Qabdulla Tukay və Azərbaycan
Tatar ictimai-ədəbi fikri tarixində xalqın yaşadığı mərhələnin çalarlarını yetərincə əks etdirən, bu ədəbiyyatın canlı səhifəsi kimi dəyərləndirilən sənətkarlar sırasında Qabdulla Tukay yaradıcılığı öncül mövqedə dayanır. Tukayın tatar ədəbiyyatında yerini müəyyənləşdirməyə can atan alimlər onu haqlı olaraq rus ədəbiyyatında A.S.Puşkinin tutduğu mövqe ilə müqayisə edirlər. Türk ədəbiyyatlarının məşhur bilicisi Fuad Köprülüzadə isə Tukayı Puşkin, Lermontov, Höte və Heyne ilə müqayisə edərək qeyd edib ki, sağlam təməl üzərində duran tatar ədəbiyyatının inkişafının romantik istiqamətdə irəliləyişində Tukay yaradıcılığı rus və alman romantiklərinin yaradıcılığı ilə eyni yüksəkliyə çata bilib.
Fikrimizcə, Qabdulla Tukay tatar mədəniyyətində M.Ə.Sabir Azərbaycan ədəbiyyatında, Ç.Valixanov qazax ədəbiyyatında, Z.Firqət özbək ədəbiyyatında, S.Yesenin rus ədəbiyyatında oynadığı rolu oynayıb. Q.Tukay yaradıcılığı rəngarəngliyi və əzəmətliliyilə yanaşı, həm də xalq qəlbinin ənginliyinə "səyahət" etməklə onun adi təfəkkür tərzini, fəlsəfi mahiyyətini ustalıqla əks etdirə bilib.
Kazan quberniyasının Menger nahiyəsinin Quşlavıç kəndində molla ailəsində doğulmuş Qabdulla beş aylığında atasını, üç yaşında isə anasını itirib yetim qaldıqdan sonra qohum-əqrəba tərəfindən himayəyə götürülmüş müxtəlif ailələrdə tərbiyə alıb, bir kənddən digərinə, bir regiondan başqasına köçmək məcburiyyətində qalmaqla böyüyüb. Buna görə də Tukay "Dağılmış ümid" şeirində: mənim incə kövrək sazım, çox ləngidi güllü yazın - deyə yazmışdı. Tanınmış tatar xalq şairi Sibqat Hakim Qabdulla yaradıcılığının müxtəlif tərəflərinə toxunaraq yazırdı: "Tukay dahi tatar şairidir. Yaradıcılığı ilə o, xeyli nəsillərin təfəkkürünü silkələyə bilib. Bunun səbəbini onun xalqa bağlılığında axtarmaq lazımdır. Millilikdən söhbət getdikdə biz ehtiyatla, bir qədər də şübhə ilə danışırıq. Tukayın isə dahiliyi onun milliliyində, öz xalqının hiss, arzu, istəyini dərindən dərk etməsindədir".
Tukay sanki nə isə axtarırdı. Beləliklə, o, Kazan mehmanxanalarında ayrıca yaşamağa başlayır. Həyatı Kazan mehmanxanalarında keçən
Tukay üçün
bu, bir tərəfdən
yazıb-yaratması üçün
daxili azadlığı
idisə, digər tərəfdən tənhalığa
meyli, faciəsi idi. Axı o, xalqından kənarda
da yaşaya bilmirdi. Uşaqlığı kənd həyatına
bələnmiş Tukay
xalq nəğmələri,
qədim ənənəvi
tatar bayramları içində ruhunu yaşadaraq ona boy verirdi. Xalq nəğmələrinə sevgi ana dilinə
sevgi ilə nəticələnirdi. Elə buna
görə də anası Məmdüda, babası Zinətulladan gələn irsi istedad Tukay yaradıcılığında
xüsusilə rəngli
görünürdü. O, hələ Kırlay kənd mədrəsəsində
təhsil alarkən şeir yazmağa başlamışdı. Dini-fəlsəfi
sufi baxışlardan
qidalanan "Mühəmmədiyyə"
və "Anvarel-Qaşıykın"
("Aşiqlərin işığı")
əsərlərini də
elə burada qələmə almışdı.
