərlər də mövcuddur. Əlbəttə,
teatr və dramaturgiya arenasında uğurlar özlüyündə
sevindiricidir, amma çatışmazlıqlar da az
deyil. Bu gün Azərbaycan teatrları öz
işini günün səviyyəsində qura bilmir. Bu sənət ocaqlarının və ya onların rəhbərlərinin
bir çoxunun teatrı yaşadıb inkişaf etdirmək
ücün nəinki qlobal konsepsiyası, heç məhdud təsəvvür
və planları belə yoxdur. Teatrlarımız
özünü böyükçaplı ədəbi-bədii
və fundamental fəlsəfi-estetik proseslər kontekstindən
təcrid edib. Əksər teatrlarda yaradıcılıq
ab-havasını "sponsor ovu" və s. axtarışlar əvəz
etməkdədir. Bunun "nəticəsi" göz
qabağındadır: indi əsl sənətə "göz
dağı" olan əsərlər az
deyil...
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.-
2011.- 6 oktyabr.- S.13.