Tukayın istedadı erkən
kükrəyiş tapdı
və az
müddət ərzində
o, xalqının sevimli
şairinə çevrildi.
Tukayın ilk estetik görüşləri
Kazanətrafı ərazilərdə
yaranıb. İbtidai təhsilini burada
almış Tukayın
xalq nağıllarına,
rəvayətlərinə və
ədəbiyyata sevgisi
də buradan başlayıb. Məhz elə
burada onun Rudəki, Firdovsi, Nizami, Nəvai, Bayron, Puşkin, Lermontov və b. dahi sənətkarların irsi
tanışlığı baş tutur. Buradan Uralska (Qazaxıstana) bibisinin yanına getdikdən sonra isə onun orada
ədəbi-estetik və
ictimai-fəlsəfi baxışları
formalaşır. Tatar, ərəb, fars,
türk (Anadolu türkcəsini), rus dillərini dərindən
öyrənir. Eyni zamanda
bunu da qeyd
etməyə ehtiyac var ki, onun
dünyagörüşünün formalaşmasına çar
Rusiyasında gedən
ictimai, siyasi, inqilabi, mədəni, ədəbi proseslər də böyük təsir göstərirdi.
Bütün bunlar göstərir ki, Tukayın ictimai-siyasi və ədəbi-estetik görüşləri
etnik-milli çərçivədə
qapanıb qalmır, onun düşüncəsi
daha geniş müstəvini əhatə
edən bir miqyasda formalaşırdı. Qabdulla Tukayın
estetik baxışlarının
belə bir tarixi şəraitdə formalaşması heç
də təsadüfi deyildi. Çünki XX əsrin əvvəllərində
gedən ictimai-siyasi, mədəni-mənəvi proseslər,
bir tərəfdən
rus demokratik fikrinə söykənərək
inkişaf edirdisə,
digər tərəfdən,
Şərq və türk ədəbi-ictimai
kontekstində genişlənirdi.
Bu mərhələdə Azərbaycan ziyalılarının
Q.Tukay yaradıcılığına
təsiri birbaşa gedirdi. Azərbaycan və tatar xalqlarının tarixi taleyinin eyniliyi, etnik-milli, tarixi-geneoloji, mədəni-mənəvi ənənələr
heç də göstərilən dövrdə
gedən proseslərə
söykənmir, uzaq keçmişdən gələrək
formalaşdırılırdı. Bu kontekstdə biz Q.Tukaya qədər Azərbaycan və tatar xalqlarının münasibətlərinin dinamik
inkişafını İsmayılbəy
Qaspralı və Yusuf
Akçuraoğlunda görürük.
Bu da məlumdur
ki, İ.Qaspralı və Y.Akçuraoğlu ideyaları, onların Azərbaycan və ümumtürk ictimai-ədəbi
fikri ilə əlaqələri türkçülüyün,
islamçılığın və demokratik ideyaların inkişafında
mühüm rol oynayırdı. Qeyd edək
ki, "Füyuzat"çılar
sırasında krımlı
Həsən Səbri Ayvazov, kazanlı Sənətulla Eynullayevin yaxından iştirakı Azərbaycan-tatar ictimai-siyasi
və mədəni-estetik
platformalarında olan yaxınlıqdan xəbər
verirdi. Onlar burada Əli bəy Hüseynzadə, türkiyəli Əhməd
Kamal, Xalid Xürrəm Səbribəyzadə,
Məhəmməd Hadi,
Hüeyn Cavid, Abdulla
Sur, Yusif Talıbzadə,
İbrahim Tahir Musayev, Əbdülxalıq
Cənnəti ilə çiyin-çiyinə fəaliyyət
göstərirdilər. Həsən
Səbri Ayvazov və Sənətulla Eynullayev digər "Füyuzat"çılarla jurnalın
ictimai-siyasi meyllərinin
və ədəbi-bədii
axtarışlarının, strategiyasının müəyyənləşdirilməsində
yaxından iştirak edir, etnik-milli keçmişə sayğı
ilə yanaşma, azad cəmiyyət, ortaq dil və
mədəniyyət məsələlərini
gündəmə gətirirdilər.
Bunu da nəzərə
almaq lazımdır ki, "Füyuzat"çı
ideya-estetik konsepsiyasının
formalaşmasında Azərbaycanda
yayılan beynəlxalq
mətbuatın, o cümlədən
rus mətbuatının,
habelə Hindistanda çıxan "Həblül-mətin",
Türkiyədə nəşr
olunan həftəlik illüstrativ "Sərvəti-fünun",
ayda iki dəfə oxuculara çatdırılan "Türk
yurdu" jurnallarının
da böyük əhəmiyyəti olmuşdu.
XX əsrin əvvəllərində
Türk dünyasında
Bakı və Kazan mühiti xüsusi siyasi-ictimai fəallığı
ilə seçilirdi.
O dövrdə İstanbulda
yaşayıb yenidən
Kazana qayıtmış
Akçuraoğlunun da
dünyabaxışları tatar ziyalıları, xüsusən Qəyyum Nasiri, din islahatçısı
Alimcan Barudi ilə görüşlərdən
qidalanaraq regionda ictimai, siyasi fəallığın artmasına
kömək edirdi. Akçuraoğlunun əmisi qızı
Zöhrə xanım İ.Qaspralının həyat
yoldaşı idi.
Buna görə də Akçuraoğlu ilə İsmayıl bəy daha çox
ünsiyyətdə olur,
türk xalqlarının
mübarizə konsepsiyasını
müzakirə edirdilər.
İsmayıl bəy Qaspralı, Yusif Akçuraoğlu, Həsən bəy Zərdabi, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Əlimərdan bəy Topçubaşov və digər böyük mütəfəkkirlər türkçülüyün öyrənilməsinə və qorunulmasına, bu ideologiyanın formalaşdırılmasına böyük töhfələrini verirdilər. Bu sübut edir ki, Azərbaycan və tatar ədəbi ictimaiyyətinin fəaliyyət və yaradıcılıq planları xeyli məqamlarda üst-üstə düşürdü. Axı Azərbaycan türkləri ilə tatarları çox şey birləşdirirdi. Vaxtı ilə "türk" və "tatar" istilahlarını qəbul etməyən Əlibəy Hüseynzadə yazırdı ki, başqa alimlərin, xüsusilə fransız müəlliflərinin bir qismi moğol, tunquş, tibetli, türk və sair "tatar deyəndə də səhv edirlər".
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda nəşr olunan "Molla Nəsrəddin" satirik jurnalı tatar ziyalıları arasında olduqca populyar idi. Bu jurnalın köməyi ilə Sabirin satirik şeirləri tatar ictimaiyyətinin malına çevrilirdi. Elə buna görə Tukayın satiraya meyllənməsində Sabir yaradıcılığının rolu son dərəcə böyük idi. Onun Sabiranəliyini sübut edən nümunələrindən biri "Həyat" qəzetinin 1906-cı ildə 20 yaşlı tatar şairinin "Mollalar Yaponiyanı müsəlmanlaşdırırlar" başlığı altında təqdim edilmişdir.
Qeyd edək ki, "Həyat" qəzeti o zamanlar türk-müsəlman dünyasının əsaslı məsələlərini həll etməyə çalışırdı və elə buna görə də öz səhifələrində dünya ədəbiyyatı klassikləri, maarif, mədəniyyət və digər problemlərlə yanaşı, mövcud müsəlman aləmi haqqında məqalələr dərc edirdi. Bu qəzet Türküstanda, Tatarıstanda, Yaxın Şərqdə həvəslə oxunurdu. Qazaxıstanın Uralsk şəhərində qəzetlə tanış olan Tukay, həm də ona öz şeirlərini həsr edirdi. Qəzetə Q.Tukayın dərin marağını onunla yaxından əməkdaşlıq edən tanınmış ziyalılar H.Zərdabi, N.Nərimanov, S.M.Qənizadə, M.Ə. Sabir, M.Hadi, Ü.Hacıbəyli və b. ziyalılar yaradırdı. Bu kontekstdə Tukay, tatar ictimai fikri yeni türk və şərq ədəbiyyatının tənqidi meyllərinə söykənərək Rusiyadakı feodal-patriarxal və kapitalist qaydalarına qarşı çıxış edirdi. Bu dövrdə Azərbaycan-tatar ictimai-siyasi, ədəbi-estetik əlaqələrinin intensivləşməsi tatar ədəbiyyatında yeni zəngin psixoloji ovqat yaradırdı. Q.Tukay poeziyasında isə bu ovqat xüsusilə formalaşdırılır, inkişaf etdirilirdi. Elə buna görə də dövrün tatar tənqidi realizminin ön sıralarında gedən Tukay yaradıcılığı ilə tatar xalq-milli dili həmahənglik təşkil edirdi. Təsadüfi deyil ki, o dövrdə Q.Tukayın dillə, xalq ədəbiyyatı ilə bağlı aşağıdakı tipli şüarları tez-tez səslənirdi: "Yaşasın ana dilim!", "Yaşasın xalq ədəbiyyatı!". Buna baxmayaraq bu proses son dərəcə böyük ziddiyyətlərlə müşayiət olunurdu. Tukayın "Ana dilim" şeiri də bu ziddiyyətlər fonunda qələmə alınmışdı:
Ey anadilim, ey güzəl
dil, anamın, babamın dili!
Senin sayendedir,
dünyada öyrendiyim
her şey.
Bu dil ilə evvela,
annem ninni söyləmiş,
Sonraları, geceler boyu ninem
masal anlatmış.
Tukayın ictimai-ədəbi baxışlarının
formalaşmasına Azərbaycan
ictimai, siyasi və ədəbi-mədəni
mühitinin təsiri daha çox hiss olunurdu. Belə ki, o, hələ Uralskda yaşayıb oxuduğu və yaratdığı dövrdə
"Şəqi-Rus" və
"Həyat" qəzetlərini
alır, onları yetərincə mütaliə
edirdi. Hələ 1905-ci ildəki "Həyat" qəzetinin saylarından birində
"Mədəniyyətimizin baharı" adlı məqaləni oxuduqdan sonra o, Kazanda mədəni-mənəvi oyanış
olacağına ümidlə
baxırdı. Məqalə sənətkarlıq baxımından
yüksək səviyyədə
olmasa da, orada əksini tapmış məsələlərdə
Qafqaz administrasiyasının
Bakıda nəşr olunan qəzetlərə və Şərq dillərinə qoyduğu senzura ciddi tənqid
atəşinə tutulurdu.
Hələ vaxtı ilə "Əkinçi"
üzərində olan
bu senzura sonralar "Şərqi-Rus",
"Kəşkül", "Həyat" qəzetləri,
"Füyuzat", "Molla
Nəsrəddin" jurnalları
üzərində daha
qəddarcasına davam
etdirilirdi. Bütün bunlar Tukaya yaxşı məlum idi və onun
özü də çox zaman senzuranın və senzurların hədəfinə
çevrilirdi. Məktublarından
birində Q.Tukay yazırdı: "Mən
həm diplomat, həm
siyasətçi, həm
də ictimai xadiməm. Mənim gözlərim çox
şey görür, qulaqlarım çox şey eşidir".
Dərin
müşahidəçi olan
Q.Tukay məhz buna görə də əsərlərində
ictimai həyatın bütün məsələlərinə
dair kəsərli əsərlər ortaya qoyurdu.
Nizami Tağısoy,
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2011.- 11 oktyabr.- S.14